-
Börsnotering
Överväger du och ditt företag en börsnotering? Bolagets styrelse och ledning har mycket att vinna på att vara väl förberedda innan de fattar beslut om att inleda en noteringsprocess och på att vara väl informerade om de krav som ställs på ett börsnoterat bolag. Grant Thornton hjälper dig i hela noteringsprocessen.
-
Extern revision
För oss är det viktigt att leverera en högkvalitativ revision av en årsredovisning. Vi tycker att det är viktigt att se bortom bokföringen och istället fokusera på just din verksamhet och de avtal som ligger till grund för bokföringen. Ta hjälp av våra experter för en extern revision av din verksamhet.
-
Granskning av hållbarhetsredovisning
Extern kvalitetssäkring som görs av en oberoende specialist skapar trygghet både för ditt företag och för den som ska använda informationen. Trovärdigheten i informationen ökar också genom att ditt företag bett om ett externt bestyrkande.
-
Internationell revision
Våra revisionsspecialister på Grant Thorntons International Business Center kombinerar internationell erfarenhet med tekniskt och branschspecifikt kunnande. Genom ärlig och rak kommunikation med dig som kund skapar vi en bättre anpassad internationell revision.
-
Internrevision
Grant Thornton kan genomföra riktade granskningsinsatser för internrevisionens räkning. Hela internrevisionsfunktionen kan även outsourcas till Grant Thornton då vi genomför granskning i enlighet med styrelsens fastställda granskningsplan. Avrapportering sker löpande med tydliga granskningsresultat och relevanta rekommendationer till förbättringar.
-
IT Assurance
Digital informationshantering kräver stor säkerhet, både vad gäller skydd mot intrång och mot förlust av data. Vilka behov har ditt företag? Våra experter hjälper dig att hitta en optimerad lösning anpassad till företagets informationshantering.
-
Affärsrådgivning
På Grant Thornton erbjuder vi strategisk rådgivning som hjälper dig att planera, prioritera och utföra dina viktiga affärsstrategier på ett effektivt sätt. Hos oss får du helhetsrådgivning av vårt samlade tjänsteutbud tillsammans med specialister inom våra affärsområden.
-
Bolagstjänster
Att köpa ett lagerbolag möjliggör omgående verksamhetsstart utan väntan på registrering. Vi hjälper dig snabbt så att du kan komma igång med din verksamhet.
-
Dispute services
Våra konsulter har lång erfarenhet av ekonomiska tvister, i såväl små som stora bolag. Våra insatser har varierat från enklare analyser och kortfattade kommentarer till fullständiga oberoende värderingar.
-
Finansiell rapportering
Våra konsulter stöttar dig som CFO eller ekonomichef med den finansiella rapporteringen. Vi ger professionellt stöd både när det gäller den legala rapporteringen enligt uppställda lagar och krav och den interna rapporteringen som ska utgöra beslutsstöd.
-
Forensic services
Grant Thornton genomför även anti –fraud-kartläggningar, en genomgång av företagets verksamhet där våra specialister bedömer risken för oegentligheter inom olika områden. Du får också praktiska förslag på hur fraudrisker kan förebyggas.
-
Governance risk compliance
I vår strävan att verka för ett välmående näringsliv i Sverige är Grant Thornton engagerade i att stötta främst mindre och snabbt växande organisationer i att etablera god och effektiv bolagsstyrning, riskhantering och regelefterlevnad.
-
Hållbarhetsrådgivning
Omvärldens krav på företagens prestation ökar, inte bara finansiellt, utan även miljömässigt och socialt. Det är företagens totala ansvarstagande och den funktion som de fyller i samhället som räknas.
-
Integration & Separation
Vi hjälper våra kunder genom hela processen, från att definiera separationsalternativ och förstå den potentiella påverkan på värdeskapandet, till att utveckla och leverera robusta separationsplaner.
-
Internationella tjänster
Vårt International Business Centre (IBC) erbjuder tjänster inom revision och rådgivning, redovisning och skatt med ett internationellt perspektiv mot en internationell marknad genom våra medlemsföretag i över 130 länder. Få lokal expertis - oavsett var i världen du gör affärer.
-
Internrevision
Grant Thornton kan genomföra riktade granskningsinsatser för internrevisionens räkning. Hela internrevisionsfunktionen kan även outsourcas till Grant Thornton då vi genomför granskning i enlighet med styrelsens fastställda granskningsplan. Avrapportering sker löpande med tydliga granskningsresultat och relevanta rekommendationer till förbättringar.
-
M&A services
Om du vill hitta en ny ägare till ditt företag har vi kunskapen och nätverket. Det är viktigt att hitta rätt typ av ägare och förbereda företaget på en ägarförändring. Genom vårt nätverk och våra långsiktiga relationer med olika typer av industriella köpare, investment- och riskkapitalbolag hjälper vi dig som befintlig ägare att hitta rätt typ av köpare. Vi projektleder och stöttar dig genom hela säljprocessen.
-
Penningtvätt och finansiering av terrorism
Grant Thornton ger rådgivning till dig som aktör inom den finansiella sektorn och står under Finansinspektionens tillsyn med att uppfylla de höga standarder som krävs för att motverka penningtvätt och finansiering av terrorism.
-
Transaction advisory services
Inom transaktionsrådgivning, som omfattar både förvärvsrådgivning och försäljningsrådgivning, fokuserar vi på att du ska kunna fatta informerade beslut kring investeringar och överlåtelser. Våra experter ger dig en tydlig analys med slutsatser och rekommendationer.
-
Värdering och finansiell modellering
Vårt specialistteam kan hjälpa till med alla typer av företagsvärderingar. Teamet har bred erfarenhet och utför kontinuerligt oberoende värderingar, indikativa värdeutlåtanden och fairness opinons (så kallade second opinions). Bland våra kunder finns såväl svenska som internationella företag.
-
Kundfaktura
Med vår lösning för kundfakturor kan du upprätta en offert som omvandlas till arbetsorder och slutligen resulterar i en faktura som vi distribuerar till din kund. Vi hanterar även påminnelser och registrerar kundinbetalningar.
-
Kvitto och resa
Med vår smarta digitala funktion för kvittohantering effektiviserar vi bokföringsarbetet och sparar tid. Du som kund fotar kvittot direkt med din smartphone, lägger till belopp och kommentarer och sedan är underlaget klart för vidare elektronisk hantering och bokföring.
-
Leverantörsfaktura
Traditionell hantering av leverantörsfakturor kan vara tidskrävande och sakna effektiv styrning och kontroll. Grant Thorntons tjänst för elektronisk fakturahantering (EFH) ger dig helt nya möjligheter att effektivisera hanteringen av dina leverantörsfakturor. Fördelarna är flera, men framförallt sparar du både tid och pengar samtidigt som du får en säkrare process.
-
Löneservice
Grant Thornton erbjuder en komplett hantering av ditt företags löneservice: från inrapportering till utbetalning och rapportering, kontrolluppgifter, statistik och pensionsadministration. Tillsammans går vi igenom dina behov och skräddarsyr sedan en lösning som passar just din verksamhet.
-
Budget, rapporter och analyser
Med vår digitala lösning blir din ekonomiska information både mer lättillgänglig och lättare att förstå. Informationen är tillgänglig dygnet runt och du kan när som helst ta ut dina rapporter i realtid.
-
Redovisning
Vi kan sköta redovisning i form av löpande bokföring, bokslut, deklarationer och årsredovisning, medan du själv sköter kundfakturering, betalningar och lön. Fördelarna för dig är många; tillgång till uppdaterad kompetens, personlig kontakt och mindre sårbarhet.
-
Rådgivning
En nyckel till att bolag kan växa med lönsamhet är ordning och reda och struktur. Det gör att ”allt flyter” och att medarbetarna vet vilka befogenheter och vilket ansvar de har. Då kan även styrelsen och ägarna sova gott om natten, i vetskap om att det finns kvalitetssäkrade, effektiva rutiner på plats i verksamheten.
-
Specialisttjänster
Förutom att ditt bolag kan outsourca hela ekonomiavdelningen eller löneavdelningen till oss kan vi även vara behjälpliga med mer specialiserade eller tillfälliga tjänster. Vi har drivna konsulter och rådgivare som står redo att bidra med bred erfarenhet och ett nätverk av experter.
-
Tid och projekt
Vill du också förenkla kostnadsuppföljningen och få en mer överskådlig planering av företagets beläggning? Vår digitala lösning effektiviserar och säkerställer ditt företags tidrapportering och projektredovisning. Att ta fram underlag för löneutbetalning och fakturering har aldrig varit enklare.
-
Fåmansföretag
Hos Grant Thorntons skattekonsulter får du som äger och driver ett fåmansföretag en skräddarsydd helhetslösning utifrån dina och företagets specifika behov. Vi arbetar nära dig som kund och hjälper till att genomföra de åtgärder vi föreslår.
-
Företagsbeskattning
Lagstiftning och praxis kring företags- och bolagsbeskattning ändras ständigt. Vi ser till att du är uppdaterad på området så att du kan undvika problem och utnyttja de skattemässiga fördelar som finns.
-
Internationell beskattning
Vårt internationella nätverk Grant Thornton International har medlemsföretag i närmare 120 länder. Genom oss får du snabbt veta gällande skatteregler i olika länder. Vi kan hjälpa till med alla frågor om bolagsskatt, mervärdesskatt, internationella transaktioner och konsekvensanalyser inför etableringar. Vi bistår även vid etablering av filial eller dotterbolag.
-
Moms, punktskatt, tull
Så gott som varje transaktion i ett bolag kräver momshantering. Reglerna kan upplevas som komplicerade och felaktig hantering av momsen kan innebära onödiga kostnader och straffavgifter för ditt företag. Våra rådgivare stöttar dig och ditt företag.
Den 23 juni lämnade regeringen en proposition om nya skatteregler som innebär att personer som bor utomlands och tillfälligt arbetar i Sverige kommer bli skattskyldiga i helt annan utsträckning än tidigare. De nya reglerna kommer även påverka deras utländska arbetsgivare och den svenska uppdragsgivaren. Den förändrade lagstiftningen beräknas träda i kraft 1 januari 2021.
Nuvarande regelverk
Enligt svensk intern skattelagstiftning kan en begränsad skattskyldig person som utför arbete i Sverige undantas från beskattning i Sverige om denna har en utländsk arbetsgivare, enligt den s.k. 183-dagarsregeln. Bestämmelsen återfinns även i majoriteten av de internationella dubbelbeskattningsavtal Sverige ingått med andra länder. För att 183-dagarsregeln ska vara tillämplig krävs enligt svenska interna regler att:
- Den anställdes vistelse i Sverige inte överstiger 183 dagar,
- Ersättningen utbetalas av en arbetsgivare som inte har hemvist i Sverige, eller på dennes vägnar och
- Ersättningen inte belastar ett fast driftställe som arbetsgivaren har i Sverige
Då Sverige för närvarande tillämpar ett formellt arbetsgivarbegrepp bedöms arbetsgivaren vara det bolag som utger ersättningen för det arbete som utförs.
Propositionen – det förändrade regelverket
Regeringen föreslår I inlämnad proposition att Sverige ska införa ett ekonomiskt arbetsgivarbegrepp i svensk lagstiftning vilket kortfattat innebär att ovan 183-dagarsregel ej längre kan tillämpas i situationer där arbetet som utförs i Sverige kan ses som uthyrning av arbetskraft till ett svenskt bolag – den ekonomiska arbetsgivaren. I dessa situationer kommer begränsat skattskyldiga personer som utför arbete i Sverige för en utländsk arbetsgivare utan fast driftställe i Sverige att beskattas från dag ett.
Det avgörande för om arbetet som utförs ska ses som uthyrning av arbetskraft, och således utlösa svensk beskattning, är om nyttan av det arbete som utförs tillgodoses det svenska bolaget. Avgörande är ett antal faktorer och synsättet är införlivat i flera andra länder. Syftet med det förändrade regelverket är att skapa konkurrensneutralitet på arbetsmarknaden.
Enligt lagförslaget ska det utländska (formella) arbetsgivaren registreras som arbetsgivare hos svenska Skatteverket för rapportering, innehållande av preliminärskatt och inlämnade av månatliga arbetsgivardeklarationer om de anställda faller under det nya regelverket. Rapporteringsskyldigheten gäller oavsett om det finns ett fast driftställe i Sverige eller inte. Den utländska arbetsgivaren ska vidare inlämna relevant information till Skatteverket för bedömning av eventuell skattskyldighet på bolagsnivå. Bolaget kommer att erhålla ett identifikationsnummer samt en F-skattsedel för att verifiera att registrering gjorts och relevant information inkommit. För det fall F-skattsedel saknas är det svenska bolaget skyldiga att innehålla 30 % från fakturerat belopp för arbete då tidigare undantag försvinner.
Undantag för väldigt korta och enstaka arbetsdagar i Sverige
Sedan de nya reglerna började diskuteras 2017 har ett undantag för koncerninterna diskussioner diskuterats. Det slutgiltiga förslaget innehåller istället ett generellt undantag från reglerna om uthyrning av arbetskraft som anger att arbete om utförs i Sverige under maximalt 15 arbetsdagar i följd under maximalt 45 dagar per år undantas. Helger och andra lediga dagar ska inte ingå vid beräkningen av dessa dagar.
Påverkan för utländska arbetsgivare dess anställda och det svenska bolaget
Det förändrade regelverket väntas ha stor påverkan för utländska arbetsgivare och dess anställda i form av ökade kostnader och en ökad administrativ börda. Förändringarna ökar kravet på kompetens kring det svenska regelverket, då bolaget förväntas registreras som utländsk arbetsgivare i Sverige, inhämtande av F-skattsedel samt hantera arbetsgivardeklarationer på individnivå och innehållande av preliminärskatt månatligen. De anställda som blir skattskyldiga i Sverige blir skyldiga att ansöka om beskattning enligt SINK, alternativt lämna inkomstdeklaration. För anställda från utlandet som beskattas i Sverige på lön som utbetalas från sitt hemland kan vidare cash-flow problematik uppstå pga. innehållande av skatt i två länder. Den anställde kan vidare behöva assistans med avräkning av den svenska skatten i sin hemlandsdeklaration.
Vad händer nu?
En omröstning av förslaget kommer att under hösten där vi förväntar oss att en majoritet röstar för förslaget. Reglerna förväntas träda i kraft i januari 2021. Vi rekommenderar således utländska arbetsgivare med anställda som arbetar tillfälligt i Sverige att se över resmönster och vilket arbete som utförs för att planera för de skyldigheter som inträder nästa år.
Vill du veta mer?
Tveka inte att kontakta oss för rådgivning och vidare information: economicemployer@se.gt.com