-
Börsnotering
Överväger du och ditt företag en börsnotering? Bolagets styrelse och ledning har mycket att vinna på att vara väl förberedda innan de fattar beslut om att inleda en noteringsprocess och på att vara väl informerade om de krav som ställs på ett börsnoterat bolag. Grant Thornton hjälper dig i hela noteringsprocessen.
-
Extern revision
För oss är det viktigt att leverera en högkvalitativ revision av en årsredovisning. Vi tycker att det är viktigt att se bortom bokföringen och istället fokusera på just din verksamhet och de avtal som ligger till grund för bokföringen. Ta hjälp av våra experter för en extern revision av din verksamhet.
-
Granskning av hållbarhetsredovisning
Extern kvalitetssäkring som görs av en oberoende specialist skapar trygghet både för ditt företag och för den som ska använda informationen. Trovärdigheten i informationen ökar också genom att ditt företag bett om ett externt bestyrkande.
-
Internationell revision
Våra revisionsspecialister på Grant Thorntons International Business Center kombinerar internationell erfarenhet med tekniskt och branschspecifikt kunnande. Genom ärlig och rak kommunikation med dig som kund skapar vi en bättre anpassad internationell revision.
-
IT Assurance
Digital informationshantering kräver stor säkerhet, både vad gäller skydd mot intrång och mot förlust av data. Vilka behov har ditt företag? Våra experter hjälper dig att hitta en optimerad lösning anpassad till företagets informationshantering.
-
Fåmansföretag
Hos Grant Thorntons skattekonsulter får du som äger och driver ett fåmansföretag en skräddarsydd helhetslösning utifrån dina och företagets specifika behov. Vi arbetar nära dig som kund och hjälper till att genomföra de åtgärder vi föreslår.
-
Företagsbeskattning
Lagstiftning och praxis kring företags- och bolagsbeskattning ändras ständigt. Vi ser till att du är uppdaterad på området så att du kan undvika problem och utnyttja de skattemässiga fördelar som finns.
-
Internationell beskattning
Vårt internationella nätverk Grant Thornton International har medlemsföretag i närmare 120 länder. Genom oss får du snabbt veta gällande skatteregler i olika länder. Vi kan hjälpa till med alla frågor om bolagsskatt, mervärdesskatt, internationella transaktioner och konsekvensanalyser inför etableringar. Vi bistår även vid etablering av filial eller dotterbolag.
-
Moms, punktskatt, tull
Så gott som varje transaktion i ett bolag kräver momshantering. Reglerna kan upplevas som komplicerade och felaktig hantering av momsen kan innebära onödiga kostnader och straffavgifter för ditt företag. Våra rådgivare stöttar dig och ditt företag.
-
Deals - Transaktionsrådgivning
Att skapa en lönsam och hållbar tillväxt kan vara en utmaning oavsett ekonomiskt klimat. För allt fler företag har en sund tillväxtstrategi blivit en central del för att lyckas med utvärderingar och transaktioner. På Grant Thornton möter vi upp er tillväxtstrategi med skräddarsydd rådgivning utifrån utgångspunkten att varje företag och transaktion är unik.
-
ESG & hållbarhetsrådgivning
Hållbarhet driver affären och är en väsentlig del för att uppnå en långsiktigt lönsam organisation. Därför har vi ett dedikerat team för hållbarhetstjänster som bistår våra kunder, nationellt och internationellt, med expertkompetens inom hållbarhetsområdet.
-
Financial Advisory Services
Inom Financial Advisory Services har vi samlad expertis för att stödja företag som står under Finansinspektionens tillsyn. Vi hjälper våra kunder med bland annat internrevision, olika oberoende granskningsinsatser, granskning och rådgivning inom AML/CTF samt mycket mer.
-
Risk Advisory Services
Vi erbjuder tjänster inom Business Risk Services som hjälper dig att säkerställa din styrning och kontroll, uppnå Compliance, optimera dina affärsprocesser och system, samt förbättra din prestation och konkurrenskraft.
-
Affärsrådgivning
På Grant Thornton erbjuder vi strategisk rådgivning som hjälper dig att planera, prioritera och utföra dina viktiga affärsstrategier på ett effektivt sätt. Hos oss får du helhetsrådgivning av vårt samlade tjänsteutbud tillsammans med specialister inom våra affärsområden.
-
Bolagstjänster
Att köpa ett lagerbolag möjliggör omgående verksamhetsstart utan väntan på registrering. Vi hjälper dig snabbt så att du kan komma igång med din verksamhet.
-
Dispute services
Våra konsulter har lång erfarenhet av ekonomiska tvister, i såväl små som stora bolag. Våra insatser har varierat från enklare analyser och kortfattade kommentarer till fullständiga oberoende värderingar.
-
Finansiell rapportering
Våra konsulter stöttar dig som CFO eller ekonomichef med den finansiella rapporteringen. Vi ger professionellt stöd både när det gäller den legala rapporteringen enligt uppställda lagar och krav och den interna rapporteringen som ska utgöra beslutsstöd.
-
Internationella tjänster
Vårt International Business Centre (IBC) erbjuder tjänster inom revision och rådgivning, redovisning och skatt med ett internationellt perspektiv mot en internationell marknad genom våra medlemsföretag i cirka 150 länder. Få lokal expertis - oavsett var i världen du gör affärer.
-
Kundfaktura
Med vår lösning för kundfakturor kan du upprätta en offert som omvandlas till arbetsorder och slutligen resulterar i en faktura som vi distribuerar till din kund. Vi hanterar även påminnelser och registrerar kundinbetalningar.
-
Kvitto och resa
Med vår smarta digitala funktion för kvittohantering effektiviserar vi bokföringsarbetet och sparar tid. Du som kund fotar kvittot direkt med din smartphone, lägger till belopp och kommentarer och sedan är underlaget klart för vidare elektronisk hantering och bokföring.
-
Leverantörsfaktura
Traditionell hantering av leverantörsfakturor kan vara tidskrävande och sakna effektiv styrning och kontroll. Grant Thorntons tjänst för elektronisk fakturahantering (EFH) ger dig helt nya möjligheter att effektivisera hanteringen av dina leverantörsfakturor. Fördelarna är flera, men framförallt sparar du både tid och pengar samtidigt som du får en säkrare process.
-
Löneservice
Grant Thornton erbjuder en komplett hantering av ditt företags löneservice: från inrapportering till utbetalning och rapportering, kontrolluppgifter, statistik och pensionsadministration. Tillsammans går vi igenom dina behov och skräddarsyr sedan en lösning som passar just din verksamhet.
-
Budget, rapporter och analyser
Med vår digitala lösning blir din ekonomiska information både mer lättillgänglig och lättare att förstå. Informationen är tillgänglig dygnet runt och du kan när som helst ta ut dina rapporter i realtid.
-
Redovisning
Vi kan sköta redovisning i form av löpande bokföring, bokslut, deklarationer och årsredovisning, medan du själv sköter kundfakturering, betalningar och lön. Fördelarna för dig är många; tillgång till uppdaterad kompetens, personlig kontakt och mindre sårbarhet.
-
Rådgivning
En nyckel till att bolag kan växa med lönsamhet är ordning och reda och struktur. Det gör att ”allt flyter” och att medarbetarna vet vilka befogenheter och vilket ansvar de har. Då kan även styrelsen och ägarna sova gott om natten, i vetskap om att det finns kvalitetssäkrade, effektiva rutiner på plats i verksamheten.
-
Specialisttjänster
Förutom att ditt bolag kan outsourca hela ekonomiavdelningen eller löneavdelningen till oss kan vi även vara behjälpliga med mer specialiserade eller tillfälliga tjänster. Vi har drivna konsulter och rådgivare som står redo att bidra med bred erfarenhet och ett nätverk av experter.
-
Tid och projekt
Vill du också förenkla kostnadsuppföljningen och få en mer överskådlig planering av företagets beläggning? Vår digitala lösning effektiviserar och säkerställer ditt företags tidrapportering och projektredovisning. Att ta fram underlag för löneutbetalning och fakturering har aldrig varit enklare.
TP-justeringar
I samband med årsskiftet och bokslutsarbetet bör de koncerninterna, gränsöverskridande transaktioner bolaget är involverat i analyseras. Detta för att säkerställa att prissättningen har varit korrekt under året som gått. I den mån prissättningen avviker från vad som kan anses utgöra ett marknadsmässigt pris bör en justering av priset göras (s.k. TP-justering).
En TP-justering kan göras på olika sätt, exempelvis genom att man löpande under året justerar prissättningen på försålda produkter/tjänster eller genom att en ren TP-justeringsfaktura ställs ut vid årets slut. Det är viktigt att de TP-justeringar som görs dokumenteras ordentligt för att underlätta vid en senare granskning av Skatteverket. Det är också viktigt att kunna följa hur företaget har resonerat och att man kan spåra de justeringar som gjorts. Vid en TP-justering måste även moms- och tulleffekter analyseras då detta är områden som påverkas av hur transferpriset bestäms.
Underskott i filial/fast driftställe
Skatteverket har under senare delen av 2010-talet varit aktiva med att granska fasta driftställen som under ett eller flera beskattningsår har haft en vinstallokering som inneburit att det fasta driftstället redovisat ett underskott. Utländska bolag som bedriver verksamhet i Sverige genom ett fast driftställe bör följa OECD:s riktlinjer för vinstallokering. I korthet innebär riktlinjerna att en analys ska göras i två steg. I det första steget ska ett hypotetiskt fristående företag skapas som är skiljt från den utländska principalen.
En funktionsanalys upprättas där verksamheten i det fasta driftstället och de ekonomiskt värdefulla aktiviteter som utförs av filialen ska identifieras. Vi har sett ett särskilt fokus på att identifiera särskilt värdefulla personer, så kallade significant people functions, som kan anses arbeta fysiskt i det fasta driftstället, vilket är i linje med OECD:s riktlinjer för vinstallokering till fasta driftställen. Mot bakgrund av att ett fast driftställe och det utländska bolaget är en och samma person från ett legalt perspektiv så ska affärshändelser också identifieras. I steg två ska inkomsten beräknas med stöd av OECD:s prissättningsmetoder och en jämförbarhetsanalys.
Skatteverket har med framgång drivit linjen att det förelegat en felaktig vinstallokering till fasta driftställen med underskott som således inte överensstämt med funktions- och riskanalysen i steg ett. Om det fasta driftstället bedriver verksamhet som innebär ett begränsat risktagande, exempelvis stödtjänster eller säljaktiviteter, så kan det innebära en skattemässig risk att redovisa ett underskott.
TP-dokumentation i Danmark
TP-dokumentationen i Danmark har tidigare endast behövts lämnas in till danska skattemyndigheten efter förfrågan. En regeländring har trätt i kraft som innebär att TP-dokumentationen som avser räkenskapsår som börjar 1 januari 2021 eller senare måste lämnas in till danska skattemyndigheten inom 60 dagar från det att inkomstdeklarationen ska lämnas in. Om dokumentationen inte lämnas in i tid finns det en risk att danska skattemyndigheten tar ut en sanktionsavgift som kan uppgå till DKK 250 000.
Ett företag är skyldigt att upprätta TP-dokumentation om det ingår i en koncern med fler än 250 anställda. Vidare är ett företag dokumentationsskyldigt om det har färre än 250 anställda men mer än DKK 250 miljoner i koncernomsättning och mer än DKK 125 miljoner i totala tillgångar.
Webbinarium kring internprissättning
Vill du fördjupa din kunskap ytterligare? Missa inte våra webbinarium, som kan ses i sin helhet i efterhand via länkarna nedan:
Transfer pricing – senaste nytt och våra bästa tips
Internprissättning – Nyheter, tankar och tips inför årsskiftet
Nyhetsbrev Target
Bli först med att läsa senaste nytt och få värdefulla insikter för ditt företag. Vi bjuder på tips och råd samt inbjudningar till aktuella webbinarier.