article banner
Case

”Se dig själv med en köpares ögon”

rich text with image

Genom att se på sig självt som ett större bolag lyckades kommunikationsinfrastrukturbolaget TPO mångdubbla sin omsättning på bara några år. Nyckeln var beslutet att alltid vara redo att säljas.

TPO, eller The Production Office, tillhandahåller kommunikationslösningar vid evenemang som musikfestivaler, konferenser och kongresser – till exempel som vid finalen i Eurovision Song Contest i Portugal i maj.

Sommaren 2015 samlades de fyra ägarna för att staka ut framtiden för företaget. Resultatet blev en ambitiös affärsplan med målet att öka omsättningen från 5 miljoner kronor till 40 miljoner fram till 2019. Idag när ett år återstår är målet på god väg att uppnås. Enligt TPO:s vd Axel Ekblad väntas omsättningen landa på 40 miljoner kronor redan i år.

– Genom att vi började planera utifrån en budget kunde vi ta mer långsiktiga beslut. Vi anställde fler medarbetare och började uppvakta större kunder eftersom vi insåg att när samarbetet väl började skulle vi ha både utrustning och medarbetare för att hantera det, säger Axel Ekblad.

Ägarna beslutade sig också för att göra TPO till ett företag som skulle vara redo att säljas, ett beslut som Axel Ekblad känner sig extra stolt över.

– Vi valde att se på bolaget som en bostadsrätt. Efter att man har bott in sig blir man lätt hemmablind och ser inte skavankerna, men när det är dags att sälja fixar man till allt som behöver göras och inser hur trevligt det är med ordning och reda. Så ville vi ha det hela tiden, även om ändamålet inte nödvändigtvis var att sälja bolaget.

I arbetet med att göra bolaget säljbart kom TPO i kontakt med Johan Åsman, affärsrådgivare på Grant Thornton. Han har hjälpt TPO att strukturera upp förhållandet mellan ägande, styrelse och ledarskap, bland annat genom att tillsätta en extern styrelse. De fyra ägarna, som också leder och arbetar operativt i bolaget, har fått lära sig att dela på sina olika roller. När bolaget var mindre det lätt att ha alla tre hattar på sig på en gång, men i ett företag med flera medarbetare är det betydligt svårare.

– I rollen som ägare har dialogen med Grant Thornton varit väldigt betydande. De har hjälpt oss förstå vad det innebär det att äga ett bolag, som vad ett bolag behöver veta om sina ägare och vad ägare behöver veta om varandra, säger Axel Ekblad.

Hur har det påverkat verksamheten?
– Framförallt genom större arbetsro och tydlighet. Vi vet vilka frågor som ska tas upp och när. När jag är vd ska jag inte tänka som en ägare och vice versa. Bland de anställda tror jag också att det medför en större respekt för bolaget.

Johan Åsman på Grant Thornton är imponerad över TPO:s förmåga att tänka framåt och förbereda sig för en större kostym.

– Hur ett företag ser på sig självt driver också företaget i den riktningen. Genom att tänka som ett företag med dubbelt så hög omsättning är de alltid redo att ta in nya affärer, säger han.

Ska TPO fortsätta växa?
– Vår produkt är skalbar, det vi gör i Sverige kan vi lika gärna göra på andra sidan jordklotet. När vi sätter oss ner och gör nästa affärsplan får vi som ägare inse att varit duktiga på att göra "lägenheten" säljbar och ta ställning till om det är dags att bygga ut, köpa hela fastigheten eller att köpa nytt, säger Axel Ekblad.

Axels tre tips till ett snabbväxande företag:

  1. Välj konsultföretag utifrån profil. För oss är det en stor fördel att Grant Thornton är inriktade på små och medelstora företag. Vi vet att det automatiskt finns relevant kompetens och intresse för oss.
  2. Njut av resan. Försök att då och då inse att det är roligt att driva bolag.
  3. Identifiera vad ni kan och vad ni inte kan, och ta hjälp! Sprid kännedom om vilka behov och utmaningar ni har, det finns garanterat personer i er närhet som kan hjälpa till att hitta rätt hjälp. Om det är något misstag TPO har gjort så är det att vi inte anlitade konsulter tidigare, då hade vi kunnat vara där vi är idag för flera år sedan.