
Genom den nya tjänsten, klimatnyckeltal, som Grant Thornton erbjuder, kan Destination Östersund löpande mäta och följa vilket klimatavtryck deras inköp gör. Metoden baseras på GHG-protokollet och omvandlar inköp till koldioxidekvivalenter. Genom tjänsten går det att se vilket klimatavtryck verksamheten har och utifrån det fundera över hur koldioxidutsläppen kan sänkas.
Viktigt för Destination Östersund är att mäta och följa upp även om de inte omfattas av lagkrav.
– Vi är inte direkt påverkade av CSRD idag, men vi har flera partners som är det. Därför känner vi att vi vill få mer kunskap om hur man kan mäta för att kunna inspirera fler. Vi vill försöka sänka tröskeln för andra och se vad vi faktiskt kan göra med den data vi får ut, fortsätter Joanna.
Flera målgrupper ger flera hållbarhetsutmaningar
Destination Östersund ska driva platsens utveckling, samordna initiativ som utvecklar destinationen, stärka relationer mellan aktörer och främja besöksnäringens tillväxt. Ett brett uppdrag med många olika målgrupper.
Infrastruktur och stadsutveckling är två konkreta utmaningar som Destination Östersund vill följa upp:
– Vår geografiska plats gör att vi är beroende av alla transportsätt och inom besöksnäringen måste det vara smidigt att förflytta sig när man besöker olika platser. Vi kan dock inte ändra något i infrastrukturen själva, men försöka vara med och påverka. När det kommer till stadsutveckling tar vi hjälp av underleverantörer för användning av arbetsfordon. Där har vi sett att den största skillnaden vi kan göra är att ha dialog med våra samarbetspartners och titta på alternativa bränslen, säger Joanna.
Hållbarhet – en hygienfaktor
Besöksnäring är en stor del av Destination Östersunds verksamhet. De vill kunna välkomna människor på rätt sätt och utifrån platsens förutsättningar.
– Besöksnäring är så komplext då det är många olika verksamheter inblandade för att skapa en destination. Om vi som bransch ska skapa bra platser och destinationer är hållbarhet en hygienfaktor, på något sätt måste vi då kunna kontrollera eller följa upp arbetet och inte gissa oss fram, säger Joanna.
Det kan finnas olika drivkrafter till hållbarhetsarbetet. Dels ses det som en viktig konkurrensfördel, dels som ett sätt att bidra positivt till omställningen.
– Att aktivt jobba med och mäta sitt hållbarhetsarbete är ju en konkurrensfördel, både för att få nöjda kunder och att attrahera medarbetare. Och som företagsledare vill man heller inte halka efter i dessa frågor. Ett incitament kan både komma från hjärtat och vara ekonomiskt, fortsätter Mikael.
Tips för att mäta klimatavtryck
Joannas och Mikaels tips till dig som vill komma igång med att mäta klimatavtryck.
- Gör en analys av nuläget och hitta ert varför: Vad kan vi? Vad är det vi påverkar i vår egen verksamhet? Hur kan vi påverka andra och inspirera flera?
- Ta inspiration från andra i samma bransch: Hur ser det ut hos andra? Vilka KPI:er mäter företag inom samma bransch? Det här är en global utmaning och då kan man ta bra exempel från andra.
- Titta över befintliga system och leverantörer: Det gjorde vi och hittade att vi enkelt kunde koppla på den här tjänsten på vårt befintliga ekonomisystem. Det gjorde att det blev jätteenkelt att komma igång.
Vill du veta mer?
Är du eller din verksamhet nyfikna eller i behov av att mäta ert klimatavtryck? Läs mer om klimatnyckeltal och företagets klimatavtryck eller kontakta några av våra experter direkt så berättar vi mer.
Med vårt nyhetsbrev Target får du varje månad aktuella nyheter likt denna, tips från våra experter och information om kommande evenemang. Vi vill bidra till att ditt företag växer och utvecklas.