-
Fåmansföretag
Hos Grant Thorntons skattekonsulter får du som äger och driver ett fåmansföretag en skräddarsydd helhetslösning utifrån dina och företagets specifika behov. Vi arbetar nära dig som kund och hjälper till att genomföra de åtgärder vi föreslår.
-
Företagsbeskattning
Lagstiftning och praxis kring företags- och bolagsbeskattning ändras ständigt. Vi ser till att du är uppdaterad på området så att du kan undvika problem och utnyttja de skattemässiga fördelar som finns.
-
Internationell beskattning
Vårt internationella nätverk Grant Thornton International har medlemsföretag i närmare 120 länder. Genom oss får du snabbt veta gällande skatteregler i olika länder. Vi kan hjälpa till med alla frågor om bolagsskatt, mervärdesskatt, internationella transaktioner och konsekvensanalyser inför etableringar. Vi bistår även vid etablering av filial eller dotterbolag.
-
Moms, punktskatt, tull
Så gott som varje transaktion i ett bolag kräver momshantering. Reglerna kan upplevas som komplicerade och felaktig hantering av momsen kan innebära onödiga kostnader och straffavgifter för ditt företag. Våra rådgivare stöttar dig och ditt företag.
-
Börsnotering
Överväger du och ditt företag en börsnotering? Bolagets styrelse och ledning har mycket att vinna på att vara väl förberedda innan de fattar beslut om att inleda en noteringsprocess och på att vara väl informerade om de krav som ställs på ett börsnoterat bolag. Grant Thornton hjälper dig i hela noteringsprocessen.
-
Extern revision
För oss är det viktigt att leverera en högkvalitativ revision av en årsredovisning. Vi tycker att det är viktigt att se bortom bokföringen och istället fokusera på just din verksamhet och de avtal som ligger till grund för bokföringen. Ta hjälp av våra experter för en extern revision av din verksamhet.
-
Granskning av hållbarhetsredovisning
Extern kvalitetssäkring som görs av en oberoende specialist skapar trygghet både för ditt företag och för den som ska använda informationen. Trovärdigheten i informationen ökar också genom att ditt företag bett om ett externt bestyrkande.
-
Internationell revision
Våra revisionsspecialister på Grant Thorntons International Business Center kombinerar internationell erfarenhet med tekniskt och branschspecifikt kunnande. Genom ärlig och rak kommunikation med dig som kund skapar vi en bättre anpassad internationell revision.
-
Internrevision
Grant Thornton kan genomföra riktade granskningsinsatser för internrevisionens räkning. Hela internrevisionsfunktionen kan även outsourcas till Grant Thornton då vi genomför granskning i enlighet med styrelsens fastställda granskningsplan. Avrapportering sker löpande med tydliga granskningsresultat och relevanta rekommendationer till förbättringar.
-
IT Assurance
Digital informationshantering kräver stor säkerhet, både vad gäller skydd mot intrång och mot förlust av data. Vilka behov har ditt företag? Våra experter hjälper dig att hitta en optimerad lösning anpassad till företagets informationshantering.
-
Affärsrådgivning
På Grant Thornton erbjuder vi strategisk rådgivning som hjälper dig att planera, prioritera och utföra dina viktiga affärsstrategier på ett effektivt sätt. Hos oss får du helhetsrådgivning av vårt samlade tjänsteutbud tillsammans med specialister inom våra affärsområden.
-
Bolagstjänster
Att köpa ett lagerbolag möjliggör omgående verksamhetsstart utan väntan på registrering. Vi hjälper dig snabbt så att du kan komma igång med din verksamhet.
-
Dispute services
Våra konsulter har lång erfarenhet av ekonomiska tvister, i såväl små som stora bolag. Våra insatser har varierat från enklare analyser och kortfattade kommentarer till fullständiga oberoende värderingar.
-
Finansiell rapportering
Våra konsulter stöttar dig som CFO eller ekonomichef med den finansiella rapporteringen. Vi ger professionellt stöd både när det gäller den legala rapporteringen enligt uppställda lagar och krav och den interna rapporteringen som ska utgöra beslutsstöd.
-
Forensic services
Grant Thornton genomför även anti –fraud-kartläggningar, en genomgång av företagets verksamhet där våra specialister bedömer risken för oegentligheter inom olika områden. Du får också praktiska förslag på hur fraudrisker kan förebyggas.
-
Governance risk compliance
I vår strävan att verka för ett välmående näringsliv i Sverige är Grant Thornton engagerade i att stötta främst mindre och snabbt växande organisationer i att etablera god och effektiv bolagsstyrning, riskhantering och regelefterlevnad.
-
Hållbarhetsrådgivning
Omvärldens krav på företagens prestation ökar, inte bara finansiellt, utan även miljömässigt och socialt. Det är företagens totala ansvarstagande och den funktion som de fyller i samhället som räknas.
-
Integration & Separation
Vi hjälper våra kunder genom hela processen, från att definiera separationsalternativ och förstå den potentiella påverkan på värdeskapandet, till att utveckla och leverera robusta separationsplaner.
-
Internationella tjänster
Vårt International Business Centre (IBC) erbjuder tjänster inom revision och rådgivning, redovisning och skatt med ett internationellt perspektiv mot en internationell marknad genom våra medlemsföretag i över 130 länder. Få lokal expertis - oavsett var i världen du gör affärer.
-
Internrevision
Grant Thornton kan genomföra riktade granskningsinsatser för internrevisionens räkning. Hela internrevisionsfunktionen kan även outsourcas till Grant Thornton då vi genomför granskning i enlighet med styrelsens fastställda granskningsplan. Avrapportering sker löpande med tydliga granskningsresultat och relevanta rekommendationer till förbättringar.
-
M&A services
Om du vill hitta en ny ägare till ditt företag har vi kunskapen och nätverket. Det är viktigt att hitta rätt typ av ägare och förbereda företaget på en ägarförändring. Genom vårt nätverk och våra långsiktiga relationer med olika typer av industriella köpare, investment- och riskkapitalbolag hjälper vi dig som befintlig ägare att hitta rätt typ av köpare. Vi projektleder och stöttar dig genom hela säljprocessen.
-
Penningtvätt och finansiering av terrorism
Grant Thornton ger rådgivning till dig som aktör inom den finansiella sektorn och står under Finansinspektionens tillsyn med att uppfylla de höga standarder som krävs för att motverka penningtvätt och finansiering av terrorism.
-
Transaction advisory services
Inom transaktionsrådgivning, som omfattar både förvärvsrådgivning och försäljningsrådgivning, fokuserar vi på att du ska kunna fatta informerade beslut kring investeringar och överlåtelser. Våra experter ger dig en tydlig analys med slutsatser och rekommendationer.
-
Värdering och finansiell modellering
Vårt specialistteam kan hjälpa till med alla typer av företagsvärderingar. Teamet har bred erfarenhet och utför kontinuerligt oberoende värderingar, indikativa värdeutlåtanden och fairness opinons (så kallade second opinions). Bland våra kunder finns såväl svenska som internationella företag.
-
Kundfaktura
Med vår lösning för kundfakturor kan du upprätta en offert som omvandlas till arbetsorder och slutligen resulterar i en faktura som vi distribuerar till din kund. Vi hanterar även påminnelser och registrerar kundinbetalningar.
-
Kvitto och resa
Med vår smarta digitala funktion för kvittohantering effektiviserar vi bokföringsarbetet och sparar tid. Du som kund fotar kvittot direkt med din smartphone, lägger till belopp och kommentarer och sedan är underlaget klart för vidare elektronisk hantering och bokföring.
-
Leverantörsfaktura
Traditionell hantering av leverantörsfakturor kan vara tidskrävande och sakna effektiv styrning och kontroll. Grant Thorntons tjänst för elektronisk fakturahantering (EFH) ger dig helt nya möjligheter att effektivisera hanteringen av dina leverantörsfakturor. Fördelarna är flera, men framförallt sparar du både tid och pengar samtidigt som du får en säkrare process.
-
Löneservice
Grant Thornton erbjuder en komplett hantering av ditt företags löneservice: från inrapportering till utbetalning och rapportering, kontrolluppgifter, statistik och pensionsadministration. Tillsammans går vi igenom dina behov och skräddarsyr sedan en lösning som passar just din verksamhet.
-
Budget, rapporter och analyser
Med vår digitala lösning blir din ekonomiska information både mer lättillgänglig och lättare att förstå. Informationen är tillgänglig dygnet runt och du kan när som helst ta ut dina rapporter i realtid.
-
Redovisning
Vi kan sköta redovisning i form av löpande bokföring, bokslut, deklarationer och årsredovisning, medan du själv sköter kundfakturering, betalningar och lön. Fördelarna för dig är många; tillgång till uppdaterad kompetens, personlig kontakt och mindre sårbarhet.
-
Rådgivning
En nyckel till att bolag kan växa med lönsamhet är ordning och reda och struktur. Det gör att ”allt flyter” och att medarbetarna vet vilka befogenheter och vilket ansvar de har. Då kan även styrelsen och ägarna sova gott om natten, i vetskap om att det finns kvalitetssäkrade, effektiva rutiner på plats i verksamheten.
-
Specialisttjänster
Förutom att ditt bolag kan outsourca hela ekonomiavdelningen eller löneavdelningen till oss kan vi även vara behjälpliga med mer specialiserade eller tillfälliga tjänster. Vi har drivna konsulter och rådgivare som står redo att bidra med bred erfarenhet och ett nätverk av experter.
-
Tid och projekt
Vill du också förenkla kostnadsuppföljningen och få en mer överskådlig planering av företagets beläggning? Vår digitala lösning effektiviserar och säkerställer ditt företags tidrapportering och projektredovisning. Att ta fram underlag för löneutbetalning och fakturering har aldrig varit enklare.
Med anledning av Covid-19 har riksdagen tagit beslut om ett antal krisåtgärder riktade mot det svenska näringslivet i syfte att mildra de ekonomiska effekterna. Här presenterar vi kort de åtgärder som är riktade mot företagen och de vanligaste frågorna vi får.
Klicka nedan för att komma direkt till frågor och svar om:
Tillfälligt anstånd med inbetalning av skatt
Stöd vid korttidsarbete
Ersättning för sjuklön
Tillfälligt sänkta arbetsgivaravgifter
Incitament för att sänka hyror
Statlig garanti på banklån
Ett urval av övriga frågor kopplade till covid-19
Tillfälligt anstånd med inbetalning av skatt
Reglerna innebär att företag kan få tillfälligt anstånd med betalning av arbetsgivaravgifter, preliminärskatt på lön och mervärdesskatt.
- Vem kan ansöka om tillfälligt anstånd?
Alla företag som redovisar arbetsgivaravgifter och preliminärskatt på lön kan ansöka om tillfälligt anstånd. Företag kan även ansöka om anstånd med betalning av mervärdesskatt.
Anstånd beviljas till företag som inte missköter sin ekonomi eller på annat sätt är oseriösa. Anstånd beviljas inte heller till företag med större skatteskulder.
- Med hur mycket och hur länge kan företaget få anstånd?
Företag kan få anstånd med högst tre månaders skatteinbetalningar och anstånd beviljas under som längst 12 månader.
- Vad är kostnaden för beviljat anstånd?
Anståndet belastas med en ränta i form av dels en anståndsavgift om 0,3 %, dels en icke avdragsgill kostnadsränta om 1,25 %. Sammantaget motsvarar detta en avdragsgill årlig ränta om 6,6 % för ett aktiebolag. Finansutskottet har kommit överens om att sänka räntan på anstånd med betalning av skatt. Under de första sex månaderna kommer en ränta på 1,25 procent tas ut. Därefter tillkommer en anståndsavgift på 0,2 procent per månad. Det motsvarar en avdragsgill ränta på 3,1 procent per år, eller 1,6 procent under det första halvåret uttryckt som årsränta.
- När och hur kan företag ansöka om tillfälligt anstånd?
Reglerna började gälla den 30 mars 2020 och kan tillämpas retroaktivt från och med den 1 januari 2020. Anstånd kan sökas till och med redovisningsperioden för september månad 2020.
För de företag som redovisar och betalar mervärdesskatt helårsvis kan anstånd beviljas retroaktivt från och med den 27 december 2019.
Tillfälligt anstånd kan sökas via Skatteverkets särskilda blankett för ändamålet SKV 4839 eller via Skatteverkets e-tjänst ” Ansök om tillfälligt anstånd med skattebetalning”.
Blankett SKV 4839 hittar du här och Skatteverkets e-tjänst hittar du här.
- Kan företrädare för företag som beviljats tillfälligt anstånd med skatteinbetalningar bli personligt betalningsskyldig, så kallat företrädaransvar, om företaget inte kan betala dessa skatter efter att anståndet löpt ut?
Skatteverket har meddelat att företrädaransvar som huvudregel inte kommer att gälla skatter och avgifter som omfattas av tillfälligt anstånd, i övrigt gäller dock reglerna om företrädaransvar som vanligt.
Läs vår artikel om tillfälligt anstånd här och om uppdatering kring företrädaransvar här.
Stöd vid korttidsarbete
Reglerna innebär att stöd för korttidsarbete införs, vilket medför att arbetsgivarens lönekostnader kan minska med drygt hälften tack vare att staten står för en större kostnad. Konstruktionen i sig liknar korttidsarbete med skillnaden att subventionsgraden utökas kraftigt. Syftet är att rädda svenska jobb och arbetstagaren ska få ut minst 88 procent av lönen.
- Kan alla arbetsgivare ansöka om stöd för korttidsarbete?
Företag som kan visa på tillfälliga och ekonomiska svårigheter att klara de utmaningar som covid-19 medför, kan ansöka om stöd för korttidsarbete. Den som är ensamföretagare i en enskild firma har inte rätt till stöd.
- Hur stor del av arbetstiden kan arbetsgivaren korttidspermittera de anställda?
Minskad arbetstid kan ske i fyra nivåer, minskning om 20, 40, 60 eller 80 procent.
- Hur mycket sänks arbetsgivarens lönekostnader med och hur mycket lön får den anställde behålla?
För respektive nivå av minskad arbetstid enligt ovan så minskar arbetsgivarens lönekostnader 19, 36, 53 eller 72 procent. Den anställde får behålla 96, 94, 92,5 eller 88 procent av sin lön utifrån respektive nivå av minskad arbetstid enligt ovan.
- Finns det något lönetak för stöd vid korttidsarbete?
Ja, ersättningen beräknas om högst på en lön om 44 000 kr i månaden. Även anställda med högre lön än 44 000 kr i månaden omfattas, men den procentuella minskningen beräknas då utifrån 44 000 kr i månaden.
- Hur mycket ska arbetsgivaren betala i lön till den anställda under korttidsarbete?
Arbetsgivaren betalar den anställdes lön utifrån den nya lönenivå som regleras utifrån hur mycket den anställdes arbetstid har minskats. Till exempel vid 60 procent permittering så betalar arbetsgivaren 92,5 procent av ordinarie lön till den anställde och arbetsgivaren får därefter ersättning av staten med 45 procent av ordinarie lön.
- När och hur kan arbetsgivaren ansöka om stöd för korttidsarbete?
Tillväxtverket har den 7 april öppnat upp ansökan för stöd vid korttidsarbete, via deras hemsida, www.tillvaxtverket.se. Tiden som stödet kan omfatta är från och med den 16 mars 2020.
Inledningsvis efter godkännande beviljas preliminärt stöd och arbetsgivaren är därefter skyldig att med jämna mellanrum göra en avstämning för att fastställa det slutliga stödet.
- Får företag lämna utdelning även om de får statligt stöd för korttidsarbete?
Det är Tillväxtverkets uppfattning att det inte är förenligt att motta statligt stöd för korttidsarbete och samtidigt lämna stora utdelningar. Tillväxtverket kan vid avstämning i efterhand reglera beviljat stöd.
Läs mer om kortidspermittering i vår artikel här och på Tillväxtverkets hemsida här.
Ersättning för sjuklön
- Vad innebär reglerna om ersättning för sjuklön?
Reglerna innebär att staten tillfälligt tar hela kostnaden för alla sjuklönekostnader under april och maj. Arbetsgivaren ska redovisa sjuklönekostnaderna i arbetsgivardeklarationen och Försäkringskassan fattar sedan beslut om förutsättningarna för att arbetsgivaren ska ersättas för sjuklönekostnaderna är uppfyllda. En eventuell utbetalning sker till arbetsgivaren via skattekontot. Läs mer på Försäkringskassans hemsida här.
Egenföretagare ersätts genom en schabloniserad sjukpenning för dag 1-14.
Tillfälligt sänkta arbetsgivaravgifter
Arbetsgivaravgifterna för upp till 30 anställda sätts ned. Företagen betalar då endast ålderspensionsavgiften om 10,21 procent under tiden 1 mars – 30 juni 2020.
- Vem kan ansöka om nedsättning av arbetsgivaravgifter?
Alla arbetsgivare med anställda, även ideella organisationer, kan ansöka om nedsättning av arbetsgivaravgifterna för upp till 30 anställda, för resterande anställda betalas fulla arbetsgivaravgifter.
- Får arbetsgivare välja vilka 30 anställda som ska omfattas av nedsättningen?
Ja, arbetsgivaren får välja vilka 30 anställda som omfattas och det ställs inga krav på anställningens omfattning. Såväl heltids-, deltids- och timanställda omfattas därmed.
- Hur höga arbetsgivaravgifter ska arbetsgivaren betala?
Arbetsgivare som beviljas nedsättning ska endast betala ålderspensionsavgiften om 10,21 procent under perioden 1 mars till 30 juni, dvs. fyra månader, för lön upp till 25 000 kr för de anställda som omfattas av nedsättningen. För lön som överstiger 25 000 kr betalas full arbetsgivaravgift.
- När och hur kan arbetsgivare ansöka om tillfällig nedsättning av arbetsgivaravgifter?
Reglerna om tillfällig nedsättning av arbetsgivaravgifter trädde ikraft den 6 april. och kunde sökas för första gången i arbetsgivardeklarationen för mars månad som skulle ha kommit in till Skatteverket den 14 april.
Begäran om tillfällig nedsättning av arbetsgivaravgifter görs genom att arbetsgivaren kryssar i fält 062 på individuppgiften ”Reducerad avgift först anställd” för de aktuella anställda.
Incitament för att sänka hyror
- Vem har rätt till kompensation för sänkta hyror?
Hyresvärdar som sätter ner hyran under april, maj och juni kan ansöka om ersättning från staten. De som omfattas är utsatta branscher inom sektorer som sällanköpshandel, hotell, restaurang och vissa andra verksamheter.
- Hur mycket kompensation kan hyresvärden få?
Hyresvärdar kommer kunna ansöka om kompensation för maximalt 50 procent av den nedsatt fasta hyran under april, maj och juni. Ersättningen kommer dock uppgå till högst 25 % av den ursprungliga fasta hyran.
- När och hur ansöker hyresvärden om kompensation?
Hyresvärden ansöker om kompensation i efterhand via länsstyrelserna. Regeringen har meddelat att ansökningsförfarandet kommer att ske digitalt och att mer information kommer när förordningen är på plats.
Statlig garanti på banklån
För att göra det möjligt för företag att lättare få lån och därmed undvika en likviditetsbrist kan staten gå in med en garanti.
- Vem kan få statlig garanti på banklån?
Garantin är avsedd för bolag som råkat ut för svårigheter på grund av covid-19 men ändå är långsiktigt livskraftiga. Det finns inte någon begränsning i storlek på företagen som söker lånet.
- Hur stor del av banklånet kan staten garantera?
Staten kan garantera upp till 70 procent av banklånet.
- Till vem ställer staten ut garantin?
Garantin ställs ut direkt till den bank som beviljar lånet.
Läs mer om regeringens stödpaket till små och medelstora företag här.
Ett urval av övriga frågor kopplade till covid-19
- Kan covid-19 påverka ideella föreningar och stiftelsers skattemässiga status?
Både ideella föreningar och stiftelser behöver uppfylla fullföljdskravet och verksamhetskravet. Dessutom krävs det att ideella föreningar uppfyller öppenhetskravet och att stiftelser uppfyller destinatärskravet. Det är inte omöjligt att covid-19 kan komma att skapa sådana brister som medför att fullföljdskravet inte är uppfyllt. Om fullföljdskravet inte är uppfyllt ska kravet anses uppfyllt om bristen det aktuella året är tillfällig. Det är inte omöjligt att covid-19 kan komma att skapa dylika tillfälliga brister och det är då viktigt att tänka på att detta dokumenteras.
Läs mer här.
- Hur ska företag och föreningar agera om aktieägare eller föreningsmedlemmar har svårt att delta på årsstämman i vår?
Riksdagen har sagt ja till regeringens förslag om en ny lag med tillfälliga bestämmelser som utökar möjligheten till fullmaktsinsamling, poströstning och deltagande genom ombud vid bolags- och föreningsstämmor. De nya reglerna gäller under perioden 15 april till 31 december 2020.
Läs mer här.
Observera att denna information lades ut den dag som framgår ovan. Omständigheter kan ha tillkommit som innebär att informationen är inaktuell. Vänligen besök vår samlingssida för de senaste nyheterna.