-
Börsnotering
Överväger du och ditt företag en börsnotering? Bolagets styrelse och ledning har mycket att vinna på att vara väl förberedda innan de fattar beslut om att inleda en noteringsprocess och på att vara väl informerade om de krav som ställs på ett börsnoterat bolag. Grant Thornton hjälper dig i hela noteringsprocessen.
-
Extern revision
För oss är det viktigt att leverera en högkvalitativ revision av en årsredovisning. Vi tycker att det är viktigt att se bortom bokföringen och istället fokusera på just din verksamhet och de avtal som ligger till grund för bokföringen. Ta hjälp av våra experter för en extern revision av din verksamhet.
-
Granskning av hållbarhetsredovisning
Extern kvalitetssäkring som görs av en oberoende specialist skapar trygghet både för ditt företag och för den som ska använda informationen. Trovärdigheten i informationen ökar också genom att ditt företag bett om ett externt bestyrkande.
-
Internationell revision
Våra revisionsspecialister på Grant Thorntons International Business Center kombinerar internationell erfarenhet med tekniskt och branschspecifikt kunnande. Genom ärlig och rak kommunikation med dig som kund skapar vi en bättre anpassad internationell revision.
-
Internrevision
Grant Thornton kan genomföra riktade granskningsinsatser för internrevisionens räkning. Hela internrevisionsfunktionen kan även outsourcas till Grant Thornton då vi genomför granskning i enlighet med styrelsens fastställda granskningsplan. Avrapportering sker löpande med tydliga granskningsresultat och relevanta rekommendationer till förbättringar.
-
IT Assurance
Digital informationshantering kräver stor säkerhet, både vad gäller skydd mot intrång och mot förlust av data. Vilka behov har ditt företag? Våra experter hjälper dig att hitta en optimerad lösning anpassad till företagets informationshantering.
-
Affärsrådgivning
På Grant Thornton erbjuder vi strategisk rådgivning som hjälper dig att planera, prioritera och utföra dina viktiga affärsstrategier på ett effektivt sätt. Hos oss får du helhetsrådgivning av vårt samlade tjänsteutbud tillsammans med specialister inom våra affärsområden.
-
Bolagstjänster
Att köpa ett lagerbolag möjliggör omgående verksamhetsstart utan väntan på registrering. Vi hjälper dig snabbt så att du kan komma igång med din verksamhet.
-
Dispute services
Våra konsulter har lång erfarenhet av ekonomiska tvister, i såväl små som stora bolag. Våra insatser har varierat från enklare analyser och kortfattade kommentarer till fullständiga oberoende värderingar.
-
Finansiell rapportering
Våra konsulter stöttar dig som CFO eller ekonomichef med den finansiella rapporteringen. Vi ger professionellt stöd både när det gäller den legala rapporteringen enligt uppställda lagar och krav och den interna rapporteringen som ska utgöra beslutsstöd.
-
Forensic services
Grant Thornton genomför även anti –fraud-kartläggningar, en genomgång av företagets verksamhet där våra specialister bedömer risken för oegentligheter inom olika områden. Du får också praktiska förslag på hur fraudrisker kan förebyggas.
-
Governance risk compliance
I vår strävan att verka för ett välmående näringsliv i Sverige är Grant Thornton engagerade i att stötta främst mindre och snabbt växande organisationer i att etablera god och effektiv bolagsstyrning, riskhantering och regelefterlevnad.
-
Hållbarhetsrådgivning
Omvärldens krav på företagens prestation ökar, inte bara finansiellt, utan även miljömässigt och socialt. Det är företagens totala ansvarstagande och den funktion som de fyller i samhället som räknas.
-
Integration & Separation
Vi hjälper våra kunder genom hela processen, från att definiera separationsalternativ och förstå den potentiella påverkan på värdeskapandet, till att utveckla och leverera robusta separationsplaner.
-
Internationella tjänster
Vårt International Business Centre (IBC) erbjuder tjänster inom revision och rådgivning, redovisning och skatt med ett internationellt perspektiv mot en internationell marknad genom våra medlemsföretag i över 130 länder. Få lokal expertis - oavsett var i världen du gör affärer.
-
Internrevision
Grant Thornton kan genomföra riktade granskningsinsatser för internrevisionens räkning. Hela internrevisionsfunktionen kan även outsourcas till Grant Thornton då vi genomför granskning i enlighet med styrelsens fastställda granskningsplan. Avrapportering sker löpande med tydliga granskningsresultat och relevanta rekommendationer till förbättringar.
-
M&A services
Om du vill hitta en ny ägare till ditt företag har vi kunskapen och nätverket. Det är viktigt att hitta rätt typ av ägare och förbereda företaget på en ägarförändring. Genom vårt nätverk och våra långsiktiga relationer med olika typer av industriella köpare, investment- och riskkapitalbolag hjälper vi dig som befintlig ägare att hitta rätt typ av köpare. Vi projektleder och stöttar dig genom hela säljprocessen.
-
Penningtvätt och finansiering av terrorism
Grant Thornton ger rådgivning till dig som aktör inom den finansiella sektorn och står under Finansinspektionens tillsyn med att uppfylla de höga standarder som krävs för att motverka penningtvätt och finansiering av terrorism.
-
Transaction advisory services
Inom transaktionsrådgivning, som omfattar både förvärvsrådgivning och försäljningsrådgivning, fokuserar vi på att du ska kunna fatta informerade beslut kring investeringar och överlåtelser. Våra experter ger dig en tydlig analys med slutsatser och rekommendationer.
-
Värdering och finansiell modellering
Vårt specialistteam kan hjälpa till med alla typer av företagsvärderingar. Teamet har bred erfarenhet och utför kontinuerligt oberoende värderingar, indikativa värdeutlåtanden och fairness opinons (så kallade second opinions). Bland våra kunder finns såväl svenska som internationella företag.
-
Kundfaktura
Med vår lösning för kundfakturor kan du upprätta en offert som omvandlas till arbetsorder och slutligen resulterar i en faktura som vi distribuerar till din kund. Vi hanterar även påminnelser och registrerar kundinbetalningar.
-
Kvitto och resa
Med vår smarta digitala funktion för kvittohantering effektiviserar vi bokföringsarbetet och sparar tid. Du som kund fotar kvittot direkt med din smartphone, lägger till belopp och kommentarer och sedan är underlaget klart för vidare elektronisk hantering och bokföring.
-
Leverantörsfaktura
Traditionell hantering av leverantörsfakturor kan vara tidskrävande och sakna effektiv styrning och kontroll. Grant Thorntons tjänst för elektronisk fakturahantering (EFH) ger dig helt nya möjligheter att effektivisera hanteringen av dina leverantörsfakturor. Fördelarna är flera, men framförallt sparar du både tid och pengar samtidigt som du får en säkrare process.
-
Löneservice
Grant Thornton erbjuder en komplett hantering av ditt företags löneservice: från inrapportering till utbetalning och rapportering, kontrolluppgifter, statistik och pensionsadministration. Tillsammans går vi igenom dina behov och skräddarsyr sedan en lösning som passar just din verksamhet.
-
Budget, rapporter och analyser
Med vår digitala lösning blir din ekonomiska information både mer lättillgänglig och lättare att förstå. Informationen är tillgänglig dygnet runt och du kan när som helst ta ut dina rapporter i realtid.
-
Redovisning
Vi kan sköta redovisning i form av löpande bokföring, bokslut, deklarationer och årsredovisning, medan du själv sköter kundfakturering, betalningar och lön. Fördelarna för dig är många; tillgång till uppdaterad kompetens, personlig kontakt och mindre sårbarhet.
-
Rådgivning
En nyckel till att bolag kan växa med lönsamhet är ordning och reda och struktur. Det gör att ”allt flyter” och att medarbetarna vet vilka befogenheter och vilket ansvar de har. Då kan även styrelsen och ägarna sova gott om natten, i vetskap om att det finns kvalitetssäkrade, effektiva rutiner på plats i verksamheten.
-
Specialisttjänster
Förutom att ditt bolag kan outsourca hela ekonomiavdelningen eller löneavdelningen till oss kan vi även vara behjälpliga med mer specialiserade eller tillfälliga tjänster. Vi har drivna konsulter och rådgivare som står redo att bidra med bred erfarenhet och ett nätverk av experter.
-
Tid och projekt
Vill du också förenkla kostnadsuppföljningen och få en mer överskådlig planering av företagets beläggning? Vår digitala lösning effektiviserar och säkerställer ditt företags tidrapportering och projektredovisning. Att ta fram underlag för löneutbetalning och fakturering har aldrig varit enklare.
-
Fåmansföretag
Hos Grant Thorntons skattekonsulter får du som äger och driver ett fåmansföretag en skräddarsydd helhetslösning utifrån dina och företagets specifika behov. Vi arbetar nära dig som kund och hjälper till att genomföra de åtgärder vi föreslår.
-
Företagsbeskattning
Lagstiftning och praxis kring företags- och bolagsbeskattning ändras ständigt. Vi ser till att du är uppdaterad på området så att du kan undvika problem och utnyttja de skattemässiga fördelar som finns.
-
Internationell beskattning
Vårt internationella nätverk Grant Thornton International har medlemsföretag i närmare 120 länder. Genom oss får du snabbt veta gällande skatteregler i olika länder. Vi kan hjälpa till med alla frågor om bolagsskatt, mervärdesskatt, internationella transaktioner och konsekvensanalyser inför etableringar. Vi bistår även vid etablering av filial eller dotterbolag.
-
Moms, punktskatt, tull
Så gott som varje transaktion i ett bolag kräver momshantering. Reglerna kan upplevas som komplicerade och felaktig hantering av momsen kan innebära onödiga kostnader och straffavgifter för ditt företag. Våra rådgivare stöttar dig och ditt företag.
Ökad efterfrågan på digitala tjänster till följd av coronaviruset covid-19 har gjort att startup-bolaget Memmo fått ett rejält uppsving de senaste månaderna. Företaget var också snabba med att skapa en möjlighet att bidra till WHO:s arbete för coronaforskning. Men samtidigt som meddelandetjänsten växer här och nu har företagets framtidsplaner förändrats snabbt. Här delar en av grundarna, Tobias Bengtsdahl, med sig av sina tankar kring digitala tjänster och affärsutveckling i en osäker tid.

Memmo är en digital plattform där kända profiler kan erbjuda personliga, skräddarsydda upplevelser till sina följare och fans. Som beställare går man in på hemsidan och väljer den profil man vill boka en hälsning från. Det kan handla om en hälsning till någon som gifter sig, fyller år eller liknande. Tjänsten har vuxit snabbt och blivit populär och företagets plan har hela tiden varit att utveckla plattformen för andra typer av bokningar och inspelningar. Men så slog coronaviruset covid-19 till.
En av grundarna, Tobias Bengtsdahl, berättar att det kom som en chock.
- Jag var på mitt träningscenter där det normalt brukar vara fullt och det var i princip tomt där. Jag sa till en kompis att nu kommer de att stänga ner och det var precis det som hände; några timmar efteråt kom ett mail om att de stänger ner alla gym i två veckor. Det blev som en signal för mig och många andra. Då beslöt vi oss också för att stänga ner kontoret, medarbetare var oroliga och vi ville måna om dem.
Ökad efterfrågan trots rådande situation
Med ett stängt kontor har arbetet ändå fortsatt som vanligt. Memmos digitala verksamhet passar nämligen bra in i det rådande läget och efterfrågan på tjänsterna har istället ökat kraftigt sista tiden.
- Under mars och april dubblade vi vår försäljning, mer eller mindre. I tider av social distansering är vår tjänst uppskattad, man kan fortfarande uppvakta och göra det på ett personligt sätt. Människor vill fortfarande fira vänner och släktningar. Det är kul att se att vi skapar värde med vår tjänst, så det är som en stämpel för oss att vi satsat rätt.
Memmos process för beställning och leverans av meddelanden är helt automatisk, så inflödet av användare påverkar inte arbetsbördan. Däremot har de lagt mer tid och resurser på att få in fler profiler för att möta efterfrågan
- Vi pratar om människor som är extremt upptagna i normala tider, som nu har lite tid över. Våra profiler är vana vid att stå på scenen och vara i produktioner av olika slag, så världsläget påverkar ju såklart dem också. Alla produktioner som kräver resor är mer eller mindre inställda. Kända profiler som vi frågat flera gånger innan och som då inte haft tid, hör nu till och med själva av sig och vill ansluta sig. Speciellt efter att vi lanserade möjligheten att skänka arvodet direkt till WHO:s arbete för coronaforskning.
Ödmjuk inför framtiden
Tobias och hans kollegor har det hektiskt just nu, men han menar att de samtidigt måste vara ödmjuka. De är i början av sin resa med bolaget och har i princip lagt grunden för att börja skala upp.
- Det är fortfarande ett osäkert läge för oss, vi är backade av riskkapital. Vi måste vara ödmjuka, även om vi ser att vår affärsidé passar bra just nu så är läget långsiktigt något annat. Vi är en digital business så det är klart att vi var mer rustade för detta. Men som för alla skedde detta över en natt, vi hade en extrem högkonjunktur innan.
Tanken har hela tiden varit att utveckla plattformen och bygga på med nya delar och på så sätt utöka verksamheten. Men nu måste har de börjat tänka om.
- Vår tanke var att skapa en plattform för videohälsningar som skapade ett behov och sedan bygga på med tjänster för kända profiler att nå ut till sin publik, till exempel musikshower och digitala föreläsningar. Det trodde vi skulle ligga längre fram i tiden, men redan nu gör många profiler det själv. De sitter själva hemma i soffan och spelar in videos och lägger ut. Kortsiktigt kan vi hjälpa dem att nå fler. Det kollar vi på just nu. vi har grunderna och tekniken.
Tobias menar att vi är mitt upp i en förvandling där alla använder digitala tjänster på ett helt nytt sätt.
Våra profiler skapar själva det vi hade tänkt skapa åt dem, därför måste vi agera ännu snabbare. Vi vill vara en långsiktig aktör och måste därför balansera att utveckla vår affärsmodell för nuvarande läge och hur vi tror det blir i framtiden. Det jag ser som positivt är den digitala utvecklingen som går riktigt snabbt nu. Äldre människor beställer till exempel mat och läkemedel på nätet, varför skulle de sluta med det sedan?
Tobias tre tips till dig som leder en startup i osäkra tider:
- Var transparent mot medarbetarna
Detta gäller självklart även i stabilare tider, men är ännu viktigare när det stormar. Låt alla veta hur det faktiskt ligger till. Behöver ni få in en ny investeringsrunda imorgon eller om ett år? Är ni nära slut på banken eller bara sämre än förväntat? Alla förtjänar att veta hur det ligger till – oavsett om det är bättre eller sämre än ni hoppats på. - Planera för det värsta
Historien säger oss att de som planerar för det värsta är de som kommer starkast ur kriser. Tänk efter ett varv till på alla punkter. Vad händer om ni tappar den största kunden? Om den planerade rundan inte stängs? Gör alternativa scenarion med värsta tänkbara utfall och planera därefter, det kommer hjälpa dig att ta de bästa möjliga besluten när det behövs som mest. - Se möjligheterna
Det finns alltid möjligheter även i svåra tider och just nu ser vi många tecken på det. Restauranger går från att servera på plats till hemleverans. Butiker som tidigare ej haft det öppnar upp e-handel. Allting kan plötsligt levereras hem till dörren. Vad finns det för möjligheter i ditt företag? Vad kan ni med samma kompetens och vision erbjuda nu? Våga tänka stort och undvik känslan av att allt är kört – det finns alltid ett ljus i slutet av tunneln!