Skattenyhet

Dags att deklarera för dig med ägarlett bolag

Catrin Åkerlund Catrin Åkerlund

Det är vanligt att ägare i ägarledda bolag tar hjälp med att upprätta sin inkomstdeklaration. Har du som ägare tagit utdelning eller sålt aktier i bolaget behöver du till exempel tänka till kring hur du fyller i K10-blanketten rätt. Här har vi samlat praktisk information och viktiga datum för din inkomstdeklaration. 

Det viktigaste inför årets deklaration
Två saker är viktiga att ha med i planeringen: 

  • I år har Skatteverket förlängt inlämningstiden för dig som har anstånd via din byrå, som ett sätt att underlätta till följd av coronaviruset covid-19. Den 15 juni är sista inlämningsdag, gäller båda papper och digitalt.  
  • Om du får hjälp med att upprätta deklarationen och fylla i K10-blanketten kan det vara bra att veta att din byrå kan lämna denna bilaga digitalt. Sedan kan du lämna resten av din deklaration själv via Skatteverkets e-tjänst 

När skickas deklarationsunderlaget ut? 

  • Du som har en digital brevlåda fick deklarationen digitalt i början av mars.  
  • Du som inte har en digital brevlåda får deklarationen via post 13 mars - 15 april 

När ska deklarationen lämnas in? 

  • 31 mars om du vill ha ev. skatteåterbäring redan i april och deklarerar digitalt 
    Detta förutsätter att du deklarerar digitalt (app, sms, e-tjänst) utan att ändra eller lägga till något. 
  • 4 maj - om du inte har byråanstånd 
    Inlämning kan ske antingen genom post, på Skatteverkets servicekontor eller digitalt. 
  • 15 juni om du har byråanstånd.  
    2020 har Skatteverket utökat byråanståndet och samma datum gäller för både digital inlämning och pappersdeklarationer. Läs mer på Skatteverkets hemsida.

Vad är byråanstånd och hur fungerar det? 
Din revisions- eller redovisningsbyrå har möjlighet att söka anstånd med inlämning av de deklarationer som du får hjälp att upprätta. Ansökan behöver göras till Skatteverket innan den 4 maj med beaktande av eventuell hantering hos Skatteverket.  

För dig som får hjälp med deklarationen, gäller följande process 

  • Inlämningen kan ske från din byrå antingen av delar eller hela deklarationen genom Skatteverkets e-tjänst ”Filöverföring”.  
  • Om hela deklarationen skickas in digitalt av byrån via e-tjänsten ”Filöverföring” måste du signera deklarationen med ditt BankID genom inloggning på Mina sidor på Skatteverkets hemsida. 
  • Om del av deklarationen skickas digitalt av din byrå via e-tjänsten ”Filöverföring” måste du logga in på Skatteverkets hemsida genom e-tjänsten ”Inkomstdeklaration 1”, istället för filöverföring från byrån. Du fyller då själv i beloppen från bilagorna i den digitala deklarationen och signerar med BankID. 
  • Du kan även välja att lämna deklarationen digitalt på Skatteverkets hemsida genom e-tjänsten ”Inkomstdeklaration 1”, istället för filöverföring från din byrå. Du fyller då själv i beloppen i den digitala deklarationen och signerar med BankID. 
  • I vissa få undantagsfall finns upplysningar som inte går att lämna in digitalt. I dessa undantagsfall får just de upplysningarna lämnas på papper och deklarationen räknas ändå som digitalt inlämnad. 

Vad har hänt med kontrolluppgifterna? 
Har du inte fått någon kontrolluppgift från din arbetsgivare eller pensionsutbetalare? Arbetsgivare rapporterar från och med 2019 in uppgifterna månadsvis. De flesta får därför ingen kontrolluppgift för 2019.