
Välsytt herrnytt – en slogan som andas svunnen tid. När förändringens vindar blev kännbara tog herrekiperingen Georg Sörman proffshjälp för att bredda kundgruppen och få förnyat förtroende från banken.
Välskräddade kostymer, skjortor av hög kvalitet och prydliga läderskor. Inne i Georg Sörmans butik på S:t Eriksgatan vid Fridhemsplan i Stockholm råder ett klassiskt brittiskt stilideal. Butiken har legat i samma lokal sedan 1937 och en stor del av inredningen – specialbeställd från NK:s möbelverkstäder - har hängt med sedan starten.
Georg Sörmans är Stockholms äldsta herrekipering där ägarfamiljen fortfarande är densamma sedan företaget grundades. Första butiken öppnades redan 1916 i Gamla stan. Idag drivs företaget av Georg Sörmans barnbarn Birgitta Sörman-Nilsson och hennes make Lars-Olof Nilsson.
- Våra äldsta stamkunder har köpt sina kläder här i mer än sjuttio år, säger Birgitta och visar den välfyllda gästboken som ligger på en av glasdiskarna. Här finns hälsningar från hela världen.
Liksom många andra klädbutiker har Sörmans på senare år känt av konkurrensen från näthandeln och kedjor i köpcentrum och gallerior. Sörmans traditionella kundkrets är köpstark, men förnyas inte längre i samma utsträckning som tidigare av en yngre generation. För drygt fem år sedan kände Birgitta och Lars-Olof ett behov av förändring för att företaget skulle kunna överleva på sikt. Målgruppen behövde både föryngras och breddas.
- Det var ingen akut kris, men vi förstod att vi måste agera för att inte hamna i ett besvärligt läge inom några år, säger Birgitta.
Sörmans hade då sedan en längre tid anlitat Markus Håkansson, och när han började på Grant Thornton valde Sörmans att även ta hjälp av företagets strategiska rådgivning för att få företaget att växa.
