-
Fåmansföretag
Hos Grant Thorntons skattekonsulter får du som äger och driver ett fåmansföretag en skräddarsydd helhetslösning utifrån dina och företagets specifika behov. Vi arbetar nära dig som kund och hjälper till att genomföra de åtgärder vi föreslår.
-
Företagsbeskattning
Lagstiftning och praxis kring företags- och bolagsbeskattning ändras ständigt. Vi ser till att du är uppdaterad på området så att du kan undvika problem och utnyttja de skattemässiga fördelar som finns.
-
Internationell beskattning
Vårt internationella nätverk Grant Thornton International har medlemsföretag i närmare 120 länder. Genom oss får du snabbt veta gällande skatteregler i olika länder. Vi kan hjälpa till med alla frågor om bolagsskatt, mervärdesskatt, internationella transaktioner och konsekvensanalyser inför etableringar. Vi bistår även vid etablering av filial eller dotterbolag.
-
Moms, punktskatt, tull
Så gott som varje transaktion i ett bolag kräver momshantering. Reglerna kan upplevas som komplicerade och felaktig hantering av momsen kan innebära onödiga kostnader och straffavgifter för ditt företag. Våra rådgivare stöttar dig och ditt företag.
-
Börsnotering
Överväger du och ditt företag en börsnotering? Bolagets styrelse och ledning har mycket att vinna på att vara väl förberedda innan de fattar beslut om att inleda en noteringsprocess och på att vara väl informerade om de krav som ställs på ett börsnoterat bolag. Grant Thornton hjälper dig i hela noteringsprocessen.
-
Extern revision
För oss är det viktigt att leverera en högkvalitativ revision av en årsredovisning. Vi tycker att det är viktigt att se bortom bokföringen och istället fokusera på just din verksamhet och de avtal som ligger till grund för bokföringen. Ta hjälp av våra experter för en extern revision av din verksamhet.
-
Granskning av hållbarhetsredovisning
Extern kvalitetssäkring som görs av en oberoende specialist skapar trygghet både för ditt företag och för den som ska använda informationen. Trovärdigheten i informationen ökar också genom att ditt företag bett om ett externt bestyrkande.
-
Internationell revision
Våra revisionsspecialister på Grant Thorntons International Business Center kombinerar internationell erfarenhet med tekniskt och branschspecifikt kunnande. Genom ärlig och rak kommunikation med dig som kund skapar vi en bättre anpassad internationell revision.
-
Internrevision
Grant Thornton kan genomföra riktade granskningsinsatser för internrevisionens räkning. Hela internrevisionsfunktionen kan även outsourcas till Grant Thornton då vi genomför granskning i enlighet med styrelsens fastställda granskningsplan. Avrapportering sker löpande med tydliga granskningsresultat och relevanta rekommendationer till förbättringar.
-
IT Assurance
Digital informationshantering kräver stor säkerhet, både vad gäller skydd mot intrång och mot förlust av data. Vilka behov har ditt företag? Våra experter hjälper dig att hitta en optimerad lösning anpassad till företagets informationshantering.
-
Affärsrådgivning
På Grant Thornton erbjuder vi strategisk rådgivning som hjälper dig att planera, prioritera och utföra dina viktiga affärsstrategier på ett effektivt sätt. Hos oss får du helhetsrådgivning av vårt samlade tjänsteutbud tillsammans med specialister inom våra affärsområden.
-
Bolagstjänster
Att köpa ett lagerbolag möjliggör omgående verksamhetsstart utan väntan på registrering. Vi hjälper dig snabbt så att du kan komma igång med din verksamhet.
-
Dispute services
Våra konsulter har lång erfarenhet av ekonomiska tvister, i såväl små som stora bolag. Våra insatser har varierat från enklare analyser och kortfattade kommentarer till fullständiga oberoende värderingar.
-
Finansiell rapportering
Våra konsulter stöttar dig som CFO eller ekonomichef med den finansiella rapporteringen. Vi ger professionellt stöd både när det gäller den legala rapporteringen enligt uppställda lagar och krav och den interna rapporteringen som ska utgöra beslutsstöd.
-
Forensic services
Grant Thornton genomför även anti –fraud-kartläggningar, en genomgång av företagets verksamhet där våra specialister bedömer risken för oegentligheter inom olika områden. Du får också praktiska förslag på hur fraudrisker kan förebyggas.
-
Governance risk compliance
I vår strävan att verka för ett välmående näringsliv i Sverige är Grant Thornton engagerade i att stötta främst mindre och snabbt växande organisationer i att etablera god och effektiv bolagsstyrning, riskhantering och regelefterlevnad.
-
Hållbarhetsrådgivning
Omvärldens krav på företagens prestation ökar, inte bara finansiellt, utan även miljömässigt och socialt. Det är företagens totala ansvarstagande och den funktion som de fyller i samhället som räknas.
-
Integration & Separation
Vi hjälper våra kunder genom hela processen, från att definiera separationsalternativ och förstå den potentiella påverkan på värdeskapandet, till att utveckla och leverera robusta separationsplaner.
-
Internationella tjänster
Vårt International Business Centre (IBC) erbjuder tjänster inom revision och rådgivning, redovisning och skatt med ett internationellt perspektiv mot en internationell marknad genom våra medlemsföretag i över 130 länder. Få lokal expertis - oavsett var i världen du gör affärer.
-
Internrevision
Grant Thornton kan genomföra riktade granskningsinsatser för internrevisionens räkning. Hela internrevisionsfunktionen kan även outsourcas till Grant Thornton då vi genomför granskning i enlighet med styrelsens fastställda granskningsplan. Avrapportering sker löpande med tydliga granskningsresultat och relevanta rekommendationer till förbättringar.
-
M&A services
Om du vill hitta en ny ägare till ditt företag har vi kunskapen och nätverket. Det är viktigt att hitta rätt typ av ägare och förbereda företaget på en ägarförändring. Genom vårt nätverk och våra långsiktiga relationer med olika typer av industriella köpare, investment- och riskkapitalbolag hjälper vi dig som befintlig ägare att hitta rätt typ av köpare. Vi projektleder och stöttar dig genom hela säljprocessen.
-
Penningtvätt och finansiering av terrorism
Grant Thornton ger rådgivning till dig som aktör inom den finansiella sektorn och står under Finansinspektionens tillsyn med att uppfylla de höga standarder som krävs för att motverka penningtvätt och finansiering av terrorism.
-
Transaction advisory services
Inom transaktionsrådgivning, som omfattar både förvärvsrådgivning och försäljningsrådgivning, fokuserar vi på att du ska kunna fatta informerade beslut kring investeringar och överlåtelser. Våra experter ger dig en tydlig analys med slutsatser och rekommendationer.
-
Värdering och finansiell modellering
Vårt specialistteam kan hjälpa till med alla typer av företagsvärderingar. Teamet har bred erfarenhet och utför kontinuerligt oberoende värderingar, indikativa värdeutlåtanden och fairness opinons (så kallade second opinions). Bland våra kunder finns såväl svenska som internationella företag.
-
Kundfaktura
Med vår lösning för kundfakturor kan du upprätta en offert som omvandlas till arbetsorder och slutligen resulterar i en faktura som vi distribuerar till din kund. Vi hanterar även påminnelser och registrerar kundinbetalningar.
-
Kvitto och resa
Med vår smarta digitala funktion för kvittohantering effektiviserar vi bokföringsarbetet och sparar tid. Du som kund fotar kvittot direkt med din smartphone, lägger till belopp och kommentarer och sedan är underlaget klart för vidare elektronisk hantering och bokföring.
-
Leverantörsfaktura
Traditionell hantering av leverantörsfakturor kan vara tidskrävande och sakna effektiv styrning och kontroll. Grant Thorntons tjänst för elektronisk fakturahantering (EFH) ger dig helt nya möjligheter att effektivisera hanteringen av dina leverantörsfakturor. Fördelarna är flera, men framförallt sparar du både tid och pengar samtidigt som du får en säkrare process.
-
Löneservice
Grant Thornton erbjuder en komplett hantering av ditt företags löneservice: från inrapportering till utbetalning och rapportering, kontrolluppgifter, statistik och pensionsadministration. Tillsammans går vi igenom dina behov och skräddarsyr sedan en lösning som passar just din verksamhet.
-
Budget, rapporter och analyser
Med vår digitala lösning blir din ekonomiska information både mer lättillgänglig och lättare att förstå. Informationen är tillgänglig dygnet runt och du kan när som helst ta ut dina rapporter i realtid.
-
Redovisning
Vi kan sköta redovisning i form av löpande bokföring, bokslut, deklarationer och årsredovisning, medan du själv sköter kundfakturering, betalningar och lön. Fördelarna för dig är många; tillgång till uppdaterad kompetens, personlig kontakt och mindre sårbarhet.
-
Rådgivning
En nyckel till att bolag kan växa med lönsamhet är ordning och reda och struktur. Det gör att ”allt flyter” och att medarbetarna vet vilka befogenheter och vilket ansvar de har. Då kan även styrelsen och ägarna sova gott om natten, i vetskap om att det finns kvalitetssäkrade, effektiva rutiner på plats i verksamheten.
-
Specialisttjänster
Förutom att ditt bolag kan outsourca hela ekonomiavdelningen eller löneavdelningen till oss kan vi även vara behjälpliga med mer specialiserade eller tillfälliga tjänster. Vi har drivna konsulter och rådgivare som står redo att bidra med bred erfarenhet och ett nätverk av experter.
-
Tid och projekt
Vill du också förenkla kostnadsuppföljningen och få en mer överskådlig planering av företagets beläggning? Vår digitala lösning effektiviserar och säkerställer ditt företags tidrapportering och projektredovisning. Att ta fram underlag för löneutbetalning och fakturering har aldrig varit enklare.

Den privata assistansbranschen i Sverige står inför stora utmaningar. Nyligen kom domen i det uppmärksammade fallet där Inspektionen för Vård och Omsorg (IVO) efter skärpta kontroller drog in tillståndet för Humana Assistans. Trots att Förvaltningsrätten upphävt IVO:s beslut råder oro i branschen och risken är stor att bolag lämnar och att investeringarna minskar. Nu behövs det tydligare och mer rättssäkra regler och en större möjlighet för bolag att arbeta på ett konstruktivt sätt med kvalitetsförbättringar.
Humana Assistans är Sveriges största assistansbolag och när de förlorade sitt tillstånd att bedriva personlig assistans utförde de assistans åt 2 000 brukare med hjälp av 11 000 personliga assistenter. IVO:s beslut har fått stor uppmärksamhet i media och skapat oro i branschen. Vi jobbar med många privata assistansbolag och ger nu vår bild av hur IVO:s beslut påverkat branschen samt förslag på åtgärder för att förbättra rättssäkerheten. Grant Thornton har ingen koppling till Humana Assistans.
Därför underkänner Förvaltningsrätten IVO:s beslut
Av IVO:s beslut att dra in Humanas tillstånd framgick det att Humana bland annat brustit i anmälningsskyldigheten och förvaltningen av allmänna medel samt i sitt arbetsgivaransvar avseende utländsk arbetskraft. Det framgick även att återkrav om totalt 100 miljoner kronor har riktats mot Humana samt att Försäkringskassan mottagit flera anmälningar rörande bolaget. I Förvaltningsrättens dom framgår det med all önskvärd tydlighet att IVO:s argument och skäl till beslutet inte var skäliga. IVO har sedan dess meddelat att de inte tänker överklaga Förvaltningsrättens beslut.
"Förvaltningsrätten har granskat alla avvikelser som IVO åberopat och kommit fram till att flera av de påtalade bristerna ligger långt tillbaka i tiden, inte är tillräckligt utredda och att det funnits rimliga förklaringar och tolkningar till flera av avvikelserna. Det är sammantaget inte klarlagt att bolaget och dess företrädare inte längre uppfyller kraven på lämplighet."
– Utdrag ur domen från Förvaltningsrätten i Stockholm, 21 juni 2023.
Orsaken till att IVO drog in Humanas tillstånd var i stor utsträckning grundat på beslut från Försäkringskassan om återkrav av assistansersättning som ännu inte vunnit laga kraft och alltså inte fastställts i domstol. Även om Humana har kunnat fortsätta bedriva verksamhet under rättsprocessen har IVO:s beslut fått allvarliga konsekvenser.
IVO:s arbete är befogat, men fokus riktas fel
Granskningen av kriminella inslag i branschen och korrigering av felaktiga utbetalningar är befogad, men när Humana riskerade att mista sitt tillstånd har fokus riktats fel. Att sedan förorda en avveckling av verksamheten på tio dagar, som var IVO:s förslag, var helt orimligt om brukarna ska skyddas.
På grund av IVO:s agerande betalade Försäkringskassan inte längre ut assistansersättning till Humana fram till att Förvaltningsrätten upphävde IVO:s beslut. Det har fått stora konsekvenser och bidragit till att över 200 brukare har lämnat bolaget.
I vår roll som rådgivare till privata assistansbolag ser vi att situationen skapat stor misstro mot bolagen. Det kan ge en långsiktig negativ spiral där flera bolag överväger att dra sig ur branschen. I dag är cirka 80 procent av assistansbranschen privatiserad och om de etablerade bolagen lämnar branschen skulle det vara förödande för assistansreformen. De riskerar inte bara att ersättas av andra, mindre seriösa bolag. Det skulle även innebära att investerare drar sig undan, vilket skadar den viktiga valfriheten som enligt forskning är grunden för transparens och kvalitet vid val av assistans.
Många orsaker till att branschen är hårt ansatt
Det finns många orsaker till att branschen blivit så hårt ansatt. För det första är LSS en rättighetslag som innebär att det inte går att sätta något tak för insatserna. Det skapar utmaningar för efterlevnad och kontroll. För det andra har oseriösa aktörer lockats till branschen, vilket resulterat i att granskningen skärpts. Slutligen innebär den ändrade lagstiftningen kring återkrav att det kan ta ända upp till tio år innan Försäkringskassan nås av uppgifter som kan påverka att rätten till ersättning hävs och att ett återkrav riktas mot assistansbolaget.
IVO:s tillvägagångsätt hotar rättssäkerheten
Samtidigt har antalet återkrav ökat och under 2022 krävde Försäkringskassan tillbaka 492 miljoner. Representanter från assistansbranschen menar att återkraven ofta baseras på felaktiga grunder, vilket hotar rättssäkerheten. När sedan IVO dragit in assistansbolags tillstånd på grund av Försäkringskassans beslut har situationen blivit svåröverblickbar. Att IVO i princip endast baserar beslut på skriftlig kommunikation försämrar ytterligare möjligheterna för en rättssäker process.
En myt att assistansbranschen är en dyr samhällsinsats
Schablonersättningen per assistanstimme är 324,50 kronor. Den summan ska, förutom lön till assistenter, täcka alla direkta kostnader som arbetsgivaravgifter, pension, löneskatt och utbildning, samt overheadkostnader. Att totalt sett genomföra besparingar genom att nyttja andra vårdformer för personer som har behov av personlig assistans tror vi inte är möjligt.
Förvaltningsrättens dom ger hopp
Fem konkreta förslag som stärker rättssäkerhet för assistansbranschen1. Inför tydliga och transparenta regelverk som beskriver förväntningarna på de privata assistansbolagen. 2. Ge assistansbolagen möjlighet att "läka ut” historiska felaktigheter genom att utveckla rutiner och förebygga interna brister innan beslut om nedstängning tas. 3. Tillämpa fler sanktionsmöjligheter utöver förelägganden och indragna tillstånd för att uppnå en mer proportionerlig och balanserad tillsyn av assistansbolagen. 4. Främja utökad dialog och personlig kontakt under tillsynsprocesser mellan IVO och assistansbolagen. 5. Utvidga Försäkringskassans ansvar att granska tidigare beslut om assistansersättning för att minska riskerna för felaktiga utbetalningar över långa tidsperioder. Genom att implementera dessa åtgärder och inleda en konstruktiv dialog mellan politiker, myndigheter och de privata assistansbolagen kan vi förbättra kvaliteten och skapa tydlighet Det kommer skapa en mer hållbar, transparent och effektiv omsorg som ger brukarna möjlighet att leva ett självständigt liv och delta fullt ut i samhället. |