-
Fåmansföretag
Hos Grant Thorntons skattekonsulter får du som äger och driver ett fåmansföretag en skräddarsydd helhetslösning utifrån dina och företagets specifika behov. Vi arbetar nära dig som kund och hjälper till att genomföra de åtgärder vi föreslår.
-
Företagsbeskattning
Lagstiftning och praxis kring företags- och bolagsbeskattning ändras ständigt. Vi ser till att du är uppdaterad på området så att du kan undvika problem och utnyttja de skattemässiga fördelar som finns.
-
Internationell beskattning
Vårt internationella nätverk Grant Thornton International har medlemsföretag i närmare 120 länder. Genom oss får du snabbt veta gällande skatteregler i olika länder. Vi kan hjälpa till med alla frågor om bolagsskatt, mervärdesskatt, internationella transaktioner och konsekvensanalyser inför etableringar. Vi bistår även vid etablering av filial eller dotterbolag.
-
Moms, punktskatt, tull
Så gott som varje transaktion i ett bolag kräver momshantering. Reglerna kan upplevas som komplicerade och felaktig hantering av momsen kan innebära onödiga kostnader och straffavgifter för ditt företag. Våra rådgivare stöttar dig och ditt företag.
-
Börsnotering
Överväger du och ditt företag en börsnotering? Bolagets styrelse och ledning har mycket att vinna på att vara väl förberedda innan de fattar beslut om att inleda en noteringsprocess och på att vara väl informerade om de krav som ställs på ett börsnoterat bolag. Grant Thornton hjälper dig i hela noteringsprocessen.
-
Extern revision
För oss är det viktigt att leverera en högkvalitativ revision av en årsredovisning. Vi tycker att det är viktigt att se bortom bokföringen och istället fokusera på just din verksamhet och de avtal som ligger till grund för bokföringen. Ta hjälp av våra experter för en extern revision av din verksamhet.
-
Granskning av hållbarhetsredovisning
Extern kvalitetssäkring som görs av en oberoende specialist skapar trygghet både för ditt företag och för den som ska använda informationen. Trovärdigheten i informationen ökar också genom att ditt företag bett om ett externt bestyrkande.
-
Internationell revision
Våra revisionsspecialister på Grant Thorntons International Business Center kombinerar internationell erfarenhet med tekniskt och branschspecifikt kunnande. Genom ärlig och rak kommunikation med dig som kund skapar vi en bättre anpassad internationell revision.
-
Internrevision
Grant Thornton kan genomföra riktade granskningsinsatser för internrevisionens räkning. Hela internrevisionsfunktionen kan även outsourcas till Grant Thornton då vi genomför granskning i enlighet med styrelsens fastställda granskningsplan. Avrapportering sker löpande med tydliga granskningsresultat och relevanta rekommendationer till förbättringar.
-
IT Assurance
Digital informationshantering kräver stor säkerhet, både vad gäller skydd mot intrång och mot förlust av data. Vilka behov har ditt företag? Våra experter hjälper dig att hitta en optimerad lösning anpassad till företagets informationshantering.
-
Affärsrådgivning
På Grant Thornton erbjuder vi strategisk rådgivning som hjälper dig att planera, prioritera och utföra dina viktiga affärsstrategier på ett effektivt sätt. Hos oss får du helhetsrådgivning av vårt samlade tjänsteutbud tillsammans med specialister inom våra affärsområden.
-
Bolagstjänster
Att köpa ett lagerbolag möjliggör omgående verksamhetsstart utan väntan på registrering. Vi hjälper dig snabbt så att du kan komma igång med din verksamhet.
-
Dispute services
Våra konsulter har lång erfarenhet av ekonomiska tvister, i såväl små som stora bolag. Våra insatser har varierat från enklare analyser och kortfattade kommentarer till fullständiga oberoende värderingar.
-
Finansiell rapportering
Våra konsulter stöttar dig som CFO eller ekonomichef med den finansiella rapporteringen. Vi ger professionellt stöd både när det gäller den legala rapporteringen enligt uppställda lagar och krav och den interna rapporteringen som ska utgöra beslutsstöd.
-
Forensic services
Grant Thornton genomför även anti –fraud-kartläggningar, en genomgång av företagets verksamhet där våra specialister bedömer risken för oegentligheter inom olika områden. Du får också praktiska förslag på hur fraudrisker kan förebyggas.
-
Governance risk compliance
I vår strävan att verka för ett välmående näringsliv i Sverige är Grant Thornton engagerade i att stötta främst mindre och snabbt växande organisationer i att etablera god och effektiv bolagsstyrning, riskhantering och regelefterlevnad.
-
Hållbarhetsrådgivning
Omvärldens krav på företagens prestation ökar, inte bara finansiellt, utan även miljömässigt och socialt. Det är företagens totala ansvarstagande och den funktion som de fyller i samhället som räknas.
-
Integration & Separation
Vi hjälper våra kunder genom hela processen, från att definiera separationsalternativ och förstå den potentiella påverkan på värdeskapandet, till att utveckla och leverera robusta separationsplaner.
-
Internationella tjänster
Vårt International Business Centre (IBC) erbjuder tjänster inom revision och rådgivning, redovisning och skatt med ett internationellt perspektiv mot en internationell marknad genom våra medlemsföretag i över 130 länder. Få lokal expertis - oavsett var i världen du gör affärer.
-
Internrevision
Grant Thornton kan genomföra riktade granskningsinsatser för internrevisionens räkning. Hela internrevisionsfunktionen kan även outsourcas till Grant Thornton då vi genomför granskning i enlighet med styrelsens fastställda granskningsplan. Avrapportering sker löpande med tydliga granskningsresultat och relevanta rekommendationer till förbättringar.
-
M&A services
Om du vill hitta en ny ägare till ditt företag har vi kunskapen och nätverket. Det är viktigt att hitta rätt typ av ägare och förbereda företaget på en ägarförändring. Genom vårt nätverk och våra långsiktiga relationer med olika typer av industriella köpare, investment- och riskkapitalbolag hjälper vi dig som befintlig ägare att hitta rätt typ av köpare. Vi projektleder och stöttar dig genom hela säljprocessen.
-
Penningtvätt och finansiering av terrorism
Grant Thornton ger rådgivning till dig som aktör inom den finansiella sektorn och står under Finansinspektionens tillsyn med att uppfylla de höga standarder som krävs för att motverka penningtvätt och finansiering av terrorism.
-
Transaction advisory services
Inom transaktionsrådgivning, som omfattar både förvärvsrådgivning och försäljningsrådgivning, fokuserar vi på att du ska kunna fatta informerade beslut kring investeringar och överlåtelser. Våra experter ger dig en tydlig analys med slutsatser och rekommendationer.
-
Värdering och finansiell modellering
Vårt specialistteam kan hjälpa till med alla typer av företagsvärderingar. Teamet har bred erfarenhet och utför kontinuerligt oberoende värderingar, indikativa värdeutlåtanden och fairness opinons (så kallade second opinions). Bland våra kunder finns såväl svenska som internationella företag.
-
Kundfaktura
Med vår lösning för kundfakturor kan du upprätta en offert som omvandlas till arbetsorder och slutligen resulterar i en faktura som vi distribuerar till din kund. Vi hanterar även påminnelser och registrerar kundinbetalningar.
-
Kvitto och resa
Med vår smarta digitala funktion för kvittohantering effektiviserar vi bokföringsarbetet och sparar tid. Du som kund fotar kvittot direkt med din smartphone, lägger till belopp och kommentarer och sedan är underlaget klart för vidare elektronisk hantering och bokföring.
-
Leverantörsfaktura
Traditionell hantering av leverantörsfakturor kan vara tidskrävande och sakna effektiv styrning och kontroll. Grant Thorntons tjänst för elektronisk fakturahantering (EFH) ger dig helt nya möjligheter att effektivisera hanteringen av dina leverantörsfakturor. Fördelarna är flera, men framförallt sparar du både tid och pengar samtidigt som du får en säkrare process.
-
Löneservice
Grant Thornton erbjuder en komplett hantering av ditt företags löneservice: från inrapportering till utbetalning och rapportering, kontrolluppgifter, statistik och pensionsadministration. Tillsammans går vi igenom dina behov och skräddarsyr sedan en lösning som passar just din verksamhet.
-
Budget, rapporter och analyser
Med vår digitala lösning blir din ekonomiska information både mer lättillgänglig och lättare att förstå. Informationen är tillgänglig dygnet runt och du kan när som helst ta ut dina rapporter i realtid.
-
Redovisning
Vi kan sköta redovisning i form av löpande bokföring, bokslut, deklarationer och årsredovisning, medan du själv sköter kundfakturering, betalningar och lön. Fördelarna för dig är många; tillgång till uppdaterad kompetens, personlig kontakt och mindre sårbarhet.
-
Rådgivning
En nyckel till att bolag kan växa med lönsamhet är ordning och reda och struktur. Det gör att ”allt flyter” och att medarbetarna vet vilka befogenheter och vilket ansvar de har. Då kan även styrelsen och ägarna sova gott om natten, i vetskap om att det finns kvalitetssäkrade, effektiva rutiner på plats i verksamheten.
-
Specialisttjänster
Förutom att ditt bolag kan outsourca hela ekonomiavdelningen eller löneavdelningen till oss kan vi även vara behjälpliga med mer specialiserade eller tillfälliga tjänster. Vi har drivna konsulter och rådgivare som står redo att bidra med bred erfarenhet och ett nätverk av experter.
-
Tid och projekt
Vill du också förenkla kostnadsuppföljningen och få en mer överskådlig planering av företagets beläggning? Vår digitala lösning effektiviserar och säkerställer ditt företags tidrapportering och projektredovisning. Att ta fram underlag för löneutbetalning och fakturering har aldrig varit enklare.

Tillhandahåller du en plattform som företag och privatpersoner använder för försäljning? Eller funderar du på att skapa en sådan plattform? Då är det möjligt att du omfattas av EU:s direktiv 2021/514 (DAC7). Direktivet innebär att digitala plattformsoperatörer kommer vara skyldiga att rapportera information om försäljning av vissa varor och tjänster på plattformen.
Bakgrund kring DAC7
Allt fler företag använder sig idag av digitala plattformar vid försäljning av varor och tjänster. En plattform är exempelvis en webbplats eller en mobilapplikation som möjliggör för säljare att vara anslutna till användare eller köpare för att därigenom förmedla exempelvis varor, tjänster eller jobb, till exempel Airbnb, Tradera och Amazon.
Försäljning över landsgränser och via digitala plattformar bidrar inte sällan till svårigheter för skattemyndigheterna att få in det underlag som krävs för att göra en korrekt bedömning av den inkomstskatt och mervärdesskatt som ska betalas i den aktuella staten. Skattemyndigheternas inhämtning av information från enskilda plattformsoperatörer leder även till betydande administrativa kostnader och en omfattande administrativ börda. EU har mot denna bakgrund antagit DAC7-direktivet för att komma till rätta med svårigheterna.
Direktivet ska implementeras i svensk rätt senast 1 januari 2023 och i Sverige föreslås direktivet genomföras bland annat genom införandet av två nya lagar, lag om plattformsoperatörers inhämtande av vissa uppgifter på skatteområdet (POL) och lagen om automatiskt utbyte av upplysningar om inkomster genom digitala plattformar (LAUP).
Vad innebär DAC7-direktivet för företagen?
Enligt direktivet kommer en plattformsoperatör med hemvist i eller anknytning till en EU-medlemsstat vara skyldig att anmäla sin rapporteringsskyldighet behörig skattemyndighet. En plattformsoperatör är även rapporteringsskyldig om en säljare som brukar plattformen har hemvist i en medlemsstat eller hyr ut egendom som är belägen i en EU-medlemsstat. Det innebär att en plattformsoperatör kan bli rapporteringsskyldig trots att plattformen inte är belägen i en stat inom EU.
Rapporteringsskyldigheten innebär att en plattformsoperatör kommer vara skyldig att lämna både information om försäljning som sker på plattformen samt information om säljare som brukar plattformen.
En plattformsoperatör kommer vara ansvarig för att rapportera den aktuella informationen oavsett om det är fysiska eller juridiska personer som använder plattformen för försäljning. Rapporteringsskyldigheten omfattar förmedling som sker i form av:
|
En plattformsoperatör kommer vara rapporteringspliktig i Sverige om operatören har sin skatterättsliga hemvist i Sverige men även om plattformsoperatören inte har skatterättslig hemvist i någon stat men är inregistrerad i Sverige, har plats för sin företagsledning i Sverige eller har fast driftställe i Sverige och inte är en kvalificerad plattformsoperatör utanför Europeiska unionen. Rapporteringsskyldigheten ska anmälas till Skatteverket.
Om plattformsoperatören inte fullgör sina skyldigheter och rapporterar den information som krävs kan operatören riskera att få sin registrering återkallad. Regeringen har även förslagit att en plattformsavgift ska tas ut om plattformsoperatören inte fullgör rapporteringsplikten.
Undantag DAC7
En rapporteringsskyldig plattformsoperatör behöver inte lämna uppgifter till Skatteverket för säljare som är:
|
Vad du behöver tänka på som företagare
Om du tillhandahåller en digital plattform eller går i tankar att skapa en sådan plattform behöver du se över dina resurser och system för att säkerställa att du kan uppfylla rapporteringskraven för DAC7.
Senast den senast den 30 juni 2023 ska en plattformsoperatör med anknytning till Sverige anmäla sin rapporteringsskyldighet i Sverige till Skatteverket eller meddela Skatteverket om operatören valt att fullgöra sin rapporteringsskyldighet i annan medlemsstat i EU. Senast den 30 juni 2023 ska även en plattformsoperatör som inte har hemvist inom EU men väljer att registrera sig i Sverige ansöka om registrering hos Skatteverket.
Om du inte tillhandahåller en digital plattform men använder en sådan vid försäljning bör du även vara vaksam på att du, från och med den 1 januari 2023, kan behöva lämna efterfrågad information för att fortsatt få använda den aktuella plattformen.
Rådgivning kring DAC7
Behöver du hjälp i att navigera i frågan, eller funderar du på hur DAC7 kommer påverka dig? Kontakta våra skatterådgivare för stöd.