Case

Bästa tipsen när du pitchar för investerare

Att locka till sig nytt kapital från investerare kan vara något av en utmaning. Det gäller att veta vad man ska säga vid presentationen – och inte säga. Framför allt: glöm inte bort hållbarhetsfrågorna!

Alla som någon gång sett tv-serien Draknästet vet vad det handlar om. En svettig ägare av ett start up-företag står inför en grupp investerare för att förmå dessa att satsa de pengar som behövs för att ta nästa steg i företagets utveckling. Det gäller att snabbt fånga intresset, övertyga om att det är en bra investering och att inte råka säga fel saker. En aktör med koll på investerarpitcher är Priveq Investment som sedan starten 1983 har investerat i 122 bolag och medverkat till att börsnotera 25 av dessa.

Investeringarna sker i lönsamma tillväxtbolag, ofta i en fas där de står inför en förändring som till exempel ett generationsskifte, lansering på en ny marknad eller inför ett förvärv. Johanna Svensson har arbetat på Priveq i tio år, först som analytiker och sedan som investeringsansvarig, och varje år bedömer hon ett 25-tal bolag.

– Av dessa granskar jag cirka tio lite närmare, går ännu djupare på kanske fem och investerar vanligtvis i noll till två bolag per år. Totalt tittar Priveq på cirka 100 företag per år, säger hon. 

Detta innebär att Johanna Svensson har en gedigen erfarenhet av företagspresentationer och vet vad som fungerar när det gäller att attrahera investerarens kapital.

– Det grundläggande är att man lägger upp presentationen så att det blir tydligt varför man är en bra investering. Var entusiastisk under själva genomförandet, öva gärna innan, och ha koll på hur lång tid presentationen får ta så all viktig information hinns med. Om du vet att det finns något i företagets historik som ser underligt ut så förbered ett svar på varför – för du kan vara säker på att frågan kommer.

Hon har också ett par bra tips om vad man bör undvika vid en företagspresentation.

– Om det är något du inte kan svara på ska du låta bli att gissa, säg hellre att du återkommer. Det är också bra om alla i presentationsteamet är överens om vad som ska sägas, det är ingen bra signal om ni börjar diskutera inbördes under presentationen, säger Johanna Svensson.

Almi Invest är en annan aktör med gedigen erfarenhet av investerarpitcher. Almi Invest förvaltar cirka 3 miljarder kronor och har sedan starten 2009 investerat i närmare 600 startups. Idag består Almi Invests portfölj av 350 bolag i olika branscher och det görs cirka 50 nyinvesteringar per år.

Maria Kessling, Marknads- och Kommunikationschef på Almi Invest, delar med sig av sina tre viktigaste tips för investerarpitchen.

– Det första är att sälja in sin vision. Dröm stort och tänk globalt, först då kan vi se er ambition och den verkliga potentialen i affärsidén. Det andra är att beskriva varför just ni är ett team som har ett entreprenöriellt mindset och förmåga att bygga ett skalbart framgångsrikt bolag. Visa på en mix av kompetenser, erfarenheter, personligheter och beteendestilar som klarar den tuffa resan från startup till scaleup. Det tredje är att vi vill se unika innovativa lösningar på tillräckligt viktiga och stora problem. De ska spara både tid och pengar för kunderna, men: också vara hållbara på sikt! Detta bygger värde i bolaget och lägger grunden för en bra exit så småningom, säger Maria Kessling.

Pär Carlshamre, som är Investment Manager på Almi Invest vet vad man absolut inte ska säga i pitchsituationen.

– Säg aldrig att ni saknar konkurrenter, alla bolag har konkurrenter. Säger man det betyder det att man inte har någon marknad, eller inte kan sin marknad. Gör heller inte misstaget att anta att det går att ta en procent av en stor befintlig marknad – det visar att man inte har gjort en mer noggrann marknadsanalys, säger han.

Fortress Model visar hållbarhetsriskerna

Även på Grant Thornton är man välbekant med investerarpitcher. Markus Håkansson är chef för teamet för strategisk hållbarhetsrådgivning på Grant Thornton, och teamet har ofta kontakt med företag som står inför en förändringsfas och som behöver locka till sig nytt kapital.

– En grundförutsättning för att lyckas är att man har ordning och reda på alla siffror, och det är ju ett område där vi på Grant Thornton verkligen är experter. En annan viktig faktor är att personkemin stämmer, ofta ska ju start up-företaget samarbeta med investeraren under ganska lång tid.
Men det finns också något som Markus Håkansson särskilt vill trycka på: hållbarhetsfrågorna.

– Idag är detta närmast en hygienfaktor, alla investerare tar med hållbarhetsaspekten när de tar sina beslut, och för den som söker kapital gäller det att kunna visa hur man hanterar hållbarhetsriskerna, säger Markus Håkansson.

Grant Thornton har nyligen utvecklat ett nytt verktyg kallat Fortress Model som utvärderar hållbarhetsrelaterade risker på alla nivåer i företaget. Verktyget kan användas vid olika typer av investeringsbeslut och ger stöd för både investerare och företagsledning under hela investeringens livslängd.