Många frisörer nöjer sig med att vara egenföretagare i det lilla formatet. Men för Karolina Andersson räckte det inte att hyra stol eller driva en enda salong. Idag har hennes kedja VACKER elva salonger i Sverige och på Mallorca, och planen är att fortsätta växa.

rich text with image

Det var inte direkt någon slump att Karolina Andersson valde att satsa på en karriär som frisör. Redan som nioåring fick hon hjälpa till att sopa hår på helgerna i sin mammas salong i Göteborg. Och minnena från den tiden sitter fortfarande i.

– Det fanns en sådan speciell atmosfär i den gamla tidens damfriseringar. Kunderna satt med papiljotter under torkhuvarna, rökte och drack kaffe. Jag älskade den miljön och kan nästan fortfarande känna doften, säger Karolina Andersson.

Hon utbildade sig på frisörlinjen på Burgårdens gymnasium, fick anställning på salong och tog gesällbrevet för frisörer. Hon kände snart att hon själv ville bestämma över sitt arbete och lösningen blev att starta eget och hyra stol i centrala Göteborg.

Nästa steg blev att öppna en egen salong i Linnéstan i Göteborg, med namnet Capillus. Den drev Karolina Andersson i sex år och när den såldes hade den sex hyrestagare med bra beläggning. Men att bara driva en enda salong var inte riktigt nog.

– Jag hade en idé om att man skulle kunna driva salong på ett annorlunda sätt, med stort fokus på multibrandförsäljning av professionella hårvårdsprodukter i större enheter på de bästa handelsplatserna, fast anställda frisörer och fokus på hög kvalitet till rimliga priser. Varför kan man sälja doft, hud och makeup som till exempel Sephora och andra gör, men inte hårvård? säger hon.

Sagt och gjort – i november 2010 öppnade den första VACKER på Frölunda Torg i Göteborg efter att Karolina Andersson ägnat nästan två år åt att förhandla med hyresvärd, banker och Almi. Det visade sig också att satsningen blev en succé, efter att ha öppnat ungefär en ny salong per år har VACKER idag elva salonger, 120 anställda och en årlig omsättning på 100 miljoner kronor. I expansionen har ingått öppnandet av två salonger på den spanska ön Mallorca.

– Jag hade alltid drömt om att ta konceptet utomlands. Det finns flera skäl till att det blev just Mallorca, vi har rest dit en hel del, det finns många svenskar som besöker eller bor på ön, och det erbjöds också en möjlighet att hitta en passande lokal när Carrefour skulle bygga ett nytt köpcentrum strax utanför Palma.

Och det är ingen tvekan om att Karolina Anderssons plan är att VACKER ska fortsätta växa.

– Jag tycker vi har visat att vårt koncept med hälften butik och hälften salong fungerar. Vi har många återkommande stamkunder som uppskattar att vi har fast anställda frisörer som arbetar både med att klippa kunder och sälja professionella hårvårdsprodukter till lågt pris. Jag räknar med att vi kommer att fortsätta öppna 1-2 nya salonger per år, och på längre sikt är målet att vi ska ha 30-40 enheter i Sverige, säger hon.

Livet som entreprenör är dock långt ifrån bara en dans på rosor och Karolina Andersson har under årens lopp lärt sig att bli en duktig problemlösare.

– De två tuffaste sakerna att hantera för de flesta entreprenörer tror jag är personalfrågor och likviditet. Som arbetsgivare känner man sig ibland livegen, att anställda har många rättigheter och arbetsgivare väldigt många och stora skyldigheter. Jag tycker att den svenska arbetsrätten är för gammaldags och rigid, den borde ändras och samtidsanpassas. Dessutom är arbetsgivaravgifterna på tok för höga. Hade dessa halverats skulle den svenska ekonomin och arbetsmarknaden ta fart, säger hon.

Vad gäller likviditeten har företag vuxit genom banklån eftersom Karolina Andersson endast hade en miljon kronor, från försäljningen av sin salong, att investera när VACKER startades.

– Det har varit en otroligt tuff resa likviditetsmässigt att bygga en kapitalintensiv verksamhet som idag omsätter 100 miljoner kronor med bara en miljon kronor att investera. Det har varit en nio år lång balansakt på slak lina med många sömnlösa nätter av oro. Nu har jag bestämt mig för att konsolidera verksamheten under ett par-tre år för att därefter istället växa vidare med eget kassaflöde.

Vad är det då som driver Karolina Andersson framåt i rollen som företagare och entreprenör? Det enkla svaret tycks vara att hon gillar sitt jobb.

– Att vara entreprenör innebär att man måste tycka om att jobba hårt, och för mig är det här inte bara ett jobb, det är en livsstil – egentligen går jag aldrig hem från jobbet. Men det är också viktigt för mig att få utlopp för det kreativa, och det får man verkligen i den här verksamheten.

Hon har också haft en viktig inspirationskälla när det gäller det fokus på kvalitet som genomsyrar VACKER.

– Det är min tidigare chef, den numera framlidne frisören och företagaren Lennart Andersson, som hade salongen på NK i Göteborg och som därefter grundade en framgångsrik hårvårdskedja som hette Bellbox. Han lärde mig hur viktigt det är att som frisör även fokusera på produktförsäljningen.

En annan inspirationskälla är medlemskapet i Nätverket 17 där Karolina Andersson blev invald för två år sedan.

– Det är ett väldigt bra nätverk att vara med i som företagare och entreprenör, man inser att det är många som har gått igenom samma saker som man själv och att man inte är ensam. Jag känner verkligen att jag fått stöd från de andra medlemmarna.

Och när det gäller villkoren för entreprenörer i Sverige tycker hon att det fungerar bra men att det behövs lite av en annan attityd mot företagare.

– Det har något av dålig klang idag att vara företagare i Sverige, vi är lite ”bad guys”. Men då glömmer man vad vi bidrar med i form av arbetstillfällen, tillväxt och skatteinbetalningar. Det som skulle behövas är en bättre politik för tillväxt. Ett lägre totalt skattetryck, lägre arbetsgivaravgifter och en verklighetsbaserad arbetsrätt.

Karolinas bästa tips till den som vill satsa på nästa steg

– Jag tror det främsta hindret för många kompetenta människor mot att starta eget är att de är för riskaversiva. Ska jag ge upp en bra lön, tjänstebil och betald semester för en mycket lägre inkomst i början och risken att misslyckas? Många tar tyvärr inte det språnget. Men även om man misslyckas, och inte tagit på sig stora personliga skulder, lär man sig massvis och det är en spännande resa. Jag tror att när man ligger på sin dödsbädd ångrar man inte misstagen man gjort, man ångrar framförallt saker man inte vågade göra. Alla behöver kanske inte vara lika galna som jag är, men jag tycker att människor i gemen är på tok för rädda att göra misstag, vilket står i vägen för deras potentiella framgång.

VACKER

Ambitionen med VACKER är att erbjuda butiker med ett stort sortiment av professionella hårvårdsprodukter och håraccessoarer till låga priser och omkring ett dussin duktiga och välutbildade frisörer i en generös och tilltalande butiksmiljö. Den första VACKER etablerades den 20 november 2010 på Frölunda Torg och Vacker har sedan dess varit ett snabbväxande företag. Idag finns Vacker på nio platser i Sverige och två på spanska Mallorca.

Vacker är en aktiv medlem av Frisörföretagarna som vill bidra till att uppgradera frisöryrket och dess utbildningar.

Nätverket 17

Nätverket 17 är en intresseorganisation som ska främja kvinnors entreprenörskap och företagande. Visionen är att lika många kvinnor som män ska äga och driva stora företag och Nätverket 17 vänder sig primärt till kvinnor som byggt större företag, omsätter minst 50 miljoner kronor och har en betydande ägarandel i företaget samt makten att påverka strategiska beslut.

Nätverket är en partipolitiskt oberoende aktör som ger medlemmarna möjlighet att träffa andra entreprenörer och utbyta erfarenheter. Medlemmar förväntas stötta varandra och även ha ett inkluderande förhållningssätt till de kvinnor och entreprenörer som inte är medlemmar.


Få de senaste nyheterna paketerade i ett mejl     

Prenumerera på våra nyhetsbrev