Intervju

”Kvinnor måste bli bättre på att slå sig för bröstet”

Med:
Victoria Skoglund
insight featured image
Victoria Skoglund är inte bara en av Sveriges ledande inspiratörer inom växter och trädgård. Hon är också entreprenören som byggt upp Zetas handelsträdgård till det framgångsrika företag det är idag. Som företagsledare strävar hon efter en jämställd arbetsplats, något som inte är helt lätt i trädgårdsbranschen.

Victoria tillbringade mycket tid på Zetas handelsträdgård redan som liten. Det var nämligen hennes föräldrar som drev trädgården då. Men att Victoria själv skulle ta över var långt ifrån självklart. Hon jobbade några år som undersköterska innan hon beslutade att satsa helhjärtat på Zetas. Idag, tjugo år senare har det visat sig att Victoria inte bara har gröna fingrar - hon har också en fingertoppskänsla för affärer. Idag omsätter Zetas 56 miljoner kronor, har 12 fast anställda och 40 säsongsanställda. Dessutom har Victoria utvecklat en snabbt växande e-handel som omsätter 11 miljoner kronor.

Mamma är en förebild

Föräldrarna grundlade inte bara trädgårdsintresset, utan även Victorias intresset för affärer.

- Mamma är en stor förebild och jag har inspirerats mycket av hennes ledarskap, säger hon.

Förutom mamma har Victoria genom åren hämtat inspiration från andra kvinnliga ledare, som till exempel Christina Stenbeck. Även nätverket 17, bestående av kvinnliga entreprenörer som grundat bolag med en omsättning på minst 50 mkr per år, ger stöd och pepp.

- Det är viktigt med kvinnliga nätverk. Vi pratar inte bara om prestation utan hjälper även varandra i tuffa situationer.

Ser motgångar som erfarenhet

För visst är det så att företagandet inte bara är en dans på rosor, det går upp och ner som mycket annat i livet. Victoria tycker dock inte att motgångar ska ses som misslyckanden, utan snarare som erfarenheter att ta med sig framåt i företagandet.

- Jag tror att rädslan att misslyckas bidrar till att många kvinnor inte vågar starta företag. Vi kvinnor måste bli bättre på att slå oss för bröstet, säger hon.

Vill synliggöra kvinnors företagande

För att boosta kvinnliga entreprenörer har nätverket 17 gått ihop och gjort en del saminvesteringar i kvinnliga bolag.

- Om det kvinnliga företagandet blir mer synligt ger det positiva ringar på vattnet så att fler kvinnor syns och vågar ta plats. Det bidrar förhoppningsvis också till att fler riskkapitalister vågar satsa på kvinnliga bolag och att gamla föreställningar som att kvinnor inte klarar av att bygga bolag försvinner. För det stämmer inte, idag finns det många fina bolag som är ledda av kvinnor, säger Victoria.

Victoria Skoglund, entreprenören som byggt upp Zetas handelsträdgård

Victoria Skoglund

Gamla normer hindrar

Hon tror att det är just gamla föreställningar att kvinnor ska ta hand om hem och familj som kan vara en orsak till varför andelen kvinnor som startar och driver företag inte ökar.

- Det är fortfarande inte jämställt i hemmen och kvinnor har svårt att släppa ansvaret för familjen. Jag tror också det kan bottna i ett tidigt beteende. Män går tidigt ihop i en gemenskap i till exempel studieföreningar och lämnar tjejerna utanför. Detta leder sedan till att män stöttar andra män och plockar in varandra i styrelser.

Försöker få in olika perspektiv

I trädgårdsbranschen är dock problematiken den omvända. Av cheferna är 50 procent män, men bland övrig anställda personal är 80 procent kvinnor.

- Vi försöker prioritera både män och utlandsfödda i den mån ansökningar kommer in men det är svårt eftersom de är så få. Istället försöker jag få in olika perspektiv genom att blanda åldrar. Då blir det mycket bättre balans i teamet säger hon och tillägger:

- Mångfald bidrar till friskare och nöjdare medarbetare vilket ger positiva resultat och högre vinster.

- Utvecklingen av olika produkter och tjänster blir också ofta bättre om man ger utrymme för olika perspektiv och ingångsvinklar. Jag tror på att mixen mellan kvinnlig och manlig intelligens är nyckeln till att nå maximala höjder, säger hon.

Victoria tror inte att det är någon skillnad på mäns och kvinnors ledarstil, istället handlar gott ledarskap om personlighet och kompetens.

- Min erfarenhet är att de som har en empatisk ledarstil och visar respekt för medarbetarna ofta lyckas bättre med att skapa en bra arbetsplats med lägre sjukfrånvaro och högre försäljning, säger hon.

Var tror du att vi är om fem år när det gäller jämställdhet?

- Jag märker redan att det är ett generationsskifte på gång. Yngre tjejer har mer skinn på näsan idag jämfört med för bara för tio år sedan. Förhoppningsvis pratar vi inte längre om kvinnligt och manligt om några år. Istället går lämplighet och kompetens före kön och fler styrelser vågar satsa på kvinnligt ledarskap.

Skaffa en kvinnlig mentor

Victorias råd till yngre tjejer är att skaffa en kvinnlig mentor att inspireras och lära sig av.

- Jag tror de flesta kvinnor som startat bolag vill hjälpa och stötta andra. Ju fler vi blir, desto mer syns vi. Det är också viktigt att våga stå upp för sina värderingar. Du kommer att stöta på patrull, men det får man räkna med.

 

Kunskap är nyckeln till framgång

Få relevanta nyheter, inspirerande artiklar, tips & råd samt värdefulla webbinarier som bidrar till att ditt företag kan växa och utvecklas.

Prenumerera på våra nyhetsbrev