Intervju

Deligates uppfinning ska minska matsvinnet i världen

insight featured image
Hur kan matsvinnet inom dagligvaruhandeln minskas? Den utmaningen ville de tre grundarna av Örebro-företaget Deligate lösa när de satte i gång 2017. Företaget har sedan dess växt snabbt och har som vision att bli bäst i världen på att hjälpa livsmedelsbutiker att få ner det totala svinnet. Adam Vikström, en av grundarna berättar om framgången och vad som driver honom framåt i en tuff bransch.

Idén till Deligate fick två av grundarna, Adam Vikström och Mattias Chahin, när de jobbade i en Ica-Maxi butik efter gymnasiet. De upptäckte att livsmedelsbutiker generellt hade dålig koll på varornas utgångsdatum, vilket ledde till ett onödigt matsvinn.

250x250_deligate_.png

- Som kund tror man kanske att butikerna ska ha bättre koll på bäst-före datum och att det ska finnas rutiner och system för detta. Men vi insåg ganska snart att det inte finns någon kedja i världen som kan hantera varornas utgångsdatum på ett smart sätt. Det hela sköttes manuellt och var väldigt ineffektivt, vilket verkligen förvånade oss. Vi ville därför göra en förändring, säger Adam Vikström.

Snabb utveckling

När de 2017 sa upp sig från sina jobb var det med en vision att bygga marknadens bästa lösning för att minska matsvinnet. De tog fram en applikation för smart spårning av utgångsdatum som till en början testade varor i delikatessdisken, därav namnet Deligate. Snart utvecklades lösningen till att hålla koll på varor i hela butiken och sedan gick det snabbt.

Efter ett år hade de tagit in sin första investerare, Svanberg & Co, ett familjeägt investmentbolag i Örebro. Efter ytterligare några år fick de in 7,5 miljoner kronor från bland annat riskkapitalbolaget Swedia Capital och återigen Svanberg & Co. Sedan dess har företaget vuxit snabbt. Idag är de åtta anställda och finns i Sverige, Finland och Danmark samt snart även i Belgien.

- Belgien är en spännande marknad men vi stannar inte där. Vi siktar förstås på att finnas i ännu fler länder på sikt, berättar Adam Vikström.

Utmaningar på vägen

På frågan om det funnits utmaningar på vägen så är svaret från Adam Vikström ett självklart ja. Branschen är centraliserad med stora IT-system som det kan vara tufft att ta sig igenom.

- Men medvetenheten inom branschen har ökat enormt sedan vi startade. Allt fler inser att de måste jobba mer med matsvinnet och ta detta på allvar för att behålla sina kunder.

Bredare kundkrets

Lösningen har varit att alltid jobba ihop med butikerna och att testa lösningar som utvecklas tillsammans. Det har lett till att produkten har vidareutvecklats till fler verktyg som kan spåra och ge statistik om vilka varor som är på väg att passera utgångsdatum.

- På senare tid har vi också riktat mer fokus på att påverka konsumentens beteende. Vår senaste satsning engagerar kunder att själva hitta varor med kort datum, som kan skannas och köpas med en hållbarhetsrabatt, säger Adam Vikström och tillägger att de i framtiden också kommer rikta sig till en bredare kundkrets, inte bara till livsmedelsbutiker och konsumenter.

Unga och oerfarna

Adam Vikström och hans vänner var unga och oerfarna när de drog i gång Deligate. Adam kallar sig själv för en av Sveriges minst kvalificerade IT-entreprenörer. Ändå har de lyckats. Vad är det som ligger bakom framgången?

- Vi har omgett oss med väldigt duktiga människor som vill hjälpa oss fram. Utan dem hade vi aldrig lyckats komma så långt som vi har i dag. Jag är också uppväxt med företagare så jag vet vad det innebär att driva eget.

Att driva eget företag är så klart förenat med både hårt arbete och stort ansvar. Adam hämtar sin energi från sin familj, sambon och sonen som är 1,5 år gammal. Men han medger att han aldrig skulle orka om han inte älskade det han gör.

- Jag får energi av att jobba och skapa nya lösningar. Att vi har ett så tydligt syfte och mål med det vi skapar varje dag är förstås också väldigt viktigt.

Vad tycker du krävs för att bli en framgångsrik entreprenör?

- Nyckeln är att ha ett inre driv, men också att inte fastna på vägen. Det här är en snabbt föränderlig bransch och det gäller att fortsätta även om man inte vet vad som är rätt beslut för tillfället.

Hans råd är att bara sätta i gång om du har en idé.  

- Du kan alltid ändra riktning under resans gång. Men det viktiga är att inte fastna i tankestadiet och försöka komma på den perfekta affärsidén, för den växer oftast fram först när du är igång.

Hur ser du på Sveriges entreprenörers roll när det gäller hållbarhetsutmaningarna?

- De spelar en otroligt viktig roll. Det behövs människor som vågar genomföra sina idéer. Men det behövs också människor som hjälper dem förverkliga idéerna och som vågar ge entreprenörerna och deras lösningar en chans.