Resan mot en hållbar framtid

Som den drivande kraften i den globala ekonomin, spelar mid-market-bolag en viktig roll i affärsekosystemet, genom att koppla samman och samarbeta med organisationer i hela världen.
Vår senaste Grant Thornton International Business Report (IBR) utforskar betydelsen av rollen som mid-market-bolag spelar och belyser framstegen och initiativen på deras resa mot en hållbar framtid.
Läs mer om varför världen behöver mid-market-bolagen och hur de är avgörande för ekonomier, samhällen och planeten.

Huvudinsikter
Grönt bränsle för hållbara verksamheter
Mid-market drivs i mångt och mycket på av de kommersiella möjligheter som hållbarhetsområdet innebär. Konsumenter söker sig hellre till varumärken som kan föra i bevis sitt fokus på hållbarhet, medan investerare blir alltmer medvetna om det långsiktiga värde som hållbarhet kan ge. Vår rapport lyfter fram de viktigaste faktorerna som driver mid-market-bolagen att fokusera på hållbarhet.
I vår rapport konstaterar vi att mid-market-bolagen primärt drivs av varumärkespositionering och marknadskonkurrens, men också pressas av regulatoriska frågor.

Motvindar för ESG
Med tanke på mid-market-bolagens betydelse för global hållbarhet är det viktigt att vi förstår de hinder som dessa företag möter på sin resa mot en hållbar framtid. Globalt identifierar mid-market-bolag fyra huvudsakliga hinder för att framgångsrikt utveckla ESG-initiativ, där kostnad upplevs vara den mest påtagliga.
Trots affärsmöjligheterna är det tydligt att mid-market-bolagen känner oro för att leva upp till regelverk och lagkrav. I vår rapport går vi djupare in på företagens kommunicerade orosmoln samt identifierar de mest framträdande frågorna.
Planera en hållbar kurs
Mid-market-bolag vidtar många olika kombinationer av åtgärder för hållbarhet, vilket visas i vår föreslagna hållbarhetscykel. Varje cykel driver på efterföljande cykler och bildar en komplex och sammanlänkad resa mot en hållbar framtid över tid.
Vår rapport avslöjar var mellanstora företag har tagit de första stegen och vad som finns kvar att göra.
Vad väntar härnäst på resan mot en hållbar framtid?
Drivkraften på resan mot en hållbar framtid för mid-market-bolagen ökar. Avgörande för detta är den roll som dessa företag spelar på en internationell marknad. Samtidigt kan ökade regleringar vara ett hinder för internationell affärsutveckling, där en betydande andel av mid-market-bolagen i Nordamerika (87%) och Europa (68%) anger detta som en oro.
Givet att regleringarna kommer att öka, utforskar vi i vår rapport hur företag kan överbrygga hindren och försöka vända dessa till en fördel.
Vidta åtgärder
Förr snarare än senare när det gäller rapporteringskrav. Att agera nu ger dig tid till att bygga kunskap och processer.
Konkurrensfördel med hållbarhet
Att vara hållbar kan erbjuda en konkurrensfördel för de företag som gör det rätt. Ett stärkt varumärkesrykte hjälper till med att driva på både affär och investeringar.
Prata med en rådgivare
Att prata med en rådgivare kan hjälpa till att förenkla processen och hitta rätt väg. Vårt jobb är att förstå nya krav och hjälpa dig att navigera rätt.
Fokus på samarbete
Större företag behöver samarbeta med sina mid-market-partners. Att dela expertis kring regelverk och hantering av dessa, kan minska risker och förbättra effektiviteten.
Hållbarhetsresan är ingen kapplöpning
Det kan ta år att fullända en strategi, men den viktigaste åtgärden är att ta det första steget.
Vad blir ert nästa steg?
Prata med våra rådgivare för att fastställa var du är på hållbarhetsresan och vad ditt nästa steg är.
Helena Mueller
Resan mot en hållbar framtid
Vår senaste Grant Thornton International Business Report (IBR) utforskar betydelsen av rollen som mid-market-bolag spelar och belyser framstegen och initiativen på deras resa mot en hållbar framtid.
Läs mer om varför världen behöver mid-market-bolagen och hur de är avgörande för ekonomier, samhällen och planeten.
Med vårt nyhetsbrev Target får du varje månad aktuella nyheter, tips från våra experter och information om kommande evenemang. Vi vill bidra till att ditt företag växer och utvecklas.