
Grant Thorntons International Business Report (IBR) mäter affärsklimatet hos beslutsfattare i mellanstora företag med 50–500 anställda över hela världen. I den senaste undersökningen fokuserar vi på hållbarhet, där stora skillnader men också gemensamma faktorer målas upp.
Nuvarande fokus och framtida planer
Undersökningen visar att mellanstora företag globalt sett inte fokuserar på hållbarhetsrapportering och implementering, utan istället koncentrerar sig på strategi eller datainsamling. 48 procent av företagen planerar att implementera en strategi inom de närmaste 12 månaderna, medan endast 40 procent planerar att börja rapportera.
Utmaning med resurser och svårtolkade krav
Det finns en viss motvilja och okunskap vad gäller att uppfylla lagkrav och standarder, där marknaderna skiljer sig åt vad gäller utgångspunkt och mognadsgrad. I dagsläget finns närmare 2 800 ESG-lagar i 80 länder världen över. Det innebär ökad komplexitet och att bara säkerställa regelefterlevnad av CSRD är en stor investering för bolag med begränsade resurser.
Hållbarhetsrapportering är fortfarande ett nytt område för majoriteten av de medelstora företagen och arbetet kräver långt mer av organisationen än exempelvis den finansiella rapporteringen och revision som bolagen är vana vid.
Vår undersökning identifierar fyra huvudsakliga utmaningar i midmarket-bolagen:
-
- Resurser i form av personal och tid (53 %)
- Den snabba förändringstakten av kraven (52 %)
- Kapitalinvesteringar (49 %)
- Förståelse för kraven i olika jurisdiktioner (45 %)
Skillnader mellan branscher
Utmaningarna varierar mellan branscher. Inom finanssektorn lyfter bolagen ofta resurser som ett problem. 72 procent av bolag verksamma inom banksektorn lyfter detta som ett hinder. Inom hälso- och sjukvård (53 %) och byggsektorn (60 %) oroar sig företagen mer för den snabba förändringstakten av kraven.
Nästan alla gör något
Globalt har 92 procent av företagen i mid market genomfört minst ett hållbarhetsinitiativ under de senaste 12 månaderna, och 62 procent har genomfört tre eller fler. Men det finns fortfarande en lång väg att gå: endast 39 procent av de medelstora företagen världen över har satt upp hållbarhetsmål, vilket är en låg andel jämfört med stora företag.
Situationen skiljer sig åt mellan länder och regioner, där Sverige och Norden ligger traditionellt sätt längre fram än majoriteten av länderna globalt.
De tre vanligaste hållbarhetsinitiativen:
-
- Hållbarhetsstrategi (51 %)
- Utvärdering och datainsamling (47 %)
- Hållbarhetsrapportering (40 %)
Affärsmöjligheterna driver på hållbarhetsarbetet
Hållbarhetsrapportering är avgörande för varumärkets rykte och rapporten utgör i allt högre grad ett verktyg för investerare och finansiärer när de ska utvärdera företaget och hur väl de hanterar såväl risker som möjligheter på hållbarhetsområdet.
Hållbarhetsredovisningen kan hjälpa till att minska risker och belysa positiva resultat inom hållbarhetsområdet. Det är också en möjlighet för medelstora företag att etablera trovärdighet på exempelvis klimatområdet om de också ser att minskade utsläpp kan vara en konkurrensfördel i branschen.
När företagen svarar på vad som främst får dem att prioritera hållbarhetsarbetet är det just affärsmöjligheterna som sticker ut, tillsammans med att värna om varumärket.

Så fortsätter företagen framåt
Hela 93 % av de medelstora företagen som säger att de planerar att genomföra minst en åtgärd under de närmaste 12 månaderna. Av de som redan har implementerat en strategi uppger över två tredjedelar (65 %) att de planerar att fortsätta utveckla sina strategier och planer under det kommande året. Det kan ses som ett tecken på att arbetet med att ta fram en strategi och robust plan uppdateras i takt med att ledande befattningshavare och chefer i bolaget lär sig mer och förstår samband.
– Hållbarhet har på kort tid blivit ett måste snarare än ett trevlig initiativ på sidan av affären för midmarket-bolagen. Ofokuserade och opportunistiska initiativ som endast drivs av viljan att göra gott räcker inte längre till. Nu behöver ägare, styrelser och ledningsgrupper förstå hur hållbarhetsfrågan kommer påverka bolagets affärsmodell över tid, och inte minst med fokus på finansiell påverkan på såväl resultat- som balansräkning. Utöver detta måste hållbarhetsarbetet driva mot överenskomna mål med definierade nyckeltal, säger Helena Mueller.
Resan mot en hållbar framtid
Vår senaste Grant Thornton International Business Report (IBR) utforskar betydelsen av rollen som mid-market-bolag spelar och belyser framstegen och initiativen på deras resa mot en hållbar framtid.
Läs mer om varför världen behöver mid-market-bolagen och hur de är avgörande för ekonomier, samhällen och planeten.
Om undersökningen
International Business Report (IBR) kartlägger åsikter och förväntningar från cirka 14 000 företag på 31 marknader världen över. Resultaten i denna rapport baseras på cirka 4 000 intervjuer som genomfördes mellan april och juni 2024. Undersökningen är branschöverskridande, görs fyra gånger om året och innefattar intervjuer med vd:ar, styrelseordföranden eller andra ledare. Frågorna översätts till lokala språk och undersökningen utförs både via online- och telefonintervjuer.
Framtidens nyckeltal
Vi bestämde oss för att ta reda på mer om framtidens nyckeltal. Det resulterade i en undersökning med svar från närmare 500 beslutsfattare. Ta del av resultatet från undersökningen.
Med vårt nyhetsbrev Target får du varje månad aktuella nyheter likt denna, tips från våra experter och information om kommande evenemang. Vi vill bidra till att ditt företag växer och utvecklas.