-
Fåmansföretag
Hos Grant Thorntons skattekonsulter får du som äger och driver ett fåmansföretag en skräddarsydd helhetslösning utifrån dina och företagets specifika behov. Vi arbetar nära dig som kund och hjälper till att genomföra de åtgärder vi föreslår.
-
Företagsbeskattning
Lagstiftning och praxis kring företags- och bolagsbeskattning ändras ständigt. Vi ser till att du är uppdaterad på området så att du kan undvika problem och utnyttja de skattemässiga fördelar som finns.
-
Internationell beskattning
Vårt internationella nätverk Grant Thornton International har medlemsföretag i närmare 120 länder. Genom oss får du snabbt veta gällande skatteregler i olika länder. Vi kan hjälpa till med alla frågor om bolagsskatt, mervärdesskatt, internationella transaktioner och konsekvensanalyser inför etableringar. Vi bistår även vid etablering av filial eller dotterbolag.
-
Moms, punktskatt, tull
Så gott som varje transaktion i ett bolag kräver momshantering. Reglerna kan upplevas som komplicerade och felaktig hantering av momsen kan innebära onödiga kostnader och straffavgifter för ditt företag. Våra rådgivare stöttar dig och ditt företag.
-
Börsnotering
Överväger du och ditt företag en börsnotering? Bolagets styrelse och ledning har mycket att vinna på att vara väl förberedda innan de fattar beslut om att inleda en noteringsprocess och på att vara väl informerade om de krav som ställs på ett börsnoterat bolag. Grant Thornton hjälper dig i hela noteringsprocessen.
-
Extern revision
För oss är det viktigt att leverera en högkvalitativ revision av en årsredovisning. Vi tycker att det är viktigt att se bortom bokföringen och istället fokusera på just din verksamhet och de avtal som ligger till grund för bokföringen. Ta hjälp av våra experter för en extern revision av din verksamhet.
-
Granskning av hållbarhetsredovisning
Extern kvalitetssäkring som görs av en oberoende specialist skapar trygghet både för ditt företag och för den som ska använda informationen. Trovärdigheten i informationen ökar också genom att ditt företag bett om ett externt bestyrkande.
-
Internationell revision
Våra revisionsspecialister på Grant Thorntons International Business Center kombinerar internationell erfarenhet med tekniskt och branschspecifikt kunnande. Genom ärlig och rak kommunikation med dig som kund skapar vi en bättre anpassad internationell revision.
-
Internrevision
Grant Thornton kan genomföra riktade granskningsinsatser för internrevisionens räkning. Hela internrevisionsfunktionen kan även outsourcas till Grant Thornton då vi genomför granskning i enlighet med styrelsens fastställda granskningsplan. Avrapportering sker löpande med tydliga granskningsresultat och relevanta rekommendationer till förbättringar.
-
IT Assurance
Digital informationshantering kräver stor säkerhet, både vad gäller skydd mot intrång och mot förlust av data. Vilka behov har ditt företag? Våra experter hjälper dig att hitta en optimerad lösning anpassad till företagets informationshantering.
-
Affärsrådgivning
På Grant Thornton erbjuder vi strategisk rådgivning som hjälper dig att planera, prioritera och utföra dina viktiga affärsstrategier på ett effektivt sätt. Hos oss får du helhetsrådgivning av vårt samlade tjänsteutbud tillsammans med specialister inom våra affärsområden.
-
Bolagstjänster
Att köpa ett lagerbolag möjliggör omgående verksamhetsstart utan väntan på registrering. Vi hjälper dig snabbt så att du kan komma igång med din verksamhet.
-
Dispute services
Våra konsulter har lång erfarenhet av ekonomiska tvister, i såväl små som stora bolag. Våra insatser har varierat från enklare analyser och kortfattade kommentarer till fullständiga oberoende värderingar.
-
Finansiell rapportering
Våra konsulter stöttar dig som CFO eller ekonomichef med den finansiella rapporteringen. Vi ger professionellt stöd både när det gäller den legala rapporteringen enligt uppställda lagar och krav och den interna rapporteringen som ska utgöra beslutsstöd.
-
Forensic services
Grant Thornton genomför även anti –fraud-kartläggningar, en genomgång av företagets verksamhet där våra specialister bedömer risken för oegentligheter inom olika områden. Du får också praktiska förslag på hur fraudrisker kan förebyggas.
-
Governance risk compliance
I vår strävan att verka för ett välmående näringsliv i Sverige är Grant Thornton engagerade i att stötta främst mindre och snabbt växande organisationer i att etablera god och effektiv bolagsstyrning, riskhantering och regelefterlevnad.
-
Hållbarhetsrådgivning
Omvärldens krav på företagens prestation ökar, inte bara finansiellt, utan även miljömässigt och socialt. Det är företagens totala ansvarstagande och den funktion som de fyller i samhället som räknas.
-
Integration & Separation
Vi hjälper våra kunder genom hela processen, från att definiera separationsalternativ och förstå den potentiella påverkan på värdeskapandet, till att utveckla och leverera robusta separationsplaner.
-
Internationella tjänster
Vårt International Business Centre (IBC) erbjuder tjänster inom revision och rådgivning, redovisning och skatt med ett internationellt perspektiv mot en internationell marknad genom våra medlemsföretag i över 130 länder. Få lokal expertis - oavsett var i världen du gör affärer.
-
Internrevision
Grant Thornton kan genomföra riktade granskningsinsatser för internrevisionens räkning. Hela internrevisionsfunktionen kan även outsourcas till Grant Thornton då vi genomför granskning i enlighet med styrelsens fastställda granskningsplan. Avrapportering sker löpande med tydliga granskningsresultat och relevanta rekommendationer till förbättringar.
-
M&A services
Om du vill hitta en ny ägare till ditt företag har vi kunskapen och nätverket. Det är viktigt att hitta rätt typ av ägare och förbereda företaget på en ägarförändring. Genom vårt nätverk och våra långsiktiga relationer med olika typer av industriella köpare, investment- och riskkapitalbolag hjälper vi dig som befintlig ägare att hitta rätt typ av köpare. Vi projektleder och stöttar dig genom hela säljprocessen.
-
Penningtvätt och finansiering av terrorism
Grant Thornton ger rådgivning till dig som aktör inom den finansiella sektorn och står under Finansinspektionens tillsyn med att uppfylla de höga standarder som krävs för att motverka penningtvätt och finansiering av terrorism.
-
Transaction advisory services
Inom transaktionsrådgivning, som omfattar både förvärvsrådgivning och försäljningsrådgivning, fokuserar vi på att du ska kunna fatta informerade beslut kring investeringar och överlåtelser. Våra experter ger dig en tydlig analys med slutsatser och rekommendationer.
-
Värdering och finansiell modellering
Vårt specialistteam kan hjälpa till med alla typer av företagsvärderingar. Teamet har bred erfarenhet och utför kontinuerligt oberoende värderingar, indikativa värdeutlåtanden och fairness opinons (så kallade second opinions). Bland våra kunder finns såväl svenska som internationella företag.
-
Kundfaktura
Med vår lösning för kundfakturor kan du upprätta en offert som omvandlas till arbetsorder och slutligen resulterar i en faktura som vi distribuerar till din kund. Vi hanterar även påminnelser och registrerar kundinbetalningar.
-
Kvitto och resa
Med vår smarta digitala funktion för kvittohantering effektiviserar vi bokföringsarbetet och sparar tid. Du som kund fotar kvittot direkt med din smartphone, lägger till belopp och kommentarer och sedan är underlaget klart för vidare elektronisk hantering och bokföring.
-
Leverantörsfaktura
Traditionell hantering av leverantörsfakturor kan vara tidskrävande och sakna effektiv styrning och kontroll. Grant Thorntons tjänst för elektronisk fakturahantering (EFH) ger dig helt nya möjligheter att effektivisera hanteringen av dina leverantörsfakturor. Fördelarna är flera, men framförallt sparar du både tid och pengar samtidigt som du får en säkrare process.
-
Löneservice
Grant Thornton erbjuder en komplett hantering av ditt företags löneservice: från inrapportering till utbetalning och rapportering, kontrolluppgifter, statistik och pensionsadministration. Tillsammans går vi igenom dina behov och skräddarsyr sedan en lösning som passar just din verksamhet.
-
Budget, rapporter och analyser
Med vår digitala lösning blir din ekonomiska information både mer lättillgänglig och lättare att förstå. Informationen är tillgänglig dygnet runt och du kan när som helst ta ut dina rapporter i realtid.
-
Redovisning
Vi kan sköta redovisning i form av löpande bokföring, bokslut, deklarationer och årsredovisning, medan du själv sköter kundfakturering, betalningar och lön. Fördelarna för dig är många; tillgång till uppdaterad kompetens, personlig kontakt och mindre sårbarhet.
-
Rådgivning
En nyckel till att bolag kan växa med lönsamhet är ordning och reda och struktur. Det gör att ”allt flyter” och att medarbetarna vet vilka befogenheter och vilket ansvar de har. Då kan även styrelsen och ägarna sova gott om natten, i vetskap om att det finns kvalitetssäkrade, effektiva rutiner på plats i verksamheten.
-
Specialisttjänster
Förutom att ditt bolag kan outsourca hela ekonomiavdelningen eller löneavdelningen till oss kan vi även vara behjälpliga med mer specialiserade eller tillfälliga tjänster. Vi har drivna konsulter och rådgivare som står redo att bidra med bred erfarenhet och ett nätverk av experter.
-
Tid och projekt
Vill du också förenkla kostnadsuppföljningen och få en mer överskådlig planering av företagets beläggning? Vår digitala lösning effektiviserar och säkerställer ditt företags tidrapportering och projektredovisning. Att ta fram underlag för löneutbetalning och fakturering har aldrig varit enklare.
Johan Lennman hade noll erfarenhet från transportbranschen. Ändå tackade han ja till jobbet som vd på DKLBC, en lastbilscentral med över hundra delägare. Här berättar han hur bolaget snart tredubblat sin omsättning, men att det inte är maximal lönsamhet som är drivkraften utan att alla delägare ska vara sysselsatta och nöjda.
När böckerna stängs nästa gång räknar Johan Lennman med att DKLBC har passerat en omsättning på 600 miljoner och att bolaget återigen gör en fin vinst. Men enligt vd:n är det ”en bonus att tjäna pengar” och de över hundra delägarna drivs inte av stora utdelningar, utan merparten av pengarna återinvesteras i bolaget.
- DKLBC har 114 delägare och mitt jobb som vd är att se till att de är nöjda. Från kontoret ordnar vi jobben, fördelar dem och fakturerar. Jag brukar beskriva det som att vi är aktiva från Sergels torg till Hallstavik och att E18 är vår huvudpulsåder, förklarar Johan Lennman.
Från lappar på hög – till egen app
Just att få struktur på bolaget och kvalitetssäkra hur jobben fördelas och följs upp var en av de första sakerna som Johan tog tag i som ny vd 2011. Då hade man fortfarande transportsedlar i pappersformat.
- Jag kom från en helt annan bransch, hemelektronik, och såg direkt att detta måste digitaliseras. De digitala verktyg som fanns på marknaden då var krångliga och dyra. Så vi tog hjälp och utvecklade en egen app. Tack vare digital teknik har vi kunnat effektivisera utbetalningarna, och även om jag mötte en del motstånd till en början vill ingen idag ha tillbaka lapparna.
Stärka varumärket
Förutom digitaliseringen såg Johan stor utvecklingspotential i varumärket. DKLBC var ett fint bolag, men saknade identitet i branschen. Detta ville Johan ändra på och ett omfattande profileringsarbete sattes igång. Från små klistermärken på rutan till helstripade fordon.
- Våra bilar är ju rullande reklampelare, men detta utnyttjades inte alls. Jag jämförde det med bussreklam och räknade ut vad var och en av våra bilar motsvarade i reklamvärde. Det fick effekt.
Hur hamnade då Johan i den här branschen?
Jo, som han själv säger: ”någon kände någon som kände mig” och det behövdes en ledare med min typ av erfarenhet. 114 delägare kräver sin tydlighet och styrning. Och är det något Johan är bra på så är det att just driva en verksamhet.
- Det är lätt att man käkas upp i en sådan här organisation. Låter man delägarna bestämma blir det ingen struktur, men vi har tillsammans skapat en bra balans där alla är med - för företagets bästa, inte för den enskilda ägarens bästa.
Johan berättar att de egenskaper som han haft störst nytta av är att vara engagerad och påläst.
- Jag hade ju ingen erfarenhet alls av detta innan. Jag har fått skaffa mig god kunskap i olika frågor, det måste man så att ingen sätter sig på en. Det är också ett jobb som kräver ett stort engagemang, att känna till förutsättningarna, lyssna. Då får man respekt. Sen får jag ju erkänna att jag också har haft lite tur på vägen, jag har lyckats med det mesta sedan jag kom hit.
5 lärdomar från Johan - lyckas som extern vd:
- Se till att bolaget är lönsamt
Det är ändå grunden i ditt uppdrag. - Visa ditt engagemang – bli respekterad
Det gäller både för varje delägare och för verksamheten i stort. Var påläst, tänk igenom beslut, skapa en helhetsbild innan du agerar. - Transparens
Hos oss är allt öppet för alla, t ex insyn i hur jobbet fördelas. Målet är att alla fordon ska ha samma omsättning och vi redovisar detta för alla – för att skapa rättvisa. - Kommunikation är a och o
Att involvera delägarna i beslut är viktigt, även om jag fattar besluten. Vi har regelbundna möten inom våra olika områden. Och regelrätt stämma varje år. - Demokrati är viktigt
Det är viktigt att ge alla delägare samma förutsättningar, oavsett storlek. Hos oss har några stycken slutat för att de inte köpt in på detta, men det är bolagets styrka att vi ger och tar, då måste alla vara med på tåget.
Johan om…
… värdet av bolagets revisor
Det är en trygghet för oss att få en stämpel på att vi gör rätt, för mig som vd givetvis, men det är även viktigt att delägarna och styrelsen har ett stort förtroende för revisorn. Det är en utomstående part som känner bolaget och förstår utmaningarna med den här typen av struktur. Förståelse för vår bransch helt enkelt.
… hållbarhet
Fordonsbranschen har mycket att göra och vi som bolag kan påverka och vara med och ställa krav. DKLBC ska ligga i framkant och vi klarar redan nu statens miljömål för 2030. Det är en ansträngning och prioritering vi gör. Vi tittar på alternativa drivmedel och strävar efter att ha moderna och miljöanpassade bilar och maskiner, där inga maskiner får vara äldre än tio år. Vi jobbar också mycket med återvinning och sortering och även där ligger vi i framkant. Att minska fossila bränslen ligger i allas intresse och snart kommer det vara lagkrav, än så länge är det ett krav från kunder och där ser vi att vår ansträngning ger en stor konkurrensfördel.
… framtiden
Jag kom hit lite som en magister i en stökig klass och nu har jag viftat med pekpinnen och fått delägarna med mig. Skämt åsido, jag lär mig fortfarande nya saker varje dag. Vi växer med förnuft och många knackar på dörren och vill in, men det är en gedigen process för att bli delägare. Vi behåller mycket pengar i bolaget varje år för att ha en bra ekonomi och ha råd att ta investeringar utan att gå till banken. Med en god ekonomi skapar vi trygghet som gör att man vill stanna kvar och fortsätta bidra till företagets utveckling.
Kort om DKLBC DKLBC AB är en sammanslagning av flera lastbilscentraler. Bolaget startade som en ekonomisk förening redan 1943, då för att underlätta tillgången på drivmedel och däck under ransoneringstider. Sedan dess har flera lastbilscentraler slagits samman. Numera har DKLBC över 100 delägare som disponerar över cirka 340 bilar och maskiner i varierande storlekar och utförande. Man har även en containerverksamhet med cirka 500 enheter. Huvudkontoret finns i Vallentuna och förutom de 114 delägarna har bolaget 32 anställda. Omsättningen beräknas passera 600 miljoner 2020, 2011 omsatte bolaget cirka 200 miljoner. Läs mer här. |