-
Fåmansföretag
Hos Grant Thorntons skattekonsulter får du som äger och driver ett fåmansföretag en skräddarsydd helhetslösning utifrån dina och företagets specifika behov. Vi arbetar nära dig som kund och hjälper till att genomföra de åtgärder vi föreslår.
-
Företagsbeskattning
Lagstiftning och praxis kring företags- och bolagsbeskattning ändras ständigt. Vi ser till att du är uppdaterad på området så att du kan undvika problem och utnyttja de skattemässiga fördelar som finns.
-
Internationell beskattning
Vårt internationella nätverk Grant Thornton International har medlemsföretag i närmare 120 länder. Genom oss får du snabbt veta gällande skatteregler i olika länder. Vi kan hjälpa till med alla frågor om bolagsskatt, mervärdesskatt, internationella transaktioner och konsekvensanalyser inför etableringar. Vi bistår även vid etablering av filial eller dotterbolag.
-
Moms, punktskatt, tull
Så gott som varje transaktion i ett bolag kräver momshantering. Reglerna kan upplevas som komplicerade och felaktig hantering av momsen kan innebära onödiga kostnader och straffavgifter för ditt företag. Våra rådgivare stöttar dig och ditt företag.
-
Börsnotering
Överväger du och ditt företag en börsnotering? Bolagets styrelse och ledning har mycket att vinna på att vara väl förberedda innan de fattar beslut om att inleda en noteringsprocess och på att vara väl informerade om de krav som ställs på ett börsnoterat bolag. Grant Thornton hjälper dig i hela noteringsprocessen.
-
Extern revision
För oss är det viktigt att leverera en högkvalitativ revision av en årsredovisning. Vi tycker att det är viktigt att se bortom bokföringen och istället fokusera på just din verksamhet och de avtal som ligger till grund för bokföringen. Ta hjälp av våra experter för en extern revision av din verksamhet.
-
Granskning av hållbarhetsredovisning
Extern kvalitetssäkring som görs av en oberoende specialist skapar trygghet både för ditt företag och för den som ska använda informationen. Trovärdigheten i informationen ökar också genom att ditt företag bett om ett externt bestyrkande.
-
Internationell revision
Våra revisionsspecialister på Grant Thorntons International Business Center kombinerar internationell erfarenhet med tekniskt och branschspecifikt kunnande. Genom ärlig och rak kommunikation med dig som kund skapar vi en bättre anpassad internationell revision.
-
Internrevision
Grant Thornton kan genomföra riktade granskningsinsatser för internrevisionens räkning. Hela internrevisionsfunktionen kan även outsourcas till Grant Thornton då vi genomför granskning i enlighet med styrelsens fastställda granskningsplan. Avrapportering sker löpande med tydliga granskningsresultat och relevanta rekommendationer till förbättringar.
-
IT Assurance
Digital informationshantering kräver stor säkerhet, både vad gäller skydd mot intrång och mot förlust av data. Vilka behov har ditt företag? Våra experter hjälper dig att hitta en optimerad lösning anpassad till företagets informationshantering.
-
Affärsrådgivning
På Grant Thornton erbjuder vi strategisk rådgivning som hjälper dig att planera, prioritera och utföra dina viktiga affärsstrategier på ett effektivt sätt. Hos oss får du helhetsrådgivning av vårt samlade tjänsteutbud tillsammans med specialister inom våra affärsområden.
-
Bolagstjänster
Att köpa ett lagerbolag möjliggör omgående verksamhetsstart utan väntan på registrering. Vi hjälper dig snabbt så att du kan komma igång med din verksamhet.
-
Dispute services
Våra konsulter har lång erfarenhet av ekonomiska tvister, i såväl små som stora bolag. Våra insatser har varierat från enklare analyser och kortfattade kommentarer till fullständiga oberoende värderingar.
-
Finansiell rapportering
Våra konsulter stöttar dig som CFO eller ekonomichef med den finansiella rapporteringen. Vi ger professionellt stöd både när det gäller den legala rapporteringen enligt uppställda lagar och krav och den interna rapporteringen som ska utgöra beslutsstöd.
-
Forensic services
Grant Thornton genomför även anti –fraud-kartläggningar, en genomgång av företagets verksamhet där våra specialister bedömer risken för oegentligheter inom olika områden. Du får också praktiska förslag på hur fraudrisker kan förebyggas.
-
Governance risk compliance
I vår strävan att verka för ett välmående näringsliv i Sverige är Grant Thornton engagerade i att stötta främst mindre och snabbt växande organisationer i att etablera god och effektiv bolagsstyrning, riskhantering och regelefterlevnad.
-
Hållbarhetsrådgivning
Omvärldens krav på företagens prestation ökar, inte bara finansiellt, utan även miljömässigt och socialt. Det är företagens totala ansvarstagande och den funktion som de fyller i samhället som räknas.
-
Integration & Separation
Vi hjälper våra kunder genom hela processen, från att definiera separationsalternativ och förstå den potentiella påverkan på värdeskapandet, till att utveckla och leverera robusta separationsplaner.
-
Internationella tjänster
Vårt International Business Centre (IBC) erbjuder tjänster inom revision och rådgivning, redovisning och skatt med ett internationellt perspektiv mot en internationell marknad genom våra medlemsföretag i över 130 länder. Få lokal expertis - oavsett var i världen du gör affärer.
-
Internrevision
Grant Thornton kan genomföra riktade granskningsinsatser för internrevisionens räkning. Hela internrevisionsfunktionen kan även outsourcas till Grant Thornton då vi genomför granskning i enlighet med styrelsens fastställda granskningsplan. Avrapportering sker löpande med tydliga granskningsresultat och relevanta rekommendationer till förbättringar.
-
M&A services
Om du vill hitta en ny ägare till ditt företag har vi kunskapen och nätverket. Det är viktigt att hitta rätt typ av ägare och förbereda företaget på en ägarförändring. Genom vårt nätverk och våra långsiktiga relationer med olika typer av industriella köpare, investment- och riskkapitalbolag hjälper vi dig som befintlig ägare att hitta rätt typ av köpare. Vi projektleder och stöttar dig genom hela säljprocessen.
-
Transaction advisory services
Inom transaktionsrådgivning, som omfattar både förvärvsrådgivning och försäljningsrådgivning, fokuserar vi på att du ska kunna fatta informerade beslut kring investeringar och överlåtelser. Våra experter ger dig en tydlig analys med slutsatser och rekommendationer.
-
Värdering och finansiell modellering
Vårt specialistteam kan hjälpa till med alla typer av företagsvärderingar. Teamet har bred erfarenhet och utför kontinuerligt oberoende värderingar, indikativa värdeutlåtanden och fairness opinons (så kallade second opinions). Bland våra kunder finns såväl svenska som internationella företag.
-
Kundfaktura
Med vår lösning för kundfakturor kan du upprätta en offert som omvandlas till arbetsorder och slutligen resulterar i en faktura som vi distribuerar till din kund. Vi hanterar även påminnelser och registrerar kundinbetalningar.
-
Kvitto och resa
Med vår smarta digitala funktion för kvittohantering effektiviserar vi bokföringsarbetet och sparar tid. Du som kund fotar kvittot direkt med din smartphone, lägger till belopp och kommentarer och sedan är underlaget klart för vidare elektronisk hantering och bokföring.
-
Leverantörsfaktura
Traditionell hantering av leverantörsfakturor kan vara tidskrävande och sakna effektiv styrning och kontroll. Grant Thorntons tjänst för elektronisk fakturahantering (EFH) ger dig helt nya möjligheter att effektivisera hanteringen av dina leverantörsfakturor. Fördelarna är flera, men framförallt sparar du både tid och pengar samtidigt som du får en säkrare process.
-
Löneservice
Grant Thornton erbjuder en komplett hantering av ditt företags löneservice: från inrapportering till utbetalning och rapportering, kontrolluppgifter, statistik och pensionsadministration. Tillsammans går vi igenom dina behov och skräddarsyr sedan en lösning som passar just din verksamhet.
-
Budget, rapporter och analyser
Med vår digitala lösning blir din ekonomiska information både mer lättillgänglig och lättare att förstå. Informationen är tillgänglig dygnet runt och du kan när som helst ta ut dina rapporter i realtid.
-
Redovisning
Vi kan sköta redovisning i form av löpande bokföring, bokslut, deklarationer och årsredovisning, medan du själv sköter kundfakturering, betalningar och lön. Fördelarna för dig är många; tillgång till uppdaterad kompetens, personlig kontakt och mindre sårbarhet.
-
Rådgivning
En nyckel till att bolag kan växa med lönsamhet är ordning och reda och struktur. Det gör att ”allt flyter” och att medarbetarna vet vilka befogenheter och vilket ansvar de har. Då kan även styrelsen och ägarna sova gott om natten, i vetskap om att det finns kvalitetssäkrade, effektiva rutiner på plats i verksamheten.
-
Specialisttjänster
Förutom att ditt bolag kan outsourca hela ekonomiavdelningen eller löneavdelningen till oss kan vi även vara behjälpliga med mer specialiserade eller tillfälliga tjänster. Vi har drivna konsulter och rådgivare som står redo att bidra med bred erfarenhet och ett nätverk av experter.
-
Tid och projekt
Vill du också förenkla kostnadsuppföljningen och få en mer överskådlig planering av företagets beläggning? Vår digitala lösning effektiviserar och säkerställer ditt företags tidrapportering och projektredovisning. Att ta fram underlag för löneutbetalning och fakturering har aldrig varit enklare.

Att antalet konkurser trots pandemin just nu ligger på en så låg nivå kan delvis förklaras med utökade möjligheter till skatteanstånd, samt återinförandet av ett antal statliga krisstöd under pandemin.
- Detta har hjälpt företag i branscher som kanske inte skulle klarat sig utan stöd. Men då delar av stöden har skett i form av anstånd med betalningar till Skatteverket finns det en risk att antalet konkurser faktiskt ökar när dessa anstånd ska betalas tillbaka till Skatteverket. Omvärldsfaktorer som inflation, ökade priser på råvaror, krig i närområdet och fortsatta logistikproblem bidrar framåt till en mer osäker värld som kan påverka antalet konkurser, säger Johan Andersson, auktoriserad revisor på Grant Thornton.
Utsatta branscher
Enligt Niklas Emthén som är advokat och konkursförvaltare på Lindskog Malmström Advokatbyrå är de vanligaste orsakerna till konkurs en olönsam eller föråldrad affärsmodell, förändrade bransch- och marknadsförutsättningar, bristande internkontroll eller tillfälliga orsaker som att en kund inte kan betala, vilket kan ge dominoeffekter.
- Vissa branscher som detaljhandel, restaurang och besöksnäring har också varit hårt ansatta de senaste åren. Det kan också hänga ihop med att personerna bakom företagen i vissa branscher, till exempel bygg, snarare drivs i syfte att trygga den personliga försörjningen än viljan att driva ett företag, tror Niklas Emthén.
Varningssignaler att hålla koll på hos dina kunder och leverantörer
En konkurs kommer sällan plötsligt. Oftast finns tidiga varningssignaler. Den vanligaste är likviditetsproblem, det vill säga att det saknas pengar på banken, vilket gör det svårare att betala räkningar och lönsamheten går ner.
Niklas Emthén tycker att man ska se upp med kunder som inte längre betalar sina räkningar i tid, eller leverantörer som inte kan få fram varor.
- Om du misstänker ekonomiska svårigheter bör du försöka ha en nära dialog med din kund. Dennes obestånd kan drabba även dig hårt. Kräv förskottsbetalning eller säkerhet för dina leveranser. Du kan kolla upp kunden genom att till exempel ta en kreditupplysning, eller vända dig till domstolen där företaget har sitt säte och ta reda på om det finns några pågående tvister.

Experterna guidar till den nya rekonstruktionslagen
Släpp stoltheten – kontakta revisorn
Misstänker du att ditt bolag är på väg åt fel bör du börja med att ta kontakt med sin revisor eller annan rådgivare som är insatt i bolagets ekonomi och verksamhet – ju tidigare desto bättre.
- Många tycker att det är lite skamset att företaget går dåligt och väntar med att agera. Men det är bättre att släppa stoltheten, backa ett steg och reda ut situationen i stället för att springa på och riskera att göra saker som kan förvärra, säger Johan Andersson.
Han förklarar att revisorernas roll är att granska vad som hänt och att allt går rätt och riktigt till framåt. Finns det några andra lösningar än konkurs? Vilka är förutsättningarna för att verksamheten ska kunna leva vidare och att medarbetarna ska kan kunna behålla jobbet? Vilka risker finns? Vilka är leverantörerna? Kunderna? Finns det pengar att spara? Vad vet styrelsen? Är det dags att ta kontakt med sakkunnig jurist?
- Din revisor eller rådgivare kan vara ett första bollplank att hjälpa bolaget hitta andra vägar innan du tar hjälp av sakkunniga jurister. Det kanske räcker med en företagsrekonstruktion om bolaget i grunden är livskraftigt. En likvidation kan vara aktuell för företag med ekonomiska problem. Du kanske kan göra frivilliga uppgörelser med kunder och leverantörer, förlänga betalningstider, eller försöka få snabbare betalt. Om konkursen är ett faktum är det bra att ta kontakt med en sakkunnig jurist som hjälper dig förbereda konkursen så att utfallet blir så bra som möjligt, säger Johan Andersson.
När konkursen är ett faktum
Konkurs ska beslutas om företaget är på obestånd och det är en likviditetsbrist som inte är tillfällig.
Tingsrätten fattar beslutet om konkurs antingen på ansökan av en borgenär (oftast Skatteverket), eller av en gäldenär (firmatecknare som företräder bolaget). I det senare fallet godtas konkursen i regel samma dag, men om borgenären ansöker måste det styrkas att bolaget är på obestånd vilket kan ta längre tid.
Tingsrätten utser sedan en konkursförvaltare som bland annat ska förvalta konkursboets egendom och göra en förteckning över tillgångar och skulder.
- Förvaltarens främsta uppgift är att tillvarata borgenärens intressen och få ut så mycket pengar som möjligt. Det kan göras genom att avveckla och sälja tillgångarna styckvis eller genom att fortsätta verksamheten och sedan sälja den som en helhet, berättar Niklas Emthén.
Pengarna fördelas sedan mellan borgenärerna så långt de räcker efter att kostnaderna för konkursen har betalats.
I en ekonomiskt ansträngd situation är det väldigt viktigt att inte gynna någon borgenär framför någon annan eftersom detta kan vara brottsligt. Alla ska behandlas lika.
Om du själv är borgenär och en konkursförvaltare kräver att du ska leverera en vara till ett konkursbo så är du skyldig att göra det.
- Men det ligger i konkursförvaltarens händer och denne är skyldig att betala dig för en sådan leverans så det är ganska riskfritt och du kan vara trygg i att du får betalt, säger Niklas Emthén.
Styrelsens ansvar
När det gäller ansvarsfrågan är det tyvärr många ägare av små och medelstora företag som inte har koll på sitt ansvar.
Huvudregeln är att aktieägarna inte bär något personligt ansvar för aktiebolagets skulder. Däremot kan styrelsen under vissa förutsättningar drabbas av ett personligt betalningsansvar för i princip alla obetalda skatter och avgifter för bolaget. Som styrelseledamot är du även skyldig att se till att du har rätt underlag till de beslut som fattas även om redovisningsbyrån sköter allt.
- Det är därför väldigt viktigt att du som styrelseledamot har koll på att bolaget betalar alla skatter och avgifter senast på förfallodagen och detta gäller hela vägen fram till konkurs. Styrelsen kan även ställas till ansvar för bokföringsbrott om bokföringen inte har skötts på korrekt sätt, säger Niklas Emthén.
Styrelseledamöter i ett aktiebolag har också ett ansvar att ha koll på bolagets egna kapital.
Om det finns skäl att anta att det egna kapitalet understiger hälften av det registrerade aktiekapitalet är styrelsen skyldig att genast upprätta en s.k. kontrollbalansräkning som ska revideras och läggas fram på bolagsstämma.
Om detta inte görs kan styrelseledamöterna bli ansvariga för de skulder som uppkommer efter att kontrollbalansräkningen senast skulle upprättats. Även en aktieägare kan bli personligt betalningsansvarig om bolagsstämman beslutar att fortsätta verksamheten trots att bolaget är skyldigt att gå i likvidation.
Ordning och reda – A och O
Egentligen är det inte så krångligt att få bolaget att bli livskraftig och undvika konkurs tycker de båda experterna avslutningsvis. Följer du bara råden ovan, har koll på din likviditet, dina leverantörer och kunder så ordnar sig det mesta.
- Framgångsrika bolag har god ordning och reda utan att vara byråkratiska. Har man bara det, då tjänar man pengar. Det blir lite utav ett självspelande piano, säger de båda.
Checklista vid konkurs – att tänka på!* Ha regelbundna avstämningar med din revisor och redovisningsbyrå så slipper du obehagliga överraskningar. Styrelsen är ansvarig för att bolaget sköter bokföringen hela vägen fram till konkurs. * För loggbok - dokumentera dina beslut så att du kan visa i efterhand hur du resonerat och agerat om läget blir ansträngt. * Var noga med att betala skatter och avgifter. Ett förslag är att ha en punkt på styrelseagendan att ta del av skattekontot. * Håll koll på det egna kapitalet och hur det utvecklas – samråd med din revisor. * Särbehandla inte dina borgenärer om den ekonomiska situationen är ansträngd. * Håll koll på viktiga kunder och leverantörer - ha nära kontakt och agera direkt om du märker att kunder inte betalar räkningar i tid eller om leverantörer inte får fram dina varor. * Sök hjälp i tid. Ju tidigare specialiserad rådgivning tas in, desto bättre är förutsättningarna för att rädda verksamheten. Om konkurs är oundviklig blir utfallet i regel bättre om den kan förberedas. Konkurs behöver inte vara slutet för verksamheten. |