Case

Visst nappar det för Fishbrain

Bild: Fishbrain - Visst nappar detAlla har väl hört talas om storfiskaren som skryter om hur stora fiskar han får? Nu finns en app där entusiaster kan dela sina historier. I dagsläget har appen 1,4 miljoner registrerade användare – en siffra som förhoppningsvis kommer att öka betydligt framöver.

När Johan Attby hade sålt sitt mjukvarubolag Tific ingick det i avtalet att han skulle stanna i 18 månader.
– Jag kände direkt att jag inte är en storbolagskille, det är inte det jag brinner för. Jag tycker om att bygga bolag, den innovativa och skapande fasen med under 100 anställda.

Johan började fundera på att starta ett vertikalt socialt nätverk.

– Om du har en hobby, en passion, vill du dela upplevelserna med lika­sinnade. Men statistiskt sett är det förmodligen få av dina vänner som delar din hobby. Jag ville skapa ett nätverk för en hobby, frågan var bara vilken.
Johan såg en lista i tidningen Forbes över världens tio största hobbyer, sportfiske var nummer ett. Han undersökte hur mycket tid och pengar sportfiskare lägger ner, hur många de är och vilka konkurrenter som fanns.

– Det var ett optimalt område. Jag har själv fiskat och vet att alla vill skryta om sina fångster. Sociala nätverk bygger mycket på skryt.
Det fanns tio aktörer men ingen med en bra produkt och ordentlig finansiering.

– Jag såg att två killar i Sverige hade ett internetbaserat fiskeforum på hobby­basis, men de hade egentligen inte kommit så långt. Jag kände att det vore trist att starta bolag själv, så jag slog mig ihop med dem.

Satsar allt på appen
När de 18 inlåsningsmånaderna löpte ut sa Johan upp sig.

– Vi släppte webben och satsade allt på appen. Det är det bästa beslut vi har fattat. Det är svårt för ett litet bolag att ha resurser till allt. Och ser man vart kurvorna pekar för sociala nätverk tar appar över allt mer. Vi jobbade heltid med utveckling nästan ett år innan vi släppte appen i mars 2013. Vi är långt ifrån klara, har kanske gjort en fjärdedel av vad vi vill.

När folk skryter om sina fångster kan de låta appen samla in data om exempelvis temperatur i luft och vatten, tidpunkt, vindhastighet och -riktning, fiskemetod, bete ... Informationen samlas i Fishbrain forecast, som talar om när, var och hur man har störst chans att få drömfisken. Att ladda upp exakta data om sina bästa fångster tycks inte vara som att avslöja sitt bästa kantarellställe.

– Det var vårt stora frågetecken, men nu har vi facit. När man loggar fångst får man tre val varje gång:

  1. exakt position
  2. område, till exempel "Vättern"
  3. lämna inga positionsdata

Åttio procent av användarna delar exakt position, tio procent anger området och tio procent döljer helt.

– Det är inte så konstigt att man villigt delar med sig. Mycket fiske sker publikt, man är ute ett gäng tillsammans. Men man måste kunna dölja också, annars skulle det inte funka. De döljer sina guldställen.

Företaget analyserar också hur användarna nyttjar appen samt vilka som lämnar appen, när och var. Kunskapen underlättar utvecklingsarbetet.

Bild: Fishbrain - Visst nappar det

Som nummer två är vi inte hållbara
– De flesta startups försöker göra för mycket samtidigt. Inom vår bransch kommer ett bolag att vinna, alla andra förlorar – för du vill vara på samma plattform som dina polare. Blir vi nummer två är vi inte långsiktigt håll­bara. Vi kommer att få konkurrenter med bra team och finansiering. Därför vill vi kunna växa oss starka snabbt i USA. Ett starkt nätverk där sprider sig till Europa, Sydamerika, Australien och Afrika. I Asien bygger de helst egna nätverk.

Facebook har varit den mest effektiva annonskanalen för Fishbrain.

– De är bra på att hitta personer med rätt intressen. Där kommer användare också att berätta för sina fiskevänner om de gillar appen och word of mouth är viktigt.

Fishbrain-appen är gratis, men planen är att lansera en premium-modell som användarna får prenumerera på.

– Cykelappen Strava har lyckats bra med att konvertera till betalande användare. Vi har också goda förutsättningar. Sportfiskare lägger mycket pengar på sin hobby, de har hög betalningsvilja och är vana vid att saker kostar.

Johan är optimistisk inför nuläget och framtiden.

– Vi växer oerhört fort i antal användare. Det finns 1,4 miljoner registrerade och vi är redan störst på fokusmarknaden USA samt i Sverige och Australien. Tusentals nya användare tillkommer varje dag. Men vi måste växa ännu snabbare och måste dessutom bevisa att vi kan få intäkter. Vi tog in åtta miljoner dollar i riskkapital i början av sommaren, med de pengarna ska vi öka ­marknadsföringen och dubbla teamet från 13 till 27 anställda.

Allt som rör fiske ska vara Fishbrain
De kommande 18 månaderna ska ägnas åt att cementera Fishbrain som nummer ett i USA.

– Vi är störst men är fortfarande relativt små. Det finns många fiskare som inte använder vår app. Vi vill låsa in den amerikanska marknaden. På riktigt lång sikt, fem år, vill vi vara mycket mer än bara en app. Vi vill bli den digitala plattformen: allt som rör fiske globalt ska vara Fishbrain, avslutar Johan. 

Bild: Fishbrain - Visst nappar det

Läs hela tidningen Target...