
Covid-19-krisen har nu drabbat Sverige med full kraft och den kommer att medföra allvarliga konsekvenser för såväl folkhälsan som den svenska ekonomin. Björn Persson, rådgivare på Grant Thornton, visar hur viktigt det är för alla företag att ha en fungerande krisplanering på plats.
De totala effekterna av det nya coronaviruset covid-19 är fortfarande svåra att förutse i Sverige. Regeringen har vidtagit en rad åtgärder för att begränsa smittspridningen, bland annat förbudet mot allmänna sammankomster med fler än 500 deltagare, och avskaffandet av karensavdraget.
Något som redan är tydligt är dock hur hårt krisen slår mot den svenska ekonomin med branta börsfall och uppsägningar i många branscher. På Grant Thornton ser man tydligt att många kunder känner stark oro inför situationen.
– Det är kanske inte så att man vänder sig till sin revisor för att få råd kring hur man hanterar själva smittsituationen, men vi märker självklart att många är väldigt oroade för hur det här kommer att drabba företagets verksamhet, säger Björn Persson, som är partner och affärsrådgivare.
Han betonar vikten av att ha en tydlig och fungerande planering på plats när en kris av det här slaget kommer.
– Till att börja med är det viktigt att företaget har en strukturerad omvärldsanalys så att man vet vilka faktorer som påverkar företaget och kan följa hur dessa utvecklas. Företaget bör också ha en ordentlig risk- och intressentanalys och vara förberett inför olika scenarier, säger Björn Persson.
Regeringen har lagt fram olika åtgärder med syfte att minska effekterna av krisen och bedömningen är att Sveriges BNP kan minska med 0,3 procentenheter. Riksbanken har även aviserat att man lånar ut 500 miljarder kronor till bankerna för vidare utlåning till företag.
Enligt Björn Persson är det svårt i dagsläget att avgöra om de åtgärder som vidtas är tillräckliga.
– Men det vi kan konstatera är att covid-19-krisen kommer att medföra väldigt allvarliga konsekvenser för många svenska företag.
Den allvarliga situationen till trots ser Björn att situationen kring covid-19 har börjat skapa en känsla av solidaritet bland kunderna där man försöker hitta olika sätt att hjälpa till.
– Signalerna är att man gör sitt bästa för att kavla upp ärmarna och lösa situationen. Och om man försöker se något slags positiv effekt av det hela så kan det vara att vi drar lärdomar som hjälper oss att bli mer riskmedvetna och proaktiva.
Checklista för riskhantering
|
Har du frågor? Kontakta oss.