Nyhet

Från utmaning till innovation – så skapas hållbar tillväxt

Adam Karnama
Med:
insight featured image
Innovation uppstår när verkliga utmaningar kan lösas på nya och bättre sätt. Det menar Adam Karnama, Director inom miljömässig hållbarhet på Grant Thornton, som lyfter hur kundnära innovationer driver både tillväxt och hållbarhet – särskilt bland små och medelstora företag.
Innehåll
Se webbinariet on demand
Hållbarhetskartan ritas om – så påverkar Omnibusförslaget
Till webbinariet

Innovation uppstår inte i ett vakuum – den växer fram ur verkliga behov. För företag kan innovation handla om att hitta lösningar för konkreta utmaningar som till exempel ökade risker i leverantörsledet, höga energikostnader och negativ klimatpåverkan, högt beroende av dyrbart material eller förändrade krav som påverkar produkt eller tjänst.

Adam Karnama, Director Sustainable Business Advisory
Många företag som aktivt arbetar med att hitta nya lösningar ser snabbt affärspotential och på nya marknader bidrar förändringen till ökad affärsnytta.

Många små och medelstora företag befinner sig i en situation där de ser behoven, men där resurserna är begränsade och den interna kapaciteten inte alltid räcker till. Att förstå verksamhetens positiva och negativa påverkan samt finansiella risker och möjligheter, är ett viktigt första steg. Det ger översikt och underlättar i prioritering av tid och resurser.

– Innovation handlar om att förstå kärnan i problemet. När man gör det, kan man också skapa lösningar som faktiskt går att tillämpa, säger Adam Karnama.

Minskad rapporterings­­­börda från EU – men fortsatt stor förväntan på grön omställning
Läs även
Minskad rapporterings­­börda från EU – men fortsatt stor förväntan på grön omställning

Att frigöra affärsvärde

Hållbarhetsrapportering är ett tydligt exempel. Det är ett område som både är regelstyrt och samtidigt ofta manuellt hos många företag. Här finns en stor potential att frigöra tid, säkra datakvalitet och minska arbetsbelastningen.

Digitalisering och automatisering gör det möjligt att samla in och behandla stora mängder hållbarhetsdata utan att det tar orimliga resurser i anspråk.

– Det är särskilt viktigt för företag som i dag har begränsad eller utspridd information – till exempel manuella elräkningar eller manuellt sammanställda utsläppssiffror, säger Adam Karnama.

Enligt Adam handlar det om att företagen ska få struktur på sin data. Det ger ett bättre beslutsunderlag utifrån såväl risker som affärsmöjligheter, ökar transparensen i kommunikationen med kunder och investerare samt möjliggör affärsutveckling på nya grunder.

– Den verkliga innovationen ligger inte i systemet i sig, utan i hur det faktiskt används – hur det skalar, förenklar och gör rapporteringen värdefull även för affären, säger Adam Karnama.

Innovation i energiomställningen

Innovativa lösningar spelar även en avgörande roll i energiomställningen. Investeringar i solenergi, vätgas och lokala kraftanläggningar har ökat snabbt, ofta med helt nya affärsmodeller och krav på effektiv drift. Behovet av fortsatt grön omställning är också en linje som EU tydligt driver, bland annat inom ramen för initiativet Clean Industrial Deal.

– Företag som etablerar egna energilösningar bidrar till klimatomställningen – och de skapar lokala jobb, energieffektivitet och ett starkare erbjudande mot kund.  Företagens innovationer blir ett bidrag i utvecklingen av samhället, säger Adam Karnama.

Han framhåller också att det allt oftare blir ett konkurrensmedel för de företag som etablerar en tydlig hållbarhetsprofil.

– Det är här affärsvärde och hållbarhet går hand i hand. Den som satsar på lösningar som skapar långsiktig nytta har lättare att attrahera kapital från såväl långivare som investerare och har ett starkare erbjudande gentemot kunder, säger Adam Karnama.

Vad krävs för att lyckas med innovation?

För att innovation ska fungera i praktiken krävs mer än en idé. Det kräver en företagskultur där risktagande och lärande får ta plats – och där innovation inte är ett sidospår, utan en del av uppdraget.

Att tydligt utse ansvariga, säkra upp ledningens stöd och skapa utrymme för utveckling är avgörande faktorer. Det gäller särskilt i mindre företag, där tid och resurser ofta är begränsade.

– Innovation kräver en kultur där det är okej att testa. Medarbetare som vågar testa nytt behöver ha tryggheten att göra det. När ledningen står bakom processen från början, då finns större chans att idéer faktiskt leder till genomförda förbättringar, förtydligar Adam Karnama.

Stödet för att ta nästa steg

För företag som vill arbeta mer systematiskt med innovation krävs både riktning och resurser. Här kan extern rådgivning fylla en viktig funktion – inte för att ersätta företagets drivkraft, utan för att skapa struktur, tydliggöra prioriteringar och konkretisera arbetet.

– Det kan handla om att genomföra nulägesanalyser, ta fram datamodeller, identifiera affärsmöjligheter eller att guida genom regulatoriska krav. Målet är alltid detsamma: att skapa lösningar som fungerar i praktiken för företaget och ger effekt – både för verksamheten och för omvärlden, säger Adam Karnama och fortsätter:

– I nästa steg kommer de innovationer som företag står för också bli en del av hela samhällets utveckling.

Tre byggstenar för hållbar innovation

Kartlägg vilka hållbarhetsutmaningar inom din värdekedja som påverkar affären mest – ineffektiv datainsamling, energianvändning eller kundkrav? Samarbeta med leverantörer och kunder för att öka förståelsen för vilka utmaningar som finns och hur dessa kan lösas. 

Se till att data kan samlas in, struktureras och användas – även manuellt i början. Det möjliggör både rapportering och affärsutveckling.

Innovation kräver stöd uppifrån. Säkerställ mandat och resurser, så att arbetet blir en del av strategin – inte en sidoaktivitet.

Tjänster
Vi kan hjälpa er med: ESG & hållbarhetsrådgivning
Jag vill veta mer
Vi kan hjälpa er med: ESG & hållbarhetsrådgivning