-
Fåmansföretag
Hos Grant Thorntons skattekonsulter får du som äger och driver ett fåmansföretag en skräddarsydd helhetslösning utifrån dina och företagets specifika behov. Vi arbetar nära dig som kund och hjälper till att genomföra de åtgärder vi föreslår.
-
Företagsbeskattning
Lagstiftning och praxis kring företags- och bolagsbeskattning ändras ständigt. Vi ser till att du är uppdaterad på området så att du kan undvika problem och utnyttja de skattemässiga fördelar som finns.
-
Internationell beskattning
Vårt internationella nätverk Grant Thornton International har medlemsföretag i närmare 120 länder. Genom oss får du snabbt veta gällande skatteregler i olika länder. Vi kan hjälpa till med alla frågor om bolagsskatt, mervärdesskatt, internationella transaktioner och konsekvensanalyser inför etableringar. Vi bistår även vid etablering av filial eller dotterbolag.
-
Moms, punktskatt, tull
Så gott som varje transaktion i ett bolag kräver momshantering. Reglerna kan upplevas som komplicerade och felaktig hantering av momsen kan innebära onödiga kostnader och straffavgifter för ditt företag. Våra rådgivare stöttar dig och ditt företag.
-
Börsnotering
Överväger du och ditt företag en börsnotering? Bolagets styrelse och ledning har mycket att vinna på att vara väl förberedda innan de fattar beslut om att inleda en noteringsprocess och på att vara väl informerade om de krav som ställs på ett börsnoterat bolag. Grant Thornton hjälper dig i hela noteringsprocessen.
-
Extern revision
För oss är det viktigt att leverera en högkvalitativ revision av en årsredovisning. Vi tycker att det är viktigt att se bortom bokföringen och istället fokusera på just din verksamhet och de avtal som ligger till grund för bokföringen. Ta hjälp av våra experter för en extern revision av din verksamhet.
-
Granskning av hållbarhetsredovisning
Extern kvalitetssäkring som görs av en oberoende specialist skapar trygghet både för ditt företag och för den som ska använda informationen. Trovärdigheten i informationen ökar också genom att ditt företag bett om ett externt bestyrkande.
-
Internationell revision
Våra revisionsspecialister på Grant Thorntons International Business Center kombinerar internationell erfarenhet med tekniskt och branschspecifikt kunnande. Genom ärlig och rak kommunikation med dig som kund skapar vi en bättre anpassad internationell revision.
-
Internrevision
Grant Thornton kan genomföra riktade granskningsinsatser för internrevisionens räkning. Hela internrevisionsfunktionen kan även outsourcas till Grant Thornton då vi genomför granskning i enlighet med styrelsens fastställda granskningsplan. Avrapportering sker löpande med tydliga granskningsresultat och relevanta rekommendationer till förbättringar.
-
IT Assurance
Digital informationshantering kräver stor säkerhet, både vad gäller skydd mot intrång och mot förlust av data. Vilka behov har ditt företag? Våra experter hjälper dig att hitta en optimerad lösning anpassad till företagets informationshantering.
-
Affärsrådgivning
På Grant Thornton erbjuder vi strategisk rådgivning som hjälper dig att planera, prioritera och utföra dina viktiga affärsstrategier på ett effektivt sätt. Hos oss får du helhetsrådgivning av vårt samlade tjänsteutbud tillsammans med specialister inom våra affärsområden.
-
Bolagstjänster
Att köpa ett lagerbolag möjliggör omgående verksamhetsstart utan väntan på registrering. Vi hjälper dig snabbt så att du kan komma igång med din verksamhet.
-
Dispute services
Våra konsulter har lång erfarenhet av ekonomiska tvister, i såväl små som stora bolag. Våra insatser har varierat från enklare analyser och kortfattade kommentarer till fullständiga oberoende värderingar.
-
Finansiell rapportering
Våra konsulter stöttar dig som CFO eller ekonomichef med den finansiella rapporteringen. Vi ger professionellt stöd både när det gäller den legala rapporteringen enligt uppställda lagar och krav och den interna rapporteringen som ska utgöra beslutsstöd.
-
Forensic services
Grant Thornton genomför även anti –fraud-kartläggningar, en genomgång av företagets verksamhet där våra specialister bedömer risken för oegentligheter inom olika områden. Du får också praktiska förslag på hur fraudrisker kan förebyggas.
-
Governance risk compliance
I vår strävan att verka för ett välmående näringsliv i Sverige är Grant Thornton engagerade i att stötta främst mindre och snabbt växande organisationer i att etablera god och effektiv bolagsstyrning, riskhantering och regelefterlevnad.
-
Hållbarhetsrådgivning
Omvärldens krav på företagens prestation ökar, inte bara finansiellt, utan även miljömässigt och socialt. Det är företagens totala ansvarstagande och den funktion som de fyller i samhället som räknas.
-
Integration & Separation
Vi hjälper våra kunder genom hela processen, från att definiera separationsalternativ och förstå den potentiella påverkan på värdeskapandet, till att utveckla och leverera robusta separationsplaner.
-
Internationella tjänster
Vårt International Business Centre (IBC) erbjuder tjänster inom revision och rådgivning, redovisning och skatt med ett internationellt perspektiv mot en internationell marknad genom våra medlemsföretag i över 130 länder. Få lokal expertis - oavsett var i världen du gör affärer.
-
Internrevision
Grant Thornton kan genomföra riktade granskningsinsatser för internrevisionens räkning. Hela internrevisionsfunktionen kan även outsourcas till Grant Thornton då vi genomför granskning i enlighet med styrelsens fastställda granskningsplan. Avrapportering sker löpande med tydliga granskningsresultat och relevanta rekommendationer till förbättringar.
-
M&A services
Om du vill hitta en ny ägare till ditt företag har vi kunskapen och nätverket. Det är viktigt att hitta rätt typ av ägare och förbereda företaget på en ägarförändring. Genom vårt nätverk och våra långsiktiga relationer med olika typer av industriella köpare, investment- och riskkapitalbolag hjälper vi dig som befintlig ägare att hitta rätt typ av köpare. Vi projektleder och stöttar dig genom hela säljprocessen.
-
Transaction advisory services
Inom transaktionsrådgivning, som omfattar både förvärvsrådgivning och försäljningsrådgivning, fokuserar vi på att du ska kunna fatta informerade beslut kring investeringar och överlåtelser. Våra experter ger dig en tydlig analys med slutsatser och rekommendationer.
-
Värdering och finansiell modellering
Vårt specialistteam kan hjälpa till med alla typer av företagsvärderingar. Teamet har bred erfarenhet och utför kontinuerligt oberoende värderingar, indikativa värdeutlåtanden och fairness opinons (så kallade second opinions). Bland våra kunder finns såväl svenska som internationella företag.
-
Kundfaktura
Med vår lösning för kundfakturor kan du upprätta en offert som omvandlas till arbetsorder och slutligen resulterar i en faktura som vi distribuerar till din kund. Vi hanterar även påminnelser och registrerar kundinbetalningar.
-
Kvitto och resa
Med vår smarta digitala funktion för kvittohantering effektiviserar vi bokföringsarbetet och sparar tid. Du som kund fotar kvittot direkt med din smartphone, lägger till belopp och kommentarer och sedan är underlaget klart för vidare elektronisk hantering och bokföring.
-
Leverantörsfaktura
Traditionell hantering av leverantörsfakturor kan vara tidskrävande och sakna effektiv styrning och kontroll. Grant Thorntons tjänst för elektronisk fakturahantering (EFH) ger dig helt nya möjligheter att effektivisera hanteringen av dina leverantörsfakturor. Fördelarna är flera, men framförallt sparar du både tid och pengar samtidigt som du får en säkrare process.
-
Löneservice
Grant Thornton erbjuder en komplett hantering av ditt företags löneservice: från inrapportering till utbetalning och rapportering, kontrolluppgifter, statistik och pensionsadministration. Tillsammans går vi igenom dina behov och skräddarsyr sedan en lösning som passar just din verksamhet.
-
Budget, rapporter och analyser
Med vår digitala lösning blir din ekonomiska information både mer lättillgänglig och lättare att förstå. Informationen är tillgänglig dygnet runt och du kan när som helst ta ut dina rapporter i realtid.
-
Redovisning
Vi kan sköta redovisning i form av löpande bokföring, bokslut, deklarationer och årsredovisning, medan du själv sköter kundfakturering, betalningar och lön. Fördelarna för dig är många; tillgång till uppdaterad kompetens, personlig kontakt och mindre sårbarhet.
-
Rådgivning
En nyckel till att bolag kan växa med lönsamhet är ordning och reda och struktur. Det gör att ”allt flyter” och att medarbetarna vet vilka befogenheter och vilket ansvar de har. Då kan även styrelsen och ägarna sova gott om natten, i vetskap om att det finns kvalitetssäkrade, effektiva rutiner på plats i verksamheten.
-
Specialisttjänster
Förutom att ditt bolag kan outsourca hela ekonomiavdelningen eller löneavdelningen till oss kan vi även vara behjälpliga med mer specialiserade eller tillfälliga tjänster. Vi har drivna konsulter och rådgivare som står redo att bidra med bred erfarenhet och ett nätverk av experter.
-
Tid och projekt
Vill du också förenkla kostnadsuppföljningen och få en mer överskådlig planering av företagets beläggning? Vår digitala lösning effektiviserar och säkerställer ditt företags tidrapportering och projektredovisning. Att ta fram underlag för löneutbetalning och fakturering har aldrig varit enklare.

Syftet med CSRD är att öka jämförbarhet på hållbarhetsrapporter, kvalitet på information, transparens gällande företagens miljömässiga och sociala påverkan, samt bolagsstyrning kopplat till hållbarhet. CSRD, som träder i kraft räkenskapsåret 2024, ersätter nuvarande EU-direktiv för rapportering av icke-finansiell information (NFRD) och därmed även årsredovisningslagens (ÅRL) krav på hållbarhetsrapportering.
- I och med CSRD kommer de företag som ska hållbarhetsrapportera stå inför nya betydligt mer omfattande krav. Det är viktigt att påbörja förberedelserna i god tid då regelverket ställer stora krav på struktur för rapportering och effektiv datainsamling, säger Johanna Forsgren. Vi ser även att de olika tidslinjerna för när CSRD implementeras skapat osäkerhet hos våra kunder gällande när direktivet egentligen träder i kraft för dem.
Omfattningen av de nya kraven
Det nya kravet är i grunden väsentligt annorlunda än rådande hållbarhetrapporteringskrav. CSRD innebär för första gången att företag rapporterar enligt en gemensam standard, så kallat European Sustainability Reporting Standards (ESRS). Företag som omfattas av kravet kommer behöva rapportera sina strategier, affärsmodeller, styrning, organisation, väsentlighetsanalyser, påverkan, möjligheter, risker, policyer, mål, handlingsplaner och resultat.
Standarden är uppbyggd i fyra tydliga delar:
- Generell information om företagets hållbarhetsarbete, vilket inkluderar väsentlighetsanalys, affärsmodell och riskhantering
- Styrningsfrågor (Governance)
- Miljö och klimat
- Sociala frågor
Efter att ha utformats under en längre tid är det sedan november 2022 klart att ESRS kommer omfatta totalt 12 standarder och över 100 nyckeltal. Detta kommer att kräva omfattande förberedelser inför rapporteringen.
Hon berättar vidare att alla hållbarhetsrapporter ska upprättas i ett digitalt maskininläsningsbart format och finnas tillgängliga i en gemensam EU-databas, vilket kommer göra det enklare att hitta och jämföra information.
Nytt synsätt på påverkan, risker och möjligheter
CSRD-rapporteringen och vilka frågor som ett företag är skyldiga att rapportera grundas i ett nytt synsätt gällande väsentliga aspekter – ”dubbel väsentlighetsprincipen”. Detta innebär att hållbarhetsrapporteringen nu ska möta såväl intressenters som investerares krav på vad som är väsentliga aspekter att rapportera ur ett påverkansperspektiv. Detta sker dels genom rapportering på hur företagets inverkan på sin omvärld ser ut till exempel genom föroreningar och koldioxidutsläpp, dels hur de påverkas av omvärlden, bland annat gällande klimatförändringar.
Johanna berättar vidare att det inte räcker att endast redovisa resultatet av väsentlighetsanalysen, utan att processen dit även ska dokumenteras för ökad transparens och som underlag till de områden som valts eller förklarats bort.
Hur kan företagen bäst förbereda sig?
För att säkerställa att rapporteringen sker i enlighet med de nya kraven ser såväl Grant Thorntons hållbarhetsrådgivningsteam som hållbarhetsspecialisterna inom revision, att företagen har ett omfattande arbete framför sig. Det gäller att börja i tid och ha en tydlig handlingsplan för implementeringen av ny rapporteringsstruktur.
- De företag som omfattas av kravet att hållbarhetsrapportera redan idag eller inom närmsta åren, bör så snart som möjligt se över hållbarhetsfaktorer i sin strategiska planering, utveckla processer, kvalitetssäkring, datainsamling, styrning, samt få in rätt kompetens eller anlita externa experter, menar Johanna Forsgren och Annika Nygren.
- Vi ser ett stort behov av stöd hos våra kunder och har tagit fram ett rådgivningspaket för att på ett handfast och praktiskt sätt hjälpa till med att inventera kundens nuläge gentemot krav och etablera en handlingsplan för implementering av kraven och rapportering, berättar Johanna.
Hur kommer CSRD-rapporteringen att granskas?
- Nytt i CSRD är att hållbarhetsrapporteringen nu ska ligga i företagens förvaltningsberättelse och informationen ska granskas översiktligt av revisorer. Vi ser att detta kräver helt ny kompetens inom revision, säger Annika Nygren. Vi på Grant Thornton har därför satt upp en specialistgrupp inom vår revisionsavdelning för att säkerställa att vi kan leverera bästa möjliga granskning till våra kunder.
4 tips – så blir du redo för de nya kraven i CSRD
- Se över kompetens & processer
CSRD kommer att kräva mer resurser och samarbete inom företaget. Det kommer också göra hållbarhetsrapporteringen mer omfattande därför bör företag se över processer tidigt. - Gör en GAP-analys
Gör en GAP-analys mot befintlig rapportering. Se över vilka områden som måste kompletteras ochvilka nyckeltal ditt företag måste börja följa upp och sätta mål kring. - Förbered dubbel väsentlighetsanalys
Utför en dubbelväsentlighetsanalys för att identifiera väsentliga områden för ditt företag. - För dialog med din revisor för att förbereda inför granskning.
Rådgivning
Kontakta gärna någon av våra rådgivare eller revisorer för att diskutera hur vi kan hjälpa ditt företag att utveckla och dokumentera sin hållbara verksamhet.
Vi hjälper dig gärna med alltifrån att göra en GAP-analys till att se över policys, processer och styrdokument.
Då kommer CSRD att börja gällaRäkenskapsåret 2024 (rapporter som avlämnas år 2025): Räkenskapsåret 2025 (rapporter som avlämnas år 2026): Räkenskapsåret 2026 (rapporter som avlämnas år 2027): |
Fördjupa din kunskap ytterligare i förberedelserna för CSRD
Vill du lära dig mer om CSRD och framtidens hållbarhetsrapportering? Se vårt webbinarium från den 24 januari 2023 on demand där vi går igenom vad, när och hur rapportering enligt CSRD ska ske för företagen och vad du måste planera för redan nu för att vara väl förberedd.