Case

Så fick Grant Thornton anrikt företag att växa

Välsytt herrnytt – en slogan som andas svunnen tid. När förändringens vindar blev kännbara tog herrekiperingen Georg Sörman proffshjälp för att bredda kundgruppen och få förnyat förtroende från banken.

Välskräddade kostymer, skjortor av hög kvalitet och prydliga läderskor. Inne i Georg Sörmans butik på S:t Eriksgatan vid Fridhemsplan i Stockholm råder ett klassiskt brittiskt stilideal. Butiken har legat i samma lokal sedan 1937 och en stor del av inredningen – specialbeställd från NK:s möbelverkstäder - har hängt med sedan starten.

Georg Sörmans är Stockholms äldsta herrekipering där ägarfamiljen fortfarande är densamma sedan företaget grundades. Första butiken öppnades redan 1916 i Gamla stan. Idag drivs företaget av Georg Sörmans barnbarn Birgitta Sörman-Nilsson och hennes make Lars-Olof Nilsson.

- Våra äldsta stamkunder har köpt sina kläder här i mer än sjuttio år, säger Birgitta och visar den välfyllda gästboken som ligger på en av glasdiskarna. Här finns hälsningar från hela världen.
Liksom många andra klädbutiker har Sörmans på senare år känt av konkurrensen från näthandeln och kedjor i köpcentrum och gallerior. Sörmans traditionella kundkrets är köpstark, men förnyas inte längre i samma utsträckning som tidigare av en yngre generation. För drygt fem år sedan kände Birgitta och Lars-Olof ett behov av förändring för att företaget skulle kunna överleva på sikt. Målgruppen behövde både föryngras och breddas.

- Det var ingen akut kris, men vi förstod att vi måste agera för att inte hamna i ett besvärligt läge inom några år, säger Birgitta.
Sörmans hade då sedan en längre tid anlitat Markus Håkansson, och när han började på Grant Thornton valde Sörmans att även ta hjälp av företagets strategiska rådgivning för att få företaget att växa.

- De ställde tydliga krav på oss. Det var nyttigt, det gjorde att vi tvingades att tänka nytt och inte fortsätta göra som vi alltid gjort, säger Lars-Olof.

Stöttat av teamet från Grant Thornton lade Sörmans upp en åtgärdsstrategi med konkreta avstämningspunkter. Bland annat har Sörmans idag en mycket bättre uppföljning av sin försäljning än tidigare, inte minst tack vare en noggrann månadsredovisning.

En annan förändring är att personalen varje dag går in i det digitaliserade varulagret för att se vilka plagg som säljer mest respektive minst. Det gör att sortimentet förändras oftare än tidigare, Sörmans beställer en högre volym av populära varor samtidigt som svårsålda plagg kan tas bort.

- Men vi låter inte statistiken styra allt vi gör. I somras sålde vi knappt ett paraply eftersom det var så varmt och fint, men jag lovar att vi kommer att fortsätta ha kvar paraplyer i sortimentet, säger Lars-Olof.

Grant Thornton tyckte – liksom sonen Anders Sörman-Nilsson som arbetar som managementkonsult – att företaget behövde öka sin synlighet i branschen. Förutom VIP-kvällar vår och höst arrangerar Sörmans kvällsevent med olika typer av teman. Det har lett till att nya kundgrupper fått upp ögonen för butiken. Kostnadskontroll blev också en prioriterad post. Lokalen som Sörmans hyr på S:t Eriksgatan är stor. För att sänka hyreskostnaden för Sörmans diskussioner med fastighetsägaren om att lämna delar av sitt lagerutrymme.

I fjol gjorde Sörmans sitt bästa resultat på länge och fick ett förnyat förtroende hos sin bank.

- Jag har alltid älskat att gå till jobbet. Och nu när vi märker att de förändringar vi gjort ger resultat så känns det ännu roligare att komma hit, säger Birgitta.

Fakta om Georg Sörman

  • Startades 1916 av Georg Sörman som kom från Västergötland. Första butiken låg på Stora Nygatan i Gamla Stan.
  • Sörmans expanderar och startar 1928 en ny butik i Gamla Stan, den här gången på Västerlånggatan.
  • 1937 öppnas Sörmans tredje butik – på S:t Eriksgatan på Kungsholmen.
  • Georg Sörmans son Per tar över företaget 1968.
  • 2003 är det dags för Pers dotter Birgitta att föra arvet vidare och ta över verksamheten. Några år senare, 2008, blir Birgittas make Lars-Olof Nilsson delägare.

 

 

ANSVARIG FÖR HÅLLBARHETSREDOVISNING
Markus Håkansson Kontakta Markus