Tips och råd

Se upp för bluffakturor i sommar

Andreas Åslund
Med:
insight featured image
Sommar innebär inte bara välförtjänt ledighet – det är också högsäsong för bluffakturor och bedrägerier. Då räcker sällan vardagens rutiner till, och extra påminnelser som vaksamhet kan göra en avgörande skillnad.

År efter år läser vi rubrikerna om privatpersoner, företag och kommuner som drabbas av bluffakturornas och bedrägeriernas kostnader. Och det är lätt hänt när ett oväntat mejl, telefonsamtal eller en faktura dyker upp, inte minst när kollegorna är borta.

Andreas Åslund , Auktoriserad redovisningskonsult
Bedragarna är sluga, och har förstått sårbarheten som uppstår hos företagen under semesterperioderna. Därför är det extra viktigt att lyfta frågan i förväg, för att skapa en medvetenhet och en överenskommelse om hur vi ska agera när en oväntad faktura eller avtal kommer.

Skulle olyckan väl vara framme är det viktigt att alltid bestrida fakturor du inte godkänt eller om du har blivit vilseledd. Det minskar risken för extraavgifter, krav och efterföljande åtgärder.

Så här undviker du att ditt företag eller din organisation drabbas:

  1. Fall inte för stress-knepet

    Var alltid misstänksam om något ska gå snabbt. Oftast är själva betalningen en bekräftelse på att du godkänner avtalet, så det är bäst att upptäcka ovanliga fakturor innan du betalar.

  2. Var försiktig med telefonavtal

    Om någon ringer och insisterar på att en betalning ska göras eller en faktura ska betalas, tacka aldrig ja direkt. Be om att få ringa tillbaka för att verifiera informationen.

  3. Granska nya kontakter

    Det är viktigt att vara extra misstänksam på nya kontakter och kunder. Ställ frågor och gör sökningar på internet innan du går vidare med leveranser eller betalningar. Dubbelkolla också så att bankgironummer stämmer överens med rätt företag.

  4. Fyra-ögon-princip även under sommaren

    För att minska risken för misstag, se till att minst två personer godkänner kostnader. Undvik att göra utbetalningar under tidspress. För betalningar över ett visst belopp, upprätta rutiner som innebär möjlighet att nå beslutsfattare för extra verifiering. Det kan till exempel vara att kunna ringa tillbaka för godkännande mot en i förväg upprättad kontaktlista.

  5. Var uppmärksam på e-post

    Var observant på avsändarens e-postadress och kontrollera att domänen stämmer överens. När du svarar mejl är det bra att använda funktionen för att vidarebefordra i stället för att klicka på svara. Skriv in eller välj e-postadressen från din kontaktlista till den person som du svarar till. Då undviker du att svara till en falsk e-postadress.

  6. Vanliga tjänster = vanliga bedrägerier

    Ofta rör bluffakturor tjänster som många företag har, så som annonsering på sociala medier och i sökmotorer. Kontrollera extra noga att det är en riktig aktör som företaget faktiskt anlitat.

  7. Ha rutiner för alla belopp

    Se till att det finns rutiner även för betalningar av mindre belopp. Annars finns en risk att dessa betalas flera gånger.
Vi kan hjälpa er med: Ekonomitjänster
Tjänster
Vi kan hjälpa er med: Ekonomitjänster
Jag vill veta mer