Är er momshantering hållbar? Välkommen till ett webbinarium där vi ger moms den uppmärksamhet den förtjänar. Genom att se på momsen som en hållbarhetsfråga guidar vi er till en effektiv momshantering.
-
Börsnotering
Överväger du och ditt företag en börsnotering? Bolagets styrelse och ledning har mycket att vinna på att vara väl förberedda innan de fattar beslut om att inleda en noteringsprocess och på att vara väl informerade om de krav som ställs på ett börsnoterat bolag. Grant Thornton hjälper dig i hela noteringsprocessen.
-
Extern revision
För oss är det viktigt att leverera en högkvalitativ revision av en årsredovisning. Vi tycker att det är viktigt att se bortom bokföringen och istället fokusera på just din verksamhet och de avtal som ligger till grund för bokföringen. Ta hjälp av våra experter för en extern revision av din verksamhet.
-
Granskning av frivillig hållbarhetsredovisning
En granskning av hållbarhetsredovisning bidrar till ökad transparens, trovärdighet och struktur. Granskning och revision har också gått från att vara önskvärt till att vara ett krav. Hållbarhetsdata kan upplevas som komplex och svår eftersom hållbarhet omfattar olika delar. Det finns flera ramverk att följa och olika sätt att redovisa sin hållbarhetsdata. Med en granskning som också omfattar ett bestyrkande skapas förutsättningar för ökad trovärdighet och möjlighet att utveckla förbättra och sin rapportering.
-
Granskning av lagstadgad hållbarhetsrapport
EU-direktivet Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) som infördes 1 juli 2024 innebär ökade krav på rapportering och granskning av hållbarhetsdata jämfört med tidigare. Dels blir rapporteringskraven betydligt striktare, dels kommer det krävas att revisorerna gör en översiktlig granskning av hållbarhetsrapporten. Hållbarhetsrapporten ska nu upprättas på koncernnivå och att all data skall göras tillgänglig i maskinläsbart skick i en central EU-databas.
-
Internationell revision
Våra revisionsspecialister på Grant Thorntons International Business Center kombinerar internationell erfarenhet med tekniskt och branschspecifikt kunnande. Genom ärlig och rak kommunikation med dig som kund skapar vi en bättre anpassad internationell revision.
-
IT Assurance
Digital informationshantering kräver stor säkerhet, både vad gäller skydd mot intrång och mot förlust av data. Vilka behov har ditt företag? Våra experter hjälper dig att hitta en optimerad lösning anpassad till företagets informationshantering.
-
Fastighetsbeskattning
Ska du sälja en styckfastighet eller en bolagspaketerad fastighet? Vilken är den bästa strukturen för just ditt företag och vilka skatteeffekter medför olika handlingsalternativ? Våra experter hjälper dig genom hela processen.
-
Fåmansbolag - Ägarledda Företag
Hos Grant Thorntons skattekonsulter får du som äger och driver ett fåmansföretag en skräddarsydd helhetslösning utifrån dina och företagets specifika behov. Vi arbetar nära dig som kund och hjälper till att genomföra de åtgärder vi föreslår.
-
Företagsbeskattning
Lagstiftning och praxis kring företags- och bolagsbeskattning ändras ständigt. Vi ser till att du är uppdaterad på området så att du kan undvika problem och utnyttja de skattemässiga fördelar som finns.
-
Internationell beskattning
Vårt internationella nätverk Grant Thornton International har medlemsföretag i närmare 120 länder. Genom oss får du snabbt veta gällande skatteregler i olika länder. Vi kan hjälpa till med alla frågor om bolagsskatt, mervärdesskatt, internationella transaktioner och konsekvensanalyser inför etableringar. Vi bistår även vid etablering av filial eller dotterbolag.
-
Internprissättning (Transfer pricing)
Omfattas du av dokumentationskraven? Behöver du stöd i att avgöra vad som är armlängdsmässig prissättning? Reglerna för internprissättning, även kallat transfer pricing, är stundtals snåriga. Våra skatterådgivare hjälper dig att göra rätt.
-
M&A Skatt
Vårt M&A-skatteteam erbjuder omfattande expertis inom skattefrågor kopplade till bland annat företagsförvärv, säljprocesser, börsintroduktioner (IPO), listbyten, incitamentsprogram och finansieringslösningar. Vi har erfarenhet av att stödja allt från globala koncerner och private equity-bolag till mindre svenska fåmansföretag.
-
Moms, punktskatt, tull
Så gott som varje transaktion i ett bolag kräver momshantering. Reglerna kan upplevas som komplicerade och felaktig hantering av momsen kan innebära onödiga kostnader och straffavgifter för ditt företag. Våra rådgivare stöttar dig och ditt företag.
-
Deals - Transaktionsrådgivning
Att skapa en lönsam och hållbar tillväxt kan vara en utmaning oavsett ekonomiskt klimat. För allt fler företag har en sund tillväxtstrategi blivit en central del för att lyckas med utvärderingar och transaktioner. På Grant Thornton möter vi upp er tillväxtstrategi med skräddarsydd rådgivning utifrån utgångspunkten att varje företag och transaktion är unik.
-
ESG & hållbarhetsrådgivning
Hållbarhet driver affären och är en väsentlig del för att uppnå en långsiktigt lönsam organisation. Därför har vi ett dedikerat team för hållbarhetstjänster som bistår våra kunder, nationellt och internationellt, med expertkompetens inom hållbarhetsområdet.
-
Financial Advisory Services
Inom Financial Advisory Services har vi samlad expertis för att stödja företag som står under Finansinspektionens tillsyn. Vi hjälper våra kunder med bland annat internrevision, olika oberoende granskningsinsatser, granskning och rådgivning inom AML/CTF samt mycket mer.
-
Risk Advisory Services
Vi erbjuder tjänster inom Business Risk Services som hjälper dig att säkerställa din styrning och kontroll, uppnå Compliance, optimera dina affärsprocesser och system, samt förbättra din prestation och konkurrenskraft.
-
Finansiell redovisning och rapportering
Våra konsulter stöttar dig som CFO eller ekonomichef med den finansiella rapporteringen. Vi ger professionellt stöd både när det gäller den legala rapporteringen enligt uppställda lagar och krav och den interna rapporteringen som ska utgöra beslutsstöd.

Webbinarium | Se on demand
Direktivets tre pelare
Pelare 1: E-fakturering och digital rapportering:
Från 2030 kommer e-fakturor ersätta pappersfakturor som standard vid gränsöverskridande B2B-transaktioner. För att uppfylla direktivets krav måste fakturorna upprättas i enlighet med EU-standarden för e-fakturor (EN 16931) och kunna överföras och mottas i ett och samma elektroniska format.
Även så kallade periodiska sammanställningar kommer att försvinna och ersättas av digital rapportering i realtid. Ett system kommer att upprättas där transaktioner löpande rapporteras in via Skatteverket (genom upprättandet av en e-faktura, senast 10 dagar efter den beskattningsbara händelsen) till en central EU-databas, där även information om bland annat momsregistreringsnummer lagras. På sikt är tanken att detta system ska integreras med såväl tullbevakning som EU:s föreslagna regelverk för internationella betalningar (CESOP).
Pelare 2: Beskattning av digitala plattformar
Från 2030 kommer e-plattformar för korttidsuthyrning av boende (max 30 sammanhängande dagar) och persontransporter omfattas av reglerna om faktisk leverantör (deemed supplier). Plattformar som idag endast anses tillhandahålla ett elektroniskt gränssnitt för bakomliggande leverantörer kan komma att beskattas som om de vore den faktiska leverantören som förmedlar tjänsterna i eget namn.
Reglerna drabbar inte plattformar vars bakomliggande leverantörer redan tillhandahåller ett giltigt lokalt momsregistreringsnummer, och inte heller resebyråer eller mycket små företag omfattas. Medlemsstater kommer ha möjlighet att börja tillämpa dessa regler i förtid redan från 2028.
Pelare 3: En enda momsregistrering
Redan från 2028 utökas även OSS (One Stop Shop), som gör det möjligt för e-handelsföretag att enkelt sälja varor och tjänster till konsumenter i länder där de inte är registrerade för moms, till att även omfatta bland annat monteringsleveranser och leveranser ombord på fartyg och tåg. Syftet är att göra det mindre nödvändigt för e-handelsföretag att registrera sig i flera olika EU-länder, och reglerna omfattar nu även överföringar av egna varor vilket innebär att specialreglerna om avropslager från och med januari 2027 inte längre kommer kunna tillämpas.
Utöver ovanstående kommer lokal omvänd beskattning från 2028 bli obligatorisk vid samtliga gränsöverskridande B2B-transaktioner där leverantören inte är registrerad för moms i mottagarlandet. Den enda begränsningen som en medlemsstat kan införa är ett krav på att mottagaren faktiskt måste vara registrerad för moms i landet.
Vad händer nu?
Från dagen då direktivet antogs så försvann kravet på att söka EU-kommissionens godkännande för att få införa inhemska digitala system för e-fakturering och digital rapportering. Många EU-länder har redan infört egna inhemska system (exempelvis SAF-T), och dessa måste harmonieras med direktivet senast 2035.
Våra kommentarer
De nya reglerna kommer att föra med sig betydande förändringar för såväl stora som små företag, och omställningen kommer sannolikt bli kostsam. Anpassningar av ERP-system, inköp av ny mjukvara och uppträning av personal är bara några av kostnadsposterna, men möjligheterna finns också för att det digitala upplägget på sikt kan bidra till ökad automatisering som i sin tur leder till besparingar.
Vi rekommenderar företagen att påbörja arbetet med att planera för de nya reglerna för att inte riskera att tappa konkurrenskraft på sikt.
Grant Thornton följer utvecklingen och kommer löpande att publicera nyhetsartiklar kring ViDAs framskridande. Prenumerera på vårt Nyhetsbrev Target för senaste nytt.
Webbinarium | Se on demand
Är er momshantering hållbar? Välkommen till ett webbinarium där vi ger moms den uppmärksamhet den förtjänar. Genom att se på momsen som en hållbarhetsfråga guidar vi er till en effektiv momshantering.
Med vårt nyhetsbrev Target får du varje månad aktuella nyheter likt denna, tips från våra experter och information om kommande evenemang. Vi vill bidra till att ditt företag växer och utvecklas.