-
Börsnotering
Överväger du och ditt företag en börsnotering? Bolagets styrelse och ledning har mycket att vinna på att vara väl förberedda innan de fattar beslut om att inleda en noteringsprocess och på att vara väl informerade om de krav som ställs på ett börsnoterat bolag. Grant Thornton hjälper dig i hela noteringsprocessen.
-
Extern revision
För oss är det viktigt att leverera en högkvalitativ revision av en årsredovisning. Vi tycker att det är viktigt att se bortom bokföringen och istället fokusera på just din verksamhet och de avtal som ligger till grund för bokföringen. Ta hjälp av våra experter för en extern revision av din verksamhet.
-
Granskning av hållbarhetsredovisning
Extern kvalitetssäkring som görs av en oberoende specialist skapar trygghet både för ditt företag och för den som ska använda informationen. Trovärdigheten i informationen ökar också genom att ditt företag bett om ett externt bestyrkande.
-
Internationell revision
Våra revisionsspecialister på Grant Thorntons International Business Center kombinerar internationell erfarenhet med tekniskt och branschspecifikt kunnande. Genom ärlig och rak kommunikation med dig som kund skapar vi en bättre anpassad internationell revision.
-
Internrevision
Grant Thornton kan genomföra riktade granskningsinsatser för internrevisionens räkning. Hela internrevisionsfunktionen kan även outsourcas till Grant Thornton då vi genomför granskning i enlighet med styrelsens fastställda granskningsplan. Avrapportering sker löpande med tydliga granskningsresultat och relevanta rekommendationer till förbättringar.
-
IT Assurance
Digital informationshantering kräver stor säkerhet, både vad gäller skydd mot intrång och mot förlust av data. Vilka behov har ditt företag? Våra experter hjälper dig att hitta en optimerad lösning anpassad till företagets informationshantering.
-
Affärsrådgivning
På Grant Thornton erbjuder vi strategisk rådgivning som hjälper dig att planera, prioritera och utföra dina viktiga affärsstrategier på ett effektivt sätt. Hos oss får du helhetsrådgivning av vårt samlade tjänsteutbud tillsammans med specialister inom våra affärsområden.
-
Bolagstjänster
Att köpa ett lagerbolag möjliggör omgående verksamhetsstart utan väntan på registrering. Vi hjälper dig snabbt så att du kan komma igång med din verksamhet.
-
Dispute services
Våra konsulter har lång erfarenhet av ekonomiska tvister, i såväl små som stora bolag. Våra insatser har varierat från enklare analyser och kortfattade kommentarer till fullständiga oberoende värderingar.
-
Finansiell rapportering
Våra konsulter stöttar dig som CFO eller ekonomichef med den finansiella rapporteringen. Vi ger professionellt stöd både när det gäller den legala rapporteringen enligt uppställda lagar och krav och den interna rapporteringen som ska utgöra beslutsstöd.
-
Forensic services
Grant Thornton genomför även anti –fraud-kartläggningar, en genomgång av företagets verksamhet där våra specialister bedömer risken för oegentligheter inom olika områden. Du får också praktiska förslag på hur fraudrisker kan förebyggas.
-
Governance risk compliance
I vår strävan att verka för ett välmående näringsliv i Sverige är Grant Thornton engagerade i att stötta främst mindre och snabbt växande organisationer i att etablera god och effektiv bolagsstyrning, riskhantering och regelefterlevnad.
-
Hållbarhetsrådgivning
Omvärldens krav på företagens prestation ökar, inte bara finansiellt, utan även miljömässigt och socialt. Det är företagens totala ansvarstagande och den funktion som de fyller i samhället som räknas.
-
Integration & Separation
Vi hjälper våra kunder genom hela processen, från att definiera separationsalternativ och förstå den potentiella påverkan på värdeskapandet, till att utveckla och leverera robusta separationsplaner.
-
Internationella tjänster
Vårt International Business Centre (IBC) erbjuder tjänster inom revision och rådgivning, redovisning och skatt med ett internationellt perspektiv mot en internationell marknad genom våra medlemsföretag i över 130 länder. Få lokal expertis - oavsett var i världen du gör affärer.
-
Internrevision
Grant Thornton kan genomföra riktade granskningsinsatser för internrevisionens räkning. Hela internrevisionsfunktionen kan även outsourcas till Grant Thornton då vi genomför granskning i enlighet med styrelsens fastställda granskningsplan. Avrapportering sker löpande med tydliga granskningsresultat och relevanta rekommendationer till förbättringar.
-
M&A services
Om du vill hitta en ny ägare till ditt företag har vi kunskapen och nätverket. Det är viktigt att hitta rätt typ av ägare och förbereda företaget på en ägarförändring. Genom vårt nätverk och våra långsiktiga relationer med olika typer av industriella köpare, investment- och riskkapitalbolag hjälper vi dig som befintlig ägare att hitta rätt typ av köpare. Vi projektleder och stöttar dig genom hela säljprocessen.
-
Penningtvätt och finansiering av terrorism
Grant Thornton ger rådgivning till dig som aktör inom den finansiella sektorn och står under Finansinspektionens tillsyn med att uppfylla de höga standarder som krävs för att motverka penningtvätt och finansiering av terrorism.
-
Transaction advisory services
Inom transaktionsrådgivning, som omfattar både förvärvsrådgivning och försäljningsrådgivning, fokuserar vi på att du ska kunna fatta informerade beslut kring investeringar och överlåtelser. Våra experter ger dig en tydlig analys med slutsatser och rekommendationer.
-
Värdering och finansiell modellering
Vårt specialistteam kan hjälpa till med alla typer av företagsvärderingar. Teamet har bred erfarenhet och utför kontinuerligt oberoende värderingar, indikativa värdeutlåtanden och fairness opinons (så kallade second opinions). Bland våra kunder finns såväl svenska som internationella företag.
-
Kundfaktura
Med vår lösning för kundfakturor kan du upprätta en offert som omvandlas till arbetsorder och slutligen resulterar i en faktura som vi distribuerar till din kund. Vi hanterar även påminnelser och registrerar kundinbetalningar.
-
Kvitto och resa
Med vår smarta digitala funktion för kvittohantering effektiviserar vi bokföringsarbetet och sparar tid. Du som kund fotar kvittot direkt med din smartphone, lägger till belopp och kommentarer och sedan är underlaget klart för vidare elektronisk hantering och bokföring.
-
Leverantörsfaktura
Traditionell hantering av leverantörsfakturor kan vara tidskrävande och sakna effektiv styrning och kontroll. Grant Thorntons tjänst för elektronisk fakturahantering (EFH) ger dig helt nya möjligheter att effektivisera hanteringen av dina leverantörsfakturor. Fördelarna är flera, men framförallt sparar du både tid och pengar samtidigt som du får en säkrare process.
-
Löneservice
Grant Thornton erbjuder en komplett hantering av ditt företags löneservice: från inrapportering till utbetalning och rapportering, kontrolluppgifter, statistik och pensionsadministration. Tillsammans går vi igenom dina behov och skräddarsyr sedan en lösning som passar just din verksamhet.
-
Budget, rapporter och analyser
Med vår digitala lösning blir din ekonomiska information både mer lättillgänglig och lättare att förstå. Informationen är tillgänglig dygnet runt och du kan när som helst ta ut dina rapporter i realtid.
-
Redovisning
Vi kan sköta redovisning i form av löpande bokföring, bokslut, deklarationer och årsredovisning, medan du själv sköter kundfakturering, betalningar och lön. Fördelarna för dig är många; tillgång till uppdaterad kompetens, personlig kontakt och mindre sårbarhet.
-
Rådgivning
En nyckel till att bolag kan växa med lönsamhet är ordning och reda och struktur. Det gör att ”allt flyter” och att medarbetarna vet vilka befogenheter och vilket ansvar de har. Då kan även styrelsen och ägarna sova gott om natten, i vetskap om att det finns kvalitetssäkrade, effektiva rutiner på plats i verksamheten.
-
Specialisttjänster
Förutom att ditt bolag kan outsourca hela ekonomiavdelningen eller löneavdelningen till oss kan vi även vara behjälpliga med mer specialiserade eller tillfälliga tjänster. Vi har drivna konsulter och rådgivare som står redo att bidra med bred erfarenhet och ett nätverk av experter.
-
Tid och projekt
Vill du också förenkla kostnadsuppföljningen och få en mer överskådlig planering av företagets beläggning? Vår digitala lösning effektiviserar och säkerställer ditt företags tidrapportering och projektredovisning. Att ta fram underlag för löneutbetalning och fakturering har aldrig varit enklare.
-
Fåmansföretag
Hos Grant Thorntons skattekonsulter får du som äger och driver ett fåmansföretag en skräddarsydd helhetslösning utifrån dina och företagets specifika behov. Vi arbetar nära dig som kund och hjälper till att genomföra de åtgärder vi föreslår.
-
Företagsbeskattning
Lagstiftning och praxis kring företags- och bolagsbeskattning ändras ständigt. Vi ser till att du är uppdaterad på området så att du kan undvika problem och utnyttja de skattemässiga fördelar som finns.
-
Internationell beskattning
Vårt internationella nätverk Grant Thornton International har medlemsföretag i närmare 120 länder. Genom oss får du snabbt veta gällande skatteregler i olika länder. Vi kan hjälpa till med alla frågor om bolagsskatt, mervärdesskatt, internationella transaktioner och konsekvensanalyser inför etableringar. Vi bistår även vid etablering av filial eller dotterbolag.
-
Moms, punktskatt, tull
Så gott som varje transaktion i ett bolag kräver momshantering. Reglerna kan upplevas som komplicerade och felaktig hantering av momsen kan innebära onödiga kostnader och straffavgifter för ditt företag. Våra rådgivare stöttar dig och ditt företag.
Många hyresvärdar står nu redo att söka stöd vid tillfälliga hyresnedsättningar. Det är viktigt att veta om att det fortfarande finns en del oklarheter kring stödet och att det innebär skattekonsekvenser, både för hyresvärdar och hyresgäster. Här berättar Martin Jacobsson och Barbro Jansson Stridlund hur du säkerställer korrekt skatteredovisning.
Finns vissa oklarheter
Förordningen om statligt stöd är oklar i flera delar. Vad som avses med vissa centrala begrepp är inte definierat vilket leder till osäkerhet vid tillämpning och beräkning av stödbelopp. Enligt förordningen kan Boverket utfärda föreskrifter om tillämpningen av förordningen. Boverket har nyligen gett vissa förtydliganden om hur regelverket ska tolkas i form av frågor och svar vilka uppdateras löpande.
Enligt Boverkets uppfattning kan stöd medges för del av den aktuella perioden. Det kan medges vid andrahandsuthyrning samt vid uthyrning mellan närstående parter.
- Enligt förordningen utgår stöd med 50 procent av rabatten på det ”fasta hyresbeloppet”. En central fråga är vad som ingår i begreppet hyra och i begreppet det fasta hyresbeloppet då det bestämmer stödets storlek. Ingår exempelvis olika fasta tillägg i detta belopp. Utifrån vilken lagstiftning ska begreppen tolkas? En annan oklarhet är om det fasta hyresbeloppet avser en hyra exklusive eller inklusive moms. Vi tror att lagstiftaren har tänkt sig en hyra exklusive moms men detta måste klarläggas, konstaterar Martin Jacobsson, skatterådgivare.
Boverket hänvisar till hyreslagen och anger att i hyreslagens mening utgörs hyran både av det belopp som angetts i avtalet och av de tillägg parterna kan ha enats om att hyresgästen ska betala därutöver. Om hyresgästen ska betala ett engångsbelopp till hyresvärden, med tillägg för värme, fastighetsskatt, index med mera så är alltså även dessa tillägg att betrakta som hyra.
Skriftligt avtal krävs
Vår tolkning av förordningen är att såväl det ursprungliga hyresavtalet som överenskommelsen om nedsatt hyra ska vara skriftligt för att stöd ska kunna utgå.
Den begränsning, om ett stöd om högst 800 000 Euro avseende en och samma hyresgäst, som införts försvårar också den praktiska hanteringen. Begränsningen innebär att en hyresvärd som överväger att medge nedsättning av hyran för en lokal behöver information om hyresgästen hyr andra lokaler och om andra hyresvärdar beviljat nedsättning.
Inkomstskattemässiga konsekvenser
Stödet som hyresvärden erhåller ses som ett statligt stöd. Vår uppfattning är att reglerna för näringsbidrag därmed blir tillämpliga. Stödet bör därför enligt vår uppfattning vara skattepliktigt för hyresvärden.
Boverket ser inget hinder för att betala ut stöd till en part som är närstående till hyresgästen under förutsättning att villkoren i övrig är uppfyllda.
- Vi ser en risk för att en nedsättning av hyra till en närstående part inte grundas på affärsmässiga överväganden och att de inkomstskattemässiga konsekvenserna för närvarande är oklara i denna del, säger Barbro Jansson Stridlund, skatterådgivare.
För hyresgästen medför hyresrabatten att hyreskostnaden minskar dvs. den avdragsgilla hyran blir motsvarande lägre.
Momskonsekvenser
Att nyttja det statliga stödet kan påverka momsredovisningen för både hyresvärd och hyresgäst. Skatteverket anser att hyresvärden ska redovisa moms på erhållet stöd när uthyrningen är momspliktig.
Förenklat kan hyresvärden sägas få betalt för sin lokaluthyrning från två håll; från hyresgästen och från staten. Den sammanlaga betalningen från hyresgästen och staten utgör totala ersättningen för hyrestjänsten och underlaget för uttag av moms. Detta gäller under förutsättning att uthyrningen är momspliktig.
Skatteverket har lämnat följande exempel som visar hur moms ska redovisas och faktureras till hyresgästen:En fastighetsägare hyr ut en lokal med frivillig skattskyldighet till en frisör. Den ordinarie hyran är 8 000 kronor/månad exklusive mervärdesskatt och mervärdesskatten tillkommer med 25 procent. Fastighetsägaren har på grund av corona gett en tillfällig rabatt med hälften av hyran, d.v.s. 4 000 kronor/månad exklusive mervärdesskatt. Fastighetsägaren har fått stöd från staten med 2 000 kr/månad vilket motsvarar hälften av rabatten. Underlaget för faktureringen till hyresgästen kan ställas upp enligt följande:
Som det framgår av uppställningen ovan är det hyresgästen som ska betala mervärdesskatten på stödet från staten vid bidrag som är direkt kopplat till priset exklusive mervärdesskatt. Om fastighetsägaren ansöker och får statligt stöd i efterhand ska fastighetsägaren fakturera sin hyresgäst mervärdesskatt med 25 procent på stödet. Fastighetsägaren kan dock fakturera det framtida stödet redan i sin ursprungliga faktura till hyresgästen, se uppställningen ovan. |
Skatteverket utgår från att hyresgästen enligt avtal ska betala momsen på det statliga stödet. En hyresgäst som använder lokalen fullt ut i momspliktig verksamhet kan dra av hela momsen på stödbeloppet och momsen blir inte en kostnad. För hyresvärden är det viktigt att avtala med hyresgästen om att denne har rätt att fakturera momsen på stödbeloppet till hyresgästen. I annat fall måste hyresvärden själv stå för momsen vilket gör att hyresvärdens nettoinkomst blir lägre.
- Enligt vår mening bör utgångspunkten vara att moms redovisas i den redovisningsperiod stödet har beviljats. Utformning av avtalet med hyresgästen och andra förhållanden i det enskilda fallet kan dock göra att momsen ska redovisas före stödet har beviljats. Eventuella uttalanden från Skatteverket i den frågan bör bevakas, säger Martin Jacobsson.
Momshanteringen kan bli komplex
Sammanfattningsvis kommer momshanteringen av det statliga stödet kräva särskilda åtgärder vilket i praktiken kan bli komplicerat för både hyresvärdar och hyresgäster. Det är viktigt att både hyresvärd och hyresgäst tänker över momshanteringen så att momsen på stödet inte blir en onödig kostnad för någon part. Hyresvärden bör tillse att denne har rätt att ta ut momsen från hyresgästen och hyresgästen måste erhålla ett korrekt underlag för att kunna dra av fakturerad moms på stödet. En hyresgäst som endast delvis använder sin lokal i momspliktig verksamhet kan som regel inte dra av hela momsen på stödet.
Observera att denna information lades ut den dag som framgår ovan. Omständigheter kan ha tillkommit som innebär att informationen är inaktuell. Vänligen besök vår samlingssida för de senaste nyheterna.