-
Fåmansföretag
Hos Grant Thorntons skattekonsulter får du som äger och driver ett fåmansföretag en skräddarsydd helhetslösning utifrån dina och företagets specifika behov. Vi arbetar nära dig som kund och hjälper till att genomföra de åtgärder vi föreslår.
-
Företagsbeskattning
Lagstiftning och praxis kring företags- och bolagsbeskattning ändras ständigt. Vi ser till att du är uppdaterad på området så att du kan undvika problem och utnyttja de skattemässiga fördelar som finns.
-
Internationell beskattning
Vårt internationella nätverk Grant Thornton International har medlemsföretag i närmare 120 länder. Genom oss får du snabbt veta gällande skatteregler i olika länder. Vi kan hjälpa till med alla frågor om bolagsskatt, mervärdesskatt, internationella transaktioner och konsekvensanalyser inför etableringar. Vi bistår även vid etablering av filial eller dotterbolag.
-
Moms, punktskatt, tull
Så gott som varje transaktion i ett bolag kräver momshantering. Reglerna kan upplevas som komplicerade och felaktig hantering av momsen kan innebära onödiga kostnader och straffavgifter för ditt företag. Våra rådgivare stöttar dig och ditt företag.
-
Börsnotering
Överväger du och ditt företag en börsnotering? Bolagets styrelse och ledning har mycket att vinna på att vara väl förberedda innan de fattar beslut om att inleda en noteringsprocess och på att vara väl informerade om de krav som ställs på ett börsnoterat bolag. Grant Thornton hjälper dig i hela noteringsprocessen.
-
Extern revision
För oss är det viktigt att leverera en högkvalitativ revision av en årsredovisning. Vi tycker att det är viktigt att se bortom bokföringen och istället fokusera på just din verksamhet och de avtal som ligger till grund för bokföringen. Ta hjälp av våra experter för en extern revision av din verksamhet.
-
Granskning av hållbarhetsredovisning
Extern kvalitetssäkring som görs av en oberoende specialist skapar trygghet både för ditt företag och för den som ska använda informationen. Trovärdigheten i informationen ökar också genom att ditt företag bett om ett externt bestyrkande.
-
Internationell revision
Våra revisionsspecialister på Grant Thorntons International Business Center kombinerar internationell erfarenhet med tekniskt och branschspecifikt kunnande. Genom ärlig och rak kommunikation med dig som kund skapar vi en bättre anpassad internationell revision.
-
Internrevision
Grant Thornton kan genomföra riktade granskningsinsatser för internrevisionens räkning. Hela internrevisionsfunktionen kan även outsourcas till Grant Thornton då vi genomför granskning i enlighet med styrelsens fastställda granskningsplan. Avrapportering sker löpande med tydliga granskningsresultat och relevanta rekommendationer till förbättringar.
-
IT Assurance
Digital informationshantering kräver stor säkerhet, både vad gäller skydd mot intrång och mot förlust av data. Vilka behov har ditt företag? Våra experter hjälper dig att hitta en optimerad lösning anpassad till företagets informationshantering.
-
Affärsrådgivning
På Grant Thornton erbjuder vi strategisk rådgivning som hjälper dig att planera, prioritera och utföra dina viktiga affärsstrategier på ett effektivt sätt. Hos oss får du helhetsrådgivning av vårt samlade tjänsteutbud tillsammans med specialister inom våra affärsområden.
-
Bolagstjänster
Att köpa ett lagerbolag möjliggör omgående verksamhetsstart utan väntan på registrering. Vi hjälper dig snabbt så att du kan komma igång med din verksamhet.
-
Dispute services
Våra konsulter har lång erfarenhet av ekonomiska tvister, i såväl små som stora bolag. Våra insatser har varierat från enklare analyser och kortfattade kommentarer till fullständiga oberoende värderingar.
-
Finansiell rapportering
Våra konsulter stöttar dig som CFO eller ekonomichef med den finansiella rapporteringen. Vi ger professionellt stöd både när det gäller den legala rapporteringen enligt uppställda lagar och krav och den interna rapporteringen som ska utgöra beslutsstöd.
-
Forensic services
Grant Thornton genomför även anti –fraud-kartläggningar, en genomgång av företagets verksamhet där våra specialister bedömer risken för oegentligheter inom olika områden. Du får också praktiska förslag på hur fraudrisker kan förebyggas.
-
Governance risk compliance
I vår strävan att verka för ett välmående näringsliv i Sverige är Grant Thornton engagerade i att stötta främst mindre och snabbt växande organisationer i att etablera god och effektiv bolagsstyrning, riskhantering och regelefterlevnad.
-
Hållbarhetsrådgivning
Omvärldens krav på företagens prestation ökar, inte bara finansiellt, utan även miljömässigt och socialt. Det är företagens totala ansvarstagande och den funktion som de fyller i samhället som räknas.
-
Integration & Separation
Vi hjälper våra kunder genom hela processen, från att definiera separationsalternativ och förstå den potentiella påverkan på värdeskapandet, till att utveckla och leverera robusta separationsplaner.
-
Internationella tjänster
Vårt International Business Centre (IBC) erbjuder tjänster inom revision och rådgivning, redovisning och skatt med ett internationellt perspektiv mot en internationell marknad genom våra medlemsföretag i över 130 länder. Få lokal expertis - oavsett var i världen du gör affärer.
-
Internrevision
Grant Thornton kan genomföra riktade granskningsinsatser för internrevisionens räkning. Hela internrevisionsfunktionen kan även outsourcas till Grant Thornton då vi genomför granskning i enlighet med styrelsens fastställda granskningsplan. Avrapportering sker löpande med tydliga granskningsresultat och relevanta rekommendationer till förbättringar.
-
M&A services
Om du vill hitta en ny ägare till ditt företag har vi kunskapen och nätverket. Det är viktigt att hitta rätt typ av ägare och förbereda företaget på en ägarförändring. Genom vårt nätverk och våra långsiktiga relationer med olika typer av industriella köpare, investment- och riskkapitalbolag hjälper vi dig som befintlig ägare att hitta rätt typ av köpare. Vi projektleder och stöttar dig genom hela säljprocessen.
-
Penningtvätt och finansiering av terrorism
Grant Thornton ger rådgivning till dig som aktör inom den finansiella sektorn och står under Finansinspektionens tillsyn med att uppfylla de höga standarder som krävs för att motverka penningtvätt och finansiering av terrorism.
-
Transaction advisory services
Inom transaktionsrådgivning, som omfattar både förvärvsrådgivning och försäljningsrådgivning, fokuserar vi på att du ska kunna fatta informerade beslut kring investeringar och överlåtelser. Våra experter ger dig en tydlig analys med slutsatser och rekommendationer.
-
Värdering och finansiell modellering
Vårt specialistteam kan hjälpa till med alla typer av företagsvärderingar. Teamet har bred erfarenhet och utför kontinuerligt oberoende värderingar, indikativa värdeutlåtanden och fairness opinons (så kallade second opinions). Bland våra kunder finns såväl svenska som internationella företag.
-
Kundfaktura
Med vår lösning för kundfakturor kan du upprätta en offert som omvandlas till arbetsorder och slutligen resulterar i en faktura som vi distribuerar till din kund. Vi hanterar även påminnelser och registrerar kundinbetalningar.
-
Kvitto och resa
Med vår smarta digitala funktion för kvittohantering effektiviserar vi bokföringsarbetet och sparar tid. Du som kund fotar kvittot direkt med din smartphone, lägger till belopp och kommentarer och sedan är underlaget klart för vidare elektronisk hantering och bokföring.
-
Leverantörsfaktura
Traditionell hantering av leverantörsfakturor kan vara tidskrävande och sakna effektiv styrning och kontroll. Grant Thorntons tjänst för elektronisk fakturahantering (EFH) ger dig helt nya möjligheter att effektivisera hanteringen av dina leverantörsfakturor. Fördelarna är flera, men framförallt sparar du både tid och pengar samtidigt som du får en säkrare process.
-
Löneservice
Grant Thornton erbjuder en komplett hantering av ditt företags löneservice: från inrapportering till utbetalning och rapportering, kontrolluppgifter, statistik och pensionsadministration. Tillsammans går vi igenom dina behov och skräddarsyr sedan en lösning som passar just din verksamhet.
-
Budget, rapporter och analyser
Med vår digitala lösning blir din ekonomiska information både mer lättillgänglig och lättare att förstå. Informationen är tillgänglig dygnet runt och du kan när som helst ta ut dina rapporter i realtid.
-
Redovisning
Vi kan sköta redovisning i form av löpande bokföring, bokslut, deklarationer och årsredovisning, medan du själv sköter kundfakturering, betalningar och lön. Fördelarna för dig är många; tillgång till uppdaterad kompetens, personlig kontakt och mindre sårbarhet.
-
Rådgivning
En nyckel till att bolag kan växa med lönsamhet är ordning och reda och struktur. Det gör att ”allt flyter” och att medarbetarna vet vilka befogenheter och vilket ansvar de har. Då kan även styrelsen och ägarna sova gott om natten, i vetskap om att det finns kvalitetssäkrade, effektiva rutiner på plats i verksamheten.
-
Specialisttjänster
Förutom att ditt bolag kan outsourca hela ekonomiavdelningen eller löneavdelningen till oss kan vi även vara behjälpliga med mer specialiserade eller tillfälliga tjänster. Vi har drivna konsulter och rådgivare som står redo att bidra med bred erfarenhet och ett nätverk av experter.
-
Tid och projekt
Vill du också förenkla kostnadsuppföljningen och få en mer överskådlig planering av företagets beläggning? Vår digitala lösning effektiviserar och säkerställer ditt företags tidrapportering och projektredovisning. Att ta fram underlag för löneutbetalning och fakturering har aldrig varit enklare.

1. Planera ditt ägande
I fåmansföretag där din roll förändras är det viktigt att veta hur företag ska klassificeras. Har det under åren tillkommit utomstående ägare eller har du slutat arbeta i företaget kan karensperiod ha påbörjats. Efter att en tidigare aktiv delägare varit passiv i fem hela beskattningsår eller om det tillkommit ett utomstående ägande om minst 30 procent kan andelarna vid ingången av det sjätte beskattningsåret anses okvalificerade, under förutsättning att övriga krav är uppfyllda.
Vill du som ägare vara säker på att en karensperiod påbörjas före ingången av 2023 eller i vart fall före utgången av 2023 rekommenderar vi att man sätter en plan för när karensperioden ska påbörjas och vilka åtgärder som ska vidtas före. Det kan till exempel vara att tydligt avsluta sin anställning, flytta ut från bolagets kontor och säga upp mobilabonnemang. Även åtgärder som att maila till alla anställda och kommunicera offentligt en sista dag kan vara av vikt vid en bevisprövning av när passiviteten faktiskt inleddes.
Har du ett stort gränsbelopp kan det å andra sidan vara viktigt att säkerställa att aktierna inte blir okvalificerade.
2. Ha koll på potentiella förändringar avseende utomståenderegeln
Under sommaren 2022 har Skatterättsnämnden meddelat två nya förhandsbesked och så sent som 19 oktober fastställdes ett annat förhandsbesked av Högsta förvaltningsdomstolen, alla avseende utomståenderegeln - som ska balansera skatten för olika typer av ägande i fåmansföretag. I de båda fallen hos Skatterättsnämnden har utgången varit negativ för de sökande och de har överklagats till Högsta förvaltningsdomstolen.
Slutsatsen av dessa är bland annat att fysiska personer som själva är verksamma i sina egna ägarbolag, till exempel ett investeringsbolag, inte kommer kunna anses som utomstående ägare om de deltagit i en nyemission eller på annat sätt tillfört kapital till verksamhetsbolaget. Inte heller de riskkapitalbolag som är fåmansföretag där delägarna innehar kvalificerade andelar, kommer kunna anses som utomstående i fåmansföretag de investerar. Det blir också än mer tydligt att det rör sig om strikta kriterier vad gäller både omfattningen och tiden av ägandet.
För de som förlitar sig på utomstående äganden likt de ovan beskrivna situationerna bör därför under 2023 vara extra uppmärksamma kring utgången i de två målen hos Högsta förvaltningsdomstolen.
3. Se över ditt löneuttag
Äger du andelar i ett fåmansföretag är det viktigt av att se över ditt löneuttag under 2022 för att få räkna löneunderlag i beräkningen av gränsbeloppet 2023 för lågbeskattad utdelning. Med löner avses kontant utbetalda löner och inkluderar i detta avseende inte förmåner.
Lönekravet är det lägsta av 6 inkomstbasbelopp (426 000 kronor år 2022) med tillägg för 5 procent av totala löner i företaget och dess dotterbolag eller 9,6 inkomstbasbelopp (681 600 kronor år 2022). Notera att lönekravet även kan uppfyllas av en närstående till ägaren.
Lönen påverkar utöver löneunderlaget ovan inte bara vilken skatt du betalar, om du betalar statlig skatt eller endast kommunal skatt, utan även de sociala förmåner som du som företagare har rätt till. Kombinationen av att inte ta ut en för hög lön utifrån skattesynpunkt och samtidigt inte heller för låg lön utifrån de sociala förmånerna är inte alltid helt enkel. Därför har vi sammanställt några av de viktigaste brytpunkterna för att anpassa lönen under de sista lönekörningarna före årsskiftet.
4. Skjut på ägarförändringar till efter årsskiftet
Du får beräkna löneunderlag i ett fåmansföretag du äger vid ingången av året, men underlaget beräknas baserat på löner i företaget och dess dotterbolag för året före beskattningsåret. En ägarförändring under december månad riskerar då att medföra att hela löneunderlaget från 2022 går förlorat. Vi rekommenderar därför ofta att ägarförändringar sker i januari före första lönekörningen för att undvika att hela eller delar av löneunderlaget från 2022 och för 2023 går förlorat.
5. Bilda nytt bolag före årsskiftet
En ägare kan i kombination med huvud-/löneregeln beräkna ett schablonbelopp på ett annat bolag. I sådant fall är det viktigt att bolaget är bildat och aktierna ägs vid ingången av året. En fysisk person bör alltså förvärva eller bilda ett bolag senast 31 december för att kunna beräkna ett gränsbelopp enligt schablonregeln följande år. Däremot, som nämns i punkt 3, bör en intern aktieöverlåtelse ske i början av ett år för att man inte ska tappa löneunderlag.
6. Öka ditt anskaffningsvärde och samtidigt ditt gränsbelopp på aktier i fåmansföretag
Har du lånat pengar till fåmansföretag? Fundera över om du vill/kan omvandla inlånade medel till ovillkorat aktieägartillskott för att öka anskaffningsvärdet på dina aktier, vilket också höjer årets gränsbelopp vid beräkning enligt huvudregeln. Tillskott som har skett före 31 december får, om de ses som varaktiga, räknas med redan för nästa inkomstår.
7. Ha koll på utredningen av fåmansföretagarreglerna
Utredning pågår med syfte att undvika inkomstomvandling och förenkla Utredning ska vara klar under november 2023.
I Tidöavtalet anges att villkoren för små och medelstora företag ska förbättras, exempelvis genom förändringar i fåmansföretagarregelverket. Om det innebär tilläggsdirektiv till den pågående utredningen återstår att se.
Vi rekommenderar i vanlig ordning att man som ägare håller sig uppdaterad kring utvecklingen inom området.
8. Uppdatera dig kring kvalificerade personaloptioner
Den 1 januari 2022 infördes lättnader i kriterierna för att tillämpa de särskilda förmånsreglerna kring kvalificerade personaloptioner. De nya reglerna innebär följande förändringar i förhållande till tidigare regler.
|
9. Få förstärkt skattereduktion för installation av solceller
Moderaterna, Kristdemokraterna, Liberalerna och Sverigedemokraterna har kommit överens om att skattereduktionen för installation av grön teknik, det så kallade gröna avdraget, ska förändras genom att subventionsgraden för installation av solceller ska höjas från 15 procent till 20 procent av de debiterade arbets- och materialkostnaderna.
Den föreslagna ändringen avses träda i kraft den 1 januari 2023 och tillämpas på installationer som har betalats efter den 31 december 2022.
Sedan 1 januari 2021 kan du få skattereduktion för delar av kostnaden om du anlitar ett företag för installation av grön teknik. Avdraget får vara högst 15 procent för installation av solceller och 50 procent för installation av system för lagring av egenproducerad el eller installation av laddningspunkt för elfordon. Det är endast arbete och material som ger rätt till avdrag.
10. Kom ihåg vad som gäller för skattefria gåvor
Normalt är gåvor från arbetsgivaren till anställda skattepliktiga. Julgåvor till anställda är däremot skattefria för anställda om värdet inte överstiger 500 kronor inklusive moms och ges till alla anställda eller till en större grupp av anställda. Om beloppet överstiger 500 kronor blir den anställde beskattad för hela beloppet. En gåva får inte bestå av kontanter eller liknande.
Observera att den tillfälligt utvidgade möjligheten för arbetsgivare att ge skattefria gåvor till anställda upphörde att gälla redan vid utgången av 2021.