article banner
Tips och råd

Han rekryterar nyanlända stjärnor

rich text with image

Novare Potential är rekryteringsbolaget som är vasst på att hitta skräddarsydda kandidater efter företags behov - bland nyanlända.

Så gott som alla branscher skriker efter arbetskraft. Bland utlandsfödda vilar en enorm potential som inte hittar fram till arbetsmarknaden. Kanske finns en del av lösningen på kompetensbristen i just Novare Potentials affärsidé: att matcha nyanlända med den svenska arbetsmarknaden.

- Det finns så många kompetenta personer som är enormt drivna och motiverade. De här människorna är i en livssituation där jobbet är ovanligt viktigt, säger Farzad Golchin, Novare Potentials vd och grundare.

Embryot till Novare Potential föddes när Farzad Golchin arbetade på Comviq och fick i uppdrag att få fart på de dalande siffrorna för utlandssamtal. Frågan var hur man effektivt kunde nå människorna som ville ringa till utlandet.

- Vi upptäckte att det fanns många mångkulturella marknadsföringskanaler, alltifrån facebookgrupper som "indiska kvinnor i Stockholm" till stora arabiska nyhetssajter.
Det var häftigt att se hur kunskap om det mångkulturella Sverige direkt bidrog till en ökad affär.
Lärdomarna från Comviq skulle så småningom med hjälp av Novaregruppens grundare Fredrik Hillelson omsättas till en affärsmodell för Novare Potential. Trots att Farzad inte visste så mycket om rekrytering lockade möjligheten att varje dag få förbättra någons liv.

- Förutom att jag bli förbannad över att se så mycket outnyttjade resurser finns det ju en massa möjligheter i det här. De som säger "Vi måste ställa krav på folk" har nog aldrig pratat med en enda nyanländ. De vill ha jobb nu. Idag. Men det är skitsvårt att komma på intervju i Sverige utan ett nätverk och när du har ett cv med okända arbetsgivare och utbildningar.

Varför är det då så svårt för arbetsgivare själva att hitta anställda från andra länder när behoven är så stora? Förutom att företag har svårt att nå ut till exakt rätt personer, har man ofta en föreställning om att de kulturella skillnaderna är stora, vilket skapar osäkerhet, menar Farzad Golchin.

- Och vår lite självgoda inställning att vi svenskar är väldigt duktiga gör oss misstänksamma mot folk som jobbat i andra länder.

Och så är det det där med språket. Farzad Golchin tycker inte att man ska fästa så stor vikt vid det, speciellt inte om folk pratar engelska.

- Kommer man bara in på ett jobb går det ofta väldigt fort. Just jobbsvenskan har ett begränsat vokabulär som de flesta lär sig efter ett par tre månader.

Under det första året hos en kund är kandidaterna anställda hos Novare Potential och har under tiden tillgång till en mentor i Novares nätverk, ett slags "kulturellt bollplank", som Farzad Golchin uttrycker saken. Efter ett år tar arbetsgivaren över anställningen. Allt är upplagt så att hindren ska vara så låga som möjligt för företagen och för att anställningen ska bli smidig.

Med ambitionen att få nyanlända i arbete är Novare Potential också involverat i ett flertal utbildningssamarbeten, bland annat en IT-utbildning för utländska akademiker. Tre månader av stenhårt tempo snabbutbildar deltagarna till IT-utvecklare på KTH – en utbildning som normalt tar flera år.

- Det här har fungerat jättebra. Över 70 procent kommer ut i jobb direkt. Den här målgruppen har ett väldigt starkt driv att komma igång med sina nya liv – de pluggar hellre tio timmar om dagen än lugnt i två år.

När Stockholms stad och Scania hade för få sökande till utbildningen för lastbilschaufförer ("fem ansökningar var för få för att starta utbildningen") vände de sig till Farzad och hans team.

- En annons i våra kanaler under 24 timmar drog in 250 sökande. Efter en noggrann gallring hade vi fyllt utbildningen. Dessa personer är ute och jobbar på Scania idag. Och det här samarbetet har fortsatt.

Med tanke på hur många bristyrken som finns idag är liknande företagssamarbeten troligen bara i sin linda, menar Farzad Golchin.

- Men det gäller att hålla kvaliteten. Vi är extremt kundorienterade även om vårt hjärta ligger hos kandidaterna. Tricket är ju – som alltid - att hitta rätt arbetssökande. Det är kompetensen som är i fokus. Mångfald och samhällsnytta är också jätteviktigt, men det kommer på köpet.

Farzad Golchin tipsar dig som företagare

  • Investera lite tid i att träffa folk med annorlunda bakgrund, kalla dem till intervju – det händer mycket i mötet (om inte annat kan du lära dig något).

  • Större företag har ofta en "mångfaldsplan" – det blir ofta ett så stort projekt att det inte blir något av det. Gör ingen grej av det - anställ bara någon och testa! Tre olika personer från Syrien kommer ändå vara tre olika individer. Skapa hellre en kultur där folk får vara som de är.
  • Var tydlig med förväntningar i din kommunikation för att överbrygga kulturskillnader. Utgå inte från att "det där vet ju alla om".


Få de senaste nyheterna paketerade i ett mejl     

Prenumerera på våra nyhetsbrev