Malux är ett norrländskt entreprenörsdrivet företag med huvudkontor i hjärtat av Höga Kusten – Örnsköldsvik. Bolaget har sedan starten 1972 arbetat med att leverera tekniska lösningar för en säkrare arbetsmiljö. Resan började när den tyske grundaren Helmut Schulze flyttade till Sverige i början på 1950-talet.

250x250_Malux.png

- Min pappa hade goda kontakter med företag i Tyskland och lyckades därför etablera en rad agenturer i Sverige, säger Jörgen Schulze som började arbeta med sin pappa i slutet av 1970-talet för att sedan förvärva samtliga aktier i bolaget några år senare.

Jörgen Schulze, som redan från start älskade jobbet som entreprenör, har förvaltat och utvecklat företaget från fem till 90 anställda. Han byggde en bolagsgrupp, JS Companies AB, varav Malux, som är den största koncernen i bolagsgruppen, består av fem bolag.

Hög trivselfaktor

Enligt Jörgen Schulze bygger framgången på att hans bolag alltid hållit hög service och de har levt efter nyckelorden: pålitlighet, trovärdighet och tillgänglighet.

- Vi har också varit noga med trivselfaktorn. Om de anställda har roligt på jobbet får det en positiv effekt även hos våra kunder. Det blir win – win för alla parter.

Beslut som mognade fram

Beslutet att sälja Malux mognade fram över tid, men fattades slutgiltigt när Jörgen fyllde 65 år.

- Det var förenat med en hel del vemod eftersom det var min pappa som startade bolaget en gång i tiden, berättar Jörgen Schulze. Men mina båda barn hade sina egna karriärer att tänka på, så det fanns ingen som kunde ta över.

Efter några månaders övervägande insåg Jörgen Schulze att han behövde ha en oberoende part som stöd i försäljningen. Han hade sedan tidigare en kontakt på Grant Thornton och när han fått klart för sig hur bolaget jobbade valde han att gå vidare med dem.

Nöjd med nya ägarna

För Jörgen Schulze var det viktigt att hitta en köpare som kunde driva bolaget framåt i enlighet med hans ideal och värderingar.

Det fanns ett stort intresse hos potentiella köpare och efter noggrann utvärdering föll valet på Tången Industrikapital.

- Det känns jättebra. Tången månar om Malux lika mycket som jag alltid gjort. Det är en trygghet för mig, och alla medarbetare har varit mycket positiva till den nya ägaren.

Då Jörgen Schulze efter försäljningen har köpt in sig som delägare i Tången ser han fortsatt fram emot att kunna följa Malux på nära håll som senior rådgivare i bolaget.

Smidig process

När Jörgen Schulze bestämt sig för att sälja Malux sökte han en partner som hade både förmåga att bistå med professionell rådgivning från start till mål, och som hade ett brett nätverk av intressenter inom liknande branscher. I urvalet av tänkbara kandidater föll valet till slut på Grant Thornton och deras M&A-avdelning.

- Vi ansåg att de var bäst lämpade att ta på sig rollen som finansiell rådgivare i vår process, berättar Jörgen Schulze.

Hela processen från det att Jörgen Schulze bestämde sig för att anlita Grant Thornton fram till dess att försäljningen var klar tog cirka sex månader. Att allt gick så smidigt berodde dels på att det var ordning och reda i Malux, men det var också mycket tack vare Grant Thorntons noggranna och väl utarbetade process:

- I en sådan här process är det mycket pappersarbete och material som ska tas fram. Vi fick dock beröm för att vi hade bra ordning i bolaget. Men jag måste även berömma Grant Thornton. De var bra på att hålla oss informerade, vi höll tidplanen och utfallet blev som förväntat. Dessutom var alla på Grant Thornton väldigt trevliga och hela affären avslutades med ett gemensamt firande.

Vilka råd vill du ge till andra entreprenörsbolag som står inför att sälja eller förändra ägarstrukturen?

- Det är viktigt att vara väl förberedd. Jag skrev redan för fem år sedan i ägardirektiven att vi skulle ha så god ordning och reda i bolaget att vi vilken dag som helst skulle kunna genomföra en due diligence. Det gjorde hela försäljningsprocessen väldigt smidig. Att vi kunde svara snabbt på köparnas frågor bidrog också till att Tången fick ett bra förtroende för Malux, säger
Jörgen Schulze och tillägger:

- Det är också viktigt att komma ihåg att affärer är beroende av att människor trivs med varandra. För mig blev det här en bra affär med hög trivselfaktor. Grant Thornton levererade i enlighet med det som vi på Malux står för: pålitlighet, trovärdighet och tillgänglighet. Jag vill ge en stor eloge till hur alla som jobbat med den här affären ställt upp och alltid funnits där
oavsett om det varit helg eller sena kvällar. Det är mycket tack vare dessa människor som vi har kunnat genomföra den här försäljningen på ett så bra sätt.

Grant Thorntons M&A-experter

Går du också i säljtankar, eller vi veta mer om hur vår process för bolagsförsäljning går till? Läs mer på .