-
Börsnotering
Överväger du och ditt företag en börsnotering? Bolagets styrelse och ledning har mycket att vinna på att vara väl förberedda innan de fattar beslut om att inleda en noteringsprocess och på att vara väl informerade om de krav som ställs på ett börsnoterat bolag. Grant Thornton hjälper dig i hela noteringsprocessen.
-
Extern revision
För oss är det viktigt att leverera en högkvalitativ revision av en årsredovisning. Vi tycker att det är viktigt att se bortom bokföringen och istället fokusera på just din verksamhet och de avtal som ligger till grund för bokföringen. Ta hjälp av våra experter för en extern revision av din verksamhet.
-
Granskning av hållbarhetsredovisning
Extern kvalitetssäkring som görs av en oberoende specialist skapar trygghet både för ditt företag och för den som ska använda informationen. Trovärdigheten i informationen ökar också genom att ditt företag bett om ett externt bestyrkande.
-
Internationell revision
Våra revisionsspecialister på Grant Thorntons International Business Center kombinerar internationell erfarenhet med tekniskt och branschspecifikt kunnande. Genom ärlig och rak kommunikation med dig som kund skapar vi en bättre anpassad internationell revision.
-
IT Assurance
Digital informationshantering kräver stor säkerhet, både vad gäller skydd mot intrång och mot förlust av data. Vilka behov har ditt företag? Våra experter hjälper dig att hitta en optimerad lösning anpassad till företagets informationshantering.
-
Fåmansföretag
Hos Grant Thorntons skattekonsulter får du som äger och driver ett fåmansföretag en skräddarsydd helhetslösning utifrån dina och företagets specifika behov. Vi arbetar nära dig som kund och hjälper till att genomföra de åtgärder vi föreslår.
-
Företagsbeskattning
Lagstiftning och praxis kring företags- och bolagsbeskattning ändras ständigt. Vi ser till att du är uppdaterad på området så att du kan undvika problem och utnyttja de skattemässiga fördelar som finns.
-
Internationell beskattning
Vårt internationella nätverk Grant Thornton International har medlemsföretag i närmare 120 länder. Genom oss får du snabbt veta gällande skatteregler i olika länder. Vi kan hjälpa till med alla frågor om bolagsskatt, mervärdesskatt, internationella transaktioner och konsekvensanalyser inför etableringar. Vi bistår även vid etablering av filial eller dotterbolag.
-
Moms, punktskatt, tull
Så gott som varje transaktion i ett bolag kräver momshantering. Reglerna kan upplevas som komplicerade och felaktig hantering av momsen kan innebära onödiga kostnader och straffavgifter för ditt företag. Våra rådgivare stöttar dig och ditt företag.
-
Affärsrådgivning
På Grant Thornton erbjuder vi strategisk rådgivning som hjälper dig att planera, prioritera och utföra dina viktiga affärsstrategier på ett effektivt sätt. Hos oss får du helhetsrådgivning av vårt samlade tjänsteutbud tillsammans med specialister inom våra affärsområden.
-
Bolagstjänster
Att köpa ett lagerbolag möjliggör omgående verksamhetsstart utan väntan på registrering. Vi hjälper dig snabbt så att du kan komma igång med din verksamhet.
-
Finansiell rapportering
Våra konsulter stöttar dig som CFO eller ekonomichef med den finansiella rapporteringen. Vi ger professionellt stöd både när det gäller den legala rapporteringen enligt uppställda lagar och krav och den interna rapporteringen som ska utgöra beslutsstöd.
-
Internationella tjänster
Vårt International Business Centre (IBC) erbjuder tjänster inom revision och rådgivning, redovisning och skatt med ett internationellt perspektiv mot en internationell marknad genom våra medlemsföretag i cirka 150 länder. Få lokal expertis - oavsett var i världen du gör affärer.
-
Kundfaktura
Med vår lösning för kundfakturor kan du upprätta en offert som omvandlas till arbetsorder och slutligen resulterar i en faktura som vi distribuerar till din kund. Vi hanterar även påminnelser och registrerar kundinbetalningar.
-
Kvitto och resa
Med vår smarta digitala funktion för kvittohantering effektiviserar vi bokföringsarbetet och sparar tid. Du som kund fotar kvittot direkt med din smartphone, lägger till belopp och kommentarer och sedan är underlaget klart för vidare elektronisk hantering och bokföring.
-
Leverantörsfaktura
Traditionell hantering av leverantörsfakturor kan vara tidskrävande och sakna effektiv styrning och kontroll. Grant Thorntons tjänst för elektronisk fakturahantering (EFH) ger dig helt nya möjligheter att effektivisera hanteringen av dina leverantörsfakturor. Fördelarna är flera, men framförallt sparar du både tid och pengar samtidigt som du får en säkrare process.
-
Löneservice
Grant Thornton erbjuder en komplett hantering av ditt företags löneservice: från inrapportering till utbetalning och rapportering, kontrolluppgifter, statistik och pensionsadministration. Tillsammans går vi igenom dina behov och skräddarsyr sedan en lösning som passar just din verksamhet.
-
Budget, rapporter och analyser
Med vår digitala lösning blir din ekonomiska information både mer lättillgänglig och lättare att förstå. Informationen är tillgänglig dygnet runt och du kan när som helst ta ut dina rapporter i realtid.
-
Redovisning
Vi kan sköta redovisning i form av löpande bokföring, bokslut, deklarationer och årsredovisning, medan du själv sköter kundfakturering, betalningar och lön. Fördelarna för dig är många; tillgång till uppdaterad kompetens, personlig kontakt och mindre sårbarhet.
-
Rådgivning
En nyckel till att bolag kan växa med lönsamhet är ordning och reda och struktur. Det gör att ”allt flyter” och att medarbetarna vet vilka befogenheter och vilket ansvar de har. Då kan även styrelsen och ägarna sova gott om natten, i vetskap om att det finns kvalitetssäkrade, effektiva rutiner på plats i verksamheten.
-
Specialisttjänster
Förutom att ditt bolag kan outsourca hela ekonomiavdelningen eller löneavdelningen till oss kan vi även vara behjälpliga med mer specialiserade eller tillfälliga tjänster. Vi har drivna konsulter och rådgivare som står redo att bidra med bred erfarenhet och ett nätverk av experter.
-
Tid och projekt
Vill du också förenkla kostnadsuppföljningen och få en mer överskådlig planering av företagets beläggning? Vår digitala lösning effektiviserar och säkerställer ditt företags tidrapportering och projektredovisning. Att ta fram underlag för löneutbetalning och fakturering har aldrig varit enklare.
-
Due Diligence
Vi erbjuder identifiering och analys av möjligheter och risker i samband med förvärv och försäljning.
-
Integration och separation
Vi maximerar det förväntade värdet på en transaktion genom en strukturerad och disciplinerad ansats.
-
M&A Services
Vi erbjuder M&A-rådgivning i samband med förvärv, försäljning eller kapitalanskaffning och hjälper ditt företag att navigera genom hela transaktionsprocessen.
-
Värdering och finansiell modellering
Vi erbjuder oberoende värderingar, indikativa värdeutlåtanden och fairness opinons av företag och tillgångar.
-
Hållbar leverantörskedja
Att ha kontroll över sin leverantörskedja, som många gånger består av flera led, är en utmaning för flera företag. Det ställer krav på processer och rutiner för riskbedömningar och åtgärder i värdekedjan. Vi hjälper företag att komma igång eller utveckla befintliga rutiner för bättre riskhantering och djupare leverantörsrelationer.
-
Hållbarhetsredovisning & CSRD
Trycket på hållbarhetsrapportering ökar och fler bolag väljer att kommunicera sitt hållbarhetsarbete i sina årsredovisningar eller i tematiska ramverk. Vi hjälper bolag att integrera ny lagstiftning och krav, som till exempel CSRD och EUs taxonomi. Vi hjälper även bolag att utveckla sina processer och rutiner för datainsamling av hållbarhetsdata, som exempelvis går i linje med GRI.
-
Klimattjänster
I såväl lag som kundkrav ser vi ett snabbt ökande klimatfokus. Vi hjälper bolag att hantera frågan strategiskt genom att till exempel utföra klimatberäkningar enligt GHG-protokollet, sätta klimatmål enligt Science Based Targets och rapportera miljöpåverkan enligt Carbon Disclosure Project (CDP).
-
Rådgivning hållbarhetsstrategi
För att förverkliga sina hållbarhetsambitioner, behöver företag en tydlig strategi som är väl integrerad med övrig verksamhet. Vi erbjuder företag löpande rådgivning kring strategiskt hållbarhetsarbete, där vi bland annat stöttar i omvärlds-, intressent-, risk- och målsättningsanalys.
-
Sustainable Finance
Det långsiktiga aktieägarvärdet kopplas till strategi och risk i frågor relaterade till miljö, socialt ansvar och bolagsstyrning. Vi stöttar både köp- och säljsida med strategirådgivning, policyer och rapportering. Vi genomför ESG Due Dilligence vid förvärv.
-
Rådgivning kring implementering av regelverk
Vi har lång erfarenhet av att arbete med finansiella bolag och hjälpa dem navigera och hitta praktiska lösningar i en komplex regulatorisk miljö. Vi bidrar med strategisk rådgivning anpassad efter er verksamhet för att skapa en fungerande verksamhet i denna miljö.
-
Rådgivning vid internrevision
Vi tillhandahåller internrevisionstjänster där hela internrevisionsfunktionen outsourcas till Grant Thornton eller där vi stödjer det befintliga internrevisionsteamet.
-
Oberoende granskning och utredning
Genom riktade och oberoende granskningsinsatser kan vi hjälpa er att få insyn i specifika frågeställningar som ni står inför. Vår kompetens sträcker sig från att utföra fokuserade internrevisionsinsatser till att agera oberoende granskare av avtalsförhållanden.
-
Penningtvätt och finansiering av terrorism
Grant Thornton ger rådgivning till dig som aktör inom den finansiella sektorn som står under Finansinspektionens tillsyn. Vi hjälper dig uppfylla de höga standarder som krävs för att motverka penningtvätt och finansiering av terrorism.
-
Utredning av visselblåsarärenden
Vi erbjuder skräddarsydd hjälp inom utredningar av visselblåsarärenden och har specialistkompetens inom en rad olika områden och strävar efter att säkerställa att varje utredning genomförs med högsta möjliga nivå av professionalitet och kvalitet.
-
Bolagsstyrning och internkontroll
Vi hjälper ditt företag att utveckla och implementera effektiva styrningsstrukturer, processer och system som stödjer din strategi, vision och värderingar.
-
Cybersäkerhet
Vi hjälper ditt företag att skydda din information, system och nätverk mot cyberhot, attacker och incidenter.
-
Dataanalys
Vi hjälper ditt företag att utnyttja din data som en strategisk tillgång som kan utgöra värdefulla insikter och beslutsstöd.
-
Finance Transformation
Vi hjälper ditt företag att effektivisera och optimera dina finansiella processer och system såsom rapportering, budgetering, prognostisering, analys och kontroll.
-
Internrevision
Vi hjälper ditt företag att granska och förbättra din interna kontroll och efterlevnad, oavsett om du vill uppfylla externa eller interna krav.
-
IPO börsintroduktion
Vi är din partner i din IPO-resa. Vi hjälper ditt företag att navigera genom hela IPO-processen från förberedelser, granskning, dokumentation och rapportering till notering och eftermarknad.
-
IT-styrning
Vi hjälper ditt företag att bedöma och förbättra din IT-kontrollmiljö.
-
Regelefterlevnad
Vi hjälper ditt företag att uppfylla de lagar och regler som gäller för din verksamhet, bransch och marknad.
-
SOX 404 review
Vi hjälper ditt företag att uppfylla kraven i SOX-404 genom att dokumentera, testa och rapportera om effektiviteten i din interna kontroll.
Lagändring som utökar möjligheterna för idéburna verksamheter att tillhandahålla offentligt finansierade välfärdstjänster till regioner och kommuner
Den 3 juni fattade riksdagen beslut om lagändringar för att underlätta för idéburna organisationer att bidra till den offentliga välfärden.
Lagändringarna, som träder i kraft den 1 januari 2023, innebär att idéburna organisationer inom offentligt finansierad välfärdsverksamhet kommer kunna registrera sig i ett särskilt register och att upphandlande myndigheter får möjlighet att reservera rätten att delta i upphandlingar av vissa välfärdstjänster till idéburna organisationer. Upphandlande myndigheter får också möjlighet att reservera rätten att få delta i ett valfrihetssystem till idéburna organisationer, med undantag av vårdvalet i primärvården.
Ny utredning föreslår flertalet förändringar inom ramen för vårdgarantinDen första av två statliga utredningar som förväntas av det statliga kommittédirektivet ”Ökad tillgänglighet i hälso- och sjukvården” har kommit. Utredningen har bland annat haft i uppdrag att utreda för- och nackdelar med en utökad vårdgaranti. Utredningens förslag innefattar bland annat; Att vårdgarantin utvidgas så att den omfattar alla medicinska bedömningar i primärvården. I dag gäller vårdgarantin endast nya besvär eller oväntade eller kraftiga förändringar av tidigare kända hälsoproblem, vilket riskerar att missgynna patienter med långvariga eller kroniska sjukdomar. Att tidsgränsen för medicinsk bedömning förlängs från tre dagar till sju dagar. Därtill föreslås att undersökningar och behandlingar ska omfattas av vårdgarantin och ges inom 60 respektive 90 dagar. Att regionens ansvar att erbjuda vårdgaranti föreslås även utökas så att utomlänspatienter som listat sig hos en vårdcentral i regionen omfattas av vårdgarantin inom primärvården. Att tidsgränsen för medicinsk bedömning inom specialistvård skärps från dagens 90 dagar till 60 dagar. Vidare föreslås att undersökningar ska omfattas av vårdgarantin och ges inom 60 dagar. Att regionerna inom 14 dagar ska informera patienten om när viss vård ska ges. Detta förslag gäller såväl primärvård som specialiserad vård. |
Förslag om lagändring för att minska risken att sjukvårdsförsäkringspatienter går före individer med större vårdbehov
Regeringen föreslår en lagändring som ska minska risken för att personer med privat sjukvårdsförsäkring går före andra med större vårdbehov. Enligt förslaget ska;
Regionerna genom avtal säkerställa att de privata vårdgivarna följer behovsprincipen.
Det som avtalats följas upp och kan vara förenat med vite från IVO om den privata aktören inte fullgjort sin skyldighet.
Bestämmelserna om möjligheten för IVO att besluta om föreläggande föreslås träda i kraft den 1 juli 2023. Övriga förslag föreslås träda i kraft den 1 januari 2024. Lagrådet har inledningsvis beskrivit nuvarande förslag som otydligt formulerat och ifrågasätter om lagförslaget kommer att få den effekt som regeringen eftersträvar.
Utredning om digital vård är tillsattSocialdepartementet tillsatte den 22 juni 2022 en utredare för att se över hur digitala vårdgivare ska kunna bli en del av en mer sammanhållen primärvård. Syftet med utredning är att öka integrationen mellan fysisk och digital vård och främja ökad kontinuitet och tillgänglighet. Utredningen ska bland annat inkludera: Översyn av ersättningsprinciper som regionerna tillämpar för vårdval i primärvården samt digital utomlänsvård samt föreslå åtgärder för att få ett mer sammanhållet system. Kartläggning av hur digitala vårdtjänster marknadsförs och analysera hur utbudet av sådana tjänster påverkar patienters vårdkonsumtion. Klargöra vilka digitala vårdtjänster som är att likställa med fysiska besök i primärvården och vad som är att betrakta som sjukvårdsrådgivning. Analysera om det finns behov av att ställa särskilda krav på nationellt verksamma digitala vårdgivare och isåfall hur kraven kan utformas. Uppdraget ska slutföras senast den 15 augusti 2023. |
Den nya primärvårdsreformen är beslutad och trädde i kraft den 1 juli 2022
I propositionen, som klubbades igenom i april 2022, fastställs bland annat att;
Val av utförare inom primärvården ska ske genom listning.
Varje region ska inrätta en digital listningstjänst som patienten använder för att lista sig hos en vårdcentral.
Listning på vårdcentral begränsas till att enbart kunna göras två gånger per år.
Lagändringarna trädde i kraft den 1 juli 2022.
Studie för att undersöka risker med utländskt ägande och investeringar inom privat sjukvård och omsorgTotalförsvarets forskningsinstitut har fått i uppdrag att genomföra en studie om utländskt ägande och investeringar inom hälso- och sjukvården och omsorgen. Syftet är att få en bättre bild av hur utländskt ägande inom vård och omsorgssektorn ser ut, vilka risker det för med sig och hur det påverkar svensk säkerhet. Uppdraget ska redovisas senast den 28 februari 2023. |
Proposition och lagrådsremiss för en stärkt rätt till personlig assistans
Arbetet för en stärkt rätt till personlig assistans går framåt och det finns nu en proposition framtagen. Om regeringen går på utredningens linje bedöms att;
Många personer som förlorat rätten till assistans kan återfå sin assistans.
Personer som hittills inte haft rätt till personlig assistans kommer att kunna beviljas det i framtiden, samt att främst barn och personer med intellektuell funktionsnedsättning som omfattas av utredningens förslag.
Vidare har regeringen i lagrådsremissen Stärkt rätt till personlig assistans vid behov av egen vård föreslagit att ett nytt grundläggande behov ska inkluderas i LSS. Behovet avser stöd som den enskilde behöver löpande under större delen av dygnet på grund av ett medicinskt tillstånd som innebär att det finns fara för den enskildes liv eller allvarlig risk för den fysiska hälsan.
Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2023.
Utredning om en äldreomsorgslag och stärkt medicinsk kompetens i kommuner har lämnats till regeringenSom ett resultat av covid-19-pandemin tillsatte regeringen i december 2020 en utredning med uppdrag att föreslå en äldreomsorgslag. Den 28 juni 2022 överlämnade utredaren förslag om en äldreomsorgslag som ska förtydliga äldreomsorgens uppdrag och innehåll och skapa en likvärdig kvalitet i äldreomsorgen i hela landet. Sammanfattningsvis innefattar utredningens förslag att äldreomsorgslagen ska: Komplettera socialtjänstlagen vad gäller äldreomsorgen. Vara särskilt riktat mot kommuner som är ansvariga för finansiering och tillhandahållande av äldreomsorg, men även till viss del mot aktörer som genom avtal utför kommuners uppgifter inom äldreomsorgen. Innefatta en nationell ordning för kvalitetsutveckling inom äldreomsorgen som bland annat omfattar en meningsfull tillvaro, individanpassning och tillgänglighet. Stärka den kommunala hälso- och sjukvården i kommunerna genom att tydliggöra ansvar och uppdrag för medicinsk kompetens. Nästa steg är att Regeringen skickar utredningen på remiss. |
IVO lanserade i maj 2022 ett nationellt HVB-register
Regeringen gav 2021 IVO i uppdrag att upprätta och tillgängliggöra ett nationellt register över både privata och offentliga HVB, inklusive särskilda ungdomshem (SiS-hem), samt stödboenden för barn och unga. Registret, som kallas IVO:s placeringsstöd HVB och stödboenden, ska bidra till att förenkla kommuners placeringar samt minska risken för att placering sker på ett olämpligt boende. I registret finns samtliga aktiva boenden med tillstånd och anmäld verksamhet registrerade, cirka 875 stycken HVB, stödboenden och SiS-hem, varav cirka 560 stycken är HVB.
TransaktionerInom ramen för transaktionsmarknaden inom vård- och omsorgssektorn ser Grant Thornton en fortsatt stark utveckling inom i stort sett samtliga underbranscher i sektorn. Nedan presenteras ett urval av större transaktioner i vårdsektorn under 2022: Praktikertjänst förvärvar primärvård och rehab från Aleris i februari 2022. Capio förvärvar PR Vård i mars 2022 och GHP i april 2022. Aleris förvärvar Art Clinic i maj 2022. Humana förvärvar Assistans för dig juni 2022. Ambea förvärvar Skolpool i mars 2022. |