Case

Drivkraft möter stordrift i franchiseformen

Itrim startades som ett viktminskningskoncept för att hjälpa människor som hade en ohälsosam relation till mat och ofta ingen  relation till träning att lägga om sina livsvanor. Många träningsanläggningar sysslar bara med träningsvanor. Andra sysslar primärt med matvanor. Det finns inte så många som gör både och. Många gym har visserligen en dietist eller  hälsorådgivare, men oftast som någon form av speciallösning eller tillfälligt erbjudande. Itrims medlemmar får en dedikerad hälsocoach och följer individuella program med träning och kostrådgivning, säger vd Anders Söderlund.

Bild: Anders Söderlund - ItrimUnder sina tretton verksamhetsår har Itrim haft cirka 80 000 medlemmar. Det senaste året har utbudet breddats med personliga tränare, boot camps, löpargrupper och PT-ledd träning i mindre grupper. På så sätt vill bolaget erbjuda utmaningar och upplägg som attraherar en bredare målgrupp.

– Vi har kommit till insikten att vår kunskap och det vi kan tillföra är relevant även för den som inte är kraftigt överviktig. Vi har en helhetssyn på hälsa och det finns många som vill ha ett personligt stöd för att hitta och behålla hållbara mat- och träningsvanor.

Olika länder – olika etableringsform
I Sverige har Itrims etableringar huvudsakligen skett genom franchisegivande, men det finns även ett antal samarbeten med träningsanläggningar.

– Det är ett bra sätt att kunna finnas på mindre orter. Det är dyrt att bygga anläggningar, så det är bättre att använda de som redan finns. Vi tillför hälsorådgivningen och ger dem Itrim-licens. I Tyskland finns i dagsläget ett franchisecenter, snart etableras även tre licensanläggningar.

– I USA har vi undvikit franchising eftersom det finns så mycket speciallagstiftning kring det. Det var smidigare att etablera i egen regi, säger Anders. Han berättar vidare att i Kina finns en master-franchisetagare som i sin tur har rätt att ha  underfranchisetagare (de driver sex center i egen regi nu, men det kan komma franchiseanläggningar framöver).

– Fördelen med franchising är sättet att gifta ihop drivkraften hos den egna företagaren med stordriftfördelarna i en kedja. Vi  får in entreprenörer som brinner för den egna verksamheten och sina medarbetare. Tillsammans har vi gemensamma sätt att göra saker och att kommunicera gentemot medlemmar. Det kan vara svårt för en kedja med egenägda enheter att uppnå det engagemanget och drivet, säger Anders.

För att utveckla verksamheten har Itrim bland annat varit aktiva i branschorganisationer, vilket har gett insikter om både bra lösningar och misstag att undvika. Rekrytering har varit en annan viktig komponent.

– Det är ett bra sätt att importera kunnande. Det finns inget som säger att rekryteringarna måste ske från samma bransch. Jag har till exempel spenderat halva mitt vuxna liv inom McDonalds. Systembolaget, där jag också var ett antal år, hade inga  konkurrenter att lära av. Vi fick gå andra vägar och rekrytera aktivt från andra typer av verksamheter för att stärka  organisationen. Jag tror att många företag, och definitivt även vi, skulle kunna bli ännu duktigare på att observera omvärlden och dra lärdom av det.

Bild: Fakta ItrimEngagerad i miljöfrågor
Anders är engagerad i miljöfrågor och är bland annat styrelseordförande för Det Naturliga Steget. Han erkänner att Itrim inte är i framkant i alla hållbarhetsfrågor.

– Det finns många delar i vår verksamhet som är i harmoni med ett hållbart leverne. Att röra sig i vardagen ligger Itrim nära  om hjärtat och om fler människor går och cyklar i större utsträckning minskar bilåkandet. En ökad medvetenhet om matens näringsinnehåll och hur den har blivit framställd bidrar till att många får ett större engagemang i miljöfrågor generellt. De flesta som ser över sin kost börjar dessutom äta mindre och slänga mindre mat, vilket är bra ur ett resursperspektiv. Dock har vi ytterligare steg att ta, säger Anders. Itrim ser också över innehållet i sina egna produkter, däribland måltidsersättningar och gör stegvis en övergång till ekologiska råvaror.

Anders råder andra entreprenörer att se sig själva och sin verksamhet ur ett fågelperspektiv. "Vad gör vi, hur framställs det, vad blir kvar?"

– Är man inte ärlig i det kan det dröja en kvart eller fem år, men verkligheten kommer att avslöjas. Finns det något som inte är bra måste man se och agera på det. Förekom hellre än förekommas, annars har du mindre möjlighet agera.

Så främjas medarbetarnas hälsa
Anders avslutar intervjun med att tipsa alla företagare att göra vad de kan för att främja sina  medarbetares hälsa.

– Jag vill framför allt lyfta vikten av vardagsmotion. Det kommer så mycket forskning om vikten av att röra sig i vardagen. Det räcker inte att träna en timme fyra gånger i veckan för om de andra timmarna är stillasittande ger det stora negativa effekter på hälsan. Designa kontoren för att undvika att medarbetarna sitter still lång tid: ställ skrivaren långt bort, inred med höj- och sänkbara skrivbord, gör det lättare att välja trappan framför hissen. Vid sociala aktiviteter kan man lägga in sådant  som innebär fysisk rörelse. En enkel vardagslösning, som vi använder här på Itrim, är att installera en klocka. När den ringer reser sig alla och gör tio benböj, armhävningar eller vad de nu vill. När någon känner för det slår den i klockan, vi försöker se till att det sker minst en gång halvtimmen. Vad man serverar i personalmatsalen är givetvis också viktigt.

Anders understryker att satsningar på medarbetarnas hälsa inte bara handlar om medmänsklighet eller sjukskrivningstal. Det påverkar även arbetsresultatet, inte minst i yrken där intellektuell kapacitet är viktig.