Case

Vinnarskallen - en blandning av sött och salt

En godisbit som har en fanklubb med drygt 328 000 registrerade fans. Det är mer än familjen Lindström vågade hoppas på när de startade sin godisfabrik med hjälp av ett skrämmande stort banklån.

Bild: Ulrik Lindström – u:et i det familjeägda företaget Bubs.Det familjeägda Jönköpingsföretaget Bubs Godis startade sin verksamhet 1992. Den yngste sonen Ulrik hade svårt att hitta jobb efter sin examen i industrielektronik och mamma Birgitta hade just blivit uppsagd. Ulrik hade kokat karameller i Gränna under tonåren och föreslog att familjen skulle starta godistillverkning.

Företagsstarten innebar ett stort risktagande eftersom familjen belånade villan med 1,5 miljoner kronor för att kunna köpa maskiner för tillverkningen. De första åren var tuffa, men satsningen har lönat sig. Företaget har i dag en omsättning på 83 miljoner kronor och 29 anställda som arbetar i tre-skift för att producera tre miljoner kilo godis per år. Cirka 30 procent av produkterna säljs via export – främst till de nordiska länderna, men även till övriga Europa och världen.

– Vi är duktiga på lösgodis i Norden. Och lösgodis är ju väldigt smart, man får precis de sorter man vill ha, i den mängd man vill ha. Ibland passar det dock bättre med färdiga påsar, därför har Bubs även startat en påslinje, berättar Ulrik Lindström.

Enligt Ulrik finns det flera faktorer som samverkar till Bubs framgång.
– Vi har satsat mycket på teknik vilket innebär att vi inte behöver så många anställda. Därigenom kan vi möta prispressen. Personalen är väldigt viktig, vi har bra medarbetare som ser till att det dagliga funkar. Dessutom har vi populära produkter samt bra säljare som marknadsför dem gentemot grossisterna. Vi hittade en nisch genom att vi var en av de första som lyckades blanda sött och salt, som i hallon/lakritsskallen, och fick ett bra fotfäste med sådana produkter.

Bubs hallon/lakritsskalle har en sida på Facebook som har drygt 328 000 fans, vilket gör det till Sveriges största fan-sida för godis.
– Det är vi själva som genom vår reklambyrå står bakom Facebooksidan. Den har blivit en jättebra kanal för konsumentkontakt. Vi håller sidan uppdaterad genom att skriva roliga saker, anordna tävlingar etcetera.

Placering och produktutveckling
– Konkurrensen i godisbranschen är hård. Vi har klarat oss bra eftersom vi hittat en nisch genom att göra en lite annorlunda typ av godis som har blivit väldigt omtyckt. Men vi har mycket billigt importgodis att slåss emot och råvaruprishöjningarna är stora.

Ulrik berättar att en detalj som har stor inverkan på försäljningen är vilken placering den enskilda godissorten får i butikens så kallade planogram. De godissorter som anses viktigast placeras först, mindre viktiga får en sämre placering. Ibland kan även populära godissorter få en sämre placering för att de är dyrare, vilket innebär att butiken gör sämre vinst på dem.

Påsken är den överlägset bästa försäljningsperioden, men även Halloween ger klar merförsäljning.
– Vi tar inte fram några speciella produkter beroende på säsong. Eftersom produkterna har så pass bra hållbarhet behöver vi inte heller anpassa produktionen. I perioder med lägre försäljning ökar lagret och vid högre försäljning minskar lagret. Påsktillverkningen börjar redan innan jul.

Det är i stor utsträckning Ulrik som står för utvecklingen av nya produkter, vilket handlar om att blanda olika smaker och testa.
– Det mesta jag testar blir jag inte nöjd med, men vissa saker får gå vidare till provproduktion och provförsäljning. Vi lanserar ett par nya produkter per år, ibland plockar vi bort någon produkt som säljer dåligt.

Viktiga rådgivare
När det gäller företagande i allmänhet betonar Ulrik vikten av att omge sig med bra rådgivare.
– Det är viktigt med bra rådgivare, både på kort och lång sikt. Vi har ett nätverk som vi skapat efterhand. Den viktigaste för oss är revisorn. Revisorn känner till verksamheten på ett sätt som få utomstående gör och kan därför ge en annan typ av råd. Han är ett viktigt bollplank och vi kan diskutera fram och tillbaka om investeringar och annat.

En stor satsning som Bubs nyss gjort är att bygga om och effektivisera lagret.
– Vi har infört maxipacker, ett system som gör att man kan ta bort truckgångarna och få fler pallplatser. En annan satsning är den nya maskin som vi tar i drift i januari, för att bibehålla och öka produktionen.