-
Börsnotering
Överväger du och ditt företag en börsnotering? Bolagets styrelse och ledning har mycket att vinna på att vara väl förberedda innan de fattar beslut om att inleda en noteringsprocess och på att vara väl informerade om de krav som ställs på ett börsnoterat bolag. Grant Thornton hjälper dig i hela noteringsprocessen.
-
Extern revision
För oss är det viktigt att leverera en högkvalitativ revision av en årsredovisning. Vi tycker att det är viktigt att se bortom bokföringen och istället fokusera på just din verksamhet och de avtal som ligger till grund för bokföringen. Ta hjälp av våra experter för en extern revision av din verksamhet.
-
Granskning av hållbarhetsredovisning
Extern kvalitetssäkring som görs av en oberoende specialist skapar trygghet både för ditt företag och för den som ska använda informationen. Trovärdigheten i informationen ökar också genom att ditt företag bett om ett externt bestyrkande.
-
Internationell revision
Våra revisionsspecialister på Grant Thorntons International Business Center kombinerar internationell erfarenhet med tekniskt och branschspecifikt kunnande. Genom ärlig och rak kommunikation med dig som kund skapar vi en bättre anpassad internationell revision.
-
Internrevision
Grant Thornton kan genomföra riktade granskningsinsatser för internrevisionens räkning. Hela internrevisionsfunktionen kan även outsourcas till Grant Thornton då vi genomför granskning i enlighet med styrelsens fastställda granskningsplan. Avrapportering sker löpande med tydliga granskningsresultat och relevanta rekommendationer till förbättringar.
-
IT Assurance
Digital informationshantering kräver stor säkerhet, både vad gäller skydd mot intrång och mot förlust av data. Vilka behov har ditt företag? Våra experter hjälper dig att hitta en optimerad lösning anpassad till företagets informationshantering.
-
Affärsrådgivning
På Grant Thornton erbjuder vi strategisk rådgivning som hjälper dig att planera, prioritera och utföra dina viktiga affärsstrategier på ett effektivt sätt. Hos oss får du helhetsrådgivning av vårt samlade tjänsteutbud tillsammans med specialister inom våra affärsområden.
-
Bolagstjänster
Att köpa ett lagerbolag möjliggör omgående verksamhetsstart utan väntan på registrering. Vi hjälper dig snabbt så att du kan komma igång med din verksamhet.
-
Dispute services
Våra konsulter har lång erfarenhet av ekonomiska tvister, i såväl små som stora bolag. Våra insatser har varierat från enklare analyser och kortfattade kommentarer till fullständiga oberoende värderingar.
-
Finansiell rapportering
Våra konsulter stöttar dig som CFO eller ekonomichef med den finansiella rapporteringen. Vi ger professionellt stöd både när det gäller den legala rapporteringen enligt uppställda lagar och krav och den interna rapporteringen som ska utgöra beslutsstöd.
-
Forensic services
Grant Thornton genomför även anti –fraud-kartläggningar, en genomgång av företagets verksamhet där våra specialister bedömer risken för oegentligheter inom olika områden. Du får också praktiska förslag på hur fraudrisker kan förebyggas.
-
Governance risk compliance
I vår strävan att verka för ett välmående näringsliv i Sverige är Grant Thornton engagerade i att stötta främst mindre och snabbt växande organisationer i att etablera god och effektiv bolagsstyrning, riskhantering och regelefterlevnad.
-
Hållbarhetsrådgivning
Omvärldens krav på företagens prestation ökar, inte bara finansiellt, utan även miljömässigt och socialt. Det är företagens totala ansvarstagande och den funktion som de fyller i samhället som räknas.
-
Integration & Separation
Vi hjälper våra kunder genom hela processen, från att definiera separationsalternativ och förstå den potentiella påverkan på värdeskapandet, till att utveckla och leverera robusta separationsplaner.
-
Internationella tjänster
Vårt International Business Centre (IBC) erbjuder tjänster inom revision och rådgivning, redovisning och skatt med ett internationellt perspektiv mot en internationell marknad genom våra medlemsföretag i över 130 länder. Få lokal expertis - oavsett var i världen du gör affärer.
-
Internrevision
Grant Thornton kan genomföra riktade granskningsinsatser för internrevisionens räkning. Hela internrevisionsfunktionen kan även outsourcas till Grant Thornton då vi genomför granskning i enlighet med styrelsens fastställda granskningsplan. Avrapportering sker löpande med tydliga granskningsresultat och relevanta rekommendationer till förbättringar.
-
M&A services
Om du vill hitta en ny ägare till ditt företag har vi kunskapen och nätverket. Det är viktigt att hitta rätt typ av ägare och förbereda företaget på en ägarförändring. Genom vårt nätverk och våra långsiktiga relationer med olika typer av industriella köpare, investment- och riskkapitalbolag hjälper vi dig som befintlig ägare att hitta rätt typ av köpare. Vi projektleder och stöttar dig genom hela säljprocessen.
-
Penningtvätt och finansiering av terrorism
Grant Thornton ger rådgivning till dig som aktör inom den finansiella sektorn och står under Finansinspektionens tillsyn med att uppfylla de höga standarder som krävs för att motverka penningtvätt och finansiering av terrorism.
-
Transaction advisory services
Inom transaktionsrådgivning, som omfattar både förvärvsrådgivning och försäljningsrådgivning, fokuserar vi på att du ska kunna fatta informerade beslut kring investeringar och överlåtelser. Våra experter ger dig en tydlig analys med slutsatser och rekommendationer.
-
Värdering och finansiell modellering
Vårt specialistteam kan hjälpa till med alla typer av företagsvärderingar. Teamet har bred erfarenhet och utför kontinuerligt oberoende värderingar, indikativa värdeutlåtanden och fairness opinons (så kallade second opinions). Bland våra kunder finns såväl svenska som internationella företag.
-
Kundfaktura
Med vår lösning för kundfakturor kan du upprätta en offert som omvandlas till arbetsorder och slutligen resulterar i en faktura som vi distribuerar till din kund. Vi hanterar även påminnelser och registrerar kundinbetalningar.
-
Kvitto och resa
Med vår smarta digitala funktion för kvittohantering effektiviserar vi bokföringsarbetet och sparar tid. Du som kund fotar kvittot direkt med din smartphone, lägger till belopp och kommentarer och sedan är underlaget klart för vidare elektronisk hantering och bokföring.
-
Leverantörsfaktura
Traditionell hantering av leverantörsfakturor kan vara tidskrävande och sakna effektiv styrning och kontroll. Grant Thorntons tjänst för elektronisk fakturahantering (EFH) ger dig helt nya möjligheter att effektivisera hanteringen av dina leverantörsfakturor. Fördelarna är flera, men framförallt sparar du både tid och pengar samtidigt som du får en säkrare process.
-
Löneservice
Grant Thornton erbjuder en komplett hantering av ditt företags löneservice: från inrapportering till utbetalning och rapportering, kontrolluppgifter, statistik och pensionsadministration. Tillsammans går vi igenom dina behov och skräddarsyr sedan en lösning som passar just din verksamhet.
-
Budget, rapporter och analyser
Med vår digitala lösning blir din ekonomiska information både mer lättillgänglig och lättare att förstå. Informationen är tillgänglig dygnet runt och du kan när som helst ta ut dina rapporter i realtid.
-
Redovisning
Vi kan sköta redovisning i form av löpande bokföring, bokslut, deklarationer och årsredovisning, medan du själv sköter kundfakturering, betalningar och lön. Fördelarna för dig är många; tillgång till uppdaterad kompetens, personlig kontakt och mindre sårbarhet.
-
Rådgivning
En nyckel till att bolag kan växa med lönsamhet är ordning och reda och struktur. Det gör att ”allt flyter” och att medarbetarna vet vilka befogenheter och vilket ansvar de har. Då kan även styrelsen och ägarna sova gott om natten, i vetskap om att det finns kvalitetssäkrade, effektiva rutiner på plats i verksamheten.
-
Specialisttjänster
Förutom att ditt bolag kan outsourca hela ekonomiavdelningen eller löneavdelningen till oss kan vi även vara behjälpliga med mer specialiserade eller tillfälliga tjänster. Vi har drivna konsulter och rådgivare som står redo att bidra med bred erfarenhet och ett nätverk av experter.
-
Tid och projekt
Vill du också förenkla kostnadsuppföljningen och få en mer överskådlig planering av företagets beläggning? Vår digitala lösning effektiviserar och säkerställer ditt företags tidrapportering och projektredovisning. Att ta fram underlag för löneutbetalning och fakturering har aldrig varit enklare.
-
Fåmansföretag
Hos Grant Thorntons skattekonsulter får du som äger och driver ett fåmansföretag en skräddarsydd helhetslösning utifrån dina och företagets specifika behov. Vi arbetar nära dig som kund och hjälper till att genomföra de åtgärder vi föreslår.
-
Företagsbeskattning
Lagstiftning och praxis kring företags- och bolagsbeskattning ändras ständigt. Vi ser till att du är uppdaterad på området så att du kan undvika problem och utnyttja de skattemässiga fördelar som finns.
-
Internationell beskattning
Vårt internationella nätverk Grant Thornton International har medlemsföretag i närmare 120 länder. Genom oss får du snabbt veta gällande skatteregler i olika länder. Vi kan hjälpa till med alla frågor om bolagsskatt, mervärdesskatt, internationella transaktioner och konsekvensanalyser inför etableringar. Vi bistår även vid etablering av filial eller dotterbolag.
-
Moms, punktskatt, tull
Så gott som varje transaktion i ett bolag kräver momshantering. Reglerna kan upplevas som komplicerade och felaktig hantering av momsen kan innebära onödiga kostnader och straffavgifter för ditt företag. Våra rådgivare stöttar dig och ditt företag.

- Mitt första tips är att förbereda dig i tid. Dels för att det kan ta längre tid att få fram handlingar men också för minimera fysiska möten. Min rekommendation att göra det så smidigt för sig som man bara kan. Deklarationshanteringen är en sak som går att förenkla med digital signering och genom att anlita ombud, säger Sora Schnürer.
Så här kan du förenkla deklarationsinlämningen:
- Oavsett om företaget får deklarationen utskickad på papper eller via digital brevlåda, kan alltid deklarationsblanketten hämtas hem som PDF-fil från Mina Sidor på Skatteverkets hemsida. En nyhet för i år är dessutom att man kan hämta de förtryckta uppgifterna som SRU-fil. Det innebär att de förtryckta uppgifterna direkt kan importeras i ett deklarationsprogram.
- En nyhet som kom förra våren, med anledning av Corona, är att även registrerad vd numera har rätt att signera företagets inkomstdeklaration, såväl på papper som digitalt, utan att vara registrerad som ombud.
- Det finns ingen möjlighet att agera enligt fullmakt vid inlämning på papper. Då gäller att det är behörig firmatecknare eller vd som undertecknar förstasidan på deklarationen.
- Firmatecknare som tecknar ensamt, och numera även vd, kan signera deklarationen digitalt på Skatteverkets hemsida med e-legitimation. Men det finns dock ingen möjlighet att lämna digitalt om firmateckning t ex sker två i förening.
- Ett företag med flera firmatecknare som tecknar gemensamt kan förenkla processen genom att anlita ett deklarationsombud, som kan signera deklarationen digitalt på Skatteverkets hemsida. Det kan vara en företrädare för företaget, redovisningsansvarig, eller annan särskilt utsedd person. Ansökan ska vara underskriven av behörig firmatecknare och även registrerad vd kan numera utse deklarationsombud.
- Deklarationsombud kan anmälas till Skatteverket via den här länken.
- Att ansöka om ett deklarationsombud bör göras i god tid. Det kräver fortfarande att behöriga firmatecknare eller vd signerar ansökan, men om man gör det i ett tidigt skede har man större handlingsutrymme om något skulle hända eller om någon skulle bli sjuk.
Fördelen med att registrera deklarationsombud
Har du registrerat ett eller flera deklarationsombud hos Skatteverket kan dessa lämna företagets inkomstdeklaration med e-legitimation.
- Hela inkomstdeklarationen kan numera lämnas digitalt via Skatteverkets filöverföringstjänst och signeras av ett deklarationsombud.
- Ett deklarationsombud kan även lämna in moms- och arbetsgivardeklarationer, liksom fastighetsdeklaration och preliminär inkomstdeklaration.
- Den som är registrerad som ombud kan se skattekonto, slutlig skatt och uppgifter från tidigare lämnade skattedeklarationer.
Digital inlämning av bolagsdeklarationer
För bolagsdeklarationer finns det möjlighet att lämna in deklarationen senare än de fasta inlämningstiderna om det sker genom digital inlämning. När företagets inkomstdeklaration ska lämnas styrs av vilket räkenskapsår företaget har och om du deklarerar digitalt eller på papper. Lämnar du in hela deklarationen digitalt är sista inlämningsdag en månad senare än om du lämnar in den på papper.
Sista dag att lämna in inkomstdeklarationen
Bokslut |
På papper |
Digitalt |
Maj–juni 2020 |
15 december 2020 |
15 januari 2021 |
Juli–augusti 2020 |
1 mars 2021 |
1 april 2021 |
September–december 2020 |
1 juli 2021 |
2 augusti 2021 |
Januari–april 2021 |
1 november 2021 |
1 december 2021 |
För att Inkomstdeklaration 2 ska räknas som digitalt inlämnad krävs att du lämnar in hela deklarationen digitalt.
Inkomstdeklarationen kan numera lämnas helt digitalt via Skatteverkets filöverföringstjänst. Tidigare kunde inte huvudblanketten lämnas in via filöverföringstjänsten, utan endast räkenskapsschema, skattemässiga justeringar och andra bilagor skickas via s.k. SRU-fil. Företrädaren eller deklarationsombudet behöver därefter endast logga in på Mina Sidor och digitalt godkänna deklarationen.
- Detta innebär en stor förenkling för såväl företagen som för oss som hjälper företagen att upprätta deklarationer. Men kom ihåg att för att kunna skicka filer via Skatteverkets filöverföringstjänst krävs ett deklarationsprogram som kan skapa SRU-filer, säger Sora Schnürer. Det enda kravet på företrädaren som ska signera är dock att denne har e-legitimation.
Kontakta oss om du behöver stöd i processen.
Nyhetsbrev Target
Få relevanta nyheter, inspirerande artiklar, tips och råd samt värdefulla webbinarier som bidrar till att ditt företag kan växa och utvecklas.