-
Fåmansföretag
Hos Grant Thorntons skattekonsulter får du som äger och driver ett fåmansföretag en skräddarsydd helhetslösning utifrån dina och företagets specifika behov. Vi arbetar nära dig som kund och hjälper till att genomföra de åtgärder vi föreslår.
-
Företagsbeskattning
Lagstiftning och praxis kring företags- och bolagsbeskattning ändras ständigt. Vi ser till att du är uppdaterad på området så att du kan undvika problem och utnyttja de skattemässiga fördelar som finns.
-
Internationell beskattning
Vårt internationella nätverk Grant Thornton International har medlemsföretag i närmare 120 länder. Genom oss får du snabbt veta gällande skatteregler i olika länder. Vi kan hjälpa till med alla frågor om bolagsskatt, mervärdesskatt, internationella transaktioner och konsekvensanalyser inför etableringar. Vi bistår även vid etablering av filial eller dotterbolag.
-
Moms, punktskatt, tull
Så gott som varje transaktion i ett bolag kräver momshantering. Reglerna kan upplevas som komplicerade och felaktig hantering av momsen kan innebära onödiga kostnader och straffavgifter för ditt företag. Våra rådgivare stöttar dig och ditt företag.
-
Börsnotering
Överväger du och ditt företag en börsnotering? Bolagets styrelse och ledning har mycket att vinna på att vara väl förberedda innan de fattar beslut om att inleda en noteringsprocess och på att vara väl informerade om de krav som ställs på ett börsnoterat bolag. Grant Thornton hjälper dig i hela noteringsprocessen.
-
Extern revision
För oss är det viktigt att leverera en högkvalitativ revision av en årsredovisning. Vi tycker att det är viktigt att se bortom bokföringen och istället fokusera på just din verksamhet och de avtal som ligger till grund för bokföringen. Ta hjälp av våra experter för en extern revision av din verksamhet.
-
Granskning av hållbarhetsredovisning
Extern kvalitetssäkring som görs av en oberoende specialist skapar trygghet både för ditt företag och för den som ska använda informationen. Trovärdigheten i informationen ökar också genom att ditt företag bett om ett externt bestyrkande.
-
Internationell revision
Våra revisionsspecialister på Grant Thorntons International Business Center kombinerar internationell erfarenhet med tekniskt och branschspecifikt kunnande. Genom ärlig och rak kommunikation med dig som kund skapar vi en bättre anpassad internationell revision.
-
Internrevision
Grant Thornton kan genomföra riktade granskningsinsatser för internrevisionens räkning. Hela internrevisionsfunktionen kan även outsourcas till Grant Thornton då vi genomför granskning i enlighet med styrelsens fastställda granskningsplan. Avrapportering sker löpande med tydliga granskningsresultat och relevanta rekommendationer till förbättringar.
-
IT Assurance
Digital informationshantering kräver stor säkerhet, både vad gäller skydd mot intrång och mot förlust av data. Vilka behov har ditt företag? Våra experter hjälper dig att hitta en optimerad lösning anpassad till företagets informationshantering.
-
Affärsrådgivning
På Grant Thornton erbjuder vi strategisk rådgivning som hjälper dig att planera, prioritera och utföra dina viktiga affärsstrategier på ett effektivt sätt. Hos oss får du helhetsrådgivning av vårt samlade tjänsteutbud tillsammans med specialister inom våra affärsområden.
-
Bolagstjänster
Att köpa ett lagerbolag möjliggör omgående verksamhetsstart utan väntan på registrering. Vi hjälper dig snabbt så att du kan komma igång med din verksamhet.
-
Dispute services
Våra konsulter har lång erfarenhet av ekonomiska tvister, i såväl små som stora bolag. Våra insatser har varierat från enklare analyser och kortfattade kommentarer till fullständiga oberoende värderingar.
-
Finansiell rapportering
Våra konsulter stöttar dig som CFO eller ekonomichef med den finansiella rapporteringen. Vi ger professionellt stöd både när det gäller den legala rapporteringen enligt uppställda lagar och krav och den interna rapporteringen som ska utgöra beslutsstöd.
-
Forensic services
Grant Thornton genomför även anti –fraud-kartläggningar, en genomgång av företagets verksamhet där våra specialister bedömer risken för oegentligheter inom olika områden. Du får också praktiska förslag på hur fraudrisker kan förebyggas.
-
Governance risk compliance
I vår strävan att verka för ett välmående näringsliv i Sverige är Grant Thornton engagerade i att stötta främst mindre och snabbt växande organisationer i att etablera god och effektiv bolagsstyrning, riskhantering och regelefterlevnad.
-
Hållbarhetsrådgivning
Omvärldens krav på företagens prestation ökar, inte bara finansiellt, utan även miljömässigt och socialt. Det är företagens totala ansvarstagande och den funktion som de fyller i samhället som räknas.
-
Integration & Separation
Vi hjälper våra kunder genom hela processen, från att definiera separationsalternativ och förstå den potentiella påverkan på värdeskapandet, till att utveckla och leverera robusta separationsplaner.
-
Internationella tjänster
Vårt International Business Centre (IBC) erbjuder tjänster inom revision och rådgivning, redovisning och skatt med ett internationellt perspektiv mot en internationell marknad genom våra medlemsföretag i över 130 länder. Få lokal expertis - oavsett var i världen du gör affärer.
-
Internrevision
Grant Thornton kan genomföra riktade granskningsinsatser för internrevisionens räkning. Hela internrevisionsfunktionen kan även outsourcas till Grant Thornton då vi genomför granskning i enlighet med styrelsens fastställda granskningsplan. Avrapportering sker löpande med tydliga granskningsresultat och relevanta rekommendationer till förbättringar.
-
M&A services
Om du vill hitta en ny ägare till ditt företag har vi kunskapen och nätverket. Det är viktigt att hitta rätt typ av ägare och förbereda företaget på en ägarförändring. Genom vårt nätverk och våra långsiktiga relationer med olika typer av industriella köpare, investment- och riskkapitalbolag hjälper vi dig som befintlig ägare att hitta rätt typ av köpare. Vi projektleder och stöttar dig genom hela säljprocessen.
-
Penningtvätt och finansiering av terrorism
Grant Thornton ger rådgivning till dig som aktör inom den finansiella sektorn och står under Finansinspektionens tillsyn med att uppfylla de höga standarder som krävs för att motverka penningtvätt och finansiering av terrorism.
-
Transaction advisory services
Inom transaktionsrådgivning, som omfattar både förvärvsrådgivning och försäljningsrådgivning, fokuserar vi på att du ska kunna fatta informerade beslut kring investeringar och överlåtelser. Våra experter ger dig en tydlig analys med slutsatser och rekommendationer.
-
Värdering och finansiell modellering
Vårt specialistteam kan hjälpa till med alla typer av företagsvärderingar. Teamet har bred erfarenhet och utför kontinuerligt oberoende värderingar, indikativa värdeutlåtanden och fairness opinons (så kallade second opinions). Bland våra kunder finns såväl svenska som internationella företag.
-
Kundfaktura
Med vår lösning för kundfakturor kan du upprätta en offert som omvandlas till arbetsorder och slutligen resulterar i en faktura som vi distribuerar till din kund. Vi hanterar även påminnelser och registrerar kundinbetalningar.
-
Kvitto och resa
Med vår smarta digitala funktion för kvittohantering effektiviserar vi bokföringsarbetet och sparar tid. Du som kund fotar kvittot direkt med din smartphone, lägger till belopp och kommentarer och sedan är underlaget klart för vidare elektronisk hantering och bokföring.
-
Leverantörsfaktura
Traditionell hantering av leverantörsfakturor kan vara tidskrävande och sakna effektiv styrning och kontroll. Grant Thorntons tjänst för elektronisk fakturahantering (EFH) ger dig helt nya möjligheter att effektivisera hanteringen av dina leverantörsfakturor. Fördelarna är flera, men framförallt sparar du både tid och pengar samtidigt som du får en säkrare process.
-
Löneservice
Grant Thornton erbjuder en komplett hantering av ditt företags löneservice: från inrapportering till utbetalning och rapportering, kontrolluppgifter, statistik och pensionsadministration. Tillsammans går vi igenom dina behov och skräddarsyr sedan en lösning som passar just din verksamhet.
-
Budget, rapporter och analyser
Med vår digitala lösning blir din ekonomiska information både mer lättillgänglig och lättare att förstå. Informationen är tillgänglig dygnet runt och du kan när som helst ta ut dina rapporter i realtid.
-
Redovisning
Vi kan sköta redovisning i form av löpande bokföring, bokslut, deklarationer och årsredovisning, medan du själv sköter kundfakturering, betalningar och lön. Fördelarna för dig är många; tillgång till uppdaterad kompetens, personlig kontakt och mindre sårbarhet.
-
Rådgivning
En nyckel till att bolag kan växa med lönsamhet är ordning och reda och struktur. Det gör att ”allt flyter” och att medarbetarna vet vilka befogenheter och vilket ansvar de har. Då kan även styrelsen och ägarna sova gott om natten, i vetskap om att det finns kvalitetssäkrade, effektiva rutiner på plats i verksamheten.
-
Specialisttjänster
Förutom att ditt bolag kan outsourca hela ekonomiavdelningen eller löneavdelningen till oss kan vi även vara behjälpliga med mer specialiserade eller tillfälliga tjänster. Vi har drivna konsulter och rådgivare som står redo att bidra med bred erfarenhet och ett nätverk av experter.
-
Tid och projekt
Vill du också förenkla kostnadsuppföljningen och få en mer överskådlig planering av företagets beläggning? Vår digitala lösning effektiviserar och säkerställer ditt företags tidrapportering och projektredovisning. Att ta fram underlag för löneutbetalning och fakturering har aldrig varit enklare.

1. Ta ut rätt lön
Lönen påverkar inte bara vilken skatt du betalar, om du betalar statlig skatt eller endast kommunal skatt, utan även de sociala förmåner som du som företagare har rätt till. Sjukpenninggrundande inkomst, maximal pensionsgrundande inkomst och underlag för maximal föräldrapenning är flera viktiga begrepp att ha i åtanke inför ett nytt beskattningsår. Du ska alltså inte ta ut för hög lön utifrån skattesynpunkt, men inte heller för låg lön utifrån de sociala förmånerna.
Om du även är en aktiv delägare i ett fåmansföretag där du äger mer än fyra procent så är det viktigt att du, eller en till dig närstående person, tar ut rätt lön för att kunna tillgodoräkna dig löneunderlag baserat på de löner som totalt sett finns i fåmansföretaget. Löneunderlaget kan sedan användas till att ta ut utdelning med 20 procent skatt nästkommande beskattningsår. Lönerna 2020 påverkar alltså möjlig lågbeskattad utdelning att ta under 2021.
Observera att ändrade lönevillkor, genom t ex en extra löneutbetalning under november/december för att klara lönekravet, under ett år där ett bolag fått stöd för bl.a. korttidsarbete kan i innebära att dessa går förlorade. Du kan läsa mer om detta i vår artikel "Ta ut rätt lön under 2020 - tänk på detta".
2. Öka ditt anskaffningsvärde och samtidigt ditt gränsbelopp på aktier i fåmansföretag
Har du lånat pengar till fåmansföretag? Fundera över om du vill/kan omvandla inlånade medel till ovillkorat aktieägartillskott för att öka anskaffningsvärdet på dina aktier, vilket också höjer årets gränsbelopp vid beräkning enligt huvudregeln. Tillskott som har skett före 31 december får, om de ses som varaktiga, räknas med redan för nästa inkomstår.
3. Skjut på ägarförändringar till efter årsskiftet
Du får beräkna löneunderlag i ett fåmansföretag du äger vid ingången av året, men underlaget beräknas baserat på löner i företaget och dess dotterbolag för året före beskattningsåret. En ägarförändring under december månad riskerar då att medföra att hela löneunderlaget från 2020 går förlorat. Vi rekommenderar därför ofta att ägarförändringar sker i januari före första lönekörningen för att undvika att löneunderlag från 2020 och för 2021 går förlorat.
Detta innebär dock inte att man inte ska bilda ett nytt bolag inför en ägarförändring före årsskiftet. En ägare kan i kombination med huvud-/löneregeln beräkna ett schablonbelopp på ett annat bolag. I sådant fall är det viktigt att bolaget är bildat och aktierna ägs vid ingången av året. En fysisk person bör alltså förvärva eller bilda ett bolag senast 31 december för att kunna beräkna ett gränsbelopp följande år. Däremot bör en intern aktieöverlåtelse ske i början av ett år för att man inte ska tappa löneunderlag.
4. Planera för att inleda en karensperiod
Efter att en tidigare aktiv delägare varit passiv i fem hela beskattningsår kan andelarna vid ingången av det sjätte beskattningsåret anses okvalificerade, under förutsättning att övriga krav är uppfyllda.
För att vara säker att karensperioden påbörjas före ingången av 2021 eller i vart fall före utgången av 2021 rekommenderar vi att ägaren sätter en plan för när karensperioden ska påbörjas och vilka åtgärder som ska vidtas före. Det kan till exempel vara att tydligt avsluta sin anställning, flytta ut från bolagets kontor och säga upp mobilabonnemang. Även åtgärder som att maila till alla anställda och kommunicera offentligt en sista dag kan vara av vikt vid en bevisprövning av när passiviteten faktiskt inleddes.
5. Se upp för problematik med värdeöverföringar i kombination med erhållande av stöd
Det har varit många och otydliga besked kring värdeöverföringar i samband med framförallt erhållandet av stöd för korttidsarbete (permitteringar med anledning av Covid-19). De senaste beskeden är att Tillväxtverket kontrollerar vinstutdelningar och andra värdeöverföringar (t.ex. koncernbidrag, minskning av aktiekapital med återbetalning till delägarna m.m.) som görs under stödperioden, under de två månader som följer närmast före stödperioden samt under de sex månader som följer närmast efter stödperioden.
För omställningsstöd gäller att utdelningar eller vissa andra reglerade värdeöverföringar inte får lämnas under perioden mars 2020 - juni 2021. Vilket för omställningsstödet även gäller eventuella moderbolag.
Med flera olika tidpunkter och riktlinjer att förhålla sig till uppmanar vi alla företag att vara särskilt försiktiga med värdeöverföringar som genomförs och avser åren 2020 och 2021.
6. Skattefria gåvor
Normalt är gåvor från arbetsgivaren till anställda skattepliktiga. Julgåvor till anställda är däremot skattefria för anställda om värdet inte överstiger 450 kronor inklusive moms och ges till alla anställda eller till en större grupp av anställda. Om beloppet överstiger 450 kronor blir den anställde beskattad för hela beloppet. Utöver möjligheten att ge skattefria julgåvor gäller under perioden 1 juni till 31 december 2020 en tillfällig skattefrihet för gåvor från arbetsgivaren upp till ett värde på 1 000 kronor per anställd. Om gåvan är värd mer än 1 000 kronor så beskattas den anställde för den del som överstiger 1 000 kronor.
Gemensamt för ovannämnda gåvor är att de inte får bestå av kontanter eller liknande.
7. Skattereduktion
Som privatperson så kan idag du få upp till 1 500 kronor i skattereduktion för gåvor som lämnas till godkända gåvomottagare om vissa förutsättningar är uppfyllda. Vidare har regeringen i budgetpropositionen för 2021 (beslut om införande fattas dagarna innan jul) förslagit att privatpersoner från 1 januari 2021 ska kunna få skattereduktion för installation av grön teknik. Skattereduktionen föreslås omfatta bl.a. installation av nätanslutet solcellssystem, lagring av egenproducerad elenergi, laddningspunkt till elfordon och avse arbets- och materialkostnader (15 procent för installation av solceller och med 50 procent för övriga installationer, dock maximalt 50 000 kr). Avslutningsvis kan även nämnas att regeringen i samma budgetproposition förslagit att företag från 1 januari 2022 ska kunna beviljas tillfällig skattereduktion för investeringar av inventarier, som har anskaffats under perioden den 1 januari t.o.m. den 31 december 2021. Skattereduktion föreslås uppgå till 3,9 procent av anskaffningsvärdet på inventarier och ska gälla vid sidan av det ordinarie systemet för värdeminskningsavdrag.
8. Flyttskatten avskaffas
En privatperson som säljer sin bostad med vinst och förvärvar en ny bostad kan under vissa förutsättningar få uppskov med beskattning av kapitalvinsten. Däremot ska den som har ett uppskovsbelopp idag betala ränta för den latenta skattekredit som uppskovsbeloppet innefattar genom att en särskild schablonintäkt tas upp i inkomstslaget kapital. Regeringen har i budgetpropositionen för 2021 föreslagit att någon schablonintäkt inte ska tas upp till beskattning from den 1 januari 2021.
9. Höjt tak och utvidgat rutavdrag
De s.k. rut- och rotavdragen, gemensamt benämnda husavdraget, har funnits sedan 2007/2008 och syftet med dem är bl.a. att öka arbetsutbudet och därigenom stimulera sysselsättningen. Regeringen har i budgetpropositionen för 2021 föreslagit att taket för husavdraget ska höjas från 50 000 kr till 75 000 kr per person/år från 1 januari 2021 (rotavdragsdelen får dock fortsatt maximalt uppgå till 50 000 kronor per person/år). Vidare föreslås att rutavdraget även ska omfatta tvätt och vård av kläder och hemtextilier vid tvättinrättning, bortforsling av bohag och annat lösöre till insamlingsplatser eller försäljningslokaler, transport av bohag till och från magasinering samt enklare tillsyn av bostaden.
10. Friskvårdsbidrag till anställda
Att som arbetsgivare erbjuda en hållbar arbetssituation till sina anställda är idag en avgörande faktor för att kunna behålla och attrahera arbetskraft. Fysik aktivitet är ofta en viktig komponent för att uppnå detta och då kan det vara bra att känna till att ett friskvårdsbidrag på högst 5 000 kr per år, som den anställda kan använda till aktiviteter som innehåller någon form av praktisk aktivitet som innebär motion, är en form av skattefri s.k. personalvårdsförmån som arbetsgivaren kan erbjuda sina anställda. Exempelvis kan friskvårdsbidraget användas för aktiviteter som agility, sportfiske och enduro. Bidraget kan även användas för att bekosta personliga startavgifter i tävlingar som innehåller inslag av motion, men inte för att köpa utrustning eller bekosta personliga medlemsavgifter i föreningar eller andra sammanslutningar.
Kunskap är nyckeln till framgång
Få relevanta nyheter, inspirerande artiklar, tips & råd samt värdefulla webbinarier som bidrar till att ditt företag kan växa och utvecklas.