
Singular Society beskriver sig själva och sin affärsmodell som en ny typ av retail. Genom en medlemsmodell som kombinerar långsiktiga kundrelationer med ett tydligt fokus på hållbarhet, erbjuder de produkter av högsta kvalitet till självkostnadspris.
– Vi vill ge människor möjligheten att konsumera mindre, men bättre, säger Frida Grenås, sedan tre år tillbaka CFO på Singular Society.
Bakom konceptet står grundarna Daniel Herrmann och Erik Zetterberg, båda med mångårig bakgrund från H&M. Redan från start 2020 hade de en tydlig strategi: fokusera på det man är bäst på och outsourca resten.
– Vi är en lean organisation. Vi bygger in kompetens genom partnerskap – och Grant Thornton var ett av de första bolag som vi tog in, säger Frida.
Att just Frida hamnade på Singular Society var en “match made in heaven”.
Digitala flöden och automatiserad rapportering
Med e-handelsplattformen Shopify, ekonomisystemet Fortnox och samarbetsplattformen Flow från Grant Thornton har Singular Society fått en välintegrerad ekonomifunktion som möter behoven i en snabbfotad e-handelsverksamhet. Under räkenskapsåret 2023/24 omsatte bolaget 57 miljoner kronor, vilket ställer höga krav på skalbarhet och korrekt rapportering.
– Integrationerna är avgörande för att hantera våra transaktionsvolymer och kunna rapportera korrekt per marknad, säger Frida.
Bolaget startade med en mjuk lansering för ett begränsat antal medlemmar. Under 2021 öppnades plattformen upp för fler, och i dag levererar Singular Society till medlemmar i alla EU-länder och till Norge. I dag har Singular Society också en fysisk butik i Stockholm.
När bolaget expanderade till Norge blev frågor kring momsregistrering centrala. Här kunde Pontus Kjellén, Manager Accounting på Grant Thornton, kombinera sin egen kunskap om redovisning med värdefulla erfarenheter från kollegorna specialiserade på moms för internationella e-handlare.
– Grant Thornton var ett ovärderligt stöd i att navigera de olika regelverken. De har koll på vad som gäller och är proaktiva med förslag.
Utifrån diskussioner med rådgivarna på Grant Thornton valde Singular Society att sätta upp en så kallad VOEC-rapportering, som är en förenklad momshantering i Norge för utländska e-handlare. VOEC kan liknas vid OSS, som är EU:s One Stop Shop-lösning för e-handel över gränserna.
Singular Society ägs av H&M och ingår i koncernens portfölj för nya affärsinitiativ. Trots detta har bolaget drivit sin expansion på egen hand.
– Vi har startat helt fristående, med egna system och leverantörer. Vi har andra typer av frågeställningar än ett stort bolag.
En del av teamet
Frida beskriver samarbetet med teamet på Grant Thornton som effektivt, proaktivt och nära.
– De är som en del av oss. Vi jobbar tillsammans i vardagen, de sköter bokföring och årsredovisning samt fungerar också som bollplank i komplexa frågor.
Att Grant Thornton kan växa med verksamheten är en nyckel.
– Vi får tillgång till experter när vi behöver det, utan att behöva anställa internt. Det gör att vi kan fokusera på att utveckla affären.
Grant Thornton har varit med på Singular Societys resa från början, och samarbetet har fördjupats i takt med att verksamheten vuxit. En viktig framgångsfaktor är den löpande dialogen.
– Vi försöker ha en proaktiv relation så att de vet vad som händer hos oss och vad vi funderar på. Det är vi som måste förklara hur vår verksamhet fungerar.
Att Grant Thornton har erfarenhet av andra branscher och bolag är ett extra plus.
– De kan alltid jämföra med hur det fungerar för andra, och snabbt flagga om något behöver ses över.
Som start-up i snabb förändring uppskattar Frida tryggheten i tydliga processer.
– Grant Thornton har höga krav på sig och det är bra för oss. Det ger en trygghet i att vi gör rätt från början.
Fortsätta utvecklas med medlemmarna
Just nu är företaget inne i en expansiv fas. Något som Frida och övriga i företagsledningen funderar mycket på, är hur verksamheten ska utvecklas framåt. I och med att produkterna från Singular Society är framtagna med hög kvalitet och en ambition att hålla länge, är det också logiskt att fundera på hur en andrahandsmarknad skulle kunna se ut och fungera. Medlemmarnas behov kommer också ändras med tiden.
– Vi ser att framtidens retail kommer vara en kombination av en mängd olika affärsmodeller som traditionell retail, ”singulars”, second-hand, återbruk med mera. Det blir ett ekosystem där vi kommer att finnas och där det är viktig att alla tänker över sin konsumtion och hur vi tillsammans kan göra det lite bättre.

Så lyckas du med internationell e-handel – Fridas bästa råd
- Ha koll på regelverken. Det kan verka enkelt att expandera, men varje land har sina krav. - Ha en partner som förstår detaljerna och kan säga stopp när något inte håller, råder Frida.
- Investera i relationen. Se till att din rådgivare förstår din affär. Du måste själv förklara hur din verksamhet fungerar – det är förutsättningen för ett bra samarbete, säger Frida.
- Våga vara naiv – men med en trygg partner. Expansion kräver mod, men även någon som håller dig i handen och hjälper dig göra rätt från början.
Om Singular Societys affärsmodell
Inom det som kallas för traditionell retail har man länge haft samma typ av affärsmodell: En aktör har tillverkat produkter, ofta kopplade till ett specifikt varumärke. Själv eller via återförsäljare har aktören försökt hitta kunder och sedan förhoppningsvis sålt produkten med vinst.
Singular Society har skruvat på modellen och har medlemsavgiften som intäkt. De ser i stället produkterna som en service till sina medlemmar. Produkterna är utvecklade och designade under eget varumärke och har inga vinstpåslag, utan medlemmarna får köpa dem för priset det kostar att utveckla, tillverka och frakta dem.
Rådgivning som ger er rätt fokus
Är ni redo att växa med trygghet, precision och hållbarhet? Kontakta Grant Thornton för att få rådgivning som matchar er ambition – från redovisning och momsfrågor till techlösningar och internationell expansion.
Foto: Singular Society / Fredrik Wannersted, Dunder Studios
Med vårt nyhetsbrev Target får du varje månad aktuella nyheter likt denna, tips från våra experter och information om kommande evenemang. Vi vill bidra till att ditt företag växer och utvecklas.