-
Börsnotering
Överväger du och ditt företag en börsnotering? Bolagets styrelse och ledning har mycket att vinna på att vara väl förberedda innan de fattar beslut om att inleda en noteringsprocess och på att vara väl informerade om de krav som ställs på ett börsnoterat bolag. Grant Thornton hjälper dig i hela noteringsprocessen.
-
Extern revision
För oss är det viktigt att leverera en högkvalitativ revision av en årsredovisning. Vi tycker att det är viktigt att se bortom bokföringen och istället fokusera på just din verksamhet och de avtal som ligger till grund för bokföringen. Ta hjälp av våra experter för en extern revision av din verksamhet.
-
Granskning av hållbarhetsredovisning
Extern kvalitetssäkring som görs av en oberoende specialist skapar trygghet både för ditt företag och för den som ska använda informationen. Trovärdigheten i informationen ökar också genom att ditt företag bett om ett externt bestyrkande.
-
Internationell revision
Våra revisionsspecialister på Grant Thorntons International Business Center kombinerar internationell erfarenhet med tekniskt och branschspecifikt kunnande. Genom ärlig och rak kommunikation med dig som kund skapar vi en bättre anpassad internationell revision.
-
IT Assurance
Digital informationshantering kräver stor säkerhet, både vad gäller skydd mot intrång och mot förlust av data. Vilka behov har ditt företag? Våra experter hjälper dig att hitta en optimerad lösning anpassad till företagets informationshantering.
-
Fåmansföretag
Hos Grant Thorntons skattekonsulter får du som äger och driver ett fåmansföretag en skräddarsydd helhetslösning utifrån dina och företagets specifika behov. Vi arbetar nära dig som kund och hjälper till att genomföra de åtgärder vi föreslår.
-
Företagsbeskattning
Lagstiftning och praxis kring företags- och bolagsbeskattning ändras ständigt. Vi ser till att du är uppdaterad på området så att du kan undvika problem och utnyttja de skattemässiga fördelar som finns.
-
Internationell beskattning
Vårt internationella nätverk Grant Thornton International har medlemsföretag i närmare 120 länder. Genom oss får du snabbt veta gällande skatteregler i olika länder. Vi kan hjälpa till med alla frågor om bolagsskatt, mervärdesskatt, internationella transaktioner och konsekvensanalyser inför etableringar. Vi bistår även vid etablering av filial eller dotterbolag.
-
Moms, punktskatt, tull
Så gott som varje transaktion i ett bolag kräver momshantering. Reglerna kan upplevas som komplicerade och felaktig hantering av momsen kan innebära onödiga kostnader och straffavgifter för ditt företag. Våra rådgivare stöttar dig och ditt företag.
-
Deals - Transaktionsrådgivning
Att skapa en lönsam och hållbar tillväxt kan vara en utmaning oavsett ekonomiskt klimat. För allt fler företag har en sund tillväxtstrategi blivit en central del för att lyckas med utvärderingar och transaktioner. På Grant Thornton möter vi upp er tillväxtstrategi med skräddarsydd rådgivning utifrån utgångspunkten att varje företag och transaktion är unik.
-
ESG & hållbarhetsrådgivning
Hållbarhet driver affären och är en väsentlig del för att uppnå en långsiktigt lönsam organisation. Därför har vi ett dedikerat team för hållbarhetstjänster som bistår våra kunder, nationellt och internationellt, med expertkompetens inom hållbarhetsområdet.
-
Financial Advisory Services
Inom Financial Advisory Services har vi samlad expertis för att stödja företag som står under Finansinspektionens tillsyn. Vi hjälper våra kunder med bland annat internrevision, olika oberoende granskningsinsatser, granskning och rådgivning inom AML/CTF samt mycket mer.
-
Risk Advisory Services
Vi erbjuder tjänster inom Business Risk Services som hjälper dig att säkerställa din styrning och kontroll, uppnå Compliance, optimera dina affärsprocesser och system, samt förbättra din prestation och konkurrenskraft.
-
Affärsrådgivning
På Grant Thornton erbjuder vi strategisk rådgivning som hjälper dig att planera, prioritera och utföra dina viktiga affärsstrategier på ett effektivt sätt. Hos oss får du helhetsrådgivning av vårt samlade tjänsteutbud tillsammans med specialister inom våra affärsområden.
-
Bolagstjänster
Att köpa ett lagerbolag möjliggör omgående verksamhetsstart utan väntan på registrering. Vi hjälper dig snabbt så att du kan komma igång med din verksamhet.
-
Dispute services
Våra konsulter har lång erfarenhet av ekonomiska tvister, i såväl små som stora bolag. Våra insatser har varierat från enklare analyser och kortfattade kommentarer till fullständiga oberoende värderingar.
-
Finansiell rapportering
Våra konsulter stöttar dig som CFO eller ekonomichef med den finansiella rapporteringen. Vi ger professionellt stöd både när det gäller den legala rapporteringen enligt uppställda lagar och krav och den interna rapporteringen som ska utgöra beslutsstöd.
-
Internationella tjänster
Vårt International Business Centre (IBC) erbjuder tjänster inom revision och rådgivning, redovisning och skatt med ett internationellt perspektiv mot en internationell marknad genom våra medlemsföretag i cirka 150 länder. Få lokal expertis - oavsett var i världen du gör affärer.
-
Kundfaktura
Med vår lösning för kundfakturor kan du upprätta en offert som omvandlas till arbetsorder och slutligen resulterar i en faktura som vi distribuerar till din kund. Vi hanterar även påminnelser och registrerar kundinbetalningar.
-
Kvitto och resa
Med vår smarta digitala funktion för kvittohantering effektiviserar vi bokföringsarbetet och sparar tid. Du som kund fotar kvittot direkt med din smartphone, lägger till belopp och kommentarer och sedan är underlaget klart för vidare elektronisk hantering och bokföring.
-
Leverantörsfaktura
Traditionell hantering av leverantörsfakturor kan vara tidskrävande och sakna effektiv styrning och kontroll. Grant Thorntons tjänst för elektronisk fakturahantering (EFH) ger dig helt nya möjligheter att effektivisera hanteringen av dina leverantörsfakturor. Fördelarna är flera, men framförallt sparar du både tid och pengar samtidigt som du får en säkrare process.
-
Löneservice
Grant Thornton erbjuder en komplett hantering av ditt företags löneservice: från inrapportering till utbetalning och rapportering, kontrolluppgifter, statistik och pensionsadministration. Tillsammans går vi igenom dina behov och skräddarsyr sedan en lösning som passar just din verksamhet.
-
Budget, rapporter och analyser
Med vår digitala lösning blir din ekonomiska information både mer lättillgänglig och lättare att förstå. Informationen är tillgänglig dygnet runt och du kan när som helst ta ut dina rapporter i realtid.
-
Redovisning
Vi kan sköta redovisning i form av löpande bokföring, bokslut, deklarationer och årsredovisning, medan du själv sköter kundfakturering, betalningar och lön. Fördelarna för dig är många; tillgång till uppdaterad kompetens, personlig kontakt och mindre sårbarhet.
-
Rådgivning
En nyckel till att bolag kan växa med lönsamhet är ordning och reda och struktur. Det gör att ”allt flyter” och att medarbetarna vet vilka befogenheter och vilket ansvar de har. Då kan även styrelsen och ägarna sova gott om natten, i vetskap om att det finns kvalitetssäkrade, effektiva rutiner på plats i verksamheten.
-
Specialisttjänster
Förutom att ditt bolag kan outsourca hela ekonomiavdelningen eller löneavdelningen till oss kan vi även vara behjälpliga med mer specialiserade eller tillfälliga tjänster. Vi har drivna konsulter och rådgivare som står redo att bidra med bred erfarenhet och ett nätverk av experter.
-
Tid och projekt
Vill du också förenkla kostnadsuppföljningen och få en mer överskådlig planering av företagets beläggning? Vår digitala lösning effektiviserar och säkerställer ditt företags tidrapportering och projektredovisning. Att ta fram underlag för löneutbetalning och fakturering har aldrig varit enklare.
1. Räntehöjning på skattekontot
Den 12 februari höjdes räntan på skattekontot. För företag som vill kapa kostnader gäller det alltså att snarast betala in så mycket som möjligt av eventuell kvarskatt.
Läs mer: Historisk räntehöjning på skattekontot
2. Skattefritt för medarbetare att ladda på jobbet
Regeringen föreslår nu en tillfällig skattefrihet på förmånen för laddning av elbil på arbetsplatsen. Det är idag administrativt krångligt för företag att erbjuda laddning, samtidigt som allt fler önskar göra det. En förutsättning för skattefrihet är att laddningen sker vid en laddningspunkt eller ett eluttag som tillhandahålls av arbetsgivaren i anslutning till arbetsplatsen. Förutom personbil (klass I) omfattas även laddning av lätt lastbil, motorcykel, moped och cykel.
Läs mer: Förslag: Skattefritt att el-ladda på jobbet
3. Ny möjlighet till anstånd med inbetalning av skatt 2023
Under pandemin öppnades det upp ökade möjligheter för företag som påverkats likviditetsmässigt av pandemin att få tillfälligt anstånd med inbetalning av skatt. Dessa anstånd har förlängts flera gånger och ytterligare ändringar trädde i kraft den 13 februari 2023. Möjligheten att skjuta på skatteinbetalningen kan vara lockande för bolag som har en tillfälligt låg likviditet. Det är samtidigt viktigt att tänka på att anståndsmöjligheten i mångt och mycket kan likställas med ett lån som, inklusive tillhörande kostnader, i sin helhet ska betalas tillbaka.
Läs mer: Tillfälligt anstånd 2023
4. Ny dom från HFD: Utomståenderegeln kan fortsätta att tillämpas vid nyemission
Utomståenderegeln – som balanserar skatten för olika typer av ägande i fåmansföretag – är viktig då den möjliggör en effektiv kapitalanskaffning för entreprenörsbolag och startups. Det är helt fundamentalt för företagsamheten i Sverige. Under sommaren 2022 meddelade Skatterättsnämnden två nya förhandsbesked om utomståenderegeln. Detta gav upphov till en stor osäkerhet för entreprenörer, investerare och rådgivare. Den 20 februari 2023 lämnade Högsta förvaltningsdomstolen (HFD) dom i frågan och HFD ändrar nu förhandsbeskedet och förklarar att utomståenderegeln är tillämplig.
Läs mer: Glädjande dom för entreprenörer
5. Dags att deklarera skattereduktion för inventarieinköp under 2021
Företag som har anskaffat inventarier under 2021 kan ha rätt till ett skatteavdrag på 3,9 procent av anskaffningsvärdet. Reduktionen begär du i deklarationen för det räkenskapsår som avslutades 31 december 2022 eller för brutna räkenskapsår närmaste tidpunkten därefter. Det är alltså hög tid att se över om ditt företag omfattas.
Läs mer: Skattereduktion för inventarieinköp under 2021 | Skatteverket
6. Ny momslag från 1 juli 2023
Nu ska den svenska momslagen (mervärdesskatt) uppdateras och bli lättare att förstå och tillämpa. Utgångspunkten för utredningens arbete har varit att undvika att rent språkliga och systematiska förändringar leder till omfattande förändringar av innebörden i momslagen. Några större anpassningar av undantagen från skatteplikt, exempelvis undantaget för finansiella tjänster har inte föreslagits.
Läs mer: Regeringen föreslår ny momslag från 1 juli 2023
7. Risk för ökade momskostnader med ändrade jämkningsregler för fastighetssektorn
Finansdepartementet föreslår betydande ändringar i reglerna för jämkning av moms vid fastighetsförsäljningar från och med 2024. Förslaget innebär att säljaren kan få betala tillbaka stora belopp i moms om den sålda fastigheten inte ingår i en verksamhetsöverlåtelse. Ändringarna kan dessutom leda till inlåsningseffekter, högre fastighetspriser och försvåra omstrukturering av verksamheter. Även företag kan komma att drabbas av extra kostnader när de flyttar ut.
Läs mer: Nya momsregler vid fastighetsaffärer
8. Lägre moms för byggbolag efter ny dom
Högsta förvaltningsdomstolen har i ett mål prövat reglerna om uttagsmoms när ett byggbolag uppför byggnader på egen fastighet för försäljning. Domen är glädjande för byggbolag då den i många fall kan medföra lägre moms att betala. Hanteringen blir också enklare jämfört med tidigare praxis.
Läs mer: Lägre moms för byggbolag efter ny dom
9. VAT in the digital age: rättvis och enkel moms inom EU
EU-kommissionen vill modernisera momsrapporteringen inom EU. Bakgrunden är ökad globalisering, den nya digitala ekonomin och fortsatt stora problem med skatteundandragande. ”VAT in the Digital Age” består i korthet av tre huvudförslag:
- en modernisering av kraven för momsrapportering och elektronisk fakturering,
- en anpassning av momsreglerna till plattformsekonomin och
- övergång till en enda momsskatteregistrering i EU.
Läs mer: Vat i en digital tid - nya momsförslag inom EU
10. Internationell bolagsbeskattning – mycket på gång
Både EU och OECD presenterar löpande förslag som förenklat uttryckt syftar till att uppnå ett modernare skatteregelverk och samtidigt säkerställer en tillräcklig hög bolagsbeskattning. Under 2023 är det tänkt att ett antal nya regelverk ska träda ikraft, såsom ATAD 3, DAC 7, DEBRA och Pillar II samt förslaget på nya svenska regler för källskatt på utdelning. Den 23 mars håller vi ett webbinarium där vi guidar i frågor om när regelverken blir tillämpliga, vilka konsekvenser de får och hur företag kan förbereda sig redan nu.
Webbinarium
Lyssna in på vårt webbinarium om internationell beskattning. Våra skatteexperter Henrik Hedberg och Anna Gerson berättar mer om vad som är på gång inom det internationella skatteområdet och beskriver mer i detalj de regler som förväntas träda i kraft i Sverige, samt hur du bäst kan förbereda dig.
Nyhetsbrev Target
Bli först med att läsa senaste nytt och få värdefulla insikter för ditt företag. Vi bjuder på tips och råd samt inbjudningar till aktuella webbinarier.