Snart är deklarationssäsongen här igen och i år har många företag fokus på sviktande ekonomi och ett ovisst marknadsläge till följd av coronaviruset covid-19. Många förväntar sig också längre handläggningstider från olika håll för att få fram handlingar. Catrin Åkerlund är skatterådgivare och menar att man redan nu kan förbereda sig för att förenkla kommande hantering, inte minst eftersom det finns ett behov av att reducera fysiska möten just nu.
- Firmatecknare som tecknar ensamt kan signera deklarationen digitalt på Skatteverkets hemsida med bankID. Men det finns ingen möjlighet att lämna digitalt om firmateckning t ex sker två i förening.
- Ett företag med flera firmatecknare kan förenkla processen genom att anlita ett deklarationsombud, som kan signera deklarationen digitalt på Skatteverkets hemsida.
- Det kan vara en företrädare för företaget, redovisningsansvarig, eller annan särskilt utsedd person. Ansökan ska vara underskriven av behörig firmatecknare. Att ansöka om deklarationsombud är inte en löpande förvaltningsåtgärd och vd kan därför inte skriva under.
- Deklarationsombud kan anmälas till Skatteverket här.
- Att ansöka om ett deklarationsombud bör göras i god tid. Det kräver fortfarande att alla firmatecknare ska signera, men här gör man det i ett tidigt skede och har sedan ett ombud som lämnar in. För många kan det effektivisera processen, säger Catrin Åkerlund.
Fördelen med att registrera deklarationsombud
Har du registrerat ett eller flera deklarationsombud hos Skatteverket kan dessa lämna bolagets eller föreningens inkomstdeklaration med e-legitimation.
- Räkenskapsschema och skattemässiga justeringar lämnas via Skatteverkets filöverföringstjänst, mobilt media eller på papper.
- Ett deklarationsombud kan även lämna in moms- och arbetsgivardeklarationer, liksom fastighetsdeklaration och preliminär inkomstdeklaration.
- Den som är registrerad som ombud kan se skattekonto, slutlig skatt och uppgifter från tidigare lämnade skattedeklarationer.
Digital inlämning av bolagsdeklarationer
För bolagsdeklarationer finns det möjlighet att lämna in deklarationen senare än de fasta inlämningstiderna om det sker genom digital inlämning. När företagets inkomstdeklaration ska lämnas styrs av vilket räkenskapsår företaget har och om du deklarerar digitalt eller på papper. Lämnar du in hela deklarationen digitalt är sista inlämningsdag en månad senare än om du lämnar in den på papper.
Sista dag att lämna in inkomstdeklarationen |
||
Bokslut | På papper | Digitalt |
Juli–augusti 2019 | 2 mars 2020 | 1 april 2020 |
September–december 2019 | 1 juli 2020 | 3 augusti 2020 |
Januari–april 2020 | 2 november 2020 | 1 december 2020 |
Maj–juni 2020 | 15 december 2020 | 15 januari 2021 |
För att Inkomstdeklaration 2 ska räknas som digitalt inlämnad krävs att du lämnar in hela deklarationen digitalt.
- Lämna huvudblanketten via e-tjänsten Inkomstdeklaration 2.
- Räkenskapsschema, skattemässiga justeringar samt eventuella andra bilagor (till exempel N3B, N7, N8 och övriga upplysningar) måste du lämna via e-tjänsten Filöverföring. Det krävs ett bokföringsprogram som kan skapa .sru-filer för att filöverföring ska vara möjlig.
- Observera att du inte kan bifoga pdf-filer med deklarationen.
Kontakta din revisor eller rådgivare om du behöver stöd i processen, eller hitta din lokala rådgivare här.