Case

”Att jobba med något som gör världen lite bättre är meningsfullt”

2020 fyller fastighetsteknik-företaget Indoor Energy 30 år. 2010 förvärvade Mats Bjelkevik bolaget tillsammans med sin kompanjon. Målet var att utveckla verksamheten med en mix av det bästa från det lilla och det stora företaget. Sedan dess har omsättningen gått från 80 till närmare 300 miljoner och bolaget har idag 170 medarbetare. Mats är övertygad om att framgången kommer av att de involverat medarbetarna.

- Vi måste vara tydliga med vad vi står för, mot anställda, partners och kunder. Gillar man det så kommer vi ha en lång relation ihop. Gillar man det inte så ska man inte jobba ihop. Jag tror också på att göra saker tillsammans, personalen har till exempel tagit fram vår lönemodell. Att vara med och påverka skapar engagemang, säger Mats Bjelkevik.

Vi börjar från början. Mats är ingenjören som jobbade på stora bolag som Skanska, Grontmeij och Niscaya. För tio år sedan började han och en kollega prata om en gemensam idé - en dröm om att driva något eget.

- Jag är uppvuxen i de stora bolagen och såg de bra delarna, som ledarutvecklingen och möjligheten att kunna ta stora komplexa uppdrag. Men jag hade också med mig baksidan, som svårigheten att förverkliga ledningens strategi och ständiga omorganisationer. Vi ville ta allt bra från storbolagen och paketera det med hjärtat från det lilla bolaget. Få med oss känslan och möjligheten för alla medarbetare att vara med och påverka, berättar Mats.

Sagt och gjort. De såg möjligheten att slå ihop olika delar i en bransch som tidigare var uppdelad.

- Varje företag sålde sin del, ingen erbjöd helheten. Så vår resa har inte direkt handlat om teknik, utan om affärsmannaskap, ledarskap och relationer. Vår målsättning är att våra kunder ska ha de mest energieffektiva fastigheterna i Sverige. 40 procent av Sveriges totala energiåtgång kommer från fastigheter, och vi vet hur man sparar 40 procent i ett befintligt fastighetsbestånd. Detta betyder att potentialen i det vi håller på med är en besparing på 16 procent av Sveriges totala energiåtgång. Det kanske inte räddar klimatet, men det är vårt bidrag, där vi kan vara med och göra skillnad.

När Mats tog över Indoor Energy och blev vd hade han och hans kompanjon en hållbar affärsidé. Om man inte har det går det ändå att ställa om, menar Mats.

- Trickset är att det inte är problemet som är problemet - utan attityden till problemet. Det får inte vara hitta på, utan du måste brinna för det. Värdeord, de är så trista. Saker måste vara på riktigt! Ta det på allvar, involvera medarbetarna.

Ett exempel på hur Indoor gjort just det är företagets interna ledarutvecklingsprogram som de genomfört under många år. Alla i ledningsgruppen har gått programmet och nu går fjärde omgången med servicechefer. Det finns ingen kurs i att bli en bra chef menar Mats, men det alla kan jobba med är att få koll på sina svagheter och styrkor.

Mats brinner för medarbetarnas engagemang. Han tror på att göra saker tillsammans i ett företag, att involvera medarbetare i utveckling och beslut, se allas bidrag. Att öppna upp för dialog och reflektion.

- Vi har som människor ett stort ansvar att ta reda på varför vi är här och vad vi ska bidra med, Transparensen är viktig, att vara ärlig med folk. Klart att jag också inte alltid är perfekt, det gäller att som ledare våga vara sårbar och oavsett roll öppna för feedback. Och min devis är att allt blir sjukt mycket enklare om du gör det från hjärtat.

2020 fyller bolaget 30 år och Mats ser ljust på framtiden.

- Vår strategi framåt är att köpa fler bolag. Vi tycker att vi har en stark plattform. Vi tror att vi ska kunna dubbla omsättningen på fem år, en viktig del är organisk tillväxt men samtidigt finns det flera bolag där ute som står inför generationsskiften, som behöver en ny stark ägare. Där vill vi vara med.

Mats om…

… vikten av kundvärde

- Vi vill prata om kundvärde framför marginaler. Vår modell funkar: Om branschen i snitt tjänar fyra procent, så tjänar vi tio. Ett bolag där de anställda trivs och där du skapar högt värde för kunderna ska ha en brantare lönsamhetskurva. När vi är framme ska vi tjäna femton procent, men det förpliktigar att vi skapar ett bra kundvärde.

… att våga säga nej till kunduppdrag:

- Går kunden igång på vår idé så är det vår kund, men om allt bara handlar om lägsta pris så passar det oss inte. Det bygger ingen lång relation. Då finns det andra leverantörer som är bättre. Vi har kunder som varit kunder i 29 år. I de kunderna och de relationerna vill jag investera.

… värdet av en revisor:

- En stark ekonomifunktion är a och o. Vi får inte tappa den ekonomiska kontrollen. I tillväxt och expansion är det jätteviktigt. Jag tror att många går bort sig där, det vill vi inte göra. Revisionen blir ytterligare ett sätt att säkra den starka funktionen. Ta en lunch med din revisor! Han eller hon är inne i massa olika bolag och är verkligen insatt och kan ge dig råd inom fler dimensioner.

… Energihandboken:

- Boken kom till när jag fick frågan ”vad kan man göra då? ”. Då började vi fundera på hur vi kunde förpacka och sprida all den kunskap som vi har. Det blev en bok med 250 tips på hur man sparar energi i fastigheter. Vi delar ut den gratis och vem som helst kan beställa den kostnadsfritt på vår hemsida. Det är inte det som kommer att rädda klimatet, men det är ett schysst bidrag.

 

Kort om Indoor Energy:

Indoor Energy är ett ägarlett bolag som funnits sedan 1990. Företaget har nio kontor med 170 medarbetare. Indoor Energy jobbar med ett helhetskoncept kring kyla, värme, ventilation, styr och regler. Servar ungefär 5000 fastigheter. Bland kunderna finns till exempel stora kedjor som Preem, Max och Choice Hotels men också industrier som Stora Enso och SSAB samt 500 bostadsrättsföreningar.


Få de senaste nyheterna paketerade i ett mejl     

Prenumerera på våra nyhetsbrev