Case

”Tänk tillväxt om du vill lyckas”

För tio år sedan stod Rickard Lyko och packade hårprodukter i fikarummet på föräldrarnas lilla frisersalong i Dala-Järna. I dag är Lyko ett av Sveriges största företag inom e-handel för hår- och skönhetsprodukter. Att lyckas med tillväxt handlar om att ha rätt mindset, menar han.

Redan från början var Rickard Lyko fokuserad på att företaget skulle växa, att verksamheten skulle gå bra. Den inställningen är ett måste om man ska lyckas med tillväxt, menar han. Samtidigt är den egna insikten om vad han är bra på – och inte bra på – en av hans största framgångsfaktorer.

- Jag har lätt för att lämna över till andra när jag ser att de är bättre på något.

Spara pengar i tillväxtfasen
Till en början gjorde familjen allt själva för att spara pengar. Ett nödvändigt ont när ett företag befinner sig i sin första tillväxtfas, menar Rickard. Föräldrarna klippte i salongen, och Rickard var vd, e-handelsansvarig, ekonomichef samt packade varor, skrev adresser för hand och slickade frimärken. Men om de skulle kunna erbjuda kunderna ett större sortiment av hårvårdsprodukter via e-handel var verksamheten tvungen att expandera.

- Men vi kom inte åt de varumärken vi ville ha. Salongen vi hade var inte tillräckligt "fin" för de exklusiva hårprodukterna. Lösningen blev att köpa en frisörsalong på Östermalm i Stockholm.

För att finansiera verksamheten och satsa på marknadsföring tog familjen privata lån. Plötsligt fick de in fler varumärken, och sortimentet växte.

- Var sparsam, driv en lönsam business och ta inte ut en krona i lön, var en devis jag levde efter då, berättar Rickard Lyko.

Företagets första reklamfilm för teve gjorde de också på egen hand, trots att de fick rådet att låta bli. Men det kom en punkt när han var tvungen att börja lämna över till andra. Rickard jobbade dygnet runt till han insåg att det inte gick att jobba mer. Då förstod han att arbetet kunde sysselsätta en person till.

Första anställningarna viktiga
De första anställningarna kan vara kritiska för en liten verksamhet. Lykos strategi har varit att anställa personer de ser en potential i, och efter hand forma rollerna efter vad personerna varit bäst på. Till en början fick alla anställda hjälpa till med att packa ordrar när det fanns tid över. Nästa utmaning var att köpa in ett affärssystem.

- Fram till dess hade jag plockat alla ordrar och visste var alla varor fanns, men jag insåg att de anställda inte skulle förstå. Jag satt dygnet runt för att mata in data i systemet, berättar han.

Rickard Lykos tre tips för tillväxt

  1. Inställningen är allt: se möjligheter och tänk tillväxt.
  2. Var sparsam, vänd på varje krona och ta ut så lite som möjligt i lön den första tiden.
  3. Låt andra ta plats. Det är lätt att sitta som grundare och bromsa verksamheten genom att lägga sig i allt. Man måste låta personerna i bolaget växa och utvecklas.

Bellbox till familjen
2014 förvärvade Lyko Bellbox. För att finansiera köpet tog de ett lån, som sedan löstes när företaget noterades. Med Bellbox fick Lyko ytterligare 30 hårsalonger och butiker i Sverige och Norge. Dessutom tillfördes ny nödvändig kompetens på management-nivå, som ekonomichef, HR-chef och marknadschef. För att skapa en större igenkänning bytte Bellbox namn till Lyko.

- Bellbox hade inte jobbat så mycket med att marknadsföra sitt varumärke, och Lyko som funnits på nätet ett tag hade en större kännedom. Bellbox hade å sin sida bättre avtal med leverantörer då de hade så många fysiska butiker, berättar han.

Idag har Rickard Lyko lämnat vd-rollen och fortsätter i företaget som CDO.

När du blickar bakåt till tiden då du packade varor i fikarummet på dina föräldrars salong – hade du trott att ni skulle vara så här stora som ni är i dag?

- Ja. Jag trodde till och med att vi skulle vara större – men vi är inte klara än.

Kort om Lyko

Startade: 2003 startades sajten Lyko.se. Då såldes hårprodukter från föräldrarnas frisörsalong mot postförskott. Två år senare utvecklas den med en e-handelsplattform med betallösningar.
Tillväxt i snitt: ca 30% per år. Under år 2017 hade Lyko en tillväxt på 18%.
Omsättning 2017: 776 miljoner.
Antal anställda: ca 500 personer.
Fysiska butiker: 39 i Sverige och Norge.
Övrigt: Noterades på First North Premier under 2017.