-
Börsnotering
Överväger du och ditt företag en börsnotering? Bolagets styrelse och ledning har mycket att vinna på att vara väl förberedda innan de fattar beslut om att inleda en noteringsprocess och på att vara väl informerade om de krav som ställs på ett börsnoterat bolag. Grant Thornton hjälper dig i hela noteringsprocessen.
-
Extern revision
För oss är det viktigt att leverera en högkvalitativ revision av en årsredovisning. Vi tycker att det är viktigt att se bortom bokföringen och istället fokusera på just din verksamhet och de avtal som ligger till grund för bokföringen. Ta hjälp av våra experter för en extern revision av din verksamhet.
-
Granskning av frivillig hållbarhetsredovisning
En granskning av hållbarhetsredovisning bidrar till ökad transparens, trovärdighet och struktur. Granskning och revision har också gått från att vara önskvärt till att vara ett krav. Hållbarhetsdata kan upplevas som komplex och svår eftersom hållbarhet omfattar olika delar. Det finns flera ramverk att följa och olika sätt att redovisa sin hållbarhetsdata. Med en granskning som också omfattar ett bestyrkande skapas förutsättningar för ökad trovärdighet och möjlighet att utveckla förbättra och sin rapportering.
-
Granskning av hållbarhetsrapport enligt CSRD
Det nya direktivet Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) innebär ökade krav på rapportering och granskning av hållbarhetsdata.
-
Internationell revision
Våra revisionsspecialister på Grant Thorntons International Business Center kombinerar internationell erfarenhet med tekniskt och branschspecifikt kunnande. Genom ärlig och rak kommunikation med dig som kund skapar vi en bättre anpassad internationell revision.
-
IT Assurance
Digital informationshantering kräver stor säkerhet, både vad gäller skydd mot intrång och mot förlust av data. Vilka behov har ditt företag? Våra experter hjälper dig att hitta en optimerad lösning anpassad till företagets informationshantering.
-
Fåmansföretag
Hos Grant Thorntons skattekonsulter får du som äger och driver ett fåmansföretag en skräddarsydd helhetslösning utifrån dina och företagets specifika behov. Vi arbetar nära dig som kund och hjälper till att genomföra de åtgärder vi föreslår.
-
Företagsbeskattning
Lagstiftning och praxis kring företags- och bolagsbeskattning ändras ständigt. Vi ser till att du är uppdaterad på området så att du kan undvika problem och utnyttja de skattemässiga fördelar som finns.
-
Internationell beskattning
Vårt internationella nätverk Grant Thornton International har medlemsföretag i närmare 120 länder. Genom oss får du snabbt veta gällande skatteregler i olika länder. Vi kan hjälpa till med alla frågor om bolagsskatt, mervärdesskatt, internationella transaktioner och konsekvensanalyser inför etableringar. Vi bistår även vid etablering av filial eller dotterbolag.
-
Moms, punktskatt, tull
Så gott som varje transaktion i ett bolag kräver momshantering. Reglerna kan upplevas som komplicerade och felaktig hantering av momsen kan innebära onödiga kostnader och straffavgifter för ditt företag. Våra rådgivare stöttar dig och ditt företag.
-
Deals - Transaktionsrådgivning
Att skapa en lönsam och hållbar tillväxt kan vara en utmaning oavsett ekonomiskt klimat. För allt fler företag har en sund tillväxtstrategi blivit en central del för att lyckas med utvärderingar och transaktioner. På Grant Thornton möter vi upp er tillväxtstrategi med skräddarsydd rådgivning utifrån utgångspunkten att varje företag och transaktion är unik.
-
ESG & hållbarhetsrådgivning
Hållbarhet driver affären och är en väsentlig del för att uppnå en långsiktigt lönsam organisation. Därför har vi ett dedikerat team för hållbarhetstjänster som bistår våra kunder, nationellt och internationellt, med expertkompetens inom hållbarhetsområdet.
-
Financial Advisory Services
Inom Financial Advisory Services har vi samlad expertis för att stödja företag som står under Finansinspektionens tillsyn. Vi hjälper våra kunder med bland annat internrevision, olika oberoende granskningsinsatser, granskning och rådgivning inom AML/CTF samt mycket mer.
-
Risk Advisory Services
Vi erbjuder tjänster inom Business Risk Services som hjälper dig att säkerställa din styrning och kontroll, uppnå Compliance, optimera dina affärsprocesser och system, samt förbättra din prestation och konkurrenskraft.
-
Internationella tjänster
Vårt International Business Centre (IBC) erbjuder tjänster inom revision och rådgivning, redovisning och skatt med ett internationellt perspektiv mot en internationell marknad genom våra medlemsföretag i cirka 150 länder. Få lokal expertis - oavsett var i världen du gör affärer.
För tio år sedan stod Rickard Lyko och packade hårprodukter i fikarummet på föräldrarnas lilla frisersalong i Dala-Järna. I dag är Lyko ett av Sveriges största företag inom e-handel för hår- och skönhetsprodukter. Att lyckas med tillväxt handlar om att ha rätt mindset, menar han.
Redan från början var Rickard Lyko fokuserad på att företaget skulle växa, att verksamheten skulle gå bra. Den inställningen är ett måste om man ska lyckas med tillväxt, menar han. Samtidigt är den egna insikten om vad han är bra på – och inte bra på – en av hans största framgångsfaktorer.
- Jag har lätt för att lämna över till andra när jag ser att de är bättre på något.
Spara pengar i tillväxtfasen
Till en början gjorde familjen allt själva för att spara pengar. Ett nödvändigt ont när ett företag befinner sig i sin första tillväxtfas, menar Rickard. Föräldrarna klippte i salongen, och Rickard var vd, e-handelsansvarig, ekonomichef samt packade varor, skrev adresser för hand och slickade frimärken. Men om de skulle kunna erbjuda kunderna ett större sortiment av hårvårdsprodukter via e-handel var verksamheten tvungen att expandera.
- Men vi kom inte åt de varumärken vi ville ha. Salongen vi hade var inte tillräckligt "fin" för de exklusiva hårprodukterna. Lösningen blev att köpa en frisörsalong på Östermalm i Stockholm.
För att finansiera verksamheten och satsa på marknadsföring tog familjen privata lån. Plötsligt fick de in fler varumärken, och sortimentet växte.
- Var sparsam, driv en lönsam business och ta inte ut en krona i lön, var en devis jag levde efter då, berättar Rickard Lyko.
Företagets första reklamfilm för teve gjorde de också på egen hand, trots att de fick rådet att låta bli. Men det kom en punkt när han var tvungen att börja lämna över till andra. Rickard jobbade dygnet runt till han insåg att det inte gick att jobba mer. Då förstod han att arbetet kunde sysselsätta en person till.
Första anställningarna viktiga
De första anställningarna kan vara kritiska för en liten verksamhet. Lykos strategi har varit att anställa personer de ser en potential i, och efter hand forma rollerna efter vad personerna varit bäst på. Till en början fick alla anställda hjälpa till med att packa ordrar när det fanns tid över. Nästa utmaning var att köpa in ett affärssystem.
- Fram till dess hade jag plockat alla ordrar och visste var alla varor fanns, men jag insåg att de anställda inte skulle förstå. Jag satt dygnet runt för att mata in data i systemet, berättar han.
Rickard Lykos tre tips för tillväxt
|
Bellbox till familjen
2014 förvärvade Lyko Bellbox. För att finansiera köpet tog de ett lån, som sedan löstes när företaget noterades. Med Bellbox fick Lyko ytterligare 30 hårsalonger och butiker i Sverige och Norge. Dessutom tillfördes ny nödvändig kompetens på management-nivå, som ekonomichef, HR-chef och marknadschef. För att skapa en större igenkänning bytte Bellbox namn till Lyko.
- Bellbox hade inte jobbat så mycket med att marknadsföra sitt varumärke, och Lyko som funnits på nätet ett tag hade en större kännedom. Bellbox hade å sin sida bättre avtal med leverantörer då de hade så många fysiska butiker, berättar han.
Idag har Rickard Lyko lämnat vd-rollen och fortsätter i företaget som CDO.
När du blickar bakåt till tiden då du packade varor i fikarummet på dina föräldrars salong – hade du trott att ni skulle vara så här stora som ni är i dag?
- Ja. Jag trodde till och med att vi skulle vara större – men vi är inte klara än.
Kort om LykoStartade: 2003 startades sajten Lyko.se. Då såldes hårprodukter från föräldrarnas frisörsalong mot postförskott. Två år senare utvecklas den med en e-handelsplattform med betallösningar. |