-
Börsnotering
Överväger du och ditt företag en börsnotering? Bolagets styrelse och ledning har mycket att vinna på att vara väl förberedda innan de fattar beslut om att inleda en noteringsprocess och på att vara väl informerade om de krav som ställs på ett börsnoterat bolag. Grant Thornton hjälper dig i hela noteringsprocessen.
-
Extern revision
För oss är det viktigt att leverera en högkvalitativ revision av en årsredovisning. Vi tycker att det är viktigt att se bortom bokföringen och istället fokusera på just din verksamhet och de avtal som ligger till grund för bokföringen. Ta hjälp av våra experter för en extern revision av din verksamhet.
-
Granskning av hållbarhetsredovisning
Extern kvalitetssäkring som görs av en oberoende specialist skapar trygghet både för ditt företag och för den som ska använda informationen. Trovärdigheten i informationen ökar också genom att ditt företag bett om ett externt bestyrkande.
-
Internationell revision
Våra revisionsspecialister på Grant Thorntons International Business Center kombinerar internationell erfarenhet med tekniskt och branschspecifikt kunnande. Genom ärlig och rak kommunikation med dig som kund skapar vi en bättre anpassad internationell revision.
-
Internrevision
Grant Thornton kan genomföra riktade granskningsinsatser för internrevisionens räkning. Hela internrevisionsfunktionen kan även outsourcas till Grant Thornton då vi genomför granskning i enlighet med styrelsens fastställda granskningsplan. Avrapportering sker löpande med tydliga granskningsresultat och relevanta rekommendationer till förbättringar.
-
IT Assurance
Digital informationshantering kräver stor säkerhet, både vad gäller skydd mot intrång och mot förlust av data. Vilka behov har ditt företag? Våra experter hjälper dig att hitta en optimerad lösning anpassad till företagets informationshantering.

-
Affärsrådgivning
På Grant Thornton erbjuder vi strategisk rådgivning som hjälper dig att planera, prioritera och utföra dina viktiga affärsstrategier på ett effektivt sätt. Hos oss får du helhetsrådgivning av vårt samlade tjänsteutbud tillsammans med specialister inom våra affärsområden.
-
Bolagstjänster
Att köpa ett lagerbolag möjliggör omgående verksamhetsstart utan väntan på registrering. Vi hjälper dig snabbt så att du kan komma igång med din verksamhet.
-
CSRD-direktivet
CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) är ett EU-direktiv och en del av EU:s så kallade gröna giv vars mål är att öka transparens, kvalitet och jämförbarhet. CSRD ersätter NFRD (Non Financial Reporting Directive), liksom Årsredovisningslagens krav på hållbarhetsrapportering.
-
Dispute services
Våra konsulter har lång erfarenhet av ekonomiska tvister, i såväl små som stora bolag. Våra insatser har varierat från enklare analyser och kortfattade kommentarer till fullständiga oberoende värderingar.
-
Finansiell rapportering
Våra konsulter stöttar dig som CFO eller ekonomichef med den finansiella rapporteringen. Vi ger professionellt stöd både när det gäller den legala rapporteringen enligt uppställda lagar och krav och den interna rapporteringen som ska utgöra beslutsstöd.
-
Forensic services
Grant Thornton genomför även anti –fraud-kartläggningar, en genomgång av företagets verksamhet där våra specialister bedömer risken för oegentligheter inom olika områden. Du får också praktiska förslag på hur fraudrisker kan förebyggas.
-
Governance risk compliance
I vår strävan att verka för ett välmående näringsliv i Sverige är Grant Thornton engagerade i att stötta främst mindre och snabbt växande organisationer i att etablera god och effektiv bolagsstyrning, riskhantering och regelefterlevnad.
-
Hållbarhetsrådgivning
Omvärldens krav på företagens prestation ökar, inte bara finansiellt, utan även miljömässigt och socialt. Det är företagens totala ansvarstagande och den funktion som de fyller i samhället som räknas.
-
Integration & Separation
Vi hjälper våra kunder genom hela processen, från att definiera separationsalternativ och förstå den potentiella påverkan på värdeskapandet, till att utveckla och leverera robusta separationsplaner.
-
Internationella tjänster
Vårt International Business Centre (IBC) erbjuder tjänster inom revision och rådgivning, redovisning och skatt med ett internationellt perspektiv mot en internationell marknad genom våra medlemsföretag i över 130 länder. Få lokal expertis - oavsett var i världen du gör affärer.
-
Internrevision
Grant Thornton kan genomföra riktade granskningsinsatser för internrevisionens räkning. Hela internrevisionsfunktionen kan även outsourcas till Grant Thornton då vi genomför granskning i enlighet med styrelsens fastställda granskningsplan. Avrapportering sker löpande med tydliga granskningsresultat och relevanta rekommendationer till förbättringar.
-
M&A services
Om du vill hitta en ny ägare till ditt företag har vi kunskapen och nätverket. Det är viktigt att hitta rätt typ av ägare och förbereda företaget på en ägarförändring. Genom vårt nätverk och våra långsiktiga relationer med olika typer av industriella köpare, investment- och riskkapitalbolag hjälper vi dig som befintlig ägare att hitta rätt typ av köpare. Vi projektleder och stöttar dig genom hela säljprocessen.
-
Penningtvätt och finansiering av terrorism
Grant Thornton ger rådgivning till dig som aktör inom den finansiella sektorn och står under Finansinspektionens tillsyn med att uppfylla de höga standarder som krävs för att motverka penningtvätt och finansiering av terrorism.
-
Transaction advisory services
Inom transaktionsrådgivning, som omfattar både förvärvsrådgivning och försäljningsrådgivning, fokuserar vi på att du ska kunna fatta informerade beslut kring investeringar och överlåtelser. Våra experter ger dig en tydlig analys med slutsatser och rekommendationer.
-
Värdering och finansiell modellering
Vårt specialistteam kan hjälpa till med alla typer av företagsvärderingar. Teamet har bred erfarenhet och utför kontinuerligt oberoende värderingar, indikativa värdeutlåtanden och fairness opinons (så kallade second opinions). Bland våra kunder finns såväl svenska som internationella företag.

-
Kundfaktura
Med vår lösning för kundfakturor kan du upprätta en offert som omvandlas till arbetsorder och slutligen resulterar i en faktura som vi distribuerar till din kund. Vi hanterar även påminnelser och registrerar kundinbetalningar.
-
Kvitto och resa
Med vår smarta digitala funktion för kvittohantering effektiviserar vi bokföringsarbetet och sparar tid. Du som kund fotar kvittot direkt med din smartphone, lägger till belopp och kommentarer och sedan är underlaget klart för vidare elektronisk hantering och bokföring.
-
Leverantörsfaktura
Traditionell hantering av leverantörsfakturor kan vara tidskrävande och sakna effektiv styrning och kontroll. Grant Thorntons tjänst för elektronisk fakturahantering (EFH) ger dig helt nya möjligheter att effektivisera hanteringen av dina leverantörsfakturor. Fördelarna är flera, men framförallt sparar du både tid och pengar samtidigt som du får en säkrare process.
-
Löneservice
Grant Thornton erbjuder en komplett hantering av ditt företags löneservice: från inrapportering till utbetalning och rapportering, kontrolluppgifter, statistik och pensionsadministration. Tillsammans går vi igenom dina behov och skräddarsyr sedan en lösning som passar just din verksamhet.
-
Budget, rapporter och analyser
Med vår digitala lösning blir din ekonomiska information både mer lättillgänglig och lättare att förstå. Informationen är tillgänglig dygnet runt och du kan när som helst ta ut dina rapporter i realtid.
-
Redovisning
Vi kan sköta redovisning i form av löpande bokföring, bokslut, deklarationer och årsredovisning, medan du själv sköter kundfakturering, betalningar och lön. Fördelarna för dig är många; tillgång till uppdaterad kompetens, personlig kontakt och mindre sårbarhet.
-
Rådgivning
En nyckel till att bolag kan växa med lönsamhet är ordning och reda och struktur. Det gör att ”allt flyter” och att medarbetarna vet vilka befogenheter och vilket ansvar de har. Då kan även styrelsen och ägarna sova gott om natten, i vetskap om att det finns kvalitetssäkrade, effektiva rutiner på plats i verksamheten.
-
Specialisttjänster
Förutom att ditt bolag kan outsourca hela ekonomiavdelningen eller löneavdelningen till oss kan vi även vara behjälpliga med mer specialiserade eller tillfälliga tjänster. Vi har drivna konsulter och rådgivare som står redo att bidra med bred erfarenhet och ett nätverk av experter.
-
Tid och projekt
Vill du också förenkla kostnadsuppföljningen och få en mer överskådlig planering av företagets beläggning? Vår digitala lösning effektiviserar och säkerställer ditt företags tidrapportering och projektredovisning. Att ta fram underlag för löneutbetalning och fakturering har aldrig varit enklare.
-
Fåmansföretag
Hos Grant Thorntons skattekonsulter får du som äger och driver ett fåmansföretag en skräddarsydd helhetslösning utifrån dina och företagets specifika behov. Vi arbetar nära dig som kund och hjälper till att genomföra de åtgärder vi föreslår.
-
Företagsbeskattning
Lagstiftning och praxis kring företags- och bolagsbeskattning ändras ständigt. Vi ser till att du är uppdaterad på området så att du kan undvika problem och utnyttja de skattemässiga fördelar som finns.
-
Internationell beskattning
Vårt internationella nätverk Grant Thornton International har medlemsföretag i närmare 120 länder. Genom oss får du snabbt veta gällande skatteregler i olika länder. Vi kan hjälpa till med alla frågor om bolagsskatt, mervärdesskatt, internationella transaktioner och konsekvensanalyser inför etableringar. Vi bistår även vid etablering av filial eller dotterbolag.
-
Moms, punktskatt, tull
Så gott som varje transaktion i ett bolag kräver momshantering. Reglerna kan upplevas som komplicerade och felaktig hantering av momsen kan innebära onödiga kostnader och straffavgifter för ditt företag. Våra rådgivare stöttar dig och ditt företag.

1. Lämna in deklarationen en månad senare
Tidigare har det varit tillåtet att lämna inkomstdeklarationen en månad senare än det ordinarie inlämningsdatumet om företaget deklarerar digitalt. Av förenklingsskäl har nu Skatteverket bestämt att inkomstdeklarationen får lämnas vid det senare datumet oavsett om du deklarerar digitalt eller på papper. Detta gäller för aktiebolag eller ekonomiska föreningar med bokslut från juli 2022 och framåt. För företag med kalenderår som räkenskapsår ska således deklarationen vara inlämnad senast den 1 augusti 2023.
Tips! Trots möjlighet till senare inlämning är det dock en rekommendation att se till att få koll på eventuell kvarskatt så snart som möjligt, nu när kostnadsräntan på skattekontot är betydligt högre än tidigare. Läs mer här: Historisk räntehöjning på skattekontot |
2. Registrera deklarationsombud i tid
Firmatecknare som tecknar firman ensam och bolagets vd kan signera inkomstdeklarationen digitalt på Skatteverkets hemsida med e-legitimation. Det finns dock fortfarande ingen möjlighet att lämna deklarationen digitalt om firmateckning t ex sker två i förening.
Ett företag med flera firmatecknare som tecknar gemensamt kan förenkla processen genom att anlita ett deklarationsombud, som kan signera deklarationen digitalt på Skatteverkets hemsida. Det kan vara en företrädare för företaget, redovisningsansvarig, eller annan särskilt utsedd person. Ansökan ska vara underskriven av behörig firmatecknare och även registrerad vd kan utse deklarationsombud.
Tänk på att ansöka om deklarationsombud i god tid, så finns ett större handlingsutrymme om någon av företrädarna t.ex. blir sjuk eller är bortrest. |
3. Missa inte att lämna in blankett N9
Sedan 2019 har det funnits generella regler som begränsar ett företags rätt att dra av räntekostnader. Om ett företag har ett s.k. negativt räntenetto måste en prövning ske för att avgöra om företaget har rätt till avdrag och i så fall hur stort avdrag företaget har rätt till.
Räntenettot beräknas som ränteutgifter minus ränteinkomster. Notera dock att begreppet ”ränta” i detta sammanhang har en vidare innebörd än vad vi i dagligt tal menar med ränta – exempelvis omfattar det även andra utgifter för kredit eller utgifter jämförbara med ränta.
Det finns två sätt att pröva om räntenettot får dras av (och i så fall hur stor del) – förenklingsregeln och EBITDA-regeln. I korthet innebär förenklingsregeln ett möjligt avdrag med maximalt fem miljoner kronor inom en intressegemenskap. Med intressegemenskap menar man i det här sammanhanget en koncern såsom den definieras i årsredovisningslagen.
EBITDA-regeln innebär kortfattat att företaget kan få avdrag med upp till 30 procent av skattemässigt EBITDA (Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortization). Detta är alltså företagets skattemässiga resultat med justering för vissa specifika poster.
Beräkningen av företagets räntenetto och samt beräkningen av avdraget redovisas på blankett N9 som är en deklarationsbilaga som ska lämnas in till Skatteverket tillsammans med deklarationen i vissa fall.
Vilka företag ska lämna blankett N9?Ett företag som har negativt räntenetto ska lämna blankett N9 till sin deklaration bland annat i följande fall: • Företaget gör avdrag för ett negativt räntenetto enligt EBITDA-regeln • Företaget gör avdrag för ett negativt räntenetto enligt förenklingsregeln och a) företaget ingår i en intressegemenskap (se länk nedan), eller b) företagets negativa räntenetto överstiger fem miljoner kronor. Detta innebär att väldigt många företag måste lämna in blankett N9. Så är fallet alltså även om företaget bara har en låg räntekostnad, men exempelvis ingår i en koncern. Skatteverkets vägledning avseende vilka företag som ska lämna blankett N9 har förändrats sedan införandet av reglerna, vilket innebär att det är betydligt fler bolag som ska lämna blankett N9 idag än vad som ursprungligen bedömdes. Läs mer hos Skatteverket om i vilka fall företaget måste lämna blankett N9. |
4. Företaget kan ha rätt till skattereduktion för inventarieköp under 2021
Om företaget har anskaffat inventarier under 2021 kan företaget ha rätt till en skattereduktion på 3,9 procent av anskaffningsvärdet. Reduktionen begärs i deklarationen för det räkenskapsår som avslutades 31 december 2022 eller för brutna räkenskapsår närmaste tidpunkten därefter.
För företag med räkenskapsår som avslutas under september-december 2022 är det alltså i deklarationen som lämnas nu till sommaren som ansökan ska ske.
Här kan du läsa allt om vad som gäller:
Skattereduktion för investeringar i inventarier som gjordes 2021
5. Överväg om företaget ska göra ett öppet yrkande
Om det finns några osäkerheter i deklarationen kring vilka bedömningar som gjorts kan det vara en god idé att göra ett öppet yrkande för att försöka minimera risken för skattetillägg.
Skattetillägg är en särskild avgift som tas ut om man har lämnat en oriktig eller ofullständig uppgift i en deklaration, exempelvis om företaget har yrkat avdrag för en kostnad som företaget egentligen inte skulle ha rätt till eller om företaget inte tar upp en inkomst som är skattepliktig. Det spelar ingen roll om den oriktiga uppgiften lämnats med avsikt eller inte.
Ett öppet yrkande, kan om korrekt utformat, förhindra att Skatteverket påför skattetillägg. Det är viktigt att yrkandet är tillräckligt öppet och bl.a. noggrant beskriver förutsättningarna för bedömningen, vilken bedömning som har gjorts och varför. Förenklat ska det innehålla tillräckligt med uppgifter för att Skatteverket utifrån det öppna yrkandet skulle ha kunnat fatta ett korrekt beslut. Ett korrekt öppet yrkande innebär även att möjligheten för Skatteverket att ändra bakåt i tiden begränsas till endast två år.
Vår rekommendation är därtill att man bör överväga att skicka med bolagets årsredovisning som bilaga till inkomstdeklarationen så att Skatteverket anses ha haft tillgång till den informationen då detta kan ha betydelse i fall där fråga uppkommer kring skattetillägg. Detta är särskilt viktigt om det finns stora poster eller poster i deklarationen som rör ovanliga frågor.

Vill du veta mer om vad som är på gång inom skatt under våren?Läs mer här: På gång inom skatt 2023 - rådgivarnas 10 tips |
Nyhetsbrev Target
Bli först med att läsa senaste nytt och få värdefulla insikter för ditt företag. Vi bjuder på tips och råd samt inbjudningar till aktuella webbinarier.