Möjligheten till återbetalning av betald moms kan nu bli verklighet för många koncerner inom fastighets-, vård- och finansbranschen – samtidigt som framtida beskattning kan bli lägre och mer förutsägbar. Det följer av EU-domstolens dom i det svenska Högkullen-målet, där Skatteverkets metod att schablonmässigt höja momsunderlaget för koncerninterna tjänster till dotterbolag utan full avdragsrätt underkänns.
Innehåll
Webbinarium on demand
Fastighetsbranschens viktigaste skattenyheter inför 2026
EU-domstolens dom den 3 juli 2025 handlar om Skatteverkets möjligheter att höja momsunderlaget när tjänster utförs från ett moderbolag till dotterbolag som bedriver momsfri verksamhet.
Domstolen slår fast att koncerninterna tjänster som tillhandahålls av ett moderbolag till dotterbolag, inte automatiskt saknar jämförbart marknadsvärde. Skatteverket kan därmed inte omvärdera momsunderlaget till hela kostnadsbasen. För att göra det krävs att myndigheten först visar att det inte finns jämförbara tjänster på den öppna marknaden.
Det här innebär att Skatteverket inte kan generellt höja momsen på koncerninterna tjänster beräknat utifrån nedlagda kostnader. Det blir avsevärt svårare för Skatteverket att omvärdera och höja momsen jämfört med tidigare tillämpning. Myndigheten måste i stor uträckning bevisa att priset på den öppna marknaden är högre än fakturerat belopp, vilket ofta kan vara svårt.
Vilka företag påverkas av domen?
Domen är relevant för koncerner där dotterbolagen har begränsad rätt till momsavdrag – till exempel inom:
Det här är ett mycket välkommet besked för privata vård- och omsorgskoncerner, där marginalerna ofta är pressade. Domen skapar bättre förutsägbarhet och rättvisa i beskattningen.
Tjänster
Vi kan hjälpa er med: Momsrådgivning för specifika branscher
Skatteverket har ofta ansett att koncerninterna tjänster är så unika att marknadsvärde inte kan fastställas.
Moms har då beräknats av Skatteverket på samtliga kostnader, även sådana som inte är direkt kopplade till tjänsten – till exempel aktieägar- och kapitalanskaffningskostnader.
Nu:
EU-domstolen klargör att koncerninterna tjänster vanligen inte är så unika tjänster att ett marknadsvärde saknas.
Omvärderingsreglerna kan då bara användas om Skatteverket kan bevisa att fakturerat pris understiger priset för en jämförbar tjänst på öppna marknaden.
Endast när det saknas en jämförbar tjänst på öppna marknaden, vilket bör vara relativt ovanligt, får momsunderlaget beräknas utifrån nedlagda kostnader.
Vad kan koncerner göra nu?
Omedelbara åtgärder
Se över historiken: Företag som påverkats av Skatteverkets tidigare tillämpning har möjlighet att få tillbaka felaktigt betald moms – upp till sex år tillbaka.
Förbättra dokumentationen: Tydlig beskrivning av koncerninterna tjänster och deras marknadsvärde är viktigt.
Positiva effekter framåt
Ökad förutsägbarhet: En mer rättssäker och effektiv momsbeskattning.
Mer skälig beskattning: Skatteverkets tidigare tillämpning har i många fall medfört en orimligt hög beskattning av koncerninterna tjänster.
Fastighetsägare kan beviljas miljonbelopp i högre momsavdrag med nytt sätt att räkna
Högkullen AB, ett moderbolag i en fastighetskoncern, tillhandahöll under 2016 tjänster till sina dotterbolag som saknade full avdragsrätt för moms. Tjänsterna fakturerades enligt cost-plus-metoden. Vissa kostnader – såsom aktieägar- och kapitalanskaffningskostnader– exkluderades. Högkullen AB hade fakturerat och redovisat moms på 2,3 milj. kr för sina tjänster till dotterbolagen.
Skatteverket menade att det inte fanns jämförbara tjänster på öppna marknaden. Högkullen AB skulle därför redovisa moms på sina kostnader om 28 milj. kr. I denna kostnadsmassa ingick bland annat kostnader för en planerad nyemission och börsnotering.
Enligt omvärderingsreglerna ska moms redovisas på marknadsvärdet när tjänster eller varor tillhandahålls till en närstående köpare som inte har rätt till fullt momsavdrag. Reglerna kan bli tillämpliga för exempelvis förvaltningstjänster inom koncerner med momsfri verksamhet. Skatteverket ska bevisa vad som är tjänstens eller varans marknadsvärde. Detta kan ofta vara svårt.
Med marknadsvärde menas priset för en jämförbar tjänst eller vara på öppna marknaden. Om det däremot inte finns en jämförbar tjänst eller vara på öppna marknaden kan Skatteverket påföra moms på ett värde som motsvarar kostnaden för tjänsten eller varan.
Skatteverket har vanligen ansett att tjänster som utförs inom en koncern är så unika till sin karaktär att det inte finns en jämförbar tjänst på öppna marknaden. Något pris på öppna marknaden kan alltså inte fastställas. Moms ska då enligt Skatteverket beräknas på samtliga kostnader, både momspliktiga och momsfria, för tjänsten.
EU-domstolen klargör att Högkullens tjänster - företagsledning, ekonomi, fastighetsförvaltning, investeringstjänster, IT och personaladministration - inte är så unika att de saknar jämförbara tjänster på öppna marknaden. Tjänsternas marknadsvärde kan därför fastställas utifrån ett jämförbart pris på öppna marknaden. Momsunderlaget för Högkullens tjänster ska därför inte bestämmas utifrån nedlagda kostnader.
Skattemyndigheterna kan enligt EU-domstolen inte generellt behandla koncerninterna tjänster som sådana unika tjänster där det inte finns en jämförbar tjänst på öppna marknaden. En individuell faktiskt prövning måste ske i varje enskilt fall.
EU-domstolen prövade inte vilka kostnader som skulle ingå om momsunderlaget trots allt ska fastställas utifrån havda kostnader. Se i denna del Generaladvokatens förslag till beslut i vår tidigare artikel.
Högsta förvaltningsdomstolen ska nu meddela sin dom baserat på EU-domstolens avgörande. Men redan nu bör det klart att Skatteverkets tidigare metod för omvärdering av moms vid koncerninterna tjänster till dotterbolaget utan fullt momsavdrag inte kan tillämpas.
Skatteverket har uttalat att det kommer att återkomma med Skatteverkets förnyade syn på omvärderingsreglerna efter Högsta förvaltningsdomstolen har meddelat sin dom.
Ta hjälp av våra rådgivare
Kontakta gärna oss för att diskutera hur domen kan påverka er momsbeskattning och eventuella möjligheter till återbetalning av tidigare betald moms. Vi hjälper er att bedöma om ni träffas av omvärderingsreglerna – och vad ni kan göra för en mer effektiv beskattning.
Tjänster
Vi kan hjälpa er med: Moms samt andra indirekta skatter och avgifter
Vanliga frågor om Högkullen-domen och moms på koncerninterna tjänster
Högkullen-målet (mål C-808/23) är ett svenskt mål där EU-domstolen prövade om Skatteverket haft rätt att schablonmässigt omvärdera beskattningsunderlaget för koncerninterna tjänster till dotterbolaget utan fullt momsavdrag. Domen innebär att koncerninterna tjänster inte automatiskt saknar jämförbart pris på öppna marknaden.
Skatteverket får inte använda hela kostnadsbasen som momsunderlag utan att först visa att det inte finns jämförbara tjänster på öppna marknaden. Tjänster inom koncernen ska normalt bedömas individuellt och värderas utifrån priset på öppna marknaden.
Koncerner inom fastighets-, vård- och finanssektorn påverkas särskilt, eftersom dotterbolag i dessa branscher ofta har begränsad rätt till momsavdrag. Domen är också relevant för andra koncerner med koncerninterna tjänster till koncernbolag utan full avdragsrätt för moms.
Ja, om ert företag har påverkats av Skatteverkets tidigare tillämpning kan ni ha rätt till återbetalning av moms – i vissa fall upp till sex år tillbaka i tiden.
Se över historiska transaktioner och momsredovisning
Dokumentera koncerninterna tjänster tydligt
Säkerställa att prissättningen speglar marknadsvärdet
Skatteverket har ändrat synen på moms vid försäljning av nybyggda fastigheter. När säljare kommer överens med köpare om att både sälja marken och utföra en byggnation på marken som köparen tillträder när byggnationen är klar, räknas nu leveransen som gjord först vid köparens tillträde. Moms behöver inte längre redovisas för byggarbeten mellan köpeavtal och tillträde.
Den 21 augusti 2025 överlämnade Regeringen en lagrådsremiss som föreslår att kraven på hållbarhetsrapportering enligt CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) skjuts upp med två år för vissa företag. Förslaget är en del av EU-kommissionens arbete med Omnibusförslaget, där initiativet Stop the Clock syftar till att ge företag mer tid att förbereda sig för de nya rapporteringskraven.
Återrapportering och revisorsgranskning är ofta en del av att ta emot statliga bidrag – och kan upplevas som krångligt. Men med rätt förberedelser blir processen både enklare och mer kostnadseffektiv. Här får ni konkreta råd för att undvika fallgropar och skapa goda förutsättningar för en lyckad granskning.
Med vårt nyhetsbrev Target får du varje månad aktuella nyheter likt denna, tips från våra experter och information om kommande evenemang. Vi vill bidra till att ditt företag växer och utvecklas.