-
Fåmansföretag
Hos Grant Thorntons skattekonsulter får du som äger och driver ett fåmansföretag en skräddarsydd helhetslösning utifrån dina och företagets specifika behov. Vi arbetar nära dig som kund och hjälper till att genomföra de åtgärder vi föreslår.
-
Företagsbeskattning
Lagstiftning och praxis kring företags- och bolagsbeskattning ändras ständigt. Vi ser till att du är uppdaterad på området så att du kan undvika problem och utnyttja de skattemässiga fördelar som finns.
-
Internationell beskattning
Vårt internationella nätverk Grant Thornton International har medlemsföretag i närmare 120 länder. Genom oss får du snabbt veta gällande skatteregler i olika länder. Vi kan hjälpa till med alla frågor om bolagsskatt, mervärdesskatt, internationella transaktioner och konsekvensanalyser inför etableringar. Vi bistår även vid etablering av filial eller dotterbolag.
-
Moms, punktskatt, tull
Så gott som varje transaktion i ett bolag kräver momshantering. Reglerna kan upplevas som komplicerade och felaktig hantering av momsen kan innebära onödiga kostnader och straffavgifter för ditt företag. Våra rådgivare stöttar dig och ditt företag.
-
Börsnotering
Överväger du och ditt företag en börsnotering? Bolagets styrelse och ledning har mycket att vinna på att vara väl förberedda innan de fattar beslut om att inleda en noteringsprocess och på att vara väl informerade om de krav som ställs på ett börsnoterat bolag. Grant Thornton hjälper dig i hela noteringsprocessen.
-
Extern revision
För oss är det viktigt att leverera en högkvalitativ revision av en årsredovisning. Vi tycker att det är viktigt att se bortom bokföringen och istället fokusera på just din verksamhet och de avtal som ligger till grund för bokföringen. Ta hjälp av våra experter för en extern revision av din verksamhet.
-
Granskning av hållbarhetsredovisning
Extern kvalitetssäkring som görs av en oberoende specialist skapar trygghet både för ditt företag och för den som ska använda informationen. Trovärdigheten i informationen ökar också genom att ditt företag bett om ett externt bestyrkande.
-
Internationell revision
Våra revisionsspecialister på Grant Thorntons International Business Center kombinerar internationell erfarenhet med tekniskt och branschspecifikt kunnande. Genom ärlig och rak kommunikation med dig som kund skapar vi en bättre anpassad internationell revision.
-
Internrevision
Grant Thornton kan genomföra riktade granskningsinsatser för internrevisionens räkning. Hela internrevisionsfunktionen kan även outsourcas till Grant Thornton då vi genomför granskning i enlighet med styrelsens fastställda granskningsplan. Avrapportering sker löpande med tydliga granskningsresultat och relevanta rekommendationer till förbättringar.
-
IT Assurance
Digital informationshantering kräver stor säkerhet, både vad gäller skydd mot intrång och mot förlust av data. Vilka behov har ditt företag? Våra experter hjälper dig att hitta en optimerad lösning anpassad till företagets informationshantering.
-
Affärsrådgivning
På Grant Thornton erbjuder vi strategisk rådgivning som hjälper dig att planera, prioritera och utföra dina viktiga affärsstrategier på ett effektivt sätt. Hos oss får du helhetsrådgivning av vårt samlade tjänsteutbud tillsammans med specialister inom våra affärsområden.
-
Bolagstjänster
Att köpa ett lagerbolag möjliggör omgående verksamhetsstart utan väntan på registrering. Vi hjälper dig snabbt så att du kan komma igång med din verksamhet.
-
Dispute services
Våra konsulter har lång erfarenhet av ekonomiska tvister, i såväl små som stora bolag. Våra insatser har varierat från enklare analyser och kortfattade kommentarer till fullständiga oberoende värderingar.
-
Finansiell rapportering
Våra konsulter stöttar dig som CFO eller ekonomichef med den finansiella rapporteringen. Vi ger professionellt stöd både när det gäller den legala rapporteringen enligt uppställda lagar och krav och den interna rapporteringen som ska utgöra beslutsstöd.
-
Forensic services
Grant Thornton genomför även anti –fraud-kartläggningar, en genomgång av företagets verksamhet där våra specialister bedömer risken för oegentligheter inom olika områden. Du får också praktiska förslag på hur fraudrisker kan förebyggas.
-
Governance risk compliance
I vår strävan att verka för ett välmående näringsliv i Sverige är Grant Thornton engagerade i att stötta främst mindre och snabbt växande organisationer i att etablera god och effektiv bolagsstyrning, riskhantering och regelefterlevnad.
-
Hållbarhetsrådgivning
Omvärldens krav på företagens prestation ökar, inte bara finansiellt, utan även miljömässigt och socialt. Det är företagens totala ansvarstagande och den funktion som de fyller i samhället som räknas.
-
Integration & Separation
Vi hjälper våra kunder genom hela processen, från att definiera separationsalternativ och förstå den potentiella påverkan på värdeskapandet, till att utveckla och leverera robusta separationsplaner.
-
Internationella tjänster
Vårt International Business Centre (IBC) erbjuder tjänster inom revision och rådgivning, redovisning och skatt med ett internationellt perspektiv mot en internationell marknad genom våra medlemsföretag i över 130 länder. Få lokal expertis - oavsett var i världen du gör affärer.
-
Internrevision
Grant Thornton kan genomföra riktade granskningsinsatser för internrevisionens räkning. Hela internrevisionsfunktionen kan även outsourcas till Grant Thornton då vi genomför granskning i enlighet med styrelsens fastställda granskningsplan. Avrapportering sker löpande med tydliga granskningsresultat och relevanta rekommendationer till förbättringar.
-
M&A services
Om du vill hitta en ny ägare till ditt företag har vi kunskapen och nätverket. Det är viktigt att hitta rätt typ av ägare och förbereda företaget på en ägarförändring. Genom vårt nätverk och våra långsiktiga relationer med olika typer av industriella köpare, investment- och riskkapitalbolag hjälper vi dig som befintlig ägare att hitta rätt typ av köpare. Vi projektleder och stöttar dig genom hela säljprocessen.
-
Transaction advisory services
Inom transaktionsrådgivning, som omfattar både förvärvsrådgivning och försäljningsrådgivning, fokuserar vi på att du ska kunna fatta informerade beslut kring investeringar och överlåtelser. Våra experter ger dig en tydlig analys med slutsatser och rekommendationer.
-
Värdering och finansiell modellering
Vårt specialistteam kan hjälpa till med alla typer av företagsvärderingar. Teamet har bred erfarenhet och utför kontinuerligt oberoende värderingar, indikativa värdeutlåtanden och fairness opinons (så kallade second opinions). Bland våra kunder finns såväl svenska som internationella företag.
-
Kundfaktura
Med vår lösning för kundfakturor kan du upprätta en offert som omvandlas till arbetsorder och slutligen resulterar i en faktura som vi distribuerar till din kund. Vi hanterar även påminnelser och registrerar kundinbetalningar.
-
Kvitto och resa
Med vår smarta digitala funktion för kvittohantering effektiviserar vi bokföringsarbetet och sparar tid. Du som kund fotar kvittot direkt med din smartphone, lägger till belopp och kommentarer och sedan är underlaget klart för vidare elektronisk hantering och bokföring.
-
Leverantörsfaktura
Traditionell hantering av leverantörsfakturor kan vara tidskrävande och sakna effektiv styrning och kontroll. Grant Thorntons tjänst för elektronisk fakturahantering (EFH) ger dig helt nya möjligheter att effektivisera hanteringen av dina leverantörsfakturor. Fördelarna är flera, men framförallt sparar du både tid och pengar samtidigt som du får en säkrare process.
-
Löneservice
Grant Thornton erbjuder en komplett hantering av ditt företags löneservice: från inrapportering till utbetalning och rapportering, kontrolluppgifter, statistik och pensionsadministration. Tillsammans går vi igenom dina behov och skräddarsyr sedan en lösning som passar just din verksamhet.
-
Budget, rapporter och analyser
Med vår digitala lösning blir din ekonomiska information både mer lättillgänglig och lättare att förstå. Informationen är tillgänglig dygnet runt och du kan när som helst ta ut dina rapporter i realtid.
-
Redovisning
Vi kan sköta redovisning i form av löpande bokföring, bokslut, deklarationer och årsredovisning, medan du själv sköter kundfakturering, betalningar och lön. Fördelarna för dig är många; tillgång till uppdaterad kompetens, personlig kontakt och mindre sårbarhet.
-
Rådgivning
En nyckel till att bolag kan växa med lönsamhet är ordning och reda och struktur. Det gör att ”allt flyter” och att medarbetarna vet vilka befogenheter och vilket ansvar de har. Då kan även styrelsen och ägarna sova gott om natten, i vetskap om att det finns kvalitetssäkrade, effektiva rutiner på plats i verksamheten.
-
Specialisttjänster
Förutom att ditt bolag kan outsourca hela ekonomiavdelningen eller löneavdelningen till oss kan vi även vara behjälpliga med mer specialiserade eller tillfälliga tjänster. Vi har drivna konsulter och rådgivare som står redo att bidra med bred erfarenhet och ett nätverk av experter.
-
Tid och projekt
Vill du också förenkla kostnadsuppföljningen och få en mer överskådlig planering av företagets beläggning? Vår digitala lösning effektiviserar och säkerställer ditt företags tidrapportering och projektredovisning. Att ta fram underlag för löneutbetalning och fakturering har aldrig varit enklare.
Det var med vissa farhågor som Angela Wiss under sin föräldraledighet bestämde sig för att förverkliga drömmen om att starta ett eget företag. Men redan under första verksamhetsåret nådde hon en omsättning på 100 miljoner kronor för Insitepart.

Många som varit föräldralediga delar förmodligen samma erfarenhet: från en dag till en annan flyttas fokus från jobb och karriär till mer jordnära frågor. Samtidigt är det ett skifte som ger möjlighet till eftertanke, och för Angela Wiss betydde mammaledigheten 2015 att hon bestämde sig för att förverkliga drömmen om att starta ett eget företag. Det var dock inte utan en viss vånda som beslutet fattades.
– Jag hade ju jobbat och haft en bra inkomst, och det är klart man oroar sig lite som nybliven mamma hur det ska gå med ekonomin och hur räkningarna ska kunna betalas. Det var lite som att kasta sig utför ett stup, säger hon.
Från affärsidé till omsättning på 100 milj. kr första året
Angela Wiss affärsidé var att erbjuda kostnadseffektiva bemanningslösningar inom logistik. Konceptet byggde dels på hennes egen bakgrund inom rekrytering och bemanning, och att hon hade en affärspartner, Adis Begovic, med gedigen kunskap om logistikbranschen. Det fanns också två geografiska ben att stå på eftersom Angela Wiss bodde i Jönköping och Adis Begovic i Stockholm.
Och farhågorna beträffande ekonomin visade sig snabbt vara onödiga – redan under första verksamhetsåret nådde Insitepart en omsättning på 100 miljoner kronor. En bidragande orsak var att man redan från start fick in ett par större kunder i Jönköpingsområdet.
Idag har Insitepart vuxit till ett företag med en omsättning på 250 miljoner kronor och 600 - 1 000 anställda beroende på säsong. Man vänder sig främst till företag som är i behov av personal inom lager men man erbjuder även effektiva driftlösningar och stödtjänster inom logistik.
– Vårt huvudfokus är att vara en driftspartner inom logistik. Att erbjuda flexibla och kostnadseffektiva bemanningslösningar samt att driva hela eller delar av lager, dock utan att äga själva lagerlokalerna. Andra tjänster är hjälp med rekrytering, projektledning och uthyrning av chefer. I Västerås driver vi till exempel ett lager på 6 000 kvadratmeter som kan hyras ut för både korta och långsiktiga behov, säger Angela Wiss.
Planen är att fortsätta växa med siktet inställt på att nå en omsättning på 400 miljoner kronor inom tre år. En bidragande orsak till detta är den stadigt växande e-handeln, där det inte bara behövs lagerutrymmen utan också ställs andra krav.
– Idag har konsumenterna helt andra förväntningar än tidigare. Sitter man i soffan på tisdagskvällen och klickar hem en vara vill man ju helst att den ska levereras dagen efter. Det betyder att vi måste kunna erbjuda maximal flexibilitet för att hantera flöden till exempel i samband med Black Friday eller julhandeln.
Utmaningar på tillväxtresan
Insitepart har vuxit snabbt och framgångsrikt men Angela Wiss sticker inte under stol med att det också varit en tuff process. Att vara entreprenör betyder att hon ofta måste ta med sig jobbet hem. Och att starta från noll till dagens verksamhet bar med sig sina svårigheter.
– Varken jag eller Adis hade gjort något liknande tidigare, så vi har slitit väldigt hårt. Plötsligt hade vi en massa anställda att ta ansvar över, med löneutbetalningar och all annan administration, säger hon.
Det som driver Angela Wiss att ändå fortsätta i entreprenörsrollen är friheten att själv kunna påverka verksamheten och, framför allt, människorna hon möter.
– Det gäller teamet jag jobbar med, alla kunder vi möter och alla anställda som får möjlighet att utvecklas i vårt bolag. Det är nog det som verkligen driver mig, säger hon.
Jämställdhet och Nätverket 17
Framgångarna för Angela Wiss och Insitepart har inte gått obemärkt förbi. 2016 nominerades hon till Årets unga ledande kvinna av Jönköpingsregionen och 2018 blev hon invald i Nätverket 17 där hon verkligen känner att hon får stöd.
– Framför allt är det ett nätverk av väldigt ”goa” kvinnor, där man känner att man är bland likasinnade och får stöd i det man håller på med, säger hon.
Nätverkets syfte är att synliggöra kvinnliga företagare och uppmuntra fler att våga tänka riktigt stort, och detta är något som verkligen inspirerar Angela Wiss.
– Det är det man vill vara med och förändra, att visa att det går och att få andra kvinnor att tänka stort. Ju mer pengar du omsätter i ett bolag, desto mer makt får du och fler lyssnar på dig när du höjer din röst, säger hon.
Men samtidigt tycker hon att det egentligen inte borde behöva vara något märkvärdigt med att kvinnor äger och driver stora företag.
– Ibland kan jag bli lite trött på att hela tiden få den här typen av frågor, vad spelar det för roll att jag är kvinna och företagsägare? Det borde faktiskt inte ha någon betydelse, säger Angela Wiss.
Angelas bästa tips till den som vill ta nästa steg
– Tveka inte att sätta upp höga mål. Men dela upp det i flera mindre delmål, då kan man ta en dag i taget samtidigt som man arbetar långsiktigt.
Insitepart
Insitepart har som huvudfokus att erbjuda flexibla och kundanpassade bemanningslösningar samt att driva hela eller delar av verksamheter inom logistik. Man vänder sig främst till företag som är i behov av personal inom lager, men man erbjuder även driftlösningar och stödtjänster inom logistik.
Insitepart erbjuder också rekrytering samt interimstjänster av till exempel logistikchefer, lagerchefer, produktionschefer, driftsledare och transportplanerare. Andra tjänster är hjälp med genomförandet av olika projekt såsom flödesdesign, lokaldesign och systemupphandling samt övrig projektledning inom lageretablering.
I Västerås driver Insitepart ett lager på 6 000 kvadratmeter som kan användas för både korta och långsiktiga behov.
Nätverket 17Nätverket 17 är en intresseorganisation som ska främja kvinnors entreprenörskap och företagande. Visionen är att lika många kvinnor som män ska äga och driva stora företag och Nätverket 17 vänder sig primärt till kvinnor som byggt större företag, omsätter minst 50 miljoner kronor och har en betydande ägarandel i företaget samt makten att påverka strategiska beslut. Nätverket är en partipolitiskt oberoende aktör som ger medlemmarna möjlighet att träffa andra entreprenörer och utbyta erfarenheter. Medlemmar förväntas stötta varandra och även ha ett inkluderande förhållningssätt till de kvinnor och entreprenörer som inte är medlemmar. |