-
Fåmansföretag
Hos Grant Thorntons skattekonsulter får du som äger och driver ett fåmansföretag en skräddarsydd helhetslösning utifrån dina och företagets specifika behov. Vi arbetar nära dig som kund och hjälper till att genomföra de åtgärder vi föreslår.
-
Företagsbeskattning
Lagstiftning och praxis kring företags- och bolagsbeskattning ändras ständigt. Vi ser till att du är uppdaterad på området så att du kan undvika problem och utnyttja de skattemässiga fördelar som finns.
-
Internationell beskattning
Vårt internationella nätverk Grant Thornton International har medlemsföretag i närmare 120 länder. Genom oss får du snabbt veta gällande skatteregler i olika länder. Vi kan hjälpa till med alla frågor om bolagsskatt, mervärdesskatt, internationella transaktioner och konsekvensanalyser inför etableringar. Vi bistår även vid etablering av filial eller dotterbolag.
-
Moms, punktskatt, tull
Så gott som varje transaktion i ett bolag kräver momshantering. Reglerna kan upplevas som komplicerade och felaktig hantering av momsen kan innebära onödiga kostnader och straffavgifter för ditt företag. Våra rådgivare stöttar dig och ditt företag.
-
Börsnotering
Överväger du och ditt företag en börsnotering? Bolagets styrelse och ledning har mycket att vinna på att vara väl förberedda innan de fattar beslut om att inleda en noteringsprocess och på att vara väl informerade om de krav som ställs på ett börsnoterat bolag. Grant Thornton hjälper dig i hela noteringsprocessen.
-
Extern revision
För oss är det viktigt att leverera en högkvalitativ revision av en årsredovisning. Vi tycker att det är viktigt att se bortom bokföringen och istället fokusera på just din verksamhet och de avtal som ligger till grund för bokföringen. Ta hjälp av våra experter för en extern revision av din verksamhet.
-
Granskning av hållbarhetsredovisning
Extern kvalitetssäkring som görs av en oberoende specialist skapar trygghet både för ditt företag och för den som ska använda informationen. Trovärdigheten i informationen ökar också genom att ditt företag bett om ett externt bestyrkande.
-
Internationell revision
Våra revisionsspecialister på Grant Thorntons International Business Center kombinerar internationell erfarenhet med tekniskt och branschspecifikt kunnande. Genom ärlig och rak kommunikation med dig som kund skapar vi en bättre anpassad internationell revision.
-
Internrevision
Grant Thornton kan genomföra riktade granskningsinsatser för internrevisionens räkning. Hela internrevisionsfunktionen kan även outsourcas till Grant Thornton då vi genomför granskning i enlighet med styrelsens fastställda granskningsplan. Avrapportering sker löpande med tydliga granskningsresultat och relevanta rekommendationer till förbättringar.
-
IT Assurance
Digital informationshantering kräver stor säkerhet, både vad gäller skydd mot intrång och mot förlust av data. Vilka behov har ditt företag? Våra experter hjälper dig att hitta en optimerad lösning anpassad till företagets informationshantering.
-
Affärsrådgivning
På Grant Thornton erbjuder vi strategisk rådgivning som hjälper dig att planera, prioritera och utföra dina viktiga affärsstrategier på ett effektivt sätt. Hos oss får du helhetsrådgivning av vårt samlade tjänsteutbud tillsammans med specialister inom våra affärsområden.
-
Bolagstjänster
Att köpa ett lagerbolag möjliggör omgående verksamhetsstart utan väntan på registrering. Vi hjälper dig snabbt så att du kan komma igång med din verksamhet.
-
Dispute services
Våra konsulter har lång erfarenhet av ekonomiska tvister, i såväl små som stora bolag. Våra insatser har varierat från enklare analyser och kortfattade kommentarer till fullständiga oberoende värderingar.
-
Finansiell rapportering
Våra konsulter stöttar dig som CFO eller ekonomichef med den finansiella rapporteringen. Vi ger professionellt stöd både när det gäller den legala rapporteringen enligt uppställda lagar och krav och den interna rapporteringen som ska utgöra beslutsstöd.
-
Forensic services
Grant Thornton genomför även anti –fraud-kartläggningar, en genomgång av företagets verksamhet där våra specialister bedömer risken för oegentligheter inom olika områden. Du får också praktiska förslag på hur fraudrisker kan förebyggas.
-
Governance risk compliance
I vår strävan att verka för ett välmående näringsliv i Sverige är Grant Thornton engagerade i att stötta främst mindre och snabbt växande organisationer i att etablera god och effektiv bolagsstyrning, riskhantering och regelefterlevnad.
-
Hållbarhetsrådgivning
Omvärldens krav på företagens prestation ökar, inte bara finansiellt, utan även miljömässigt och socialt. Det är företagens totala ansvarstagande och den funktion som de fyller i samhället som räknas.
-
Integration & Separation
Vi hjälper våra kunder genom hela processen, från att definiera separationsalternativ och förstå den potentiella påverkan på värdeskapandet, till att utveckla och leverera robusta separationsplaner.
-
Internationella tjänster
Vårt International Business Centre (IBC) erbjuder tjänster inom revision och rådgivning, redovisning och skatt med ett internationellt perspektiv mot en internationell marknad genom våra medlemsföretag i över 130 länder. Få lokal expertis - oavsett var i världen du gör affärer.
-
Internrevision
Grant Thornton kan genomföra riktade granskningsinsatser för internrevisionens räkning. Hela internrevisionsfunktionen kan även outsourcas till Grant Thornton då vi genomför granskning i enlighet med styrelsens fastställda granskningsplan. Avrapportering sker löpande med tydliga granskningsresultat och relevanta rekommendationer till förbättringar.
-
M&A services
Om du vill hitta en ny ägare till ditt företag har vi kunskapen och nätverket. Det är viktigt att hitta rätt typ av ägare och förbereda företaget på en ägarförändring. Genom vårt nätverk och våra långsiktiga relationer med olika typer av industriella köpare, investment- och riskkapitalbolag hjälper vi dig som befintlig ägare att hitta rätt typ av köpare. Vi projektleder och stöttar dig genom hela säljprocessen.
-
Penningtvätt och finansiering av terrorism
Grant Thornton ger rådgivning till dig som aktör inom den finansiella sektorn och står under Finansinspektionens tillsyn med att uppfylla de höga standarder som krävs för att motverka penningtvätt och finansiering av terrorism.
-
Transaction advisory services
Inom transaktionsrådgivning, som omfattar både förvärvsrådgivning och försäljningsrådgivning, fokuserar vi på att du ska kunna fatta informerade beslut kring investeringar och överlåtelser. Våra experter ger dig en tydlig analys med slutsatser och rekommendationer.
-
Värdering och finansiell modellering
Vårt specialistteam kan hjälpa till med alla typer av företagsvärderingar. Teamet har bred erfarenhet och utför kontinuerligt oberoende värderingar, indikativa värdeutlåtanden och fairness opinons (så kallade second opinions). Bland våra kunder finns såväl svenska som internationella företag.
-
Kundfaktura
Med vår lösning för kundfakturor kan du upprätta en offert som omvandlas till arbetsorder och slutligen resulterar i en faktura som vi distribuerar till din kund. Vi hanterar även påminnelser och registrerar kundinbetalningar.
-
Kvitto och resa
Med vår smarta digitala funktion för kvittohantering effektiviserar vi bokföringsarbetet och sparar tid. Du som kund fotar kvittot direkt med din smartphone, lägger till belopp och kommentarer och sedan är underlaget klart för vidare elektronisk hantering och bokföring.
-
Leverantörsfaktura
Traditionell hantering av leverantörsfakturor kan vara tidskrävande och sakna effektiv styrning och kontroll. Grant Thorntons tjänst för elektronisk fakturahantering (EFH) ger dig helt nya möjligheter att effektivisera hanteringen av dina leverantörsfakturor. Fördelarna är flera, men framförallt sparar du både tid och pengar samtidigt som du får en säkrare process.
-
Löneservice
Grant Thornton erbjuder en komplett hantering av ditt företags löneservice: från inrapportering till utbetalning och rapportering, kontrolluppgifter, statistik och pensionsadministration. Tillsammans går vi igenom dina behov och skräddarsyr sedan en lösning som passar just din verksamhet.
-
Budget, rapporter och analyser
Med vår digitala lösning blir din ekonomiska information både mer lättillgänglig och lättare att förstå. Informationen är tillgänglig dygnet runt och du kan när som helst ta ut dina rapporter i realtid.
-
Redovisning
Vi kan sköta redovisning i form av löpande bokföring, bokslut, deklarationer och årsredovisning, medan du själv sköter kundfakturering, betalningar och lön. Fördelarna för dig är många; tillgång till uppdaterad kompetens, personlig kontakt och mindre sårbarhet.
-
Rådgivning
En nyckel till att bolag kan växa med lönsamhet är ordning och reda och struktur. Det gör att ”allt flyter” och att medarbetarna vet vilka befogenheter och vilket ansvar de har. Då kan även styrelsen och ägarna sova gott om natten, i vetskap om att det finns kvalitetssäkrade, effektiva rutiner på plats i verksamheten.
-
Specialisttjänster
Förutom att ditt bolag kan outsourca hela ekonomiavdelningen eller löneavdelningen till oss kan vi även vara behjälpliga med mer specialiserade eller tillfälliga tjänster. Vi har drivna konsulter och rådgivare som står redo att bidra med bred erfarenhet och ett nätverk av experter.
-
Tid och projekt
Vill du också förenkla kostnadsuppföljningen och få en mer överskådlig planering av företagets beläggning? Vår digitala lösning effektiviserar och säkerställer ditt företags tidrapportering och projektredovisning. Att ta fram underlag för löneutbetalning och fakturering har aldrig varit enklare.
Syskonen Liselotte och Charlie Skoglund tog för drygt ett år sedan över familjeföretaget Älta Transportservice ihop med kollegan Fredrik Adolfsson. Tillsammans förvaltar de nu arvet av det 40-åriga företaget, samtidigt som de rustar bolaget för framtiden. Här delar de med sig av sina framgångsfaktorer vid ett generationsskifte.
Det började med några lastbilar för 40 år sedan. Charlie och Liselottes pappa tog C-körkort som 20-åring och började köra för sin svärfar, senare tog pappan över verksamheten. Med tiden växte verksamheten både i antal uppdrag, bilar och medarbetare. När Charlie var 16 hoppade han av skolan för att jobba heltid i familjeföretaget. Och sedan fyra år tillbaka har både han och systern Liselotte varit med och drivit bolaget.
- Vi är ju på något sätt födda in i verksamheten. Mamma jobbar också i bolaget och vi har varit här sedan vi var små. Men för drygt ett år sedan kände framförallt jag att ”antingen satsar jag allt eller så lämnar jag och gör något helt annat, berättar Charlie.
Även deras far hade funderat och var nu redo att lämna över företaget till barnen.
- Vi ville absolut ha med vår transportledare Fredrik i detta, han sitter på otrolig kunskap och ett kontaktnät i branschen som vi inte kan vara utan. Bästa sättet att knyta honom till oss var att erbjuda delägarskap, säger Charlie.
- Det var lite oväntat, men samtidigt självklart för mig att hoppa på. Sedan är det ju inte alltid lätt att jobba med en familj, men vi har skapat ett sätt som funkar för oss. Vi försöker ha rak kommunikation och fatta alla beslut tillsammans. Men den här branschen kräver också snabba beslut, på obekväma tider. Så vi kan inte alltid sitta ner och resonera. Men vi litar på varandra till hundra procent, säger Fredrik Adolfsson.
Liselotte berättar vidare att de måste hjälpas åt för att det ska fungera. Ibland är det fullt med både hundar och barn på hennes kontor.
- Både Charlie och Fredrik har tagit C-körkort så att de kan hoppa in och köra vid behov, t ex om någon chaufför blir hastigt sjuk. Då sysselsätter jag barnen samtidigt som jag jobbar. Att äga och driva bolag i den här branschen innebär att vara hundra procent prestigelös.
En annan framgångsfaktor för ägartrion är digitaliseringen.
- Förr satt vi med alla transportsedlar, letade i högarna, la in i Excel. Jag vill inte ens tänka tillbaka på hur mycket jobb det var. Den manuella hanteringen gjorde också att vi missade att ta betalt för allt jobb vi utförde, säger Liselotte.
Älta Transportservice har i dagsläget 24 egna bilar och 26 chaufförer anställda. Utöver det jobbar de med ett nätverk av åkare. De är alla tre överens om att medarbetarna är deras största tillgång.
- Det är inga problem att hitta folk i den här branschen, utmaningen är att hitta bra folk. Vi vill bara jobba med erfarna, pålitliga chaufförer. Därför har vi aldrig utannonserat en tjänst. Vi anställer bara via våra egna medarbetare. Det är en kvalitetsstämpel för oss, menar Charlie.
Trion har nu drivit företaget i egenskap av ägare i ett år. De är överens om att det är tufft att driva företag, inte minst när det är ett familjeföretag. Ibland kan det vara svårt att hålla isär det professionella och det privata. De är inte alltid överens, och menar att det då gäller att ta ett steg tillbaka, ge varandra andrum.
- Den största risken jag ser är att vi skulle elda på och bli osams. Det vill vi verkligen undvika, säger Fredrik.
Vad har de tre ägarna lärt sig av ett generationsskifte?
- Ibland måste man gasa och ibland måste man bromsa
Var överens om ALLA beslut, fatta dem tillsammans. Ibland är någon ivrig och vill springa snabbt, och ibland vill någon annan vill ta det lugnare. Respektera båda, resonera och var överens. - Våga göra förändringar
Även om bolaget funnits länge, som i vårt fall 40 år, och vi har haft bra rutiner, måste man våga förändra och tro att det går att göra ännu bättre. Allt som går att digitalisera har vi digitaliserat. Vi har också valt att ISO-certifiera bolaget. Vi har kvar det bästa – själen i bolaget – men har adderat moderna konkurrensfördelar, det måste man våga, även som ny generation ägare. - Alla är lika mycket värda
Helt avgörande för oss har varit att alla ska vara lika mycket värda och att allas åsikt ska värderas lika mycket. Vi har alla tre tydliga roller i den operativa verksamheten. Vid beslutsfattande väger våra åsikter lika mycket. Vi har också valt att vara helt rättvisa; exakt samma lön, samma pensionslösning och likadana tjänstebilar.
Tre tips för ett lyckat generationsskifte
Rätt utfört så kan generationsskiften bidra till stärkt företagssamhet i Sverige och bevarade arbetstillfällen. Här är tre grundläggande saker att tänka på:
- Ett generationsskifte kräver god framförhållning
Börja planera i tid för att allt ska fungera smidigt och för att alla ska bli nöjda. Många förberedelser tar tid, och det gäller att förankra processen med hela familjen. Det är också viktigt att förbereda finansieringen i god tid. - Viktigt att involvera alla inblandade tidigt i processen
Det är viktigt att alla får komma till tals om vad de vill. Bolla tankar och frågor med varandra för att generationsskiftet ska bli så bra som möjligt både för familjen och för företaget. - Ta hjälp av en specialist för att se över de skattemässiga konsekvenserna
Lika viktigt som det är att vara överens om de mjuka frågorna kring relationer i familjen och mellan ägare, är det att ha koll på de tekniska delarna kring skatt och juridik. Ta experthjälp med den här delen så att det inte finns några frågetecken när den nya generationen tar över.