-
Börsnotering
Överväger du och ditt företag en börsnotering? Bolagets styrelse och ledning har mycket att vinna på att vara väl förberedda innan de fattar beslut om att inleda en noteringsprocess och på att vara väl informerade om de krav som ställs på ett börsnoterat bolag. Grant Thornton hjälper dig i hela noteringsprocessen.
-
Extern revision
För oss är det viktigt att leverera en högkvalitativ revision av en årsredovisning. Vi tycker att det är viktigt att se bortom bokföringen och istället fokusera på just din verksamhet och de avtal som ligger till grund för bokföringen. Ta hjälp av våra experter för en extern revision av din verksamhet.
-
Granskning av hållbarhetsredovisning
Extern kvalitetssäkring som görs av en oberoende specialist skapar trygghet både för ditt företag och för den som ska använda informationen. Trovärdigheten i informationen ökar också genom att ditt företag bett om ett externt bestyrkande.
-
Internationell revision
Våra revisionsspecialister på Grant Thorntons International Business Center kombinerar internationell erfarenhet med tekniskt och branschspecifikt kunnande. Genom ärlig och rak kommunikation med dig som kund skapar vi en bättre anpassad internationell revision.
-
Internrevision
Grant Thornton kan genomföra riktade granskningsinsatser för internrevisionens räkning. Hela internrevisionsfunktionen kan även outsourcas till Grant Thornton då vi genomför granskning i enlighet med styrelsens fastställda granskningsplan. Avrapportering sker löpande med tydliga granskningsresultat och relevanta rekommendationer till förbättringar.
-
IT Assurance
Digital informationshantering kräver stor säkerhet, både vad gäller skydd mot intrång och mot förlust av data. Vilka behov har ditt företag? Våra experter hjälper dig att hitta en optimerad lösning anpassad till företagets informationshantering.

-
Affärsrådgivning
På Grant Thornton erbjuder vi strategisk rådgivning som hjälper dig att planera, prioritera och utföra dina viktiga affärsstrategier på ett effektivt sätt. Hos oss får du helhetsrådgivning av vårt samlade tjänsteutbud tillsammans med specialister inom våra affärsområden.
-
Bolagstjänster
Att köpa ett lagerbolag möjliggör omgående verksamhetsstart utan väntan på registrering. Vi hjälper dig snabbt så att du kan komma igång med din verksamhet.
-
CSRD-direktivet
CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) är ett EU-direktiv och en del av EU:s så kallade gröna giv vars mål är att öka transparens, kvalitet och jämförbarhet. CSRD ersätter NFRD (Non Financial Reporting Directive), liksom Årsredovisningslagens krav på hållbarhetsrapportering.
-
Dispute services
Våra konsulter har lång erfarenhet av ekonomiska tvister, i såväl små som stora bolag. Våra insatser har varierat från enklare analyser och kortfattade kommentarer till fullständiga oberoende värderingar.
-
Finansiell rapportering
Våra konsulter stöttar dig som CFO eller ekonomichef med den finansiella rapporteringen. Vi ger professionellt stöd både när det gäller den legala rapporteringen enligt uppställda lagar och krav och den interna rapporteringen som ska utgöra beslutsstöd.
-
Forensic services
Grant Thornton genomför även anti –fraud-kartläggningar, en genomgång av företagets verksamhet där våra specialister bedömer risken för oegentligheter inom olika områden. Du får också praktiska förslag på hur fraudrisker kan förebyggas.
-
Governance risk compliance
I vår strävan att verka för ett välmående näringsliv i Sverige är Grant Thornton engagerade i att stötta främst mindre och snabbt växande organisationer i att etablera god och effektiv bolagsstyrning, riskhantering och regelefterlevnad.
-
Hållbarhetsrådgivning
Omvärldens krav på företagens prestation ökar, inte bara finansiellt, utan även miljömässigt och socialt. Det är företagens totala ansvarstagande och den funktion som de fyller i samhället som räknas.
-
Integration & Separation
Vi hjälper våra kunder genom hela processen, från att definiera separationsalternativ och förstå den potentiella påverkan på värdeskapandet, till att utveckla och leverera robusta separationsplaner.
-
Internationella tjänster
Vårt International Business Centre (IBC) erbjuder tjänster inom revision och rådgivning, redovisning och skatt med ett internationellt perspektiv mot en internationell marknad genom våra medlemsföretag i över 130 länder. Få lokal expertis - oavsett var i världen du gör affärer.
-
Internrevision
Grant Thornton kan genomföra riktade granskningsinsatser för internrevisionens räkning. Hela internrevisionsfunktionen kan även outsourcas till Grant Thornton då vi genomför granskning i enlighet med styrelsens fastställda granskningsplan. Avrapportering sker löpande med tydliga granskningsresultat och relevanta rekommendationer till förbättringar.
-
M&A services
Om du vill hitta en ny ägare till ditt företag har vi kunskapen och nätverket. Det är viktigt att hitta rätt typ av ägare och förbereda företaget på en ägarförändring. Genom vårt nätverk och våra långsiktiga relationer med olika typer av industriella köpare, investment- och riskkapitalbolag hjälper vi dig som befintlig ägare att hitta rätt typ av köpare. Vi projektleder och stöttar dig genom hela säljprocessen.
-
Penningtvätt och finansiering av terrorism
Grant Thornton ger rådgivning till dig som aktör inom den finansiella sektorn och står under Finansinspektionens tillsyn med att uppfylla de höga standarder som krävs för att motverka penningtvätt och finansiering av terrorism.
-
Transaction advisory services
Inom transaktionsrådgivning, som omfattar både förvärvsrådgivning och försäljningsrådgivning, fokuserar vi på att du ska kunna fatta informerade beslut kring investeringar och överlåtelser. Våra experter ger dig en tydlig analys med slutsatser och rekommendationer.
-
Värdering och finansiell modellering
Vårt specialistteam kan hjälpa till med alla typer av företagsvärderingar. Teamet har bred erfarenhet och utför kontinuerligt oberoende värderingar, indikativa värdeutlåtanden och fairness opinons (så kallade second opinions). Bland våra kunder finns såväl svenska som internationella företag.

-
Kundfaktura
Med vår lösning för kundfakturor kan du upprätta en offert som omvandlas till arbetsorder och slutligen resulterar i en faktura som vi distribuerar till din kund. Vi hanterar även påminnelser och registrerar kundinbetalningar.
-
Kvitto och resa
Med vår smarta digitala funktion för kvittohantering effektiviserar vi bokföringsarbetet och sparar tid. Du som kund fotar kvittot direkt med din smartphone, lägger till belopp och kommentarer och sedan är underlaget klart för vidare elektronisk hantering och bokföring.
-
Leverantörsfaktura
Traditionell hantering av leverantörsfakturor kan vara tidskrävande och sakna effektiv styrning och kontroll. Grant Thorntons tjänst för elektronisk fakturahantering (EFH) ger dig helt nya möjligheter att effektivisera hanteringen av dina leverantörsfakturor. Fördelarna är flera, men framförallt sparar du både tid och pengar samtidigt som du får en säkrare process.
-
Löneservice
Grant Thornton erbjuder en komplett hantering av ditt företags löneservice: från inrapportering till utbetalning och rapportering, kontrolluppgifter, statistik och pensionsadministration. Tillsammans går vi igenom dina behov och skräddarsyr sedan en lösning som passar just din verksamhet.
-
Budget, rapporter och analyser
Med vår digitala lösning blir din ekonomiska information både mer lättillgänglig och lättare att förstå. Informationen är tillgänglig dygnet runt och du kan när som helst ta ut dina rapporter i realtid.
-
Redovisning
Vi kan sköta redovisning i form av löpande bokföring, bokslut, deklarationer och årsredovisning, medan du själv sköter kundfakturering, betalningar och lön. Fördelarna för dig är många; tillgång till uppdaterad kompetens, personlig kontakt och mindre sårbarhet.
-
Rådgivning
En nyckel till att bolag kan växa med lönsamhet är ordning och reda och struktur. Det gör att ”allt flyter” och att medarbetarna vet vilka befogenheter och vilket ansvar de har. Då kan även styrelsen och ägarna sova gott om natten, i vetskap om att det finns kvalitetssäkrade, effektiva rutiner på plats i verksamheten.
-
Specialisttjänster
Förutom att ditt bolag kan outsourca hela ekonomiavdelningen eller löneavdelningen till oss kan vi även vara behjälpliga med mer specialiserade eller tillfälliga tjänster. Vi har drivna konsulter och rådgivare som står redo att bidra med bred erfarenhet och ett nätverk av experter.
-
Tid och projekt
Vill du också förenkla kostnadsuppföljningen och få en mer överskådlig planering av företagets beläggning? Vår digitala lösning effektiviserar och säkerställer ditt företags tidrapportering och projektredovisning. Att ta fram underlag för löneutbetalning och fakturering har aldrig varit enklare.
-
Fåmansföretag
Hos Grant Thorntons skattekonsulter får du som äger och driver ett fåmansföretag en skräddarsydd helhetslösning utifrån dina och företagets specifika behov. Vi arbetar nära dig som kund och hjälper till att genomföra de åtgärder vi föreslår.
-
Företagsbeskattning
Lagstiftning och praxis kring företags- och bolagsbeskattning ändras ständigt. Vi ser till att du är uppdaterad på området så att du kan undvika problem och utnyttja de skattemässiga fördelar som finns.
-
Internationell beskattning
Vårt internationella nätverk Grant Thornton International har medlemsföretag i närmare 120 länder. Genom oss får du snabbt veta gällande skatteregler i olika länder. Vi kan hjälpa till med alla frågor om bolagsskatt, mervärdesskatt, internationella transaktioner och konsekvensanalyser inför etableringar. Vi bistår även vid etablering av filial eller dotterbolag.
-
Moms, punktskatt, tull
Så gott som varje transaktion i ett bolag kräver momshantering. Reglerna kan upplevas som komplicerade och felaktig hantering av momsen kan innebära onödiga kostnader och straffavgifter för ditt företag. Våra rådgivare stöttar dig och ditt företag.

Vad innebär det att sitta i en styrelse och vilket ansvar har du som styrelseledamot?
Att bli vald till styrelsen i en förening är ett fint och viktigt uppdrag. Mellan årsmötena, som är föreningens högsta beslutande organ, har styrelsen fullt ansvar för föreningen och för att verka för föreningens ändamål och stadgar. Årsmötet kan genom beslut om verksamhetsinriktning och motioner besluta om en viss riktning som föreningen ska ha under kommande år, men det är styrelsens uppdrag konkretisera och prioritera de beslut som årsmötet tagit, till exempel genom budget och verksamhetsplan. Styrelsens huvuduppgift är att arbeta med de strategiska frågorna och sedan ge uppdrag åt föreningens kansli att verkställa styrelsens beslut.
Hur skiljer sig styrelsearbetet i en ideell förening jämfört med ett aktiebolag? Är det något särskilt som är viktigt för att styrelsearbetet ska fungera?
I ett aktiebolag har styrelsen aktiebolagslagen att ta hänsyn till. För ideella föreningar finns ingen lagstiftning, i stället är det föreningens stadgar och god sed som styr styrelsearbetet. På samma sätt som stadgarna anger föreningens ändamål så begränsar den också vad styrelsen kan göra. En förutsättning för att styrelsen ska kunna utföra sin uppgift är att styrelseledamöterna är väl insatta i föreningens verksamhet, pålästa inför möten och aktivt deltar i styrelsens arbete.
Det är viktigt att nya styrelseledamöter får en god introduktion till styrelsearbetet och att man tidigt sätter förväntningar och definierar ledamöternas roller och ansvar, gärna i en arbetsordning. När detta är gjort bör styrelsen formulera konkreta och mätbara mål för kommande år. Det brukar sägas att det som mäts blir genomfört, men även om allt som vi mäter inte nödvändigtvis utförs så ökar mätbara mål sannolikheten att vi kommer prioritera dessa och det underlättar även för styrelsen i dess utvärdering av sitt arbete.
Kopplat till målen bör styrelsen kartlägga vilka risker som finns i föreningen, till exempel ekonomiska-, verksamhets- och varumärkesrisker. Med utgångspunkt i identifierade risker kan styrelsen arbeta fram en riskhanteringsplan med konkreta åtgärder som kan vidtas om något inträffar.
Jag rekommenderar styrelsen att föra beslutslogg för att få en överblick över fattade beslut och status på dessa. Det kan låta som en självklarhet, men otydliga beslut och bristande uppföljning av fattade beslut försvårar ett framgångsrikt styrelsearbete.

Vad är den vanligaste utmaningen i styrelsearbetet?
Min erfarenhet är att de flesta utmaningar i styrelsearbetet kan härledas till otydlig ansvarsfördelning och att man som styrelseledamot inte förstår sin roll. Som jag nämnde är ansvarsfördelningen viktig att hantera, styrelsen har det strategiska ansvaret medan kansliet ansvarar för den operativa verksamheten. Det är inte ovanligt att styrelsen blir för operativ och detaljstyr verksamheten. Det gör att ansvaret för verksamheten blir oklart och för lite tid ägnas åt de strategiska frågorna. Om styrelsen inte är nöjd med kansliets arbete är lösningen inte att styrelsen engagerar sig i de operativa frågorna. Lösningen är att byta verksamhetschef.
En annan orsak till att styrelsearbetet fallerar är att en styrelseledamot inte förstår sin roll och vem ledamoten företräder i sin roll. Det är inte ovanligt att ledamoten tror sig vara en representant för ett geografiskt område eller falang. Som styrelseledamot företräder man hela föreningen och har ett strikt lojalitetskrav mot hela föreningens verksamhet. Lojalitetskravet är inte alltid lätt att acceptera och kan vara utmanande när medlemsviljorna är splittrade, men kan man inte vara lojal mot styrelsens arbete och fattade beslut går det enligt min uppfattning inte att sitta kvar i styrelsen.
Men hur ska styrelsen agera om alla inte är eniga? Menar du att en ledamot måste avgå om det råder oenighet i olika beslut?
Absolut inte, det är bra att diskussioner förs inför beslut, det ökar sannolikheten att styrelsen fattar bra beslut. Ordförande har en viktig roll i att säkerställa god kvalitet på beslutsunderlag och att alla ledamöter får komma till tals. Om man inte kan nå konsensus kan man som styrelseledamot välja att reservera sig mot beslutet eller att inte delta i beslutet. Det är inte minst viktigt ur ett ansvarsperspektiv. Styrelsen är solidariskt ansvarig för fattade beslut och det enda sättet för en ledamot att undvika ansvar är att reservera sig eller inte delta i beslutet. Den rätten får nyttjas och den står inte i kontrast mot lojalitetskravet. Däremot måste fattade beslut respekteras och om man efter att ha reserverat sig väljer att på olika sätt fortsätta verka mot beslutet blir inte styrelsearbetet hållbart. I känsliga frågor kan sekretess aktualiseras, då är det mycket viktigt att information inte sprids utanför styrelserummet.
Vad har du för tips till en nyvald styrelseledamot?
Alltför ofta fokuseras styrelsearbetet på vad som hänt sedan det förra styrelsemötet. Som jag nämnde är uppföljning en viktig del av styrelsens arbete, men vi glömmer ofta att prata framtid och visioner om hur föreningen ska utvecklats på en fem- eller tioårsperiod. Om man i grunden har en tydlig ansvarsfördelning och organisation kan mindre tid läggas på formaliafrågor och mer tid på framtidsfrågor. Som styrelseledamot har du fått ett förtroende att under en begränsad period vårda föreningen, men målsättningen bör alltid vara att kommande styrelse ska överta förvaltningen av en ännu starkare och livskraftig förening. Därför är det viktigt att styrelsen inte glömmer framtidsfrågorna.

Tre tips till styrelsen
|
Nyhetsbrev Target
Bli först med att läsa senaste nytt och få värdefulla insikter för ditt företag. Vi bjuder på tips och råd samt inbjudningar till aktuella webbinarier.