-
Fåmansföretag
Hos Grant Thorntons skattekonsulter får du som äger och driver ett fåmansföretag en skräddarsydd helhetslösning utifrån dina och företagets specifika behov. Vi arbetar nära dig som kund och hjälper till att genomföra de åtgärder vi föreslår.
-
Företagsbeskattning
Lagstiftning och praxis kring företags- och bolagsbeskattning ändras ständigt. Vi ser till att du är uppdaterad på området så att du kan undvika problem och utnyttja de skattemässiga fördelar som finns.
-
Internationell beskattning
Vårt internationella nätverk Grant Thornton International har medlemsföretag i närmare 120 länder. Genom oss får du snabbt veta gällande skatteregler i olika länder. Vi kan hjälpa till med alla frågor om bolagsskatt, mervärdesskatt, internationella transaktioner och konsekvensanalyser inför etableringar. Vi bistår även vid etablering av filial eller dotterbolag.
-
Moms, punktskatt, tull
Så gott som varje transaktion i ett bolag kräver momshantering. Reglerna kan upplevas som komplicerade och felaktig hantering av momsen kan innebära onödiga kostnader och straffavgifter för ditt företag. Våra rådgivare stöttar dig och ditt företag.
-
Börsnotering
Överväger du och ditt företag en börsnotering? Bolagets styrelse och ledning har mycket att vinna på att vara väl förberedda innan de fattar beslut om att inleda en noteringsprocess och på att vara väl informerade om de krav som ställs på ett börsnoterat bolag. Grant Thornton hjälper dig i hela noteringsprocessen.
-
Extern revision
För oss är det viktigt att leverera en högkvalitativ revision av en årsredovisning. Vi tycker att det är viktigt att se bortom bokföringen och istället fokusera på just din verksamhet och de avtal som ligger till grund för bokföringen. Ta hjälp av våra experter för en extern revision av din verksamhet.
-
Granskning av hållbarhetsredovisning
Extern kvalitetssäkring som görs av en oberoende specialist skapar trygghet både för ditt företag och för den som ska använda informationen. Trovärdigheten i informationen ökar också genom att ditt företag bett om ett externt bestyrkande.
-
Internationell revision
Våra revisionsspecialister på Grant Thorntons International Business Center kombinerar internationell erfarenhet med tekniskt och branschspecifikt kunnande. Genom ärlig och rak kommunikation med dig som kund skapar vi en bättre anpassad internationell revision.
-
Internrevision
Grant Thornton kan genomföra riktade granskningsinsatser för internrevisionens räkning. Hela internrevisionsfunktionen kan även outsourcas till Grant Thornton då vi genomför granskning i enlighet med styrelsens fastställda granskningsplan. Avrapportering sker löpande med tydliga granskningsresultat och relevanta rekommendationer till förbättringar.
-
IT Assurance
Digital informationshantering kräver stor säkerhet, både vad gäller skydd mot intrång och mot förlust av data. Vilka behov har ditt företag? Våra experter hjälper dig att hitta en optimerad lösning anpassad till företagets informationshantering.
-
Affärsrådgivning
På Grant Thornton erbjuder vi strategisk rådgivning som hjälper dig att planera, prioritera och utföra dina viktiga affärsstrategier på ett effektivt sätt. Hos oss får du helhetsrådgivning av vårt samlade tjänsteutbud tillsammans med specialister inom våra affärsområden.
-
Bolagstjänster
Att köpa ett lagerbolag möjliggör omgående verksamhetsstart utan väntan på registrering. Vi hjälper dig snabbt så att du kan komma igång med din verksamhet.
-
Dispute services
Våra konsulter har lång erfarenhet av ekonomiska tvister, i såväl små som stora bolag. Våra insatser har varierat från enklare analyser och kortfattade kommentarer till fullständiga oberoende värderingar.
-
Finansiell rapportering
Våra konsulter stöttar dig som CFO eller ekonomichef med den finansiella rapporteringen. Vi ger professionellt stöd både när det gäller den legala rapporteringen enligt uppställda lagar och krav och den interna rapporteringen som ska utgöra beslutsstöd.
-
Forensic services
Grant Thornton genomför även anti –fraud-kartläggningar, en genomgång av företagets verksamhet där våra specialister bedömer risken för oegentligheter inom olika områden. Du får också praktiska förslag på hur fraudrisker kan förebyggas.
-
Governance risk compliance
I vår strävan att verka för ett välmående näringsliv i Sverige är Grant Thornton engagerade i att stötta främst mindre och snabbt växande organisationer i att etablera god och effektiv bolagsstyrning, riskhantering och regelefterlevnad.
-
Hållbarhetsrådgivning
Omvärldens krav på företagens prestation ökar, inte bara finansiellt, utan även miljömässigt och socialt. Det är företagens totala ansvarstagande och den funktion som de fyller i samhället som räknas.
-
Integration & Separation
Vi hjälper våra kunder genom hela processen, från att definiera separationsalternativ och förstå den potentiella påverkan på värdeskapandet, till att utveckla och leverera robusta separationsplaner.
-
Internationella tjänster
Vårt International Business Centre (IBC) erbjuder tjänster inom revision och rådgivning, redovisning och skatt med ett internationellt perspektiv mot en internationell marknad genom våra medlemsföretag i över 130 länder. Få lokal expertis - oavsett var i världen du gör affärer.
-
Internrevision
Grant Thornton kan genomföra riktade granskningsinsatser för internrevisionens räkning. Hela internrevisionsfunktionen kan även outsourcas till Grant Thornton då vi genomför granskning i enlighet med styrelsens fastställda granskningsplan. Avrapportering sker löpande med tydliga granskningsresultat och relevanta rekommendationer till förbättringar.
-
M&A services
Om du vill hitta en ny ägare till ditt företag har vi kunskapen och nätverket. Det är viktigt att hitta rätt typ av ägare och förbereda företaget på en ägarförändring. Genom vårt nätverk och våra långsiktiga relationer med olika typer av industriella köpare, investment- och riskkapitalbolag hjälper vi dig som befintlig ägare att hitta rätt typ av köpare. Vi projektleder och stöttar dig genom hela säljprocessen.
-
Penningtvätt och finansiering av terrorism
Grant Thornton ger rådgivning till dig som aktör inom den finansiella sektorn och står under Finansinspektionens tillsyn med att uppfylla de höga standarder som krävs för att motverka penningtvätt och finansiering av terrorism.
-
Transaction advisory services
Inom transaktionsrådgivning, som omfattar både förvärvsrådgivning och försäljningsrådgivning, fokuserar vi på att du ska kunna fatta informerade beslut kring investeringar och överlåtelser. Våra experter ger dig en tydlig analys med slutsatser och rekommendationer.
-
Värdering och finansiell modellering
Vårt specialistteam kan hjälpa till med alla typer av företagsvärderingar. Teamet har bred erfarenhet och utför kontinuerligt oberoende värderingar, indikativa värdeutlåtanden och fairness opinons (så kallade second opinions). Bland våra kunder finns såväl svenska som internationella företag.
-
Kundfaktura
Med vår lösning för kundfakturor kan du upprätta en offert som omvandlas till arbetsorder och slutligen resulterar i en faktura som vi distribuerar till din kund. Vi hanterar även påminnelser och registrerar kundinbetalningar.
-
Kvitto och resa
Med vår smarta digitala funktion för kvittohantering effektiviserar vi bokföringsarbetet och sparar tid. Du som kund fotar kvittot direkt med din smartphone, lägger till belopp och kommentarer och sedan är underlaget klart för vidare elektronisk hantering och bokföring.
-
Leverantörsfaktura
Traditionell hantering av leverantörsfakturor kan vara tidskrävande och sakna effektiv styrning och kontroll. Grant Thorntons tjänst för elektronisk fakturahantering (EFH) ger dig helt nya möjligheter att effektivisera hanteringen av dina leverantörsfakturor. Fördelarna är flera, men framförallt sparar du både tid och pengar samtidigt som du får en säkrare process.
-
Löneservice
Grant Thornton erbjuder en komplett hantering av ditt företags löneservice: från inrapportering till utbetalning och rapportering, kontrolluppgifter, statistik och pensionsadministration. Tillsammans går vi igenom dina behov och skräddarsyr sedan en lösning som passar just din verksamhet.
-
Budget, rapporter och analyser
Med vår digitala lösning blir din ekonomiska information både mer lättillgänglig och lättare att förstå. Informationen är tillgänglig dygnet runt och du kan när som helst ta ut dina rapporter i realtid.
-
Redovisning
Vi kan sköta redovisning i form av löpande bokföring, bokslut, deklarationer och årsredovisning, medan du själv sköter kundfakturering, betalningar och lön. Fördelarna för dig är många; tillgång till uppdaterad kompetens, personlig kontakt och mindre sårbarhet.
-
Rådgivning
En nyckel till att bolag kan växa med lönsamhet är ordning och reda och struktur. Det gör att ”allt flyter” och att medarbetarna vet vilka befogenheter och vilket ansvar de har. Då kan även styrelsen och ägarna sova gott om natten, i vetskap om att det finns kvalitetssäkrade, effektiva rutiner på plats i verksamheten.
-
Specialisttjänster
Förutom att ditt bolag kan outsourca hela ekonomiavdelningen eller löneavdelningen till oss kan vi även vara behjälpliga med mer specialiserade eller tillfälliga tjänster. Vi har drivna konsulter och rådgivare som står redo att bidra med bred erfarenhet och ett nätverk av experter.
-
Tid och projekt
Vill du också förenkla kostnadsuppföljningen och få en mer överskådlig planering av företagets beläggning? Vår digitala lösning effektiviserar och säkerställer ditt företags tidrapportering och projektredovisning. Att ta fram underlag för löneutbetalning och fakturering har aldrig varit enklare.
Resultaträkningen visar hur företaget går medan balansräkningen visar hur företaget mår. Båda två är, rätt använda, effektiva verktyg för beslutsfattande, menar Monika Lindberg och Joanna Antonson, auktoriserade redovisningskonsulter hos Grant Thornton. Här delar de med sig av hur man skapar bättre beslutsunderlag för att förbättra lönsamheten och tillväxten i bolaget.
Den traditionella resultat- och balansrapporten räcker ofta inte för att ge de underlag bolaget behöver för att kunna fatta rätt beslut och driva sin verksamhet på ett optimalt sätt. För att rapporterna ska fungera som beslutsunderlag måste man avgöra vilka uppgifter som är viktiga att följa, det vill säga verksamhetens nyckeltal. Det gäller också att visa det som är relevant för respektive användare.
– Många bolag arbetar med kompletta och detaljerade rapporter, men det är inte alltid nödvändigt. Vi konsulter har en viktig roll när det gäller att hjälpa bolagen att hitta vad de behöver för att fatta beslut. Man kan exempelvis ta ut rapporter för hela företaget, uppdelat per avdelning eller per produkt. Det sistnämnda kan bland annat visa om det finns produkter som inte täcker sina kostnader, säger Joanna.
– Vi kan bidra till att göra materialet mer lättillgängligt. Bokföringsprogrammen har funktioner för att presentera siffrorna i diagram och grafer. Då blir materialet mer lättöverskådligt och intressant. Det kan också presenteras på olika sätt beroende på vem mottagaren är, vad syftet med rapporten är för personen
och vilken kompetensnivå hon eller han har när det gäller att tyda ekonomisk rapportering, säger Monika.
Hon påpekar att för många säger balans och resultat inte så mycket, och det är inte alltid man vågar fråga.
– Då blir besluten chanstagningar. Det är också viktigt med ordning och reda så att allt bokförs rätt. Vi har sett exempel där styrelsen har utgått ifrån
rapporter de trodde var ok men som senare visade sig vara felaktiga. Hade de haft korrekt information hade de fattat annorlunda beslut; sådant kan få stora effekter.
Spara underlagen rätt
Monika och Joanna berättar att allt fler företag, både nystartade och etablerade, väljer att hantera sitt bokföringsmaterial digitalt.
Oavsett om materialet finns på papper eller digitalt så måste det förvaras på ett betryggande sätt, det får inte förstöras eller försvinna. Elektronisk äkenskapsinformation ska säkerhetskopieras.
– Vi förordar att man jobbar så digitalt som möjligt. Det är både effektivare och säkrare. Men det är viktigt att hålla reda på vad som gäller: Enligt bokföringslagen är du skyldig att bevara material så som du tar emot det. Om du får pappersfakturor från en leverantör kan du naturligtvis skanna dem för att underlätta hanteringen, men pappersoriginalet får förstöras först från och med fjärde året efter utgången av det kalenderår då räkenskapsåret avslutades. Den digitala kopian ska sparas i sju år. Samma sak, men omvänt, gäller om du får en digital faktura men hellre vill arbeta med papper. Digitalfakturan kan då skrivas ut, men du måste spara det digitala originalet i minst fyra år och papperskopian i sju år, säger Joanna.
Ordning och reda – gemensam nämnare för Gaseller
Enligt en undersökning som tittade på gemensamma nämnare för bolag som blivit Gasellföretag flera år i rad, var en viktig parameter ordning och reda. Värdet av det ska inte underskattas, det gäller kanske i synnerhet i växande bolag – det är viktigt att ha rutinerna på plats när mycket fokus läggs på tillväxten. Monika uppmanar företagen att verkligen tänka till när de tecknar avtal med leverantörer, partners och kunder. Om avtalen är i ordning blir arbetet mer ffektivt, det blir ingen stor grej av varje fråga. Tyvärr är det inte ovanligt att avtal saknas helt, att de har "kommit bort" eller är ofullständiga, till exempel inte påskrivna av alla partner. Det gäller också att hålla reda på när de går ut för att teckna nya. Ett relativt vanligt misstag är att missa att säga upp hyreskontrakt när man ska lägga ner en verksamhet.
– Lägg tid på att låta avtalen omfatta så mycket som möjligt som kan inträffa. Det bör också finnas möjlighet till flexibilitet, särskilt för tillväxtföretag. Det går till exempel att bygga in en rabatt-trappa när man går över till större volymer. Och för ett litet företag kan det vara viktigt att avtala om att underleverantörerna
ska få betalt först när kunden har betalat. Underskatta inte avtalens betydelse – det är enligt de reglerna ni ska samarbeta. Man bör ha eller anlita juridisk kunskap när avtalen skrivs, säger Joanna.
Med nedskrivna rutinbeskrivningar för hur saker ska hanteras vet alla vad de ska göra och vilka som är ansvariga. Med klara rutiner blir det lättare att rycka in om någon blir sjuk eller tar semester. Joanna varnar för att bli beroende av en person.
– Det innebär en ökad risk, det ska inte vara en som vet allt. Vi ser ibland att den person som har haft allt i huvudet försvunnit snabbt – då uppstår givetvis panik i bolaget. Man ska också lägga in kvalitetssäkring om en person hanterar till exempel alla leverantörsfakturor. Bygg in kontroller för att upptäcka
omedvetna felaktigheter såväl som rent fusk.
– Oavsett hur man har sin administration organiserad, med egen personal eller outsourcad, är det bra att ta hjälp av en utomstående att titta igenom så att man inte blir hemmablind. Se över rutiner, om man jobbar effektivt och rätt eller om det finns bättre sätt, avslutar Monika.