
De nya reglerna innebär bland annat att den som säljer varor till andra EU-länder inte längre behöver momsregistrera sig i de länder där kunderna finns. Plattformar kommer att behöva redovisa moms, trots att de inte själva är säljare. Reglerna utvidgas också till att i vissa fall även omfatta säljare från länder utanför EU. Här har vi samlat info om de nya reglerna, bland annat finns ett självtest, en guide och ett webbinarium för dig som vill veta mer.
Kartläggning åt Svenskt Näringsliv
Svenskt Näringsliv flaggade tidigt för att de nya reglerna skulle leda till en rad materiella och praktiska utmaningar och gav 2020 Grant Thornton i uppdrag att göra en kartläggning. Rapporten från juni 2020 har nu uppdaterats och finns här.
- Det finns flera bra saker att hämta upp i det nya regelverket. Som företag kan man till exempel plocka hem momsredovisningen till Sverige istället för att vara momsregistrerad i 27 länder. Samtidigt ska regelverket täcka många funktioner som skattefusk, konkurrensvillkor och beskattning i konsumtionslandet. Det säger sig själv att reglerna då både blir komplexa och svåra att ta till sig, summerar Lena Westfahl, momsexpert på Grant Thornton.
Lena Westfahls råd till det enskilda företaget är att titta på sin försäljning av varor och tjänster utifrån de nya reglerna.
- Mitt bästa tips till företagen är att göra jobbet nu för att se vilken påverkan som reglerna får för dig och släpp sedan helt resterande delar av de nya reglerna. Då slipper du oron för hur detta omfattande regelverk kanske påverkar dig, säger hon.
Kunskap är nyckeln till framgång
Få relevanta nyheter, inspirerande artiklar, tips & råd samt värdefulla webbinarier som bidrar till att ditt företag kan växa och utvecklas.
Prenumerera på våra nyhetsbrev