Affärstidning

Samlad styrka hos FundedByMe

Lisbeth Larsson Lisbeth Larsson

Crowdfunding är en allt vanligare företeelse där flera aktörer kan gå in och stötta ett projekt eller en affärsidé med små eller stora summor pengar. USA, England och Norden är de ledande marknaderna, Asien är på stark frammarsch.

Bild: Daniel Daboczy - FundedByMeDet svenska crowdfundingbolaget FundedByMe startades 2011 av Daniel Daboczy och Arno Smit.

– Vi var två underdogs som befann oss i samma situation som många av våra kunder: människor som behöver finansiering men som har svårt att få traditionella investerare eller banker att nappa för att de har fel bakgrund, utbildning, kön eller efternamn. Vi vänder oss också till människor som vill kunna hjälpa företag, men som faller på grund av samma faktorer, eller för att de summor de kan investera inte anses intressanta, berättar Daniel.

I början var många skeptiska men nu säger de flesta "detta är framtiden".

– Vi har nu medverkat till finansiering av 1 500 bolag om inte mer och har bevisat att vi har någonting stort på gång.

Via FundedByMe erbjuds tre sorters crowdfunding:

  • Klassisk crowdfunding där det ­snarast handlar om donationer, den som ger pengar får ofta en mindre mot­prestation till exempel en pryl.
  • Så kallad equity based crowdfunding, där investeraren blir delägare.
  • Lånebaserad crowdfunding, där man lånar ut pengar mot ränta, procent av vinsten och eventuellt en exitbonus.

– Här i Sverige är de flesta intresserade av att bli delägare i företaget. Det är också många som vill låna ut pengar, särskilt när börsen känns instabil.

För den som vill investera genom crowdfunding ger Daniel det klassiska rådet att inte spela med mer än du har råd förlora.

– Visst kan avkastningen bli god i lyckade projekt. Men det är inte alla idéer som bär sig. Du måste ha koll på risken även om den minskar med många delägare. Du bör också investera i sådant du vill lära känna; det ska kännas som en glädje, inte en börda. För många känns det värdefullt att kunna stötta entreprenörer och därigenom göra nytta i samhället. Vem som helst kan bli en affärsängel. Du kan tjäna pengar, skapa jobb och förstå hur företag fungerar.

Många delägare ger kraft
Många blir kallsvettiga vid tanken på att ha många delägare. Men Daniel tycker att det ofta är bättre att ha många små delägare än en stor.

– Ju mer folk desto mer kraft. Varje person du lägger till hjälper ditt företag framåt genom att du får fler ambassa­dörer. Marknadsföring är en av de viktigaste positiva effekterna av crowd­funding. Det kan betyda mer än pengarna i sig. För framgångsrika projekt är det vanligt att få en stor PR-boost. Värdet av det är bestående på ett annat sätt än en annons i Dagens Industri som du har betalat 100 000 kronor för, den är relevant i en dag. Fler borde ställa sig frågan om de vill ha två styrelse­gubbar som delägare eller flera fans. Man ska inte heller glömma bort att de som kliver in ofta kan hjälpa till inom olika områden, inte minst produktutveckling. När de väl har investerat är de ofta villiga att bidra till företagets utveckling.

FundedByMe har själva vid flera tillfällen använt sig av crowdfunding för att finansiera företagets utveckling. I dag har bolaget nästan 500 delägare.Bild: Crowdfunding - FundedByMe

– Vi visar fortfarande röda siffror och är drivna av riskkapital. Men vi börjar förstå vad vi sysslar med och kan ­därigenom förfina produkten. Vi be­finner oss nu strax innan uppskalning. Vi vill fortsätta växa och arbetar för att ta oss hela vägen till en framtida börsnotering.

Intäkterna genereras av att ­FundedByMe tar ut en avgift på åtta procent av det kapital som kunderna samlar in via tjänsten.

– Modellen medför att vi sitter i samma båt som våra kunder. Om de inte drar in några pengar så får inte heller vi någonting. Som tilläggstjänster erbjuder vi hjälp med formalia, marknadsföring och så vidare. Vi bygger i dag ett nätverk för detta.

 

Viktigt med tydlighet
FundedByMe har en tuff screening­process för de projekt som läggs upp på webbplatsen.

– Webbformuläret i sig fungerar för att filtrera det mesta. Sedan granskar vi manuellt cirka åtta procent av det som skickas in till oss. Vi tackar nej till projekt som vi bedömer saknar trovärdighet eller transparens. Vi säger självklart även nej till våld, porr och annat som vi av etiska skäl inte vill stå bakom.

De antagna projekten måste uppfylla tre faktorer: stor genomförande­grad, hög trovärdighet och realistiska målsättningar.

– Det är vanligt att värdera sitt bolag och sin affärsidé felaktigt. De flesta ­killar övervärderar och de flesta tjejer undervärderar. Vi pekar på marknads­valideringen, om marknaden vill betala är det den värderingen som gäller. Ibland får vi säga "ja, du kanske kommer­ att bli värd en miljard och det målet ska du jaga om det är det du vill, men du är inte där än". Vissa har en tendens att leva i en amerikansk bubbla. De har tagit fasta på extremfall med bolag som har fått gigantiska belopp, då får de naiva förväntningar.

Konsumentprodukter, inte minst ­appar, är ofta mest effektiva när det ­gäller att samla in pengar.

– I de branscherna kan du förklara affärsmodellen. Du kan även be folk använda och prata om din produkt, därigenom kan du få virala marknadsföringseffekter. Du behöver ha en bra story; investeraren ska vilja berätta för sina vänner. Här är individen viktig, berätta om dig själv och "så här vill jag gå framåt".

Vilka är det då som misslyckas med att få in pengar, trots att det på pappret borde kunna fungera?

– Det är nästan alltid en passiv ­entreprenör, som tror att bara man syns på en plattform som vår ska allt hända av sig själv. Men det kan också handla om dålig tajming eller otydlighet i ­presentationen.

Crowdfunding passar inte för alla.

– Det funkar inte för bolag som be­höver göra någonting hemligt, exempel­vis forskning. Inte heller för väldigt komplicerade projekt. I båda fallen hänger det samman med att man måste kunna berätta och förklara vad pengarna ska användas till. Folk måste förstå varför de ska investera.

Bild: Crowdfunding - FundedByMe

Växande marknad
Daniel oroas inte av att crowdfunding-aktörerna blir fler.

– Det är lätt att sätta upp sajter, många tror bara sajten är uppe löser det sig. Men det svåra är att vinna för­troende hos företag, investerare och media. Vi vet själva hur det är vara oinvesteringsbar och för den delen att vilja vara en affärsängel, men inte vara rik nog. Vi kan och får inte misslyckas. Jag tror att man måste komma från ett annorlunda perspektiv för att fullt ut förstå både dem som vill få pengar och dem som vill investera.

Det Daniel ser som det största ­hindret är en förlegad syn på hur ett bolag ska vara uppbyggt och ägas.

– Det sker ett paradigmskifte, men det går långsamt. Vi bromsas av förlegad lagstiftning inom aktiebolagslagen och av förutfattade meningar. Folk har fått för sig att det är jobbigt att kommunicera med många delägare. Men crowd­funding är inte rörigt. Är man orolig kan man alltid strukturera verksamheten med ägarbolag, avslutar Daniel.

Läs även hur rätt värderingar ökar investerinsviljan...