-
Börsnotering
Överväger du och ditt företag en börsnotering? Bolagets styrelse och ledning har mycket att vinna på att vara väl förberedda innan de fattar beslut om att inleda en noteringsprocess och på att vara väl informerade om de krav som ställs på ett börsnoterat bolag. Grant Thornton hjälper dig i hela noteringsprocessen.
-
Extern revision
För oss är det viktigt att leverera en högkvalitativ revision av en årsredovisning. Vi tycker att det är viktigt att se bortom bokföringen och istället fokusera på just din verksamhet och de avtal som ligger till grund för bokföringen. Ta hjälp av våra experter för en extern revision av din verksamhet.
-
Granskning av hållbarhetsredovisning
Extern kvalitetssäkring som görs av en oberoende specialist skapar trygghet både för ditt företag och för den som ska använda informationen. Trovärdigheten i informationen ökar också genom att ditt företag bett om ett externt bestyrkande.
-
Internationell revision
Våra revisionsspecialister på Grant Thorntons International Business Center kombinerar internationell erfarenhet med tekniskt och branschspecifikt kunnande. Genom ärlig och rak kommunikation med dig som kund skapar vi en bättre anpassad internationell revision.
-
Internrevision
Grant Thornton kan genomföra riktade granskningsinsatser för internrevisionens räkning. Hela internrevisionsfunktionen kan även outsourcas till Grant Thornton då vi genomför granskning i enlighet med styrelsens fastställda granskningsplan. Avrapportering sker löpande med tydliga granskningsresultat och relevanta rekommendationer till förbättringar.
-
IT Assurance
Digital informationshantering kräver stor säkerhet, både vad gäller skydd mot intrång och mot förlust av data. Vilka behov har ditt företag? Våra experter hjälper dig att hitta en optimerad lösning anpassad till företagets informationshantering.
-
Affärsrådgivning
På Grant Thornton erbjuder vi strategisk rådgivning som hjälper dig att planera, prioritera och utföra dina viktiga affärsstrategier på ett effektivt sätt. Hos oss får du helhetsrådgivning av vårt samlade tjänsteutbud tillsammans med specialister inom våra affärsområden.
-
Bolagstjänster
Att köpa ett lagerbolag möjliggör omgående verksamhetsstart utan väntan på registrering. Vi hjälper dig snabbt så att du kan komma igång med din verksamhet.
-
Dispute services
Våra konsulter har lång erfarenhet av ekonomiska tvister, i såväl små som stora bolag. Våra insatser har varierat från enklare analyser och kortfattade kommentarer till fullständiga oberoende värderingar.
-
Finansiell rapportering
Våra konsulter stöttar dig som CFO eller ekonomichef med den finansiella rapporteringen. Vi ger professionellt stöd både när det gäller den legala rapporteringen enligt uppställda lagar och krav och den interna rapporteringen som ska utgöra beslutsstöd.
-
Forensic services
Grant Thornton genomför även anti –fraud-kartläggningar, en genomgång av företagets verksamhet där våra specialister bedömer risken för oegentligheter inom olika områden. Du får också praktiska förslag på hur fraudrisker kan förebyggas.
-
Governance risk compliance
I vår strävan att verka för ett välmående näringsliv i Sverige är Grant Thornton engagerade i att stötta främst mindre och snabbt växande organisationer i att etablera god och effektiv bolagsstyrning, riskhantering och regelefterlevnad.
-
Hållbarhetsrådgivning
Omvärldens krav på företagens prestation ökar, inte bara finansiellt, utan även miljömässigt och socialt. Det är företagens totala ansvarstagande och den funktion som de fyller i samhället som räknas.
-
Integration & Separation
Vi hjälper våra kunder genom hela processen, från att definiera separationsalternativ och förstå den potentiella påverkan på värdeskapandet, till att utveckla och leverera robusta separationsplaner.
-
Internationella tjänster
Vårt International Business Centre (IBC) erbjuder tjänster inom revision och rådgivning, redovisning och skatt med ett internationellt perspektiv mot en internationell marknad genom våra medlemsföretag i över 130 länder. Få lokal expertis - oavsett var i världen du gör affärer.
-
Internrevision
Grant Thornton kan genomföra riktade granskningsinsatser för internrevisionens räkning. Hela internrevisionsfunktionen kan även outsourcas till Grant Thornton då vi genomför granskning i enlighet med styrelsens fastställda granskningsplan. Avrapportering sker löpande med tydliga granskningsresultat och relevanta rekommendationer till förbättringar.
-
M&A services
Om du vill hitta en ny ägare till ditt företag har vi kunskapen och nätverket. Det är viktigt att hitta rätt typ av ägare och förbereda företaget på en ägarförändring. Genom vårt nätverk och våra långsiktiga relationer med olika typer av industriella köpare, investment- och riskkapitalbolag hjälper vi dig som befintlig ägare att hitta rätt typ av köpare. Vi projektleder och stöttar dig genom hela säljprocessen.
-
Penningtvätt och finansiering av terrorism
Grant Thornton ger rådgivning till dig som aktör inom den finansiella sektorn och står under Finansinspektionens tillsyn med att uppfylla de höga standarder som krävs för att motverka penningtvätt och finansiering av terrorism.
-
Transaction advisory services
Inom transaktionsrådgivning, som omfattar både förvärvsrådgivning och försäljningsrådgivning, fokuserar vi på att du ska kunna fatta informerade beslut kring investeringar och överlåtelser. Våra experter ger dig en tydlig analys med slutsatser och rekommendationer.
-
Värdering och finansiell modellering
Vårt specialistteam kan hjälpa till med alla typer av företagsvärderingar. Teamet har bred erfarenhet och utför kontinuerligt oberoende värderingar, indikativa värdeutlåtanden och fairness opinons (så kallade second opinions). Bland våra kunder finns såväl svenska som internationella företag.
-
Kundfaktura
Med vår lösning för kundfakturor kan du upprätta en offert som omvandlas till arbetsorder och slutligen resulterar i en faktura som vi distribuerar till din kund. Vi hanterar även påminnelser och registrerar kundinbetalningar.
-
Kvitto och resa
Med vår smarta digitala funktion för kvittohantering effektiviserar vi bokföringsarbetet och sparar tid. Du som kund fotar kvittot direkt med din smartphone, lägger till belopp och kommentarer och sedan är underlaget klart för vidare elektronisk hantering och bokföring.
-
Leverantörsfaktura
Traditionell hantering av leverantörsfakturor kan vara tidskrävande och sakna effektiv styrning och kontroll. Grant Thorntons tjänst för elektronisk fakturahantering (EFH) ger dig helt nya möjligheter att effektivisera hanteringen av dina leverantörsfakturor. Fördelarna är flera, men framförallt sparar du både tid och pengar samtidigt som du får en säkrare process.
-
Löneservice
Grant Thornton erbjuder en komplett hantering av ditt företags löneservice: från inrapportering till utbetalning och rapportering, kontrolluppgifter, statistik och pensionsadministration. Tillsammans går vi igenom dina behov och skräddarsyr sedan en lösning som passar just din verksamhet.
-
Budget, rapporter och analyser
Med vår digitala lösning blir din ekonomiska information både mer lättillgänglig och lättare att förstå. Informationen är tillgänglig dygnet runt och du kan när som helst ta ut dina rapporter i realtid.
-
Redovisning
Vi kan sköta redovisning i form av löpande bokföring, bokslut, deklarationer och årsredovisning, medan du själv sköter kundfakturering, betalningar och lön. Fördelarna för dig är många; tillgång till uppdaterad kompetens, personlig kontakt och mindre sårbarhet.
-
Rådgivning
En nyckel till att bolag kan växa med lönsamhet är ordning och reda och struktur. Det gör att ”allt flyter” och att medarbetarna vet vilka befogenheter och vilket ansvar de har. Då kan även styrelsen och ägarna sova gott om natten, i vetskap om att det finns kvalitetssäkrade, effektiva rutiner på plats i verksamheten.
-
Specialisttjänster
Förutom att ditt bolag kan outsourca hela ekonomiavdelningen eller löneavdelningen till oss kan vi även vara behjälpliga med mer specialiserade eller tillfälliga tjänster. Vi har drivna konsulter och rådgivare som står redo att bidra med bred erfarenhet och ett nätverk av experter.
-
Tid och projekt
Vill du också förenkla kostnadsuppföljningen och få en mer överskådlig planering av företagets beläggning? Vår digitala lösning effektiviserar och säkerställer ditt företags tidrapportering och projektredovisning. Att ta fram underlag för löneutbetalning och fakturering har aldrig varit enklare.
-
Fåmansföretag
Hos Grant Thorntons skattekonsulter får du som äger och driver ett fåmansföretag en skräddarsydd helhetslösning utifrån dina och företagets specifika behov. Vi arbetar nära dig som kund och hjälper till att genomföra de åtgärder vi föreslår.
-
Företagsbeskattning
Lagstiftning och praxis kring företags- och bolagsbeskattning ändras ständigt. Vi ser till att du är uppdaterad på området så att du kan undvika problem och utnyttja de skattemässiga fördelar som finns.
-
Internationell beskattning
Vårt internationella nätverk Grant Thornton International har medlemsföretag i närmare 120 länder. Genom oss får du snabbt veta gällande skatteregler i olika länder. Vi kan hjälpa till med alla frågor om bolagsskatt, mervärdesskatt, internationella transaktioner och konsekvensanalyser inför etableringar. Vi bistår även vid etablering av filial eller dotterbolag.
-
Moms, punktskatt, tull
Så gott som varje transaktion i ett bolag kräver momshantering. Reglerna kan upplevas som komplicerade och felaktig hantering av momsen kan innebära onödiga kostnader och straffavgifter för ditt företag. Våra rådgivare stöttar dig och ditt företag.

Det som ska deklareras är bruksvärdeshyran för bostäder och marknadsmässig hyra för lokaler det andra året före taxeringsåret. Det innebär att vid den förenklade fastighetstaxeringen 2022 är det 2020 års hyresnivå som ska deklareras.
Huvudregeln är att det är den faktiskt utgående årshyran 2020 som ska deklareras. Innan du fyller i den på deklarationen måste du emellertid fråga dig om det är hela det belopp du fakturerar dina hyresgäster som ska deklareras? Här måste du se över vad som ingår i det beloppet. Är det enbart hyra för upplåtelse av bostad eller lokal eller ingår även andra delar och vilka av dessa andra delar ska i så fall ingå i det belopp du ska deklarera? I faktarutan nedan kan du se exempel från Skatteverket på vad som ska ingå i beloppet som ska deklareras och vad som ska utelämnas.
Du mårste även ta ställning till hur du ska hantera eventuella hyresgästanpassningar du gjort men som hyresgästen får betala för genom ett hyrestillägg. Beroende på vad det är för typ av hyresgästanpassning som skett är svaret på frågan om de ska ingå eller inte, olika. Det kan också finnas annat som du som fastighetsägare tar betalt för av dina hyresgäster men som inte avser upplåtelse av lokal, till exempel kostnader för vakttjänster, posthantering, receptionstjänster med mera.
Sammanfattningsvis är hyran du ska deklarera inte alltid detsamma som det belopp du fakturerar dina hyresgäster. I och med att den deklarerade hyran har stor inverkan på taxeringsvärdet rekommenderar vi att du lägger tid på att utreda vilken hyra som ska deklareras.
- Som du märker är det inte alltid så enkelt att avgöra vilka poster som ska ingår i den deklarerade årshyran och vilka som inte ska det. Våra specialister hjälper gärna till med att göra den bedömningen! Säger Maria Bergenmo, skatterådgivare på Grant Thornton.
Enligt Skatteverket ska bland annat följande poster ingå i den årshyra som ska deklareras:
- uppvärmningskostnader, - avgifter för hushållsförbrukning av el och gas, |
Vanliga frågor kring fastighetsdeklaration
Du ska deklarera hur det ser ut (eller kommer att se ut) den 1 januari 2022. Det betyder att det är de ytor som finns den 1 januari 2022 som ska deklareras och därmed också åsättas en hyra. Hyran ska anges i 2020 års nivå. Har det skett en ombyggnation eller förändring sedan 2020 kan det innebära att hyran 2020 inte kan tillämpas för en viss yta. Samma sak gäller om en yta inte var uthyrd under hela 2020 eller delar av 2020. Här kan du i stället bli hänvisad till att använda hyran för ett annat år som sedan ska räknas om till 2020 års nivå eller till att tillämpa den s k jämförelsehyran.
I vissa situationer ska du inte deklarera den faktiska årshyran utan i stället deklarera en s k jämförelsehyra. Det gäller t ex för bostadsrätter, andelslägenheter, ytor som disponeras av ägaren eller av någon närstående till ägaren och ytor som varit outhyrda under hela eller en del av året eller för vilka hyresrabatter utgår. Jämförelsehyra ska också deklareras om det finns en faktisk hyra som är en internhyra, d v s en hyra som överenskommits mellan parter i intressegemenskap. Dessutom bör jämförelsehyran också användas om den faktiska årshyran på annat sätt uppenbarligen avviker från bruksvärdeshyran alternativt marknadsmässig hyra. Upplysningsvis kan nämnas att det inte är rätt inkomstskattemässigt att ha en internhyra som understiger en marknadsmässig hyra. Detta gäller även om koncernbidragsförutsättningar föreligger.
Jämförelsehyran bör i första hand bestämmas med ledning av hyresnivån för likvärdiga bostäder och lokaler inom hyreshuset, i andra hand utifrån hyresnivån i närliggande hyreshus och i tredje hand med ledning av Skatteverkets rekommenderade genomsnittshyror. I Skatteverkets tabeller med rekommenderade genomsnittshyror anges lokalhyran som kontorshyra. I vissa fall anges den också som butikshyra.
Skatteverkets rekommenderade genomsnittshyra presenteras i tabeller. För lokaler anges den som kontorshyra. I vissa fall anges den också som butikshyra.
Hur ska genomsnittshyran tillämpas för andra typer av lokaler än kontor? Om lokalerna hyressätts utifrån kontorshyra riskerar taxeringsvärdet bli fel och därmed också fastighetsskatten. För speciella typer av hyreshus är det ofta svårt att uppskatta en godtagbar årshyra. Ett alternativ är då att utgå från genomsnittshyran och bestämma jämförelsehyran som en andel av denna. För vissa lokaltyper, t ex stormarknader, motionslokaler, större samlingslokaler, möbelförsäljning, bilhandel, verkstadslokaler, lager, lokaler under mark samt parkeringshus och garage, utfärdar Skatteverket rekommendationer för hur stor del av genomsnittshyran för kontor som ska deklareras. Listan täcker givetvis inte alla olika lokaltyper utan här måste särskilda bedömningar ske.
Har du gett rabatt på lokalhyran under coronapandemin och kanske dessutom fått statligt stöd avseende detta? Enligt Skatteverket ska inte hyresrabatter eller hyresbidrag beaktas vid taxeringen, d v s du ska inte ta hänsyn till det här du räknar ut årshyran.
Vill du veta mer?
I vårt webbinarium på temat fastighetsdeklaration djupdök våra experter i aktuella frågeställningar och gav tips på hur du kan förbereda dig inför deklarationen. Se webbinariet i sin helhet via länken nedan.
Dags för fastighetstaxering av hyreshus igen! Hur förbereder du dig?