-
Fåmansföretag
Hos Grant Thorntons skattekonsulter får du som äger och driver ett fåmansföretag en skräddarsydd helhetslösning utifrån dina och företagets specifika behov. Vi arbetar nära dig som kund och hjälper till att genomföra de åtgärder vi föreslår.
-
Företagsbeskattning
Lagstiftning och praxis kring företags- och bolagsbeskattning ändras ständigt. Vi ser till att du är uppdaterad på området så att du kan undvika problem och utnyttja de skattemässiga fördelar som finns.
-
Internationell beskattning
Vårt internationella nätverk Grant Thornton International har medlemsföretag i närmare 120 länder. Genom oss får du snabbt veta gällande skatteregler i olika länder. Vi kan hjälpa till med alla frågor om bolagsskatt, mervärdesskatt, internationella transaktioner och konsekvensanalyser inför etableringar. Vi bistår även vid etablering av filial eller dotterbolag.
-
Moms, punktskatt, tull
Så gott som varje transaktion i ett bolag kräver momshantering. Reglerna kan upplevas som komplicerade och felaktig hantering av momsen kan innebära onödiga kostnader och straffavgifter för ditt företag. Våra rådgivare stöttar dig och ditt företag.
-
Börsnotering
Överväger du och ditt företag en börsnotering? Bolagets styrelse och ledning har mycket att vinna på att vara väl förberedda innan de fattar beslut om att inleda en noteringsprocess och på att vara väl informerade om de krav som ställs på ett börsnoterat bolag. Grant Thornton hjälper dig i hela noteringsprocessen.
-
Extern revision
För oss är det viktigt att leverera en högkvalitativ revision av en årsredovisning. Vi tycker att det är viktigt att se bortom bokföringen och istället fokusera på just din verksamhet och de avtal som ligger till grund för bokföringen. Ta hjälp av våra experter för en extern revision av din verksamhet.
-
Granskning av hållbarhetsredovisning
Extern kvalitetssäkring som görs av en oberoende specialist skapar trygghet både för ditt företag och för den som ska använda informationen. Trovärdigheten i informationen ökar också genom att ditt företag bett om ett externt bestyrkande.
-
Internationell revision
Våra revisionsspecialister på Grant Thorntons International Business Center kombinerar internationell erfarenhet med tekniskt och branschspecifikt kunnande. Genom ärlig och rak kommunikation med dig som kund skapar vi en bättre anpassad internationell revision.
-
Internrevision
Grant Thornton kan genomföra riktade granskningsinsatser för internrevisionens räkning. Hela internrevisionsfunktionen kan även outsourcas till Grant Thornton då vi genomför granskning i enlighet med styrelsens fastställda granskningsplan. Avrapportering sker löpande med tydliga granskningsresultat och relevanta rekommendationer till förbättringar.
-
IT Assurance
Digital informationshantering kräver stor säkerhet, både vad gäller skydd mot intrång och mot förlust av data. Vilka behov har ditt företag? Våra experter hjälper dig att hitta en optimerad lösning anpassad till företagets informationshantering.
-
Affärsrådgivning
På Grant Thornton erbjuder vi strategisk rådgivning som hjälper dig att planera, prioritera och utföra dina viktiga affärsstrategier på ett effektivt sätt. Hos oss får du helhetsrådgivning av vårt samlade tjänsteutbud tillsammans med specialister inom våra affärsområden.
-
Bolagstjänster
Att köpa ett lagerbolag möjliggör omgående verksamhetsstart utan väntan på registrering. Vi hjälper dig snabbt så att du kan komma igång med din verksamhet.
-
Dispute services
Våra konsulter har lång erfarenhet av ekonomiska tvister, i såväl små som stora bolag. Våra insatser har varierat från enklare analyser och kortfattade kommentarer till fullständiga oberoende värderingar.
-
Finansiell rapportering
Våra konsulter stöttar dig som CFO eller ekonomichef med den finansiella rapporteringen. Vi ger professionellt stöd både när det gäller den legala rapporteringen enligt uppställda lagar och krav och den interna rapporteringen som ska utgöra beslutsstöd.
-
Forensic services
Grant Thornton genomför även anti –fraud-kartläggningar, en genomgång av företagets verksamhet där våra specialister bedömer risken för oegentligheter inom olika områden. Du får också praktiska förslag på hur fraudrisker kan förebyggas.
-
Governance risk compliance
I vår strävan att verka för ett välmående näringsliv i Sverige är Grant Thornton engagerade i att stötta främst mindre och snabbt växande organisationer i att etablera god och effektiv bolagsstyrning, riskhantering och regelefterlevnad.
-
Hållbarhetsrådgivning
Omvärldens krav på företagens prestation ökar, inte bara finansiellt, utan även miljömässigt och socialt. Det är företagens totala ansvarstagande och den funktion som de fyller i samhället som räknas.
-
Integration & Separation
Vi hjälper våra kunder genom hela processen, från att definiera separationsalternativ och förstå den potentiella påverkan på värdeskapandet, till att utveckla och leverera robusta separationsplaner.
-
Internationella tjänster
Vårt International Business Centre (IBC) erbjuder tjänster inom revision och rådgivning, redovisning och skatt med ett internationellt perspektiv mot en internationell marknad genom våra medlemsföretag i över 130 länder. Få lokal expertis - oavsett var i världen du gör affärer.
-
Internrevision
Grant Thornton kan genomföra riktade granskningsinsatser för internrevisionens räkning. Hela internrevisionsfunktionen kan även outsourcas till Grant Thornton då vi genomför granskning i enlighet med styrelsens fastställda granskningsplan. Avrapportering sker löpande med tydliga granskningsresultat och relevanta rekommendationer till förbättringar.
-
M&A services
Om du vill hitta en ny ägare till ditt företag har vi kunskapen och nätverket. Det är viktigt att hitta rätt typ av ägare och förbereda företaget på en ägarförändring. Genom vårt nätverk och våra långsiktiga relationer med olika typer av industriella köpare, investment- och riskkapitalbolag hjälper vi dig som befintlig ägare att hitta rätt typ av köpare. Vi projektleder och stöttar dig genom hela säljprocessen.
-
Penningtvätt och finansiering av terrorism
Grant Thornton ger rådgivning till dig som aktör inom den finansiella sektorn och står under Finansinspektionens tillsyn med att uppfylla de höga standarder som krävs för att motverka penningtvätt och finansiering av terrorism.
-
Transaction advisory services
Inom transaktionsrådgivning, som omfattar både förvärvsrådgivning och försäljningsrådgivning, fokuserar vi på att du ska kunna fatta informerade beslut kring investeringar och överlåtelser. Våra experter ger dig en tydlig analys med slutsatser och rekommendationer.
-
Värdering och finansiell modellering
Vårt specialistteam kan hjälpa till med alla typer av företagsvärderingar. Teamet har bred erfarenhet och utför kontinuerligt oberoende värderingar, indikativa värdeutlåtanden och fairness opinons (så kallade second opinions). Bland våra kunder finns såväl svenska som internationella företag.
-
Kundfaktura
Med vår lösning för kundfakturor kan du upprätta en offert som omvandlas till arbetsorder och slutligen resulterar i en faktura som vi distribuerar till din kund. Vi hanterar även påminnelser och registrerar kundinbetalningar.
-
Kvitto och resa
Med vår smarta digitala funktion för kvittohantering effektiviserar vi bokföringsarbetet och sparar tid. Du som kund fotar kvittot direkt med din smartphone, lägger till belopp och kommentarer och sedan är underlaget klart för vidare elektronisk hantering och bokföring.
-
Leverantörsfaktura
Traditionell hantering av leverantörsfakturor kan vara tidskrävande och sakna effektiv styrning och kontroll. Grant Thorntons tjänst för elektronisk fakturahantering (EFH) ger dig helt nya möjligheter att effektivisera hanteringen av dina leverantörsfakturor. Fördelarna är flera, men framförallt sparar du både tid och pengar samtidigt som du får en säkrare process.
-
Löneservice
Grant Thornton erbjuder en komplett hantering av ditt företags löneservice: från inrapportering till utbetalning och rapportering, kontrolluppgifter, statistik och pensionsadministration. Tillsammans går vi igenom dina behov och skräddarsyr sedan en lösning som passar just din verksamhet.
-
Budget, rapporter och analyser
Med vår digitala lösning blir din ekonomiska information både mer lättillgänglig och lättare att förstå. Informationen är tillgänglig dygnet runt och du kan när som helst ta ut dina rapporter i realtid.
-
Redovisning
Vi kan sköta redovisning i form av löpande bokföring, bokslut, deklarationer och årsredovisning, medan du själv sköter kundfakturering, betalningar och lön. Fördelarna för dig är många; tillgång till uppdaterad kompetens, personlig kontakt och mindre sårbarhet.
-
Rådgivning
En nyckel till att bolag kan växa med lönsamhet är ordning och reda och struktur. Det gör att ”allt flyter” och att medarbetarna vet vilka befogenheter och vilket ansvar de har. Då kan även styrelsen och ägarna sova gott om natten, i vetskap om att det finns kvalitetssäkrade, effektiva rutiner på plats i verksamheten.
-
Specialisttjänster
Förutom att ditt bolag kan outsourca hela ekonomiavdelningen eller löneavdelningen till oss kan vi även vara behjälpliga med mer specialiserade eller tillfälliga tjänster. Vi har drivna konsulter och rådgivare som står redo att bidra med bred erfarenhet och ett nätverk av experter.
-
Tid och projekt
Vill du också förenkla kostnadsuppföljningen och få en mer överskådlig planering av företagets beläggning? Vår digitala lösning effektiviserar och säkerställer ditt företags tidrapportering och projektredovisning. Att ta fram underlag för löneutbetalning och fakturering har aldrig varit enklare.

Alecta bildades redan 1917 som ett resultat av att svenska arbetsgivare och deras anställda ville skapa en pensionslösning som gjorde det möjligt att leva tryggt även efter arbetslivets slut. Idag tar Alecta hand om tjänstepensionen för 2,6 miljoner människor och 35 000 företag i Sverige och det förvaltade kapitalet uppgår till dryg 960 miljarder kronor. Det betyder att Alecta är en av Stockholmsbörsens största ägare och det femte största tjänstepensionsbolaget i Europa.
Det som skiljer Alecta från de flesta andra pensionsförvaltare är att kapitalförvaltningen är aktiv och sker helt i egen regi. Det innebär bland annat att antalet aktieinnehav är begränsat och uppgår till cirka 100. Och när det gäller att välja ut vilka bolag som pensionspengarna ska placeras i är hållbarhet ett viktigt kriterium för Alecta.
– Pensioner är speciella på så sätt att investeringshorisonten är lång, vi förvaltar ju pensionskapital som ska betalas ut först om 40 - 50 år. När vi analyserar bolagen som vi investerar i tittar vi på mer än bara siffror. Vi sätter oss in i hur bolagen använder naturresurser, tar ansvar för och utvecklar sitt sociala kapital, agerar affärsetiskt och hur de ser på utvecklingen av sin affär och erbjudande i framtiden. Och skälet till det är helt enkelt att vi tror att de här faktorerna är viktiga för att ge en långsiktigt god avkastning, säger Peter Lööw, hållbarhetsansvarig för kapitalförvaltningen på Alecta.
Stor ägare som kan påverka hållbarhetsarbetet
Investeringsstrategin innebär att Alecta ofta blir en stor ägare i de bolag som tas in i portföljen och därmed kan påverka hållbarhetsarbetet i dessa bolag. Utgångspunkten för detta arbete har bestämts i Alectas ägarpolicy som säger att Alecta ska uppträda på ett omdömesgillt sätt som inger respekt och förtroende, både hos Alectas kunder och hos de företag där Alecta är ägare.
– Vår ambition är att arbeta för ett långsiktigt värdeskapande i företag och samhället i stort. Balansen mellan ekonomiska, miljömässiga och sociala värden är en viktig förutsättning för långsiktigt värdeskapande och avkastning för våra kunder, säger Peter Lööw.
När Alecta beslutar om en investering i ett bolag startar processen med en granskning av bolaget ur ett hållbarhetsperspektiv. Där görs bland annat en bedömning om bolagets affärsmodell är hållbar, om det finns förtroende för ledningen och om hållbarhetsriskerna är relaterade till bolaget eller dess bransch. Som stöd använder Alecta analys från hållbarhetsspecialisten Sustainalytics. Därefter görs en finansiell analys för att bedöma bolagets avkastningspotential.
Aktivt ägande genom valberedning och bolagsstämmor
Det aktiva ägandet utövas framför allt genom att Alecta deltar i valberedningsprocesser och bolagsstämmor. Normalt är Alecta med i 15 - 20 valberedningar varje år och som stöd för det arbetet använder man aktieförvaltarnas analys av bolagen, samt att man gör en bedömning av styrelsens lämplighet utifrån den samlade erfarenhet som styrelseledamöterna har och intervjuar ledamöter och vd.
– När vi medverkar i valberedningar utgår vi från vårt långsiktiga åtagande som ägare och vår framtidstro på bolagen. Arbetet sker med ambition att styrelsen i de aktuella bolagen ska ha bästa möjliga sammansättning, säger Peter Lööw.
Ett annat viktigt verktyg för Alectas ägande är att regelbundet träffa bolagen och föra en dialog med dem. Det är något som blir extra betydelsefullt om det uppstår problem.
– Om det visar sig att ett bolag har brustit i sitt hållbarhetsarbete, eller att det finns misstankar om det, så startar vi en mer fokuserad dialog. Det visar att vi ser allvarligt på frågan och att vi förväntar oss en förklaring eller åtgärd. Och om bolaget inte ger tillfredställande svar eller om dialogen inte leder till något kan resultatet bli att vi faktiskt säljer innehavet.
Aktivitet i Swedbank och Facebook
Två exempel där Alecta på olika sätt agerat är innehaven i Swedbank och Facebook. När det gäller Swedbank framkom det under våren 2019 anklagelser om att banken varit utsatt för penningtvättstransaktioner. Till en början nekade Swedbank till anklagelserna men bekräftade sedan att det funnits och fortfarande fanns brister i bankens arbete mot penningtvätt, samt att banken utreddes av Ekobrottsmyndigheten. Det har så småningom lett till att Swedbank fått en varning av Finansinspektionen och drabbats av en sanktionsavgift på hisnande fyra miljarder kronor.
– I det här fallet agerade vi tillsammans med andra storägare för få en förändring av styrelse och ledning i banken. Det har nu skett och vi låter nu den nya ordförande och den till vissa delar nya styrelsen arbeta för att stärka bankens processer inom bland annat penningtvätt. Det här är en dialog som fortfarande pågår och där vi noga följer utvecklingen.
I fallet Facebook var den utlösande faktorn att det under våren 2018 framkom att dataanalysföretaget Cambridge Analytica fått ta del av personlig information från 50 miljoner Facebookanvändare. Facebook anklagades också för att sedan 2015 ha känt till att informationen spridits på olaglig väg, men väntat med att agera tills dess att uppgifterna avslöjades.
– Vi försökte få till stånd möten med Facebook för att diskutera detta men de ville inte träffa oss utan hänvisade bara till diverse officiella uttalanden, vilket vi tyckte var ganska förvånande. Det ledde så småningom till att vi bestämde oss för att sälja innehavet. Beslutet var i och för sig en sammanvägning av flera faktorer, men deras ovillighet till dialog var givetvis starkt bidragande i vår bedömning att det här inte var en långsiktigt hållbar investering, säger Peter Lööw.
Få de senaste nyheterna paketerade i ett mejl