Skattenyhet

Skattekonsekvenser när medarbetare jobbar utomlands

Med:
insight featured image
Sedan pandemins utbrott 2020 har allt fler företag anammat den flexibla arbetsplatsen. Flera arbetsgivare söker också arbetskraft utanför Sveriges gränser, eller låter personal arbeta utomlands. Vad många inte tänker på är att det kan få en del skattekonsekvenser både för bolaget och för medarbetaren. Grant Thorntons skatterättsliga experter Maria Malm och Henrik Hedberg guidar dig genom vad du bör tänka på innan medarbetare ska arbeta utanför Sverige.

Fast driftställe

Vad gäller för företag som har etablerat sig utomlands? Här är huvudregeln att ett företag ska betala inkomstskatt i det land som där de anses ha ett fast driftställe. I Sverige brukar vi utgå från OECD:s tolkning av vad ett fast driftställe är. Det kan till exempel vara en filial, verkstad eller en plats där ledningen sitter.

- Efter pandemin har till och med hemmakontoret ansetts kunna utgöra ett fast driftställe under vissa förutsättningar, säger Maria Malm.

Webbinarium: Flexibel och global arbetsplats – vad blir skattekonsekvenserna?

Skatt och sociala avgifter

- Utgångspunkten för den som ska jobba utomlands en period är att denne ska betala skatt i Sverige om denne har väsentlig anknytning till Sverige. Som ofta är fallet när det gäller skattefrågor finns det undantag som innebär att den som arbetar utomlands i vissa fall kan bli befriad från att betala skatt här, säger Maria Malm och fortsätter:

- Utöver skattefrågan bör du också ta reda på vilket land du hör till socialförsäkringsmässigt och var du ska erlägga socialavgifter. Huvudregeln är att sociala avgifter ska betalas i det land där den anställde jobbar, men även här kan det finnas undantag.

Se över hela paketet

Andra viktiga frågor man kan behöva reda ut vid arbete utanför Sveriges gränser är frågor om migration och tillstånd från olika myndigheter, arbetsrätt, anställningsavtal, semester, pensioner, samt frågor som rör olika typer av bonusar och optionsprogram som företaget erbjuder den anställde.

- Man behöver helt enkelt se över hela paketet. Det är också viktigt att komma ihåg att även om svenska regler säger att personen ska betala skatt och sociala avgifter i Sverige så kan något annat gälla i det land där den anställde arbetar. En viktig grundregel är därför att ta reda på vad som gäller i det landet där man ska jobba, säger Henrik Hedberg.

Henrik avslutar med att understryka att det absolut finns många fördelar med en global arbetsplats, men det är viktigt att beakta skattereglerna i såväl Sverige som i landet där man verkar.

- Tveka inte att ta hjälp för att få svar på vad som gäller i just din situation. Grant Thornton har många kontor både i Sverige och utomlands där det finns skatteexperter med kunskaper om vad som gäller i just det land dit ni planerar att skicka medarbetare eller anställa personal.

Vill du veta mer?

I ett webbinarium berättar skatteexperterna Maria Malm och Henrik Hedberg vilka regler du måste ta i beaktande när din personal arbetar utanför Sveriges gränser.

Webbinariet ”Flexibel och global arbetsplats – vad blir skattekonsekvenserna?” sändes live den 31 augusti och kan ses i sin helhet i efterhand.

Intresserad av fler webbinarier? Ta del av hela !

 

Få de senaste nyheterna paketerade i ett mejl